2022-01-13, 17:13
  #133
Medlem
Flera insynsköp av ledande personer i SBB idag. Det bådar gott!
Citera
2022-01-14, 17:29
  #134
Medlem
Gobigorgohomes avatar
Va med på resan!

Vänta inte alltförlänge, ägarsiffran stiger varje dag.

Ligg lång.
Citera
2022-01-14, 17:48
  #135
Medlem
Kanske har tagits upp tidigare, men vad var det som gjorde att kursen i SBB packade ihop under 2017?
Citera
2022-01-15, 02:32
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gobigorgohome
Va med på resan!

Vänta inte alltförlänge, ägarsiffran stiger varje dag.

Ligg lång.
Jag ligger lång!
Citera
2022-01-18, 20:38
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Ingen slakt. Gav bara min syn.


Orden "ofta" och "alltid" handlar om något jag skrev en gång, när de köpte skolorna. :-)


Det borde bli allt svårare att förvärva hög direktavkastning. Mer nyproduktion som Balder är ett alternativ.


Ja, 125 miljarder är rätt siffra för Q3 2021.


Jag pratade om stora potentiella uppsidan på aktien.

Om man godtyckligt (och knappt)svarar på ett stycke av ett längre inlägg så känns det minst sagt som en slakt.

Två gånger, och det var väl ungefär hälften av dina inlägg i tråden så långt?

Samtidigt borde det bli lättare att hitta högre direktavkastning när/om räntor höjs och avkastningskravet ökar. Här har SBB gjort väldigt mycket rätt och skapat sig en relativt unik position för framtida finansiering.

Balder i all ära.. SBB har med innehavet i JM medräknat, bland de största byggrättsportföljen bland europeiska fastighetsbolag.
Det verkar ju som att den långsiktiga satsningen, börjar ge frukt redan nu iom uppvärdering som nämns i den senaste vinstsmockan.
Häri ligger väl även en del av risken när det gäller aktiepriset. Värden som inte genererar förvaltningsresultat uppskattas styvmoderligt av marknaden, emellanåt.

Vid tillfället gissade jag att fastighetsvärdet låg runt 130 miljarder, när Amasten är fullt inräknat, något högre.

En tredubbling av 125 är dock 1000 och ett trefaldigande är 375, dvs långt över det gällande målet. Med tanke på hur SBB överträffat målen tidigare så var det kanske det du menade?

Kanske inte lika noga när det gäller egna utspel.
Citera
2022-01-18, 20:46
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlschroff
Värderat av vem ?
Värderingsbolag som är med i bluffen att uppvärdera alla dessa bolag som köper nedgångna bestånd med stora infrastrukturella renoveringar.
Skall bli intressant att följa.

Vilka bolag som värderar beståndet nämns alltid i kvartalsrapporterna. Du kanske skulle prova att iaf smygkika i en sådan någon gång?

Vad vi vet är att institutionella investerare runt om i världen litar på värderingarna som dessa bolag gör.

Varför skulle dom annars vara tagare av obligationer utfärdade av SBB till, säg, 1% ränta på 10 år??
__________________
Senast redigerad av Som-nam-na 2022-01-18 kl. 20:53.
Citera
2022-01-18, 22:23
  #139
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Två gånger, och det var väl ungefär hälften av dina inlägg i tråden så långt?
En gång innan du började tjata om hur många gånger det var.

Jag tror att SBB största uppsida är fortsatta förvärv. Det var allt. Du behöver inte dela tron. Adjö.
Citera
2022-01-21, 20:31
  #140
Avslutad
Jag gick ur denna vid jul. Hade ett mycket stort innehav. Ni som haussar… ni kommer inte kunna få upp kursen hur högt ni än ropar. Jag trodde på SBB när jag var med 2017, men tror inte på dem längre.
Citera
2022-01-22, 00:09
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Jag gick ur denna vid jul. Hade ett mycket stort innehav. Ni som haussar… ni kommer inte kunna få upp kursen hur högt ni än ropar. Jag trodde på SBB när jag var med 2017, men tror inte på dem längre.
Vem haussar här tror du? Ingen kan ändå påverka kursen för ett så stort bolag ändå. Här byter vi meningar om SBB med en god ton och respekt för varandra och inget annat. Jag tror på SBB långsiktigt och väntar på rätt läge att gå in mer. Antingen tror man på AB eller ej! Det finns gott om andra aktier att köpa om man inte tror på bolaget. Men allas meningar är värdefulla och bör respekteras.
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2022-01-22 kl. 00:18.
Citera
2022-01-25, 22:42
  #142
Avslutad
https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2022/01/25/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-emitterar-framgangsrikt-sin- forsta-sociala-icke-sakrade-obligation-om-eur-700-miljoner-med-negativ-ranta-vid-emittering.html?fbc lid=IwAR1f4zxSSyxxx9w2T4bns4Jmb2nFWaD_EGq-JoPnR_uFAGAxJiZV4UUa6KE

Är det någon från handels som kan förklara det här på arbetarspråk?
Citera
2022-01-25, 22:55
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2022/01/25/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-emitterar-framgangsrikt-sin- forsta-sociala-icke-sakrade-obligation-om-eur-700-miljoner-med-negativ-ranta-vid-emittering.html?fbc lid=IwAR1f4zxSSyxxx9w2T4bns4Jmb2nFWaD_EGq-JoPnR_uFAGAxJiZV4UUa6KE

Är det någon från handels som kan förklara det här på arbetarspråk?
Haha. Inget nytt under solen.
SBB med Batljan i spetsen fortsätter att tricksa med siffror och aktieägarna förstår noll, men lik förbannat ska aktien upp.
"Investera inte i det du inte förstår".
Citera
2022-01-26, 11:22
  #144
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Haha. Inget nytt under solen.
SBB med Batljan i spetsen fortsätter att tricksa med siffror och aktieägarna förstår noll, men lik förbannat ska aktien upp.
"Investera inte i det du inte förstår".
Nu har jag inte investerat i obligationen utan i sbb, som köper fastigheter som de hyr ut. Det är enkelt nog. Men den där artikeln är det sjukaste jag sett när det kommer till ekonomilingo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in