2022-01-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Du är helt ute och cyklar. Att kalla någon som ställer kritiska frågor för lågintelligenta och misslyckade, är inget tecken på hög intelligens.
Fast dina "intelligenta" åsikter får stå för dig.

Då får du gärna länka till bilderna av månbilen på månen, eller månlandaren. Gärna från avstånd (ovanifrån).
Ahh, du ÄR alltså en månlandningsförnekare. Jag som ett ögonblick trodde vi hade en seriös diskussion där du på något märkligt vis försökte påtala det orimliga med foton från jorden på månbilen, med någon sorts negativ logik.

Ok, då vet jag. Du är en av dem som påstår något, men som inte kan leverera och i stället förskjuter bevisbördan till den som inte har någon.

Varför ljuger du? Jag har aldrig någonsin, någonstans, kallat någon som ställer kritiska frågor för "lågintelligenta" eller "misslyckade". Att ställa kritiska frågor är en fundamental grund inom all kunskapsteori. Det jag talade om var konspirationsdårar. De är helt utanför kritiskt tänkande och ställer inga som helst "kritiska frågor". De ställer frågor som är konstruerade för att inte ha ett svar, och frågorna är ledande i syfte att driva en agenda. Dvs, de är inte ärligt ställda.

Exempelvis har du inte kvitterat att du förstått det meningslösa i att "kräva" bilder på månbilen från jorden och att det är lika idiotiskt som att kräva en "crokoduck" eller "en schimpans som föder en människa". Något som kreationister gör, trots att de i bakhuvudet vet att det inte är så det funkar, det inte är så det går till. Agendan är, när någon som begriper vetenskap ärligt säger "det finns inte, för det går inte" så ska man säga "aha, evolution är alltså bluff".

Samma här. Optikens fundamenta kan spåras tillbaka till åtminstone 1600-tal och det är fullt begripligt varför en digitalkamera inte kan upplösa något som bara är några meter långt på månen.

Du kan ju förvissa dig om detta själv, genom att försöka upplösa något annat på månen som är 2 meter långt eller liknande. Men, det kommer du ju inte att göra.
Citera
2022-01-12, 10:59
Medlem
Bättre förr när de på några år kunde bestämma sig att åka till månen och åka bil och spela golf.

Inga datorer i princip. Inga problem. Tekniken på Tunnans nivå. Nu gnäller man på Van Allen belt, raderar originalfilmer och inte minst tekniken som används. Ingen har varit där på 50 år, och istället ägnar man dessa 50är till att gnälla på konspirationsteoretiker.
Citera
2022-01-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Här hade åklagaren sagt:
Menar du att ryska kosmonauter OCKSÅ gått omkring på månen?
Här hade det förstås räckt för dig att läsa innantill när jag sade:
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
eftersom Sovjet också med obemannad teknik placerat retroreflektorer på månen
...men det kanske man inte ska begära av din fantasiåklagare...

Kom tillbaka när du kan tillbakavisa det jag förklarat för dig, t.ex. hur vi kan mäta mot månen och att det bara fungerat just efter att dessa reflektorer placerats ut precis när det sagts och i fallet med apollolandningarna, under ständig kommunikation med människor på månen, attesterad av varje intresserad radioamatör från den tiden...

Men din "åklagare" kanske inte erkänner bevis i form av, tja, bevis alls. T.ex. alla loggar och vittnesmål och inspelningar från oberoende, utan vill bara ha din hörsägen.

Det är så gulligt när folk försöker dra "domstols-kortet". Det är ett så tydligt sätt att visa att ni inte har den blekaste aning om någonting. Du tror kanske jag springer till en domstol varje gång jag vill mäta en spänning? Multimeter duger väl inte? Varje gång jag vill odla en bakterie? Inkubatorer duger väl inte? Mäta mot månen? Att det finns av människor utplacerade mackapärer där som det krävs väldigt lite för att bekräfta, räknas väl inte?
Citera
2022-01-12, 11:05
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ahh, du ÄR alltså en månlandningsförnekare. Jag som ett ögonblick trodde vi hade en seriös diskussion där du på något märkligt vis försökte påtala det orimliga med foton från jorden på månbilen, med någon sorts negativ logik.

Ok, då vet jag. Du är en av dem som påstår något, men som inte kan leverera och i stället förskjuter bevisbördan till den som inte har någon.

Varför ljuger du? Jag har aldrig någonsin, någonstans, kallat någon som ställer kritiska frågor för "lågintelligenta" eller "misslyckade". Att ställa kritiska frågor är en fundamental grund inom all kunskapsteori. Det jag talade om var konspirationsdårar. De är helt utanför kritiskt tänkande och ställer inga som helst "kritiska frågor". De ställer frågor som är konstruerade för att inte ha ett svar, och frågorna är ledande i syfte att driva en agenda. Dvs, de är inte ärligt ställda.

Exempelvis har du inte kvitterat att du förstått det meningslösa i att "kräva" bilder på månbilen från jorden och att det är lika idiotiskt som att kräva en "crokoduck" eller "en schimpans som föder en människa". Något som kreationister gör, trots att de i bakhuvudet vet att det inte är så det funkar, det inte är så det går till. Agendan är, när någon som begriper vetenskap ärligt säger "det finns inte, för det går inte" så ska man säga "aha, evolution är alltså bluff".

Samma här. Optikens fundamenta kan spåras tillbaka till åtminstone 1600-tal och det är fullt begripligt varför en digitalkamera inte kan upplösa något som bara är några meter långt på månen.

Du kan ju förvissa dig om detta själv, genom att försöka upplösa något annat på månen som är 2 meter långt eller liknande. Men, det kommer du ju inte att göra.

Det har jag aldrig sagt, eller påstått. Jag har ett öppet sinne däremot. Jag kan inte påstå att jag är 100% säker på att vi har landat på Månen. Jag är 50% säker på att vi har landat på månen. Fast det finns 50% chans att det hela var iscensatt också.

Om du frågar mig hur jag ska kunna bevisa att vi har landat på Månen, då har jag redan skrivit det. Om månbilen och månlandaren är verkligen på Månen, då borde man kunna bevisa det med dagens teknik.

Här är ett exempel på hur man gör det:

https://m.youtube.com/watch?v=KN-4pUI1RzQ

Det enda som behövs är ett tillräckligt starkt teleskop, och då skulle man kunna använda jordens största teleskop i ett observatorium och få relativt bra och tydliga bilder/filmer.

Som det här fotografiet fast i bättre upplösning:

https://lunasights.files.wordpress.com/2019/03/rolling-rock-cropped.png

Det är det enda som behövs för att avsluta den här diskussionen en gång för alla. Fast dessa bilder/filmer lyser med sin frånvaro. Och jag väntar fortfarande på att du ska länka till fotografier som visar månbilen och månlandaren ovanifrån.

Så nu har du två val, du kan antagligen länka till dessa fotografier. Eller använda känsloargument och kalla mig för en foliehatt.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2022-01-12 kl. 11:11.
Citera
2022-01-12, 11:07
Bannlyst
Citat:
Här hade det förstås räckt för dig att läsa innantill när jag sade:

...men det kanske man inte ska begära av din fantasiåklagare...

Kom tillbaka när du kan tillbakavisa det jag förklarat för dig, t.ex. hur vi kan mäta mot månen och att det bara fungerat just efter att dessa reflektorer placerats ut precis när det sagts och i fallet med apollolandningarna, under ständig kommunikation med människor på månen, attesterad av varje intresserad radioamatör från den tiden...

Men din "åklagare" kanske inte erkänner bevis i form av, tja, bevis alls. T.ex. alla loggar och vittnesmål och inspelningar från oberoende, utan vill bara ha din hörsägen.

Det är så gulligt när folk försöker dra "domstols-kortet". Det är ett så tydligt sätt att visa att ni inte har den blekaste aning om någonting. Du tror kanske jag springer till en domstol varje gång jag vill mäta en spänning? Multimeter duger väl inte? Varje gång jag vill odla en bakterie? Inkubatorer duger väl inte? Mäta mot månen? Att det finns av människor utplacerade mackapärer där som det krävs väldigt lite för att bekräfta, räknas väl inte?
Om du har något bevis så lägg gärna fram det.
Annars är det ju bara en tro.
Citera
2022-01-12, 11:08
Avslutad
Citat:
Bortsett då från de belägg jag redan presenterat, som jag har, har gjort själv och allting som jag kan läsa, beräkna och verifiera?

"Bevis" bör man ha om man påstår något. Du påstår att vi inte har varit på månen, i strid mot mycket väletablerad historia. Alltså bevisar du. Eller håller käften.

Bevisa att det här inte är nåt annat än en dåligt konstprojekt
https://images.app.goo.gl/iic4tyQvcyGkt6hcA

Zooma in och titta noga sen förklara hur du kan fortfarande tro nåt så dumt
Citera
2022-01-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Den som INTE tror på månlandningarna visar att:

1) Han vet väldigt lite om astronomi

2) Han vet väldigt lite om vårt solsystem

3) Han fattar inte hur nära jorden månen ligger, jämfört med allt annat i universum

4) Han har noll koll på hur fruktansvärt mycket pengar USA satsade på att komma först till månen

5) Han vet inte att kampen om månen var en del av det kalla kriget mellan USA och Sovjet på 1960-talet

6) Han hängde inte med på vad som hände under rymdkapplöpningen på 1960-talet och märkte inte att både USA och Sovjet utvecklade sina raketer och kom längre och längre ut i rymden

7) Han har noll koll på att USA och Sovjet spionerade på varandras raketer

8) Han har noll koll på att Sovjet, och senare Ryssland, aldrig har ifrågasatt att USA landade på månen. Sovjet visste att USA lyckades med det

9) Han vet inte att man inte kan exponera stjärnor på himlen och en skarpt belyst månyta på samma bild - eller med andra ord, om man fotograferar en astronaut på månen med skarpt solljus i bakgrunden, så kan man inte samtidigt fotografera stjärnhimlen

10) Han fattar inte att rymdkapplöpningen upphörde på 1970-talet därför att USA hade vunnit, månen var ointressant och månlandningar var så himla dyra

Kort och gott: Den som INTE tror att USA lyckades landsätta astronauter på månen på 1960-talet är en okunnig, konspirationsteoretisk foliehatt.
11) Denne vet heller ej hur enkelt det är att totalt oberoende från NASA sätta upp en mätning mot månen, tack vare retroreflektorer som inte fanns där innan USA (bemannat och obemannat) samt Sovjet (obemannat) placerade ut dem.

12) Konspirationsdåren fattar inte heller att vi vet mer om jord-månsystemet tack vare undersökningarna av månens geologi och ha, helt oberoende och utanför NASA, kunnat förklara, bekräfta och vidareutveckla modeller och teorier om jordens seismologi, geologi och ursprung.

13) Att apolloprogrammet inte bara var "tekniskt" utan vidrörde egentligen all vetenskap, inklusive historia och life sciences, och att geologer hade kunnat call bluff, historiker hade kunnat call bluff, kemister hade kunnat call bluff, läkare hade kunnat call bluff, radioamatörer hade kunnat call bluff, fotografer hade kunnat call bluff, osv. Kort sagt, all forskning av alla forskare i alla länder, oberoende av NASA, antagonister till NASA, osv, hade kunnat inom sitt egna fält peka ut något som inte stämde.

Osv, osv, osv.

Ja, konspirationsdårarna är verkligen idioter. De lider av Dunning-Kruger och är vetenskapliga analfabeter och deras förnekelse är en intressant fråga för psykologi och socialpsykologi samt sociologi.
Citera
2022-01-12, 11:11
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Man skulle kunna avsluta den här debatten en gång för alla. Man kan helt enkelt använda väldigt kraftiga teleskop för att fotografera ytan på månen. Om månlandningen verkligen har inträffat, då är det bara att fotografera månbilen samt annan utrustning. Månbilen flögs inte tillbaka till jorden, om jag inte minns fel. Så den borde vara kvar på månen. Dessa fotografier kan bevisa att människan har landat på månen.

Man skulle även kunna ha dagar där folk kan besöka olika observatorium (som har lämpliga teleskop), för att kunna titta på månbilen direkt.

Med dagens teknik borde det vara väldigt enkelt, vissa systemkameror kan zooma in rätt så bra. Fast det behövs starkare teleskop för att man ska kunna se månbilen: https://www.youtube.com/watch?v=KN-4pUI1RzQ
Du inser svårigheterna med ditt förslag, eller hur?

Avståndet till månen är upp till ca 384 000 kilometer. Inte ens de bästa teleskopen på Jorden kan se meterstora objekt på de avståndet. Om det skulle vara möjligt så hade vi sett sådana bilder i media då och då. Problemet är också att Jordens atmosfär gör det omöjligt att få skärpa i bilder på så små objekt.

Jämför med de bästa satellitbilderna på Jorden, tagna från något hundratal kilometers höjd och så tänker du dig avstånd som är 1000 gånger större...
Citera
2022-01-12, 11:13
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Du inser svårigheterna med ditt förslag, eller hur?

Avståndet till månen är upp till ca 384 000 kilometer. Inte ens de bästa teleskopen på Jorden kan se meterstora objekt på de avståndet. Om det skulle vara möjligt så hade vi sett sådana bilder i media då och då. Problemet är också att Jordens atmosfär gör det omöjligt att få skärpa i bilder på så små objekt.

Jämför med de bästa satellitbilderna på Jorden, tagna från något hundratal kilometers höjd och så tänker du dig avstånd som är 1000 gånger större...

Det kanske är svårt, fast ej omöjligt. Har någon provat detta med jordens största teleskop i ett observatorium?

https://m.youtube.com/watch?v=KN-4pUI1RzQ

Om en systemkamera kan zooma in så här nära, vad är då möjligt med stora teleskop i ett observatorium?
Senast redigerad av Mongoprofeten 2022-01-12 kl. 11:17.
Citera
2022-01-12, 11:14
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Du har ingen månsten eller bevis på att det verkligen ägde rum.
Nä det har jag inte, däremot har jag varit på Kennedy Space Center i Florida, där har de en månsten som man kan få peta på. Den ser ut som vilken sten som helst, rätt mörk i färgen är den. Lustigt nog har de även ett rum som ser ut exakt som den första månlandningen, samma stjärnhimmel bakom (på väggen alltså), samma sand osv osv. inklusive en flagga och allt.

Anledningen till att vi inte åkt mer till månen, byggt en stad där osv. är samma anledning som gör att vi inte bygger en stad uppe i fjällen eller i Saharaöknen trots att bostadspriserna går upp så mycket. Det finns inget där. Månen består i stort sett av 38 miljoner kvadratkilometer öken utan någon luft.
Citera
2022-01-12, 11:17
Bannlyst
För att besvara trådstartarens fråga, varför tror golfspelare på att den nya drivern ska gå 20 meter längre och spikrakt som dom säger i reklamen?
Därför att dom VILL tro det.

Desamma gäller månlandningarna.
Man tror på dom därför att man VILL tro på dom.
Citera
2022-01-12, 11:18
Medlem
Citat:
Jag har två frågor angående påstående nr 5. Hur vet du vilket kön alla har som diskuterar i den här tråden?

Samt skulle kalla kriget kunna vara ett incitament för USA att iscensätta en lyckad månlandning, för att vinna över Sovjetunionen i den här kapplöpningen?

Okej, han eller hon som inte tror på månlandningen är en okunnig, konspirationsteoretisk foliehatt. Jag kan säga hen om du vill.

Var kalla kriget ett incitament för USA att skicka folk till månen? Ja, gissa om det var det!!!

Som jag sa, så upphörde månlandningarna på 1970-talet, för USA hade vunnit kapplöpningen och det blev för dyrt. Så varför har USA börjat tala om månlandningar igen?

Jo, för dels har andra länder lyckats landsätta obemannade farkoster på månen och ta hem dem igen - det gäller nog både Indien och Kina, om jag minns rätt.

Men dels och framför allt har USA börjat fantisera om att skicka folk till Mars, och då pratar de om att ha en rymdstation på månen att skicka iväg astronauterna ifrån. Jag säger att USA fantiserar om att skicka folk till Mars, för folk fattar inte hur fruktansvärt svårt det skulle vara att skicka människor till Mars jämfört med att skicka dem till månen.

Mars ligger så fruktansvärt mycket längre bort än månen. Det tog väl en vecka ungefär att skicka folk till månen och få hem dem igen. När det gäller Mars kommer bara resan dit att ta flera månader. Och under tiden ska maten räcka, vattnet ska räcka och luften ska räcka, och astronauterna ska inte få psykbryt när de tittar ut i världsrymden och ser att jorden har krympt till en liten stjärna på himlen.

Astronauterna kommer också att drabbas av benskörhet och kanske sjukdomar orsakade av ultraviolett strålning från solen och kanske stora solutbrott. I sitt försvagade skick ska de sedan klara av landningen på Mars, bygga någon sorts skydd för solstrålningen - som på en gång är mycket svagare och mycket farligare än på jorden - och så ska de sätta upp diverse life support på Mars. Och så ska de stanna på Mars i flera månader och försöka överleva, och sen ska de - ifall bränslet, syret, vattnet och maten räcker - försöka återvända till jorden.

Good luck, baby. Jag tycker synd om de första som låter sig skickas iväg mot Mars.
Senast redigerad av Egnatankar 2022-01-12 kl. 11:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in