Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
När jag skrev hög respektive lång risk så är det i jämförelse mellan vaccinerade och ovaccinerade som har, respektive inte har, genomgått en SARS-COV2 infektion. Jag skrev t.ex ingenting om åldersgrupp eller riskgrupper. Men faktum är att ovaccinerade, per hundra tusen, i genomsnitt har 10-12 gånger större risk att bli IVA-fall i jämförelse med vaccinerade, (minst 2 doser). Du kommer inte runt det! Och kom ihåg: "i genomsnitt", alltså även yngre och de utan riskfaktorer är en del av detta genomsnitt. Men, självfallet, så känner jag till att en 20 åring, som inte tillhör riskgrupp, har låg risk att bli allvarligt sjuk i Covid-19. Men om du är i 50 års åldern, så är det bra för sig att känna till att medelåldern för de ovaccinerade, som nu ligger på IVA är 53 år!
Nej tyvärr kompis det är du som inte kommer i runt att det du skrev inte stämde. Jag kan ta det en gång till men kanske lite tydligare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Helt ovaccinerade, (ej tidigare genomgången SARS-COV2infektion): Stor risk att bli smittat Hög risk att få allvarlig sjukdom
Detta påstående är totalt felaktigt för den absoluta majoriteten i vårt samhälle, är du medveten om det? Enkel ja eller nej fråga.
Och nej, bara för att risken ökar med 10 så bör det inte hög risk, är du medveten om att något med låg risk kan öka i sannolikhet men fortfarande vara låg risk?
Spelar ingen roll vad medelåldern av de som ligger på iva är när vi pratar om risken. fortfarande väldigt låg risk för en 50 åring att hamna på IVA om dom får covid och är utanför riskgrupp, är du medveten om det? Enkel ja eller nej fråga.
Sen att du kommer med massa påståenden utan källor får gå för denna gång. Finns te.x massvis med information som tyder på att man överdriver vaccinets effekt gentemot allvarlig sjukdom även fast jag kan hålla med om att den verkar skydda en del mot allvarlig sjukdom men bara en person med huvudet i sanden kan påstå att "man kommer inte runt det" osv osv siffrona du slänger runt är inte så skrivet i sten som du vill ha det till.