2022-01-13, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Vet inte vem det är men jag tycker det låter som en person som vill fortsätta få forskningsbidrag, vill stiga i Hierarki i sin organisation och vill fortsatt uppmärksammas i media. En total idiot med andra ord.
Dock en väldigt högt avlönad idiot!
Citera
2022-01-13, 13:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Vet inte vem det är men jag tycker det låter som en person som vill fortsätta få forskningsbidrag, vill stiga i Hierarki i sin organisation och vill fortsatt uppmärksammas i media. En total idiot med andra ord.
Richard Bergström är alltså Sveriges vaccinsammordnare. Jag skulle såklart ha skrivit ut titeln.

EDIT: Nu lyckades jag stava hans förnamn rätt också...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag tror att dagens nivå på smitta inte är särskilt olik den vi hade i mars april 2020. Bara att nu upptäcks många fler genom test. Våren 2020 var det ju knappt någon förutom de som sökte sjukvård som testades.

Nästan 20 ggr fler testas nu, idag 30% positiva, då knappt 20%.

Om mörkertalet då var 20 extra smittade per 1 positiv så bör vi ändå ha 50% fler smittade nu.

Omikron + lösaktigare beteende den senaste tiden (pga falsk vaccintrygghet mot smitta) gör nog att vi har mer smitta nu trots allt.

Spekulation givetvis...
Senast redigerad av B.R.Donut 2022-01-13 kl. 13:33.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvda
För att munskydd har ingen effekt alls om man bär den som en accessoar vilket jag uppskattar att minst 1/3 av befolkningen gör , har studerat detta fenomen vid stora publika tillställningar.
Munskydd har uppenbarligen ingen större effekt även om man bär dom korrekt. Titta bara på de länder som har haft munskyddstvång! De har ofta sämre statistik än länder som inte har tvång..
Citera
2022-01-13, 13:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Rickard Bergström sade i dagens luncheko att vaccin ger bättre immunitet mot covid-19 än själva infektionen, eftersom man får en "full dos" som är "standardiserad, kontrollerad och ger antikroppar mot många delar av viruset".
Har Bergström börjat ljuga om hur det ligger till med immunsvaret, eller är det jag som missat något? Jag trodde att det är spikproteinet som vaccinen ger antikroppar mot.

I samma inslag flaggade Bergström för att det är dags för alla att ta dos 4 eller 5 redan nästa höst, lite beroende på om vi har "kastat in någonting mitt emellan".
Sedan kommer det att bli årliga vaccinationer mot covid-19 fortsatte Bergström.

Inslaget börjar ca 3 minuter in i sändningen, hur tycker ni det låter?

https://sverigesradio.se/ekot

Han säger ju det angående vaccination efter tillfrisknande och då stämmer det ju då infektionen gett dig det.

Edit:
Men håller med, det låter snurrigt.
Citera
2022-01-13, 13:29
Medlem
https://www.axios.com/cdc-omicron-death-delta-variant-covid-959f1e3a-b09c-4d31-820c-90071f8e7a4f.html

Omicron 91% mindre dödlig än delta
Citera
2022-01-13, 13:30
Medlem
Pethuglins avatar
Regeringen försöker mörka Coronahanteringen in i det sista.

Citat:
Coronakommissionen nekas ta del av regeringsunderlag som rör pandemihanteringen, rapporterar Dagens Medicin.

Yttrandefrihetsexperten Nils Funcke säger till tidningen att det är ”synnerligen bekymmersamt” att regeringskansliet inte lämnar ut underlag som Coronakommissionen vill ta del av.

– Rent generellt så är kommissionen tillsatt för att gå till botten med hur pandemihanteringen gått till. Och då är det ju en förutsättning att man får tillgång till alla handlingar om hur den har skötts.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2022-01-13, 13:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Han säger ju det angående vaccination efter tillfrisknande och då stämmer det ju då infektionen gett dig det.

Edit:
Men håller med, det låter snurrigt.
Jaså han syftade på infektion och vaccination i kombination tror du? Det lyckades han inte uttrycka särskilt begripligt i så fall tycker jag.
Citera
2022-01-13, 13:31
Medlem
https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/med-munskydd-i-handen-och-lite-covid-19-i-nasan/

"När partiledarna anlände till kammarfoajén och lät sig intervjuas var det åtminstone fyra av dem – Annie Lööf, Per Bolund, Ebba Busch och Magdalena Andersson – som bar munskydd synligt. Samtliga bar dock munskyddet i handen."

Våra dubbelmoraliska hycklare får lite kritik.
Psykosen är uppenbarligen på väg att släppa.
Har alla rabiata förespråkare för ett totalitärt samhälle och tvångsnedicinering av barn limmat fast sig med superlim i skamvrån ännu?
Citera
2022-01-13, 13:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jaså han syftade på infektion och vaccination i kombination tror du? Det lyckades han inte uttrycka särskilt begripligt i så fall tycker jag.

Jag tyckte det lät så. Nej det framstod mer som missvisande.
Citera
2022-01-13, 13:33
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Rickard Bergström sade i dagens luncheko att vaccin ger bättre immunitet mot covid-19 än själva infektionen, eftersom man får en "full dos" som är "standardiserad, kontrollerad och ger antikroppar mot många delar av viruset".
Har Bergström börjat ljuga om hur det ligger till med immunsvaret, eller är det jag som missat något? Jag trodde att det är spikproteinet som vaccinen ger antikroppar mot.

I samma inslag flaggade Bergström för att det är dags för alla att ta dos 4 eller 5 redan nästa höst, lite beroende på om vi har "kastat in någonting mitt emellan".
Sedan kommer det att bli årliga vaccinationer mot covid-19 fortsatte Bergström.

Inslaget börjar ca 3 minuter in i sändningen, hur tycker ni det låter?

https://sverigesradio.se/ekot

Finns många företag, myndigheter, organisationer, men även många enskilda individer som har ett starkt intresse av att "pandemin" ska fortsätta. Det kan handla om starka ekonomiska intressen. Det kan också handla om att man "blivit något" i samband med pandemin, från att tidigare ha varit osynlig. Inte vill man att festen ska ta slut redan nu.

Rickard Bergström är en individ som tveklöst ingår i ovanstående beskrivning.
Citera
2022-01-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Egentligen spelar det ju inte så stor roll vad eller på vem man skyller. Nu är ju läget som det är. De resurser som finns inom vården är de som finns. Jag kan också tycka att de borde vara mycket större, men det hjälper ju inte här och nu. Tror de flesta experter är eniga om att vaccin är mindre farligt än infektion. I annat fall hade man ju inte tagit fram vaccinen. Nu är det väl bortåt 85-90% som fått åtminstone två doser vaccin. Så många har inte blivit infekterade. Har man effektivare vaccin och vaccinerar i ett raskare tempo tror jag det är möjligt att väldigt effektivt trycka tillbaks sjukdomen.
Att bara skita i allt, ta bort alla restriktioner, inte vaccinera osv osv, kommer leda till överbelastad vård och väldigt många svårt sjuka och döda. Det går liksom inte att komma ifrån.

Hur orkar du IMBILDEN? Eller står ditt nickname för ”OBILDAD” kanske? Problemställningen är mångfasetterad och därför har egentligen alla sidor rätt. Helt utan restriktioner är inte vägen i en pandemi. Vaccinpass däremot är en ickefråga. Den är direkt lagvidrig och folk borde ställas till ansvar för detta. Sjukvården har blivit bortglömd i decennier och regeringen bär ansvar även för detta. Vaccinet är inte lösningen och det är fortfarande inte relevant att prata om att den förhindrar svår sjukdom när det är så få som blir inlagda på IVA. 98 personer (förmodligen betydligt färre) av 1500000 ovaccinerade. Det behöver liksom inte ens diskuteras att vaccinets fördelar väger upp mot nackdelarna med ett stängt samhälle med polarisering och diskriminering. Glöm det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in