Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-11, 23:02
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Lite taskigt att jmfra den ivf rlige och kte visionren JB med Musk - Musk har ju cashat in en hel del innan bubblan spricker - skulle JB aldrig gjort i samma sits...

Det r sant. Frlt Jonas.

Om jag mins rtt gick han efter kraschen in med sina sparslantar i bredbandsbolsget?
Citera
2022-01-11, 23:08
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag skriver inte inlgg fr att upplysa dig. Jag skriver fr alla andra som lser trden s dom kan bilda sig en egen uppfattning.

Det dr var en efterkonstruktion.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hr kan du lsa p om dojo i wikipediaartikeln om Teslas autopilot:
Citera
2022-01-11, 23:14
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nej du vet inte hur gammal jag r, kanske fr att jag gillar att bete mig som dummare n vad jag r allt som oftast medans alla anstrnger sig fr att frska framst som otroligt intelligenta och plsta.

Om du r s pass gammal att du upplevde IT-bubblan (det gjorde jag ocks) s skall du vl kunna skilja p nr ett fretag drivs av riskkapital och nr det str p egna ben och gr vinst. Om du drar paralleller mellan din anekdot och Tesla rent fundamentalt s hintar det om att du inte alls har koll p vad som ligger bakom lnsamheten. Om du drar en parallell mellan din anekdot och kursrrelserna s skall du vara medveten om att Tesla var en otroligt hrt blankad aktie under flera r trots att det fundamentala vrdet kade ju mer sannolikt det blev att de skulle verleva att skala upp till massproduktion. Vl ver den trskeln, som r nst intill ondligt svrt, ett helvete rent utav, s gick Tesla frn hgriskaktie till att ha framtiden fr sig p rekordkort tid. En shortsqueeze av sllan skdat slag skedde och aktien fick en mer rimlig vrdering. Marknaden har dock stndigt underskattat tillvxten. Anledningarna till det r flera och det r ngot du kanske skall frdjupa dig lite i innan du ger dig i kast med en tekniknrd p spektrumet som spenderat hundratals timmar p att stta sig in i fretaget. Och det enda jag dyrkar r kompetens. Har du ett bttre fretag att investera i s lgg din tid dr. Men om du tror att du har tillfrt ngon ny information som jag inte redan r medveten om s beror det p att du inte begriper nr ngon r smartare n dig.

Jag r ju ppen med att jag inte r aktienrd eller autistisk med fokus p Tesla.
Min undran r uppriktig, vad gr att detta bolag vrderas s hgt?

Alla ni som kan Tesla i detalj misslyckas ju hela tiden med att frklara det utan att brja fantisera om hjrninplantat, levande bilar och AI och annat som Musk har twittrat om.
Aktien rr sig ju upp och ner med ibland 10% per dag utan annan input n att Musk har ny frisyr.
Kan man sin historia s vet man om det ser ut som skit och luktar skit, s r det nog skit.

Mvh
Citera
2022-01-11, 23:52
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Jag r ju ppen med att jag inte r aktienrd eller autistisk med fokus p Tesla.
Min undran r uppriktig, vad gr att detta bolag vrderas s hgt?

Alla ni som kan Tesla i detalj misslyckas ju hela tiden med att frklara det utan att brja fantisera om hjrninplantat, levande bilar och AI och annat som Musk har twittrat om.
Aktien rr sig ju upp och ner med ibland 10% per dag utan annan input n att Musk har ny frisyr.
Kan man sin historia s vet man om det ser ut som skit och luktar skit, s r det nog skit.

Mvh

Det r bara att kolla vad Tesla hade fr vinst (EPS non GAAP) fr Q4, gngra det med 4 fr att f en aktuell rlig vinst per aktie. Dela aktiepriset p den summan s fr du fram ett PE-tal. Sen fr du jmfra produktion med fregende kvartal och vga in hur stor kapacitet de nya fabrikerna fr nr de skalar upp, s mrker du hur snabbt det PE-talet krymper frn r till r. Inget fretag som vxer organiskt med 50-70%/r kommer ligga under ett PE-tal p 100 srskilt lnge. Detta utgr s gott som enbart frn intkter frn bilfrsljning. Jag har svrt att beskriva vansinnet i att inte rkna in potentiella intkter frn alla andra delar av fretaget i kursen.

Blir t.ex FSD L5 kapabelt s kan vrdekningen bli shockartad, d sannolikheten att implementera robotaxi gr frn sannolik till definitiv. Tesla menar dessutom allvar med att ta fram en humanoid autonom robot. De rekryterar inte mngder med ingenjrer och AI-designers fr att ha en ping-pong turnering. r de inte redan frmst p AI s kommer de bli det snart nog, och det skall bli intressant att se vilka innovationer de lyckats dstakomma med robot teknik nr de visar upp en prototyp av sin robot.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2022-01-11 kl. 23:58.
Citera
2022-01-12, 00:17
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur gammal du r men, det var en gng fr lnge sedan en ny uppfinning som skulle revolutionera vrlden. Uppfinningen kallades internet och skulle ndra hur folk jobbade, handlade, tittade p film, lyssnade p musik med mera.
P denna tiden fanns det en liten pojke med fleecejacka i Skne som hette Jonas. Jonas insg att den nya tekniken skulle kunna omstta stora belopp och gra honom rik.
S Jonas startade ett bolag som skulle ansluta hus till internet. Eftersom Jonas var visionr kallade han bolaget fr Framtidsfabriken. Jonas var runt och slde in den nya tekniken till bde hger och vnster med sina storslagna visioner om vad man kunde gra med den nya tekniken. Myndigheter och storbolag kpte allt med hull och hr och marknaden pumpade mycket nabbt upp vrdet p Jonas bolag lngt ver vad omsttning och vinst motiverade. Och Jonas kunde snart titulera sig rikast inte bara i Skne utan hela Sverige.
Fretaget var helt unikt, man bjd anstllda p mat, man hade spelrum och bnsckar att sitta i och folk jobbade i tryck-tshirts.
Men s en dag runt millennieskiftet kom det en lite krusning i finansluften och framtidsbubblan sprack. Vrdet p Framtidsfabrik dk frn 42Miljarder till typ inget ver en natt. Jonas som trodde att vrdet p hans bolag bara kunde g upp, det var ju en sdan lovande teknik, hade inte slt sina aktier och blev drfr terigen utfattig. Jonas satt sedan och huttrade under en bro i Lund i sin fleecejacka. Och s vitt jag vet sitter han dr n.

Ja, ven om en teknik r lovande s mste till slut ett bolags vrde korrelera mot omsttning och vinst. Man behver inte vara professor i ekonomi fr att frst detta.

Du jmfr framfab med tesla som har en konstant rlig tillvxt p 50% per r?

Allts g och lgg dig.
Citera
2022-01-12, 00:17
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Det r sant. Frlt Jonas.

Om jag mins rtt gick han efter kraschen in med sina sparslantar i bredbandsbolsget?

En hel del som fick ln i i form av konvertibler och som borgade hus och hem fr aktieposter tycker nog inte JB r vrldens kramgoaste.
Citera
2022-01-12, 00:23
Medlem
Off topic str det.

Jag r mer intresserad utav nya Li-Ion cellerna.

Storlek kapacitet? Kommer de tillverkas i Sk-e
Och pris? Och OM dom gr att kpa via Holland till gemene man.
Citera
2022-01-12, 00:34
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikasa
Off topic str det.

Jag r mer intresserad utav nya Li-Ion cellerna.

Storlek kapacitet? Kommer de tillverkas i Sk-e
Och pris? Och OM dom gr att kpa via Holland till gemene man.

Pratar du om Northvolt?
Citera
2022-01-12, 06:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Svara p min jvla frga din sopa.

Vilka fretag har mjukvara som delvis klarar stadskrning i mer n en stadskrna?
Har Tesla ftt godknt att anvnda sin teknik fr att lta bilarna kra sjlv?
Mercedes fr kra i lg hastighet p vissa motorvgsstrckor, Tesla fr inte ens det, din imbecill.
Citera
2022-01-12, 06:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Jass, vilka analytiker p ovannmnda bolag agerar som flockdjur? Och hur vet du? har du trffat dem?
(Att flja flocken under en tidsperiod betyder ej ndvndigtvis att du r en del av den)

Vilka tekniska hopp r orimliga? Och varfr?

Du kan vl testa att googla trendfrvaltning.

Att med kamera som enda sensor lyckas med sjlvkrande bilar i alla miljer, alla vglag och alla vder. Det lr inte hnda med radar heller fr den delen.
Dremot kommer man skerligen kunna ha sjlvkrande bilar p motorvg, vissa frutbestmda strckor etc. Men det kommer att drja ratal.
Dock r det inte vad Tesla fanboys hrde Musk brla om nr han gapade om robottaxis r 2020.
Citera
2022-01-12, 06:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
El produceras globalt med hjlp av kol och olja, inte krnkraft eller solceller eller vattenkraft.
Gissa varfr efterfrgan p kol och olja stiger?

Ja jag har hrt dessa efrerblivna boomer-argumenten hundra gnger. Det har gjorts flera omfattande studier som har faststllt att en elbil orsakar mindre utslpp. Du skiter s klart i att kraftverk frbrnner kol och olja med vansinnigt mycket bttre effektivitet n en bilmotor, och att eldrivet bara kan bli bttre medan frbrnningsmotorer inte kan det.

Allt du skriver lter som du lst den stora texten och tittat p bilderna i artiklar. Antingen ltsas du inte kunna ngot och sger saker fr att trolla eller s kan du absolut ingenting men frsker lta smart fr att sen fylla i tomrumnen med din egen enfald.

Du tnker som faktumet att Kina bygger 60 GW kolkraft och fortstter bygga ut kolkraften tills r 2025?
Att Grekland fortstter med kol till minst r 2025? Att det tas fler oljeriggar i bruk i mexikanska golfen pga hg efterfrgan och hgt pris?

Vill du ka Tesla i kina s r det kolel som laddar batterierna, lite som i Skne med lite d och d.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-01-12 kl. 06:53.
Citera
2022-01-12, 07:16
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja jag har hrt dessa efrerblivna boomer-argumenten hundra gnger. Det har gjorts flera omfattande studier som har faststllt att en elbil orsakar mindre utslpp. Du skiter s klart i att kraftverk frbrnner kol och olja med vansinnigt mycket bttre effektivitet n en bilmotor, och att eldrivet bara kan bli bttre medan frbrnningsmotorer inte kan det.

Allt du skriver lter som du lst den stora texten och tittat p bilderna i artiklar. Antingen ltsas du inte kunna ngot och sger saker fr att trolla eller s kan du absolut ingenting men frsker lta smart fr att sen fylla i tomrumnen med din egen enfald.

Du tnker som faktumet att Kina bygger 60 GW kolkraft och fortstter bygga ut kolkraften tills r 2025?
Att Grekland fortstter med kol till minst r 2025? Att det tas fler oljeriggar i bruk i mexikanska golfen pga hg efterfrgan och hgt pris?

Vill du ka Tesla i kina s r det kolel som laddar batterierna, lite som i Skne med lite d och d.

Vad r det du inte frstr i att modern kolkraft r renare och slpper ut mindre partiklar i luften n frbrnningsmotorer? Har du mamma eller pappa dr som kan frklara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in