2022-01-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Argumentet att Tesla har den enda lösningen man kan skala är också helt absurd. Faktum är att MAJORITETEN av Ubers intäkter kommer ifrån 6 städer i världen. dvs har du robotaxis i dessa 6 städer har du över 50% av den totala Robotaxi TAMen. Det är inte lönsamt att kasta ut robotaxis i Sveg och därför kommer inte Waymo mappa upp Sveg heller

Det här kan man ju vända på också. Man kan mena att hela världen utom 6 städer är en öppen marknad, men att efterfrågan inte finns eller kan mötas till rimligt pris.
Kanske finns order som Sveg som helt enkelt kan motivera att ha ett antal taxibögar stå på tomgång dygnet runt vid tågstationen om det ens finns någon. En Tesla kan stå på din egen uppfart och rulla ut när en beställning kommer in. Skulle absolut kunna ha en Model 2 som andrabil som får vara ledig som taxi om det funkar.
Citera
2022-01-11, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Volvo pilot assist kan delvis köra själv överallt, precis som Tesla.

Svaret på din fråga är ingen, inte Tesla heller. Det existerar inte idag. Delvis sjävkörning är meningslös, det är allt eller inget.

Volvo klarar inte stadskörning, vilket var det jag frågade efter.

Delvis självkörning utan geografisk begränsning är bättre än delvis självkörning med geografisk begränsning som är bättre än ingen självkörning öht, det känns väl ganska uppenbart. Ditt argument är dumt.
Citera
2022-01-11, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Volvo klarar inte stadskörning, vilket var det jag frågade efter.

Delvis självkörning utan geografisk begränsning är bättre än delvis självkörning med geografisk begränsning som är bättre än ingen självkörning öht, det känns väl ganska uppenbart. Ditt argument är dumt.
Hur är det dumt? Om en Volvo klarar köra själv en stund i staden utan förarinput är det delvis sjävkörning, det är mer ett förtydligande på varför ”delvis” sjävkörning är en självmotsägelse. Såklart är det lika lite självkörning som en Tesla åstadkommer idag…

Teslas fsd beta är ju förövrigt geografiskt begränsat nåt det grövsta idag, ännu en självmotsägelse, du har ingen aning om hur det funkar i svenska trafikmiljöer.

Så länge den inte kör helt själv, hela tiden, utan att en förare behöver övervaka det är det inget annat än ett förarstöd.
Citera
2022-01-11, 19:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hur är det dumt? Om en Volvo klarar köra själv en stund i staden utan förarinput är det delvis sjävkörning, det är mer ett förtydligande på varför ”delvis” sjävkörning är en självmotsägelse. Såklart är det lika lite självkörning som en Tesla åstadkommer idag…

Teslas fsd beta är ju förövrigt geografiskt begränsat nåt det grövsta idag, ännu en självmotsägelse, du har ingen aning om hur det funkar i svenska trafikmiljöer.

Så länge den inte kör helt själv, hela tiden, utan att en förare behöver övervaka det är det inget annat än ett förarstöd.

Det vet du ju inget om. En tidigare version av FSD betan testades i vad tros vara Ukraina, och den klarade trafiken där ganska bra. Det är ju knappast intellektuellt ärligt att säga att FSD är geografiskt begränsad bara för att Tesla inte släppt betaversionen i andra länder.
Och det väsentliga är att de utvecklat ett system som kan lära sig köra bättre än människor vart det än är. Det har inte Volvo. Vem som helst kan få en bil att gå på en geotaggad räls.

Det finns massor med exempel på FSD som fullbordat resor från punkt A till punkt B genom komplex trafik utan några ingripande. Visa mig en enda sån resa utför med en Volvo.
Citera
2022-01-11, 20:20
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid

Varför slår du dig själv i pannan?

Tesla kommer troligen inte att lyckas lösa AI problemen med enbart ökad beräkningskapacitet. Dom kan säkert hitta specifika beräkningsproblem som passar men generell AI är dom lååååångt borta från. Alla är långt borta från det över huvud taget men finns några spännande projekt som kan leda nånstans:
Australiensare anväder odlade levande neuroner kopplade till elektroder och gar lyckats få dom att spela Pong. Det är i sin linda men det har potentialen att bli stort.

https://www.newscientist.com/article...er-than-an-ai/
Citera
2022-01-11, 20:31
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Varför slår du dig själv i pannan?

Tesla kommer troligen inte att lyckas lösa AI problemen med enbart ökad beräkningskapacitet. Dom kan säkert hitta specifika beräkningsproblem som passar men generell AI är dom lååååångt borta från. Alla är långt borta från det över huvud taget men finns några spännande projekt som kan leda nånstans:
Australiensare anväder odlade levande neuroner kopplade till elektroder och gar lyckats få dom att spela Pong. Det är i sin linda men det har potentialen att bli stort.

https://www.newscientist.com/article...er-than-an-ai/

De bygger inte Dojo för att lösa FSD.
Och du är den absolut sista jag skulle hämta kunskap ifrån. Vet inte exakt vad du lider av för att tro annorlunda.
Citera
2022-01-11, 20:59
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Och hur vet du att det inte var en väldigt osund undervärdering innan Tesla fick korrekt värdering? Du vet inte ens varför du har rätt, då du inte ens räknat på caset? Bara för att de som beskriver Tesla låter religiösa? Det betyder ju att ingen får lov att på ett korrekt sätt beskriva ett exceptionellt företag om det skulle existera, med risk för att få stämpeln "fanboy". Din logik sitter i rullstol.

Och du hade inte kunnat hålla ett jobb på Tesla även om du hade velat.

Jag vet inte hur gammal du är men, det var en gång för länge sedan en ny uppfinning som skulle revolutionera världen. Uppfinningen kallades internet och skulle ändra hur folk jobbade, handlade, tittade på film, lyssnade på musik med mera.
På denna tiden fanns det en liten pojke med fleecejacka i Skåne som hette Jonas. Jonas insåg att den nya tekniken skulle kunna omsätta stora belopp och göra honom rik.
Så Jonas startade ett bolag som skulle ansluta hus till internet. Eftersom Jonas var visionär kallade han bolaget för Framtidsfabriken. Jonas var runt och sålde in den nya tekniken till både höger och vänster med sina storslagna visioner om vad man kunde göra med den nya tekniken. Myndigheter och storbolag köpte allt med hull och hår och marknaden pumpade mycket nabbt upp värdet på Jonas bolag långt över vad omsättning och vinst motiverade. Och Jonas kunde snart titulera sig rikast inte bara i Skåne utan hela Sverige.
Företaget var helt unikt, man bjöd anställda på mat, man hade spelrum och bönsäckar att sitta i och folk jobbade i tryck-tshirts.
Men så en dag runt millennieskiftet kom det en lite krusning i finansluften och framtidsbubblan sprack. Värdet på Framtidsfabrik dök från 42Miljarder till typ inget över en natt. Jonas som trodde att värdet på hans bolag bara kunde gå upp, det var ju en sådan lovande teknik, hade inte sålt sina aktier och blev därför återigen utfattig. Jonas satt sedan och huttrade under en bro i Lund i sin fleecejacka. Och så vitt jag vet sitter han där än.

Ja, även om en teknik är lovande så måste till slut ett bolags värde korrelera mot omsättning och vinst. Man behöver inte vara professor i ekonomi för att förstå detta.
Citera
2022-01-11, 21:04
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Jag vet inte hur gammal du är men, det var en gång för länge sedan en ny uppfinning som skulle revolutionera världen. Uppfinningen kallades internet och skulle ändra hur folk jobbade, handlade, tittade på film, lyssnade på musik med mera.
På denna tiden fanns det en liten pojke med fleecejacka i Skåne som hette Jonas. Jonas insåg att den nya tekniken skulle kunna omsätta stora belopp och göra honom rik.
Så Jonas startade ett bolag som skulle ansluta hus till internet. Eftersom Jonas var visionär kallade han bolaget för Framtidsfabriken. Jonas var runt och sålde in den nya tekniken till både höger och vänster med sina storslagna visioner om vad man kunde göra med den nya tekniken. Myndigheter och storbolag köpte allt med hull och hår och marknaden pumpade mycket nabbt upp värdet på Jonas bolag långt över vad omsättning och vinst motiverade. Och Jonas kunde snart titulera sig rikast inte bara i Skåne utan hela Sverige.
Företaget var helt unikt, man bjöd anställda på mat, man hade spelrum och bönsäckar att sitta i och folk jobbade i tryck-tshirts.
Men så en dag runt millennieskiftet kom det en lite krusning i finansluften och framtidsbubblan sprack. Värdet på Framtidsfabrik dök från 42Miljarder till typ inget över en natt. Jonas som trodde att värdet på hans bolag bara kunde gå upp, det var ju en sådan lovande teknik, hade inte sålt sina aktier och blev därför återigen utfattig. Jonas satt sedan och huttrade under en bro i Lund i sin fleecejacka. Och så vitt jag vet sitter han där än.

Ja, även om en teknik är lovande så måste till slut ett bolags värde korrelera mot omsättning och vinst. Man behöver inte vara professor i ekonomi för att förstå detta.

Lite taskigt att jämföra den ivf ärlige och äkte visionären JB med Musk - Musk har ju cashat in en hel del innan bubblan spricker - skulle JB aldrig gjort i samma sits...
Citera
2022-01-11, 21:51
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig

Nej du vet inte hur gammal jag är, kanske för att jag gillar att bete mig som dummare än vad jag är allt som oftast medans alla anstränger sig för att försöka framstå som otroligt intelligenta och pålästa.

Om du är så pass gammal att du upplevde IT-bubblan (det gjorde jag också) så skall du väl kunna skilja på när ett företag drivs av riskkapital och när det står på egna ben och gör vinst. Om du drar paralleller mellan din anekdot och Tesla rent fundamentalt så hintar det om att du inte alls har koll på vad som ligger bakom lönsamheten. Om du drar en parallell mellan din anekdot och kursrörelserna så skall du vara medveten om att Tesla var en otroligt hårt blankad aktie under flera år trots att det fundamentala värdet ökade ju mer sannolikt det blev att de skulle överleva att skala upp till massproduktion. Väl över den tröskeln, som är näst intill oändligt svårt, ett helvete rent utav, så gick Tesla från högriskaktie till att ha framtiden för sig på rekordkort tid. En shortsqueeze av sällan skådat slag skedde och aktien fick en mer rimlig värdering. Marknaden har dock ständigt underskattat tillväxten. Anledningarna till det är flera och det är något du kanske skall fördjupa dig lite i innan du ger dig i kast med en tekniknörd på spektrumet som spenderat hundratals timmar på att sätta sig in i företaget. Och det enda jag dyrkar är kompetens. Har du ett bättre företag att investera i så lägg din tid där. Men om du tror att du har tillfört någon ny information som jag inte redan är medveten om så beror det på att du inte begriper när någon är smartare än dig.
Citera
2022-01-11, 22:18
Medlem
raskenss avatar
Citat:
De bygger inte Dojo för att lösa FSD.
Och du är den absolut sista jag skulle hämta kunskap ifrån. Vet inte exakt vad du lider av för att tro annorlunda.

Här kan du läsa på om dojo i wikipediaartikeln om Teslas autopilot:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot

"Gartner*research vice president Chirag Dekate said, "The Tesla Dojo is an AI-specific supercomputer designed to accelerate machine learning and deep learning activities".

Det finns en del som ser det som Teslas "holy grail"

En analys av problemen dom har med Dojo.

För varje cell har dom 1.25Mbyte SRAM och dom har varit tvugna att banta ner flyttalen till en egenpåhittad vaiant CFP8 bara för att få plats med datamängden.. Deras metod att binda chipen är extremt kostsamma också. Mycket återstå att bevisa för investerare.

https://semianalysis.com/the-tesla-d...hnical-issues/
Senast redigerad av raskens 2022-01-11 kl. 22:36.
Citera
2022-01-11, 22:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Här kan du läsa på om dojo i wikipediaartikeln om Teslas autopilot:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot

"Gartner*research vice president Chirag Dekate said, "The Tesla Dojo is an AI-specific supercomputer designed to accelerate machine learning and deep learning activities".

Det finns en del som ser det som Teslas "holy grail"

En analys av problemen dom har med Dojo

https://semianalysis.com/the-tesla-d...hnical-issues/

Det här missförståndet att tro sig ha information som jag inte redan har gäller självklart även dig.
Citera
2022-01-11, 22:48
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Det här missförståndet att tro sig ha information som jag inte redan har gäller självklart även dig.

Jag skriver inte inlägg för att upplysa dig. Jag skriver för alla andra som läser tråden så dom kan bilda sig en egen uppfattning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback