Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Det finns numera många intressanta skribenter inom svensk alternativmedia. En skribent som jag definitivt i fortsättningen ska följa närmare är en representant för den nya brunvänster som växt fram i mediekriget, Robert Mathiasson.
Mattiasson är bra, fd ordförande för Kommunistiska partiet och RKU. En läsvärd och för tråden relevant artikel redogör han för vänsterns resa till nyttig idioti för storfinansen.
Citat:
Så när blev den politiska vänstern det tunga näringslivets nyttiga idioter?
Det korta svaret är 1991-92.
/.../
Från tidigt 1990-tal – om inte förr – blev den historiska parallellen till Hitler och nazismen det moraliska kärnvapnet för att rättfärdiga den denna massiva människoimport. En statlig myndighet inrättades för att ständigt påminna om nazismens brott och inte minst sedan 1990-talet har fokus på frågor om fascism, rasism och nazism varit konstant inom akademier och kulturliv.
/.../
Nazism blev från och med 1990-talet en tidlös ondska, det ständiga hotet om vi inte accepterar det mångkulturalistiska samhällsbygget och framförallt en etikett att tysta varje kritik med.
https://visombyggerlandet.se/robert-mathiasson-jag-var-ocks%C3%A5-en-nyttig-idiot/
Nu ska sägas att artikeln därtill innehåller en god redogörelse för tidens politiska beslut och processer som inte ryms att citera här. Skälet varför jag valde ut just detta är den eviga påverkanskampanj som bedrivs i tråden gällande nazism, nazism och mera nazism.
Jag har tidigare hävdat, och det är uppenbart något Mattiasson själv inte greppat, att nazismen inte är något annat än just en etikett, en halmgubbe, en propagandakuliss. Det finns ingen ideologi som heter nazism, det har aldrig funnits en stat vid namn Nazityskland osv. I övrigt är analysen träffsäker och kopplar vidare till vänsterns transformation, likväl som en egen reflektion som är ärlig och uppriktig.
Citat:
Jag som sedan 1990-talet var aktiv och rent av ordförande inom både ett ungdomsförbund och ett parti på denna ”vänsterkant”. Jovisst, även jag var en nyttig idiot. Det är bara att erkänna.
Lockelsen är stor inför att stå på den goda sidan och att till varje pris vilja slippa stämplas som ”rasist” och ”nazist”. Och ingenting är lättare i en marginaliserad politisk tillvaro än att dölja sin egen obetydlighet inför sig själv och den egna gruppens medlemmar genom moraliska ryggdunkar och historiska paralleller.
Men förr eller senare knackar verkligheten på dörren. För mig blev flyktingkrisen 2015 det stora uppvaknandet.
Uppvaknandet är mer än en liknelse, och det kan vara nog så viktigt att påpeka. Snarare än en liknelse så är det ett faktiskt uppvaknande ur ett transtillstånd som avses:
Citat:
Konsensustrans är en form av suggestion eller masshypnos. Konsensustrans innebär att vi inte genom förnuftig bearbetning av fakta utan genom gemensam suggestion godtagit en viss verklighetsuppfattning. Konsensustransen medför också att vi instinktivt värjer oss mot obekväma fakta, som hotar att rasera vår världsbild och därmed väcka oss ur transen.
https://nyadagbladet.se/analys/darfor-behover-vi-bryta-tabun-och-konsensustransen/
Avslutar med denna träffande text:
Svensk du har blivit förrådd. Kapitalet bojor åt dig smidit. Djupt i Sverige förtrycket är sått, du till socialprodukt degrerad blivit. Svensk, kan du ännu ej se att sossarna ej står på din sida? Ej heller den vänster som bönar och ber att du ditt liv åt dom ska viga.
Svensk, har du ej förstått att du är en bricka i ett spel? Där vinsten är det endaste mått som de i din insats ser. Svensk, när vaknar du upp och ställer dig upp vid vår sida? Ej höger, ej vänster kämpar för dig. Under dem du endast får lida!