Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-11, 01:17
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Inte lika bra risk/reward som om du skulle kpa Tesla-aktierna sjlv dock.

Om mitt kapital r fullt uppbundet s kan jag bara gra mer vinst om ngon annans kapital str till mitt frfogande. Jag ser kanske en 5% risk att Tesla har samma eller en lgre kurs om ett r och 95% chans att kursen r hgre n idag. Men jag tror inte rasken har likvider till 100 aktier. Jag ger redan 130 aktier och en liten mngd optioner. Har absolut inga problem med att bli kallad idiot, och roas av att normalbegvade frsker stta en buckla i min vertygelse.
Citera
2022-01-11, 01:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Om mitt kapital r fullt uppbundet s kan jag bara gra mer vinst om ngon annans kapital str till mitt frfogande. Jag ser kanske en 5% risk att Tesla har samma eller en lgre kurs om ett r och 95% chans att kursen r hgre n idag. Men jag tror inte rasken har likvider till 100 aktier. Jag ger redan 130 aktier och en liten mngd optioner. Har absolut inga problem med att bli kallad idiot, och roas av att normalbegvade frsker stta en buckla i min vertygelse.

Om ditt kapital redan r uppbundet, vad hnder med din ekonomi om ngot ovntat hnder som fr Tesla att rasa?
Citera
2022-01-11, 01:35
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Om ditt kapital redan r uppbundet, vad hnder med din ekonomi om ngot ovntat hnder som fr Tesla att rasa?

Definiera rasa?
Det sjunker i vrde? Duuuh.
Citera
2022-01-11, 01:37
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Definiera rasa?
Det sjunker i vrde? Duuuh.

T ex att det imorgon upptcks att Tesla har stulit teknologi frn Google och blir stmda p jttebelopp samt tvingas gra om massa i produkterna och kursen rasar Evergrandeskt.
Citera
2022-01-11, 08:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Har du lst / hrt ngn analys?
Goldman Sachs -> tesla top pick 2022: https://www.barrons.com/articles/tes...ck-51641827652
Tror du Goldman Sachs, Deutsche Bank, Wedbush, Piper Sandler, Morgan Stanley bestr av flockdjur?

S du frstr att du inte frstr och fr att du inte frstr mste ngot vara fel?
Inte p p din frmga till frstelse, utan p Elons visioner. (Han har som sagt ett hyffsat trackrecord och r hyllad bde som ingenjr, fretagsledare och tnkare)

S allt du vet r att nuvarande vrde r fel? Men inte hur mycket fel..
S om du inte vet rtta vrdet, hur kan du d veta att nuvarande vrdet r fel?
Ja de r flockdjur, det finns till och med frvaltningsstilar som gr ut p att flja flocken, den krver dock tydliga trender fr att avkasta hyfsat.
r man inte fdd i farstun s har man sett samma sak frut, vrderingar som bygger p fantasier och helt orimliga tekniska hopp.
Citera
2022-01-11, 08:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Apple/Samsung, oligopol
Apple/Android, oligopol
Google, monopol
Facebook, monopol
Amazon, monopol
Microsoft, monopol
Intel/AMD, oligopol
Nvidia/AMD, oligopol

Bara fortstta listan.. men AI vilket det egentligen handlar om kommer bli som dasspapper direkt..
AI lika mycket ett Buzzword som ngot revolutionerande. AI gr och kommer gra mycket nytta och frndra processer, AI kommer dremot inte erstta mnniskan nr handlar om komplexa beslut. AI krver strikta avgrnsningar fr att fungera.
Vi har inte ens ordentliga stavnings och grammatikprogram efter 30 r efter persondatorns genombrott. Att hitta nyckelord eller sammanstlla skningar p ntet till mnster och fresl produkter och tjnster r en barnlek jmf kra en bil i varierande ljusfrhllanden och miljer med andra fordon och gngtrafikanter samt djur.
Citera
2022-01-11, 08:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
En ganska enkel frga till dig d. Vilket fretag har fordon som r delvis sjlvkrande i mer n en stadskrna?
Missade du att Mercedes har ftt godknt att ha sjlvkrande bilar p autobahn, dock i begrnsad hastighet.
Att Tesla testar sjlvkrande bilar som alla andra gr r inget unikt.
Det kommer ingen FSD som r godknd eftersom FSD nr inte hela vgen precis som ingen annan teknik nr hela vgen.
Citera
2022-01-11, 08:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Det r fr att du antagligen inte var fdd, eller var vldigt vldigt ung nr Apple brjade vxa.

Disruptiva fretag har det alltid krkts p, och en del f som sett mjligheterna har frsvarat det med nbb och klor, och ocks tjnat grova pengar.

Jag sitter och blickar ut ver biscayne bay i min vinterlgenhet tack vare min "fanatism", hur r det i pissiga kalla Sverige?
Tesla bygger p subventioner och politiska beslut som bygger p fantasier. Batteribilar kar utslppen globalt, de minskar dem inte.
Tesla har inte uppfunnit varken batterier, elbilar eller laddntverk, Tesla marknadsfr 150 r gammal teknik som ny.
Lite som att mobiltelefoner skulle belggas med 500-600 % straffskatt och ngon uppfann analog telefoni igen.
Citera
2022-01-11, 08:52
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Missade du att Mercedes har ftt godknt att ha sjlvkrande bilar p autobahn, dock i begrnsad hastighet.
Att Tesla testar sjlvkrande bilar som alla andra gr r inget unikt.
Det kommer ingen FSD som r godknd eftersom FSD nr inte hela vgen precis som ingen annan teknik nr hela vgen.

Du kan lika mycket om Teslas FSD som min moster.

QUOTE=Sonnenwende|78658932]Tesla bygger p subventioner och politiska beslut som bygger p fantasier. Batteribilar kar utslppen globalt, de minskar dem inte.
Tesla har inte uppfunnit varken batterier, elbilar eller laddntverk, Tesla marknadsfr 150 r gammal teknik som ny.
Lite som att mobiltelefoner skulle belggas med 500-600 % straffskatt och ngon uppfann analog telefoni igen.[/quote]

Du har hngt p Klimatsans p Facebook fr lnge. Dr finns nstan bara boomers som tror de listat ut hur allt ligger till.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2022-01-11 kl. 08:57.
Citera
2022-01-11, 09:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du kan lika mycket om Teslas FSD som min moster.

QUOTE=Sonnenwende|78658932]Tesla bygger p subventioner och politiska beslut som bygger p fantasier. Batteribilar kar utslppen globalt, de minskar dem inte.
Lite som att mobiltelefoner skulle belggas med 500-600 % straffskatt och ngon uppfann analog telefoni igen.

Du har hngt p Klimatsans p Facebook fr lnge. Dr finns nstan bara boomers som tror de listat ut hur allt ligger till. [/quote]
El produceras globalt med hjlp av kol och olja, inte krnkraft eller solceller eller vattenkraft.
Gissa varfr efterfrgan p kol och olja stiger?
Citera
2022-01-11, 09:24
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du har hngt p Klimatsans p Facebook fr lnge. Dr finns nstan bara boomers som tror de listat ut hur allt ligger till.
El produceras globalt med hjlp av kol och olja, inte krnkraft eller solceller eller vattenkraft.
Gissa varfr efterfrgan p kol och olja stiger?[/quote]

Ja jag har hrt dessa efrerblivna boomer-argumenten hundra gnger. Det har gjorts flera omfattande studier som har faststllt att en elbil orsakar mindre utslpp. Du skiter s klart i att kraftverk frbrnner kol och olja med vansinnigt mycket bttre effektivitet n en bilmotor, och att eldrivet bara kan bli bttre medan frbrnningsmotorer inte kan det.

Allt du skriver lter som du lst den stora texten och tittat p bilderna i artiklar. Antingen ltsas du inte kunna ngot och sger saker fr att trolla eller s kan du absolut ingenting men frsker lta smart fr att sen fylla i tomrumnen med din egen enfald.
Citera
2022-01-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
fiber har brytningsindex p 1.46 s ljuset frdas lite lngsammare i fiber jmfrt med vakuum, men det r en liten del av latency. I dag har starlink i genomsnitt smre latency n fiberkommuikation p gund av mnga relstationer. Det stora problemet med starlink r att det krver ohyggligt stort antal satelliter fr att fungera. Dessutom r antalet kunder begrnsat och bandbredden r tveksam. Antagligen gr stor del av Musk vinst frn aktiefrsljningen av Tesla till just Spacex som troligen r ett stort slukhl av kapital. Dom kommer aldrig att kunna konkurrera med 5G/6G och fiber dr det finns tillgngligt.

Vet du hur dligt internet fungerar i mnga lnder ex USA? Vet du hur Internet fungerar fr de miljarder kunder som finns i tex Afrika och stora delar av asien? Begriper du inte att de satellieter och system som finns byts ut oavbrutet inom Starlink. Systemet/Tesla frbttras by the minute. Inte "rsmodeller" Inga "femrsplaner"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in