Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Ingen slakt. Gav bara min syn.
Orden "ofta" och "alltid" handlar om något jag skrev en gång, när de köpte skolorna. :-)
Det borde bli allt svårare att förvärva hög direktavkastning. Mer nyproduktion som Balder är ett alternativ.
Ja, 125 miljarder är rätt siffra för Q3 2021.
Jag pratade om stora potentiella uppsidan på aktien.
Om man godtyckligt (och knappt)svarar på ett stycke av ett längre inlägg så känns det minst sagt som en slakt.
Två gånger, och det var väl ungefär hälften av dina inlägg i tråden så långt?
Samtidigt borde det bli lättare att hitta högre direktavkastning när/om räntor höjs och avkastningskravet ökar. Här har SBB gjort väldigt mycket rätt och skapat sig en relativt unik position för framtida finansiering.
Balder i all ära.. SBB har med innehavet i JM medräknat, bland de största byggrättsportföljen bland europeiska fastighetsbolag.
Det verkar ju som att den långsiktiga satsningen, börjar ge frukt redan nu iom uppvärdering som nämns i den senaste vinstsmockan.
Häri ligger väl även en del av risken när det gäller aktiepriset. Värden som inte genererar förvaltningsresultat uppskattas styvmoderligt av marknaden, emellanåt.
Vid tillfället gissade jag att fastighetsvärdet låg runt 130 miljarder, när Amasten är fullt inräknat, något högre.
En tredubbling av 125 är dock 1000 och ett trefaldigande är 375, dvs långt över det gällande målet. Med tanke på hur SBB överträffat målen tidigare så var det kanske det du menade?
Kanske inte lika noga när det gäller egna utspel.