2022-01-15, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Det är ju inte med lite skadeglädje man konstaterar att det krävs blod på den egna farsutrappan för att "godhetseliten" ska vakna och känna lukten av de mångkulturella rosorna.

Här en f.d folkpartist/liberal som gör come back i politiken efter 12 år på grund av........ ja just det, mångkulturen.

Det är tydligen avrättningar i medelklassreservaten som krävs (de egna reservaten alltså) för att ett förändrat mentalt tillstånd ska komma till stånd. Och var söker då denna före detta liberal/folkpartist sitt stöd nu när verkligheten blivit allt för otäck? Moderaterna förstås! Hon är djärv nog att tillstå att hon tagit det " stora" klivet. Sicken modig Folkpartist!

https://www.di.se/debatt/debatt-darfor-atervander-jag-till-partipolitiken/
Karin Svanborg-Sjövall är Mrs. Timbro sedan många år. Hon kampanjade för Folkpartiet i Malmö inför valet 2006 samtidigt som hon bossade för deras studentförening. Partiet belönade henne med ett jobb som tjänsteman för Folkpartiet. Hon jobbade för dem från 2006 till 2014. Samtidigt som hon skrev för Bonnierägda tidningar och skrev rapporter åt Timbro. Hon blev som 34-åring VD för Timbro och har vad jag vet stannat där tills nyligen då Moderaterna erbjöd henne ett uppdrag. Om du tittar på hennes frågor i DI så är det; NATO-medlemskap, skattesänkningar för rika människor, friskolor, hårdare straff, mer makt till internationella företag och något kort om invandringspolitiken. Hon bor förövrigt inte alls i något "medelklassområde" men i ett villaområde på Lidingö där du inte får en villa under 20 miljoner kronor. Det finns massor skrivet av henne om konservativa frågor. Ett citat från intervju från en 2016;

Citat:
Det skrämmer slag på mig. Den högerauktoritära populismen är en kniptång på liberala värden och ett bevis för att staten kan användas för farliga syften. Från mina utgångspunkter är det som händer ytterligare ett skäl för att vi behöver mindre stat, med en maktdelning som förhindrar, eller åtminstone försvårar, en auktoritär utveckling, säger Karin Svanborg-Sjövall.

https://tankesmedjantiden.se/tidenmagasin-arkiv/det-har-ar-inte-reinfeldts-hoger/

Här är en Tweet från 2020;

Citat:
Personligen köper jag inte idén om att integrationen inte är en dubbelriktad process. Men det finns få likheter med det sentimentala, reaktionära, arga, rädda grundsentiment som den nya konservatismen ofta kännetecknas av.

https://twitter.com/KarinSjva/status/1327166945947504641

Inför valet 2018 lobbade hon på DN-debatt för att Sverige hade ett enormt behov av städare, diskare och taxichaufförer från tredje världen;

Citat:
I april presenterade Socialdemokraterna ett reformpaket för att riva upp den svenska modellen för arbetskraftsinvandring. Men argumenten mot arbetskraftsinvandring är inte hållbara utan bygger på väldigt skakig grund, skriver Karin Svanborg-Sjövall och Caspian Rehbinder på DN Debatt i dag.

https://www.mynewsdesk.com/se/timbro/pressreleases/argumenten-mot-arbetskraftsinvandring-haaller-inte-2537451

Här är en tweet från juli 2021 där hon anklagar S och M för att vara rasister.

Citat:
Den här diskussionen om ”belastning” är rätt knäpp. Vilket annat skäl skulle M -eller S- ha att vilja minska invandringen, än att man menar att nuvarande omfattning (och kompetensprofil?) utgör en påfrestning/belastning för samhället? Ras? Vore det en mindre klandervärd ingång?

https://twitter.com/KarinSjva/status/1414216050435100676?cxt=HHwWiMC4namAp6AnAAAA

Hennes Twitter handlar i princip om att skriva ned Danmark, Polen, Ungern, Ryssland, Kina och Sverigedemokraterna, Bulletin, Ivar Arpi samt skjuta lösa skott på Socialdemokraterna. Till och med PM Nilsson anser hon vara i det närmaste "högerextrem". Hennes hyllningar på Twitter går mest till USA, DN:s ledarsidor, Israel, Anne Applebaum, Peter Wolodarski, Centerpartiet, HBTQ-aktivism, Taiwan, anglosaxiska neo-konservativa tankesmedjor, Frivärld osv.

Om Karin Svanborg-Sjövall får inflytande i Moderaterna inför valet 2022 så kör hon partiet i botten. Hon är säkert en kompetent taktiker eftersom hon är en professionell opinionsbildare och lobbyist men hennes åsikter är inte riktigt det som kännetecknar Moderaterna idag. Det kanske är så att hon är anställd för att dra röster från Liberalerna (L) och skydda Moderaterna vänsterflank men det verkar mer som hon vill påverka partiet att gå Reinfeldts väg. Vad som är klart är att Karin Svanborg-Sjövall inte hör hemma i Moderaterna eller Kristdemokraterna. Hon hör hemma i Centerpartiet.

Hur som helst. Vad jag tror att detta kan vara ett tecken på är att de här professionella liberala opinionsbildarna försöker hitta ett nytt värddjur i och med att Liberalerna (L) och Miljöpartiet (Mp) är på väg ur riksdagen. De här människorna försörjer sig på att skriva en massa nyliberalt nonsens för särintressen. Antagligen är Centerpartiet redan fullt och då passar Moderaterna bra för Karin Svanborg-Sjövall. När valrörelsen drar i gång kommer vi se hur detta slutar.
Citera
2022-01-15, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Det är ju inte med lite skadeglädje man konstaterar att det krävs blod på den egna farsutrappan för att "godhetseliten" ska vakna och känna lukten av de mångkulturella rosorna.

Här en f.d folkpartist/liberal som gör come back i politiken efter 12 år på grund av........ ja just det, mångkulturen.

https://www.di.se/debatt/debatt-darfor-atervander-jag-till-partipolitiken/
Jag läste artikeln och jag fick intryck av att den där händelsen — om den ens ägt rum — inte är något djupt trauma i hennes liv utan bara tjänar som en signal om att hon står bakom den nya agendan och att man inte ska haka upp sig på vad hon har sagt eller skrivit för sju år sedan som Edgerton så förtjänstfullt katalogiserade.

Det påminner om politiker på nittiotalet när feminismen började bli stor som kunde låta så här: ”Jag har inte tidigare kallat mig feminist, men när min dotter kom hem från skolan och berättade att…”

Ungefär så lät det när varenda parti i Sveriges riksdag på ett par år började kalla sig feministiska, vissa mer militant som Vänsterpartiet och andra mer dämpat som Moderaterna. Anders Borg t.ex. som körde helikoptern på en röjarfest ute på Lidingö var feminist pga sina tre döttrar. Politiken fungerar så här i Sverige och i alla demokratier för övrigt. Det är bara teater.
Senast redigerad av Friherr 2022-01-15 kl. 04:28.
Citera
2022-01-15, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag läste artikeln och jag fick intryck av att den där händelsen — om den ens ägt rum — inte är något djupt trauma i hennes liv utan bara tjänar som en signal om att hon står bakom den nya agendan och att man inte ska haka upp sig på vad hon har sagt eller skrivit för sju år sedan som Edgerton så förtjänstfullt katalogiserade. Det påminner om politiker på nittiotalet när feminismen började bli stor som kunde låta så här: ”Jag har inte tidigare kallat mig feminist, men när min dotter kom hem från skolan och berättade att…” Ungefär så lät det när varenda parti i Sveriges riksdag på ett par år började kalla sig feministiska, vissa mer militant som Vänsterpartiet och andra mer dämpat som Moderaterna. Anders Borg t.ex. som körde helikoptern på en röjarfest ute på Lidingö var feminist pga sina tre döttrar. Politiken fungerar så här i Sverige och i alla demokratier för övrigt. Det är bara teater.
Det hade varit skönt om vi någon gång får en Per Albin Hansson eller någon liknande figur som säger att Sverige nu befinner sig mitt i en stormaktskonflikt mellan USA, Kina, Indien och Ryssland och att denne skall göra allt för att Sverige skall hållas utanför dessa vansinniga och livsfarliga konflikter och bevara vår neutralitet precis som under WW1 och WW2. Ja, och sedan ett pragmatiskt konservativt och där det behövs ett progressivt program för att lösa de problem vi faktiskt har. Jag antar att vi i en kommande M/SD/KD regering kan glömma detta. Vi får Timbropolitik och krigshetsande istället.
Senast redigerad av Edgerton 2022-01-15 kl. 06:42.
Citera
2022-01-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Det är ett symbiotiskt förhållande ett win-win. Och likadant utrikespolitiskt. Borde det inte vara så att den amerikanska finansindustrin, via indirekt stöd från regeringsorganisationer som finns utbredda utomlands och kan förbereda marken för etablering av just finansindustrin, tar hand om amerikansk bestickning av utländska politiker genom att erbjuda konton och investeringsservice där pengar tryggt och i skymundan kan bevaras. Utländska politiker blir därigenom, av egen naturlig vilja till framgång och rikedom, villiga och beredda att undanröja hinder som kan påverka säkerheten för pengarna negativt. Och när finansindustrin väl är på plats i det specifika nya landet kan amerikanska företag och investerare enkelt köpa upp värdefulla tillgångar till ett bra pris med fördelaktiga finansiella villkor, win-win.
Finans och bankindustrin är som annan näringsverksamhet. Det handlar primärt om att tjäna pengar. Alla länder har en finans och bankindustri. Det finns inget inneboende ont med detta. Den amerikanska staten vänder sig till dem och med hänvisning till lag säger de att de skall blockera ett konto eller transaktion. Det kan också handla om att de skall genomföra en transaktion, skapa ett konto eller inte göra en check av ett konto där de enligt lag är tvungna att göra en check.

Den svenska staten kan med hänvisning till lag göra likadant. Det är ingen hemlighet att stormakter direkt köper politiker och då framförallt i andra och tredje världen. Alla länder gör detta. Även Sverige. Jag antar att du kommer ihåg JAS-affären i Sydafrika år 1999. Det som diskuterades i MSM var det öppna agerandet i form av en misslyckad PR-kampanj men vad som inte MSM tog upp förrän nästan tio år senare i MSM var alla mutor som den svenska staten öste över Sydafrikanska politiker.

Här kommer som sagt finans och bankväsendet med uppenbart olagliga transaktioner som banken i fråga blundar för. Pengarna förs förövrigt oftast till någon skum liten offshore bank i andra eller tredje världen med liten insyn. Jag antar att du läste om vad Swedbanks "penningtvättskandal". De gör med största sannolikhet mer eller mindre lagliga transaktioner åt amerikanska och europeiska säkerhetstjänster men de gjorde också transaktioner åt maffian och vad jag skulle gissa på är ryska säkerhetstjänsten. De spelade med andra ord på alla sidor och varför inte?

Det var lönsamt att göra det men när du spelar på alla sidor hamnar du i trubbel. Det var så f.d. VD för Swedbank fick ekobrottsmyndigheten på sig. Om det är något som finans och banksektorn saknar är det hederlighet och det har alltid varit ett problem för dem. Som du skriver lever de i symbios - för dem spelar det ingen roll om det är staten, säkerhetstjänster, maffian, kriminella, skattesmitare eller whatever så länge de tjänar pengar.

I USA i synnerhet ägnar sig finans och banksektorn åt att ösa pengar över politiker. Det handlar framförallt om tre saker - avregleringar, undantag i lagstiftning och skattesänkningar. Sedan har du såklart samarbeten där de får ut något av det och staten blundar för något finansbrott de ägnar sig åt eller ger dem något de vill ha. Att typ BlackRock och Goldman Sachs i egenskap av företag sätter agendan bortom det som direkt berör dem ekonomiskt tror jag inte på. Däremot gör säkert många av delägarna det på sin fritid genom att bidra till lobbygrupper som driver det som de finner viktigt. Med det sagt så är det ju ingen hemlighet om att mången finansfolk gjorde en moralisk bypass vid födseln.
Citera
2022-01-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
PK är enbart en stor dimslöja av vidskepelse för att dölja skuldsättningen och den åtföljande förlusten av politiskt handlingsutrymme för regeringar, och de av uppblåsta osäkra tillgångsvärden och stora alldeles säkra skulder inbillade "rika" zombie-väljarna. BlackRock är möjligen oroliga för att USA:s politiker håller på att tappa greppet och vill ge dem extra ideologisk eldunderstöd, men självklart är den politiska makten mera beroende av BlackRock et consortes än tvärtom.

"Skuldsättningen" är sannerligen "dold" eftersom Sverige har en relativt låg statsskuld. "Förlusten av politiskt handlingsutrymme" är ännu mer "dold" eftersom man kan få exakt motsatt uppfattninge vad gäller alla de regeringar i västvärlden som vidtagit ibland extrema åtgärder vad gäller corona-viruset.

Titta på logiken här: politiken gör att politiker tappar greppet. Och det... stödjer... BlackRock. Det finns inget att argumentera mot.

Ekonomiskt sett är detta dravel och likt de flesta sorter av ekonomiskt dravel som kokas ihop så utgår det från att folket inte har något att göra med landets ekonomi. Att Sverige är relativt rikt har enligt dravel inget att göra med svenskarnas ekonomiska produktivitet. Att det skulle ha det försökte Anthonius förlöjliga tidigare. I stället är allting, enligt dravel, bara en lek med siffror.

Följaktligen så är svenskar som jobbar röstar på sju/åtta-klövern idiotiska "zombies" som inte har förtjänat något, i synnerhet inte sitt eget land.

Vidrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Att PK ser ut just så som det gör, med patologisering av vita män, besatthet vid nazism, förintelsen m.m. har dock allt att göra med judisk makt. Inte minst i form av ägarskap inom media och finansvärld. Borgerligt finansvälde förklarar behovet av en rotlös, mångkulturell PK-ideologi, men inte det specifika anti-europeiska ressentiment som idag hör till dess mest flagranta karaktärsdrag.

Om experten verkligen vill motverka antisemitism gör han bäst i att sluta slösa tid på oss och i stället försöka få judar att tänka om. Vi är inte viktiga i den judiska ödesfrågan om måttlöshet. Judisk historieskrivning är full av måttlösa episoder, och när ingen profet har lyckats strama åt beteendet en smula har det alltid slutat i tragedi.

Det land som sägs vara mest "judisk makt" är USA - och där är fokus inte på nazismen eller förintelsen. Det är knappt att nazist-marschen sensommaren 2017 nämns längre. Det du säger är alltså helt felaktigt. Hur fungerar ditt resonemang? Jo: judar => nazismen => förintelsen.

Det var Europa som koloniserade världen och vita män var och är (om vi borter från nazistfantasier) planetens herrar. Så PK som pratar om "utsatta grupper" skulle då kunna "patologisera" någon grupp, kanske pygméer i Afrika? Men det blev oss vita män på grund av... judarna. Intressant perspektiv. Verkligen.

De som tror att en judisk konspiration förklarar saker borde vara de som försöker "få judar att tänka om". Det ligger inte på oss som förkastar detta synsätt som patologiskt nazistdravel.
Citera
2022-01-15, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Karin Svanborg-Sjövall är Mrs. Timbro sedan många år. Hon kampanjade för Folkpartiet i Malmö inför valet 2006 samtidigt som hon bossade för deras studentförening. Partiet belönade henne med ett jobb som tjänsteman för Folkpartiet. Hon jobbade för dem från 2006 till 2014. Samtidigt som hon skrev för Bonnierägda tidningar och skrev rapporter åt Timbro. Hon blev som 34-åring VD för Timbro och har vad jag vet stannat där tills nyligen då Moderaterna erbjöd henne ett uppdrag. Om du tittar på hennes frågor i DI så är det; NATO-medlemskap, skattesänkningar för rika människor, friskolor, hårdare straff, mer makt till internationella företag och något kort om invandringspolitiken. Hon bor förövrigt inte alls i något "medelklassområde" men i ett villaområde på Lidingö där du inte får en villa under 20 miljoner kronor. Det finns massor skrivet av henne om konservativa frågor. Ett citat från intervju från en 2016;

Inför valet 2018 lobbade hon på DN-debatt för att Sverige hade ett enormt behov av städare, diskare och taxichaufförer från tredje världen;

Hennes Twitter handlar i princip om att skriva ned Danmark, Polen, Ungern, Ryssland, Kina och Sverigedemokraterna, Bulletin, Ivar Arpi samt skjuta lösa skott på Socialdemokraterna. Till och med PM Nilsson anser hon vara i det närmaste "högerextrem". Hennes hyllningar på Twitter går mest till USA, DN:s ledarsidor, Israel, Anne Applebaum, Peter Wolodarski, Centerpartiet, HBTQ-aktivism, Taiwan, anglosaxiska neo-konservativa tankesmedjor, Frivärld osv.

Om Karin Svanborg-Sjövall får inflytande i Moderaterna inför valet 2022 så kör hon partiet i botten. Hon är säkert en kompetent taktiker eftersom hon är en professionell opinionsbildare och lobbyist men hennes åsikter är inte riktigt det som kännetecknar Moderaterna idag. Det kanske är så att hon är anställd för att dra röster från Liberalerna (L) och skydda Moderaterna vänsterflank men det verkar mer som hon vill påverka partiet att gå Reinfeldts väg. Vad som är klart är att Karin Svanborg-Sjövall inte hör hemma i Moderaterna eller Kristdemokraterna. Hon hör hemma i Centerpartiet.

Hur som helst. Vad jag tror att detta kan vara ett tecken på är att de här professionella liberala opinionsbildarna försöker hitta ett nytt värddjur i och med att Liberalerna (L) och Miljöpartiet (Mp) är på väg ur riksdagen. De här människorna försörjer sig på att skriva en massa nyliberalt nonsens för särintressen. Antagligen är Centerpartiet redan fullt och då passar Moderaterna bra för Karin Svanborg-Sjövall. När valrörelsen drar i gång kommer vi se hur detta slutar.

Bra grävt Edgerton.

Kvinnan är en symbol för Farligheten i Sverige; egoismen, hyckleriet och cynismen. Den politiskt ambitiösa svenskens ruttna personlighetsdrag som i grunden är farligare än den extrema migrationspolitiken eftersom denna inte funnits utan det förra.

Karin Svanborg-Sjövall blir säkert väl mottagen i Moderaterna - oppositionspartiet utan opposition eftersom de inte behöver opponera då Sossarna kör deras politik, med för syns skull smärre olikheter i bidragsfrågan - betald ledig föräldrarvecka hade de olika uppfattningar om.

Att kärringen angriper "2015" är intressant. Har det utgått signaler från Svenskt Näringsliv att nu får det vara nog. Deras räknenissar har kommit fram till att kvantiteten börjat tära på kvaliteten, dvs deras vinster. Bidragsflödet från skattebetalarna till de utsatta för att hålla uppe en växande befolknings konsumtion med växande arbetslöshet är ingen bra ekonomisk kalkyl längre och har slagit i taket?

Dags för nytänkande hos liberalerna. Att kräva och få utan att bidra ersätts med gör din plikt och kräv din rätt i förening med en betydligt stramare migrationspolitik?
Vi ser en ny tend bland de trendiga politikerna där nyliberaler glider över i mer konservativt tänkande när de ofrånkomliga skattehöjningarna för de besuttna hotar vid horisonten för att kunna bekosta och underhålla sossarnas väljare. (Mordet i "mitt medelklassreservat" blev en lämplig kanariefågel för henne)

Vilken kvinna. Bristen på självkritik och självskam skulle eka mellan väggarna. Men såna här politiska kameleonter befattar sig inte med verklighetens folk utan umgås 24/7/365 med likasinnade och uppsöks aldrig av självförakt.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2022-01-15 kl. 10:53.
Citera
2022-01-15, 10:28
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10

Citat:
Citat:
De länkar du tar upp har några år på nacken, vi ser inte "vinstmaskineri"-argumentet så ofta längre annat än från "trådgiganter" och medlemmar i miljöpartiets ungdomsförbund. Likadant är det med "kulturberikning"-argumentet. Det är inte många som kör med det längre. Vem kan argumentera för att antastande av flickor och kvinnor på badhus som var på tapeten 2015/16är en bättre kultur? Ingen.

Med andra ord: argumenten, oavsett vilka de är ("vinstmaskineri", "kulturberikning", "pizza"), körs så länge de förefaller hållbara. Vissa drar till och med pensionsräddarvalsen fortfarande men det är färre än det brukade vara.
Det är ju också betydligt färre som förespråkar mer invandring numera när nackdelarna har blivit så uppenbara.
Citat:
Kul att du tog upp toaletpappersekonomi (ICA-handlare som säljer dasspapper) igen. Ett tag sedan det sågs till i tråden!
Vad gör man inte för sina vänner? Fast det var ju faktiskt du som drog in toalettpapper i diskussionen som en härskarteknik.
Citat:
Citat:
Riktigt så enkelt är det inte med toalettpappersekonomi. Alla köper dasspapper, så det blir mer dasspapper sålt men samtidigt måste detta bekostas, via omfördelning. Det gör att folk har mindre pengar att spendera i övrigt. Men mer dasspapper flyger av hyllorna eftersom alla måste köpa dasspapper. Den toalettpappersekonomiska skolan tas upp ibland men tankegången fullföljs aldrig. Har Sverige en hemlig lobby av mäktiga dasspapperindustrialister som har inflytande på invandringspolitiken? Finland har också trä/pappers-produktion men mindre invandring än Sverige. Varför är dasspapperlobbyn så mycket mer framgångsrik i Sverige än i Finland... Du ser? Det blir befängt.
Nu gör du dig löjlig med att koka ner allt till dasspapper som om det vore den enda konsumtionsvaran.
Att övriga norden har agerat vettigare beror väl på att de är vettigare och inte köper idiotiska utopier.
Kanske för att de inte likt svenskar lider av hybris och därför inser att saker kan gå åt pipan om man är lika ansvarslös som svenska politiker?

Citat:
Naturligtvis är många migrationsadvokater för mer invandring (ett undantag är Jessica Ohlson (AfS)).

Du säger dessutom att de och byggherrar "lobbar". Belägg detta.

Orkar inte googla upp allt men jag nämner bara Anne Ramberg och den där andra advokaten Szhults eller vad han heter, hur jäkla många debattartiklar har de inte skrivit och hur många debatter har de inte medverkat i för att lobbba för massinvandring?

Citat:
Vad gäller "invandring" så är det väl känt att kommuner placerade invandrare i hyresrätter som stog tomma. Ingen ville bo i dem nämligen. Det ekonomiska resonemanget (inget resonemang förs) är rent dravel på toalettpapperskonomisk nivå och går inte ihop på något sätt alls.

Men snälla du! Nu talar du ju emot dig själv och säger exakt vad jag har sagt hela tiden!
Jag bor själv i Norrland och är väl insatt i tongångarna. Tomma lägenheter skulle till varje pris (av just ekonomiska skäl) fyllas med folk från tredje världen istället för att rivas.
Kommunerna fick bra betalt av staten för att ta emot "flyktingar" och kommunalpolitikerna tryckte på rikspolitikerna för ökad invandring.

Våra lokala medier var fyllda av solskensreportage om ökad omsättning i affärer och välfyllda skolor och bostäder samt behov av fler anställda lärare läkare osv osv. Värsta exemplet var hur fantastiskt det var att man nu behövde anställa fler socialsekreterare.

Vad jag menar med vad du, men bara du, kallar toalettpappersekonomi är att alla dessa som såg att just de själva faktiskt åtminstone kortsiktigt tjänade på inflödet som fastighetsägare, handlare, hantverkare, offentliganställda samt kommunpolitiker i vissa fall lobbade uppåt för ökad invandring.
I andra fall lobbade utåt genom insändare, intervjuer osv för ökad invandring. Fast oftast förmodligen med att bara i samtal med släkt och vänner framhålla hur bra och nödvändig invandringen är för det lokala näringslivet och arbetstillfällena i kommunen och hur illa det skulle gå om SD skulle få inflytande.

Hur många sådana diskussioner har jag inte själv upplevt där någon kommunaltjänsteman eller företagare har predikat om hur okunniga vanligt lägre stående folk som jag ingenting begriper om ekonomi när jag har framfört mina egna negativa åsikter om saken?

EDit: sjutton också så konstigt citeringarna blev här. Några av mina bemötanden hamnade inom dina citat. Blir kanske svårt att veta vad jag citerar och vad jag skrev.
Senast redigerad av orrtupp 2022-01-15 kl. 10:45.
Citera
2022-01-15, 11:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Mycket bra och skrämmande historik över Karin Svanborg-Sjövall's gärning.
Inte alls omöjligt, snarare väldigt troligt, att partibytet enbart tillkommit av privatekonomiska skäl.

Få intresserar sig för vad partier utanför riksdagen tycker och ingen kommer att intressera sig för vad L utanför riksdagen tycker. Det gäller att komma före före de andra kappvändarna. För när valet närmar sig & L ligger kvar på dessa rekordlåga nivåer, så kommer det nog att bli trångt i dörren.

Man får vara snabb för att hinna utnyttja kappvändningsprivilegiet.
Citera
2022-01-15, 12:23
Medlem
orrtupps avatar
Som svar på mitt eget sista inlägg, numera är alla dessa krafter, lokalpolitiker, fastighetsägare, kommunala tjänstemän och företagare istället lyriska över den så kallade gröna ekonomin med batterifabriker, vindkraftsparker och liknande som har medfört utländsk arbetskraft i stor skala som nu har drivit upp efterfrågan på bostäder, transporter, all möjlig utrustning och konsumentvaror.
Citera
2022-01-15, 13:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Tja, du har sagt att mycket av problemen i skolan beror på lärarna, ett fenomen som väl också kan tillämpas inom politiken. När vårt postmoderna samhälle blivit allt mer komplicerat och allt färre har en överblick kan agendadrivande personer nästla sig in i olika partier. Ju fler dessa blir så börjar de samarbeta med varandra, ofta mellan partier, eller inom partier och bilda kluster som sedan tar över. Detta är möjligt eftersom det saknas en partiledning med en överblick över helheten.

Den intresserade bör läsa Richard Floridas bok "Den kreativa klassen. 2006". Florida lyfte fram den här klassen som skulle skapa det smarta samhället. Bara det att finanskrisen 2008 berodde till stor del på just deras idéer och sätt att styra. Några som blev inspirerade av Florida var fantasterna på Timbro och nya moderaterna.

Nu är Florida självkritisk. Nåja, bara om de här idéerna tillämpas med inkludering så ska det lösa sig. Praktiskt betyder det för oss här i Sverige att bussa förortsbarnen till de privata skolorna, att ha fler soc-lägenheter i nyproducerade bostadsområden eller få inkvotering av personer i alla yrkesområden, så även inom finansen. Vi anar Black rock.

https://www.theguardian.com/cities/2017/oct/26/gentrification-richard-florida-interview-creative-class-new-urban-crisis
Senast redigerad av TheLucky 2022-01-15 kl. 13:07.
Citera
2022-01-15, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Tja, du har sagt att mycket av problemen i skolan beror på lärarna, ett fenomen som väl också kan tillämpas inom politiken. När vårt postmoderna samhälle blivit allt mer komplicerat och allt färre har en överblick kan agendadrivande personer nästla sig in i olika partier. Ju fler dessa blir så börjar de samarbeta med varandra, ofta mellan partier, eller inom partier och bilda kluster som sedan tar över. Detta är möjligt eftersom det saknas en partiledning med en överblick över helheten.

Den intresserade bör läsa Richard Floridas bok "Den kreativa klassen. 2006". Florida lyfte fram den här klassen som skulle skapa det smarta samhället. Bara det att finanskrisen 2008 berodde till stor del på just deras idéer och sätt att styra. Några som blev inspirerade av Florida var fantasterna på Timbro och nya moderaterna.

Nu är Florida självkritisk. Nåja, bara om de här idéerna och tillämpas med inkludering så ska det lösa sig. Praktiskt betyder det för oss här i Sverige att bussa förortsbarnen till de privata skolorna, att ha fler soc-lägenheter i nyproducerade bostadsområden eller få inkvotering av personer i alla yrkesområden, så även inom finansen. Vi anar BlackRock.

https://www.theguardian.com/cities/2017/oct/26/gentrification-richard-florida-interview-creative-class-new-urban-crisis
Jag skulle säga att lärare i skolorna är generellt sätt rätt dåliga. Dels professionellt i form av didaktik och bedömning men också att många av dem har svårt att hålla sig till de bitar av läroplanen som förutsätter deras neutralitet. Det finns också ett enormt gap i ämneskunskaper. En gammal 4-9 lärare (idag avskaffade men de som är födda på 1970-talet är sådana) har högst en termin i sitt ämne (de läste mest ämnesdidaktik) och de som undervisat mer än åtta år i något behöver inte ha en examen alls. Jag skulle hävda att det är rätt illa vid universiteten och naturligtvis mest inom samhällsvetenskap, humaniora och så klart lärarprogrammen. Hur som helst.

Det var en bra artikel du länkade till i The Guardian. Det är ett gammal ämne såklart. Vad du har är en urban klass som är "kulturellt" progressiva och ekonomiskt nyliberala. Sedans finns det schatteringar såklart men i stort sett är det ingen större skillnad på i alla fall de sju partierna. Det är marginella skillnader egentligen även om det ibland kan handla om någon form av konflikt rörande straff, statens storlek, utrikespolitik, invandring osv. Skillnaderna är som sagt marginella.

I Demokraterna har det uppstått en konflikt mellan sådana som AOC (tänk; Miljöpartiet) och Biden (tänk; Centerpartiet) hur saker och ting skall gå till. AOC hävdar ungefär det skall bussas invandrare från Mexiko till rika människors skolor medan Biden hävdar att ungefär att mexikanerna skall vara glada att de får komma till USA. Skillnaden ligger inte att de båda är för mer eller mindre fri invandring men hur de skall lösa problemet med invandringen. En annan känslig fråga är naturligtvis utrikespolitik. I USA handlar det oftast om vikten av militären, israel, sanktioner och interventioner. I Sverige där vår utrikespolitik inte har någon större betydelse finns inte riktigt en sådan debatt.

Någonting som dock intressant är hur etnisk konflikt nu blir allt tilltagande mellan till exempel serber och bosnier, ryssar och ukrainare, judar och araber, nigerianer och kongoleser, assyrier och kurder osv. Politiken blir allt mer fragmenterad och det är svårare att balansera den. Konflikten som inte fanns tidigare återuppstår. I Kanada har eliten fått problem med kineser och indier eller indier och pakistanier. I USA handlar det om konflikten mellan mexikaner och svarta. På detta har du sociala och kulturella konflikter samt en enorm mängd särintressen. Sverige har en rätt lustig konflikt mellan lärarna och friskolorna. Lönerna i friskolorna är betydligt lägre än i de kommunala skolorna och friskolorna försöker pressa lönerna nedåt. Samtidigt kan lärare och friskolor förenas mot standardiserad externt bedömda prov eftersom det nuvarande systemet ger läraren och skolan att hitta på vilket betyg som helst utan insyn. I slutändan skakar västerlandet sönder i konflikter. Det räcker med en puff för att många av våra etniska, sociala, kulturella och religiösa konflikter skall komma upp till ytan. Vi får se vad som händer.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Mycket bra och skrämmande historik över Karin Svanborg-Sjövall's gärning. Inte alls omöjligt, snarare väldigt troligt, att partibytet enbart tillkommit av privatekonomiska skäl.

Få intresserar sig för vad partier utanför riksdagen tycker och ingen kommer att intressera sig för vad L utanför riksdagen tycker. Det gäller att komma före före de andra kappvändarna. För när valet närmar sig & L ligger kvar på dessa rekordlåga nivåer, så kommer det nog att bli trångt i dörren.

Man får vara snabb för att hinna utnyttja kappvändningsprivilegiet.
Det är en återkommande trådkändis i tråden men det refereras kanske inte så mycket till Timbro längre. Jag antar att Timbro inte når ut till reaktionärerna i den här tråden. Det handlar med största sannolikhet om ett jobb och M erbjöd ett jobb. Det är många som behöver jobb idag och många som vill sitta på en soft jobb som politisk sakkunnig - inte bara för att lönen är bra men för att sådana människor gillar att bestämma.

Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Bra grävt Edgerton.

Kvinnan är en symbol för Farligheten i Sverige; egoismen, hyckleriet och cynismen. Den politiskt ambitiösa svenskens ruttna personlighetsdrag som i grunden är farligare än den extrema migrationspolitiken eftersom denna inte funnits utan det förra.

Karin Svanborg-Sjövall blir säkert väl mottagen i Moderaterna - oppositionspartiet utan opposition eftersom de inte behöver opponera då Sossarna kör deras politik, med för syns skull smärre olikheter i bidragsfrågan - betald ledig föräldrarvecka hade de olika uppfattningar om.

Att kärringen angriper "2015" är intressant. Har det utgått signaler från Svenskt Näringsliv att nu får det vara nog. Deras räknenissar har kommit fram till att kvantiteten börjat tära på kvaliteten, dvs deras vinster. Bidragsflödet från skattebetalarna till de utsatta för att hålla uppe en växande befolknings konsumtion med växande arbetslöshet är ingen bra ekonomisk kalkyl längre och har slagit i taket?

Dags för nytänkande hos liberalerna. Att kräva och få utan att bidra ersätts med gör din plikt och kräv din rätt i förening med en betydligt stramare migrationspolitik?
Vi ser en ny tend bland de trendiga politikerna där nyliberaler glider över i mer konservativt tänkande när de ofrånkomliga skattehöjningarna för de besuttna hotar vid horisonten för att kunna bekosta och underhålla sossarnas väljare. (Mordet i "mitt medelklassreservat" blev en lämplig kanariefågel för henne)

Vilken kvinna. Bristen på självkritik och självskam skulle eka mellan väggarna. Men såna här politiska kameleonter befattar sig inte med verklighetens folk utan umgås 24/7/365 med likasinnade och uppsöks aldrig av självförakt.
Jag grävde inte eftersom jag kände till hennes åsikter sedan länge och då främst från Dagens Nyheter och seminarier. Hon varit aktiv i opinionsbildning i snart tjugo år. Som jag skrev är det Mrs. Timbro. Det är samma "wonks" i den där nyliberala kretsen och har varit det i tjugo år. Den mest kända och kanske roligaste av dem (i positiv bemärkelse) är Johan Norberg. Han är så jävla nyliberal att han glömmer bort vilken sida han spelar på ibland och tar positioner om frihandel som gör de mer "städade" nyliberalerna förbannade där bland Karin Svanborg-Sjövall. Det är också därför hon får skriva i DN och inte Norberg som förövrigt jobbar på amerikanska CATO som en gång var en del av tobakslobbyn.

Hur som helst. I tråden har vi diskuterat (kring 2020) en rätt kul debatt om Carl Schmitt som hölls av på bokmässan där Karin Svanborg-Sjövall deltar tillsammans med Kyeyune, Gustavsson och Sunnercrantz deltog. Alla hade läst honom inför samtalet inklusive moderatorn Axel Gordh men inte Karin Svanborg-Sjövall. Sedan flippar Svanborg-Sjövall ut på Malcolm Kyeyune för att han förklarar Schmitt för henne på ett sätt hon inte uppskattar. Debatten kan ses här;

https://urplay.se/program/219030-ur-samtiden-bokmassan-2020-ideologiernas-aterkomst

Tydligen hade Malcolm Keyeyune diskuterat Schmitt innan på något seminarium året innan. Så här blev Svanberg-Sjövalls reaktion då på Twitter;

Citat:
Jag höll på att trilla av stolen när han började referera till Carl Schmitt. Denna genomvidrige fullblodsfascist. Och nog för att många verkar tycka att det är för tråkigt när det är lugnt, men att plädera för att grymhet borde UPPMUNTRAS i ett samhälle?!

https://twitter.com/karinsjva/status/1192369677009338369

Det här att hon ändrat uppfattning stämmer inte. Så här tyckte hon för några månader sedan i sin kolumn i DN;

https://www.dn.se/ledare/karin-svanborg-sjovall-i-danmark-ersatter-socialdemokratin-liberalism-med-nationalkonservatism/

De här två artiklarna är också skrivna förra året;
https://www.dn.se/ledare/karin-svanborg-sjovall-dansk-politik-handlar-nu-om-hur-man-bast-gor-sig-av-med-de-icke-onskvarda/

https://www.dn.se/ledare/karin-svanborg-sjovall-tribalismens-krafter-driver-det-oppna-samhallet-pa-retratt/

Hon raljerade liksom över Inger Støjberg här om veckan liksom
https://www.dn.se/ledare/karin-svanborg-sjovall-andamalen-helgar-medlen-tyckte-den-danska-ministern-men-inte-domstolen/

Åsikterna är nog den samma som tidigare. Däremot har hon kanske "moderatiserats" något sedan 2012 då hon bara några månader sedan efter terroristdådet jämförde Branting med Breivik.

https://www.dn.se/ledare/signerat/valfard-fran-branting-till-breivik/

Den var nog kontroversiell. Det kommer bli en intressant valrörelse för Moderaterna - minst sagt.
Senast redigerad av Edgerton 2022-01-15 kl. 14:21.
Citera
2022-01-15, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Vad gör man inte för sina vänner? Fast det var ju faktiskt du som drog in toalettpapper i diskussionen som en härskarteknik.

Nej. Jag kan förstå att det är lätt att tro att det är "härskarteknik" att kalla det för toaletpappersekonomi, att enbart det ska förlöjliga men så är inte fallet. Det är bokstavligen toalettpapperskonomi. Alla köper dasspapper så mer kommer att säljas men detta bekostas via omfördelning vilket gör att andra har mindre pengar att spendera. Papper produceras dessutom i Sverige.

Har du någon bättre illustration än toalettpapper? Hushållspapper? Definitivt inte griskött.

Citat:
Men snälla du! Nu talar du ju emot dig själv och säger exakt vad jag har sagt hela tiden!
Jag bor själv i Norrland och är väl insatt i tongångarna. Tomma lägenheter skulle till varje pris (av just ekonomiska skäl) fyllas med folk från tredje världen istället för att rivas.
Kommunerna fick bra betalt av staten för att ta emot "flyktingar" och kommunalpolitikerna tryckte på rikspolitikerna för ökad invandring.

Det här är ett starkt påstående som du måste belägga. Det räcker inte att bara säga det och under 2015 så har jag mycket svårt att tro att kommuner bad om ännu fler.

Citat:
Våra lokala medier var fyllda av solskensreportage om ökad omsättning i affärer och välfyllda skolor och bostäder samt behov av fler anställda lärare läkare osv osv. Värsta exemplet var hur fantastiskt det var att man nu behövde anställa fler socialsekreterare.

Vad jag menar med vad du, men bara du, kallar toalettpappersekonomi är att alla dessa som såg att just de själva faktiskt åtminstone kortsiktigt tjänade på inflödet som fastighetsägare, handlare, hantverkare, offentliganställda samt kommunpolitiker i vissa fall lobbade uppåt för ökad invandring.
I andra fall lobbade utåt genom insändare, intervjuer osv för ökad invandring
. Fast oftast förmodligen med att bara i samtal med släkt och vänner framhålla hur bra och nödvändig invandringen är för det lokala näringslivet och arbetstillfällena i kommunen och hur illa det skulle gå om SD skulle få inflytande.

Hur många sådana diskussioner har jag inte själv upplevt där någon kommunaltjänsteman eller företagare har predikat om hur okunniga vanligt lägre stående folk som jag ingenting begriper om ekonomi när jag har framfört mina egna negativa åsikter om saken?

[...]

Orkar inte googla upp allt men jag nämner bara Anne Ramberg och den där andra advokaten Szhults eller vad han heter, hur jäkla många debattartiklar har de inte skrivit och hur många debatter har de inte medverkat i för att lobbba för massinvandring?

Nisses Bygg AB "lobbade" för mer invandring? Nej. Mer troligt är att Nisse röstade på SD.

Det du kallar för "lobba" är att få en debattartikel publicerad. Ramberg har många knepiga åsikter. Vad som normalt avses med att bedriva lobby-verksamhet är något helt annat än att skriva den debattartikel.

Oavsett vad så har detta noll och intet med invandringspolitiken att göra. Det var INTE så att 1) konflikten i Syrien uppstod på grund av operatörer agerande på uppdrag av ICA-handlare i Sverige för att sälja mer dasspapper och 2) det var INTE så att "flyktingarna" valde att lämna Turkiet på grund av ICA-handlares lockrop för att få fler som köper dasspapper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in