2022-01-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Vad tror du? De landade på månen utan luft i kapseln?

Luft - dvs en blandning av kväve, syre och ädelgaser - var det inte i månlandaren. Det var ren syrgas med ett tryck av 1/3 av atmosfärstrycket vid jordytan. Det leder till sämre fortledning av ljud vilket är en delförklaring till att ljudet från motorn hörs svagare.
Citera
2022-01-08, 12:57
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Om rätt skall vara rätt så är gravitationen på 25 mils höjd absolut inte försumbar. Den är ca 93% av den vid jordytan. Om man "kommer sista biten" har mest att göra med vilken "horisontell" hastighet man kommit upp i, inte vilket höjd man nått.
Jag tror du missförstod mig - jag skrev/menade att gravitationen brukar anses försumbar i exosfären, inte på 20-30 mil (men ja det är förstås lite överdrivet det med..)
Citera
2022-01-08, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag tror du missförstod mig - jag skrev/menade att gravitationen brukar anses försumbar i exosfären, inte på 20-30 mil (men ja det är förstås lite överdrivet det med..)
Du menar alltså att en gravitation på 7m/s² anses försumbar?
Jättebra jobbat.
Du är verkligen en klippa...
Citera
2022-01-08, 13:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Du menar alltså att en gravitation på 7m/s² anses försumbar?
Jättebra jobbat.
Du är verkligen en klippa...
Nej jag menar fortfarande att det är i exosären som gravitationen blir försumbar - men den är ju vidsträckt och därför förtydligade jag att det var något överdrivet..
Citera
2022-01-08, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
5 st nya frågor och 0st egna tankar.
Har du något emot att svara på frågor?

Du har fått ett flertal delförklaringar till varför ljudet från raketmotorn inte hörs i astronauternas mikrofoner.

Frågorna kopplade till din posthistorik syftade till att se om du står för vad du tidigare skrivit.
Med tanke på att du tror på att Apolloprogrammet tog människor till månen, och anser att tv-sändningarna från resorna efter Apollo 11 är autentiska blir det lite konstigt att du nu verkar argumentera för motsatsen.
Inte helt oväntat uteblev dock svaren...
Citera
2022-01-08, 14:00
Bannlyst
Citat:
Nej jag menar fortfarande att det är i exosären som gravitationen blir försumbar - men den är ju vidsträckt och därför förtydligade jag att det var något överdrivet..
När blir gravitationen försumbar?
1000 mil bort? 5000 mil bort?
20 000 mil bort?
Citera
2022-01-08, 15:01
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
20 000 mil bort?

Säg såhär då istället om det blir enklare att förstå poängen; vid exobasen på 61 mil släppte Apolloprogrammets Saturn V-raketer raketsteg 3 som stod för ungefär 85% av raketens totala kraft. Det här vet du säkert redan men det är ju kul att tjafsa..
Citera
2022-01-08, 15:08
Bannlyst
Citat:
Säg såhär då istället om det blir enklare att förstå poängen; vid exobasen på 61 mil släppte Apolloprogrammets Saturn V-raketer raketsteg 3 som stod för ungefär 85% av raketens totala kraft. Det här vet du säkert redan men det är ju kul att tjafsa..
Jag ska hjälpa dig med räkningen.
637 mil över jorden väger du bara en fjärdedel av vad du väger på jorden.
1274 mil upp väger du bara en niondel.
2000 mil upp bara ca en sextondel.
Där börjar det bli ganska försumbart.

Det finns säkert folk här som tror att astronauterna på ISS upplever äkta tyngdlöshet men dom är bara i fritt fall, en simulerad tyngdlöshet.
Senast redigerad av adaptern 2022-01-08 kl. 15:11.
Citera
2022-01-08, 16:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
20 000 mil bort?
Gravitationen orkar ju hålla kvar månen i omloppsbana runt jorden trotts att den befinner sig 38000 mil från jorden så man måste nog ut rejält långt innan den kan anses vara försumbar.
Citera
2022-01-08, 16:56
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Gravitationen orkar ju hålla kvar månen i omloppsbana runt jorden trotts att den befinner sig 38000 mil från jorden så man måste nog ut rejält långt innan den kan anses vara försumbar.

Månen drar även i jorden, solen drar i planeterna, vintergatans stjärnor håller vårt solsystem på plats osv osv - men de krafterna får nog anses försumbara i diskussionen om påståendet att vi aldrig varit på månen och endast skulle kommit 20/30 eller 60 mil (adaptern har varierat lite i uppgifterna) upp med våra raketer.
Citera
2022-01-08, 17:00
Bannlyst
Citat:
Månen drar även i jorden, solen drar i planeterna, vintergatans stjärnor håller vårt solsystem på plats osv osv - men de krafterna får nog anses försumbara i diskussionen om påståendet att vi aldrig varit på månen och endast skulle kommit 20/30 eller 60 mil (adaptern har varierat lite i uppgifterna) upp med våra raketer.
Nej jag har alltid sagt att rekordet är ca 60 mil.
Men bra att du belyser detta igen.
Jättebra.
Citera
2022-01-12, 00:14
Medlem
solstrålars avatar
Varför tror vi egentligen blint på månlandningarna?

Ja, varför egentligen? Jag kan slå vad om at 100% av människorna här inte skulle kunna bevisa att den ägt rum. Du har ingen månsten eller bevis på att det verkligen ägde rum. För de flesta av oss finns det inget sätt att bevisa dom. Det kokar ner till ren tro, precis som en person kan tro på gud eller spaghettimonstret.

Så av vilken anledning ska vi tro på detta, om ingen av oss ens kan verifiera det på något sätt?

Därtill verkar det ju närmaste omöjligt att göra om det, så hur troligt är det att det för 50 år sedan var uförbart utan problem?

Tror ni verkligen på det? Om ja, vad skiljer det från att tro på tomtar och troll, när du ändå inte kan bevisa det?
Senast redigerad av solstrålar 2022-01-12 kl. 00:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in