Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Men denna "PR" står inte att finna någonstans. Den är ihopfantiserad liksom allt detta med försäkringsbolag.
(s), (v) och (mp) är inte med "på tåget". Nu gör du precis det jag sa att du gjorde. Du målar upp en värld där vänstern över huvud taget inte existerar som politisk kraft. Detta är befängt och inte något som förtjänar att diskuteras. Så jag frågar igen: har du fått de här uppfattningarna av SwebbTV?
PR bygger på påverkan igenom andra. Där redaktionell media är en central del, personliga kontakter en annan.
Det är bara frisören Bindefelt som står mitt i festbliderna med kändisar. Övriga arbetar med annat o mer diskret med att lösa sina klienters problem o skapa möjligheter.
På 80-talet så hade jag en del att göra med en PR man. Som berättade hur han för oljebolaget Shells räkning fick stopp på vänsterns vandalisering av bensinstationerna med hjälp av lokaltidningars journalister. Hur han låtit starta ett en protestorganisation med nyttiga vänsteridioter som stoppade bygget av ett köpcenter. Det hela bekostades av de största privata fastighetsbolagen i staden som fruktade att hyrorna för affärslokaler i centrum skulle sjunka. O det var de oskyldiga små projekten.
Vänstern som politisk kraft är inte speciellt ideologiskt. Den är numera till salu. O har så varit länge. I allafall de övre skikten.
De är karriärsnätverk. O där den personliga karriären är viktigare än målet. Vänstern är dock en viktig maktfaktor.
I dagens Sverige är politikerna, journalisterna og PR folket tätt knutna till varandra. Många gånger så byter man bara mellan olika roller.
”– Jag är bonde, jag är föreläsare och jag leder en internationell klimatkommission. Jag arbetar med JKL. Det är ett gott liv som jag trivs med”.
Sa FD statsminister Göran Persson när han 2009 valdes till årets viktigaste PR person i Sverige.
Uttalandet är väldigt talande.
O Göran är inte ensam.
Kunderna till PR bolagen är ofta hemliga. Utåt så brukar man bara medge att man sysslar med mediaträning og krishantering.
Men det har ju framkommit att de även skrivit tal åt politiker samt försett politiker med beslutsunderlag från näringslivet.
Swebbtv är intressant. Då de tar upp mycket som inga andra tar upp. Sedan så är det en mycket blandad kompott, där det även förekommer riktiga bottennapp.
Jag är övertygad om att en del av detta har berörts i programmen.