2022-01-11, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Bra sammanfattning 😅

Och väldigt sann
Citera
2022-01-11, 16:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant! Kan förklara varför Norden klarar sig bättre än södra Europa. Vi har ju normalt förkylningar hela vintern

Ja, faktiskt snarare det än att vi tillsätter D-vitamin till mjölken.

Själv fick jag min tredje dos idag. Lämpligt om så många som möjligt får det. Omikron kommer att drabba alla. Men just nu är det lämpligt att hålla nere antalet sjuhusfall, inklusive IVA-,fall.

Helt ovaccinerade, (ej tidigare genomgången SARS-COV2infektion): Stor risk att bli smittat Hög risk att få allvarlig sjukdom

Vaccinerade 1 dos, ( ej tidigare genomgången SARS-COV2infektion): Stor risk att bli smittad, något lägre risk för allvarlig sjukdom.

Vaccinerade 2 dos, (ej tidigare genomgången SARS-COV2 infektion): Något mindre risk för att bli smittad, mycket lägre risk för allvarlig sjukdom

Vaccinerade 3 dos (ej tidigare genomgången SARS-COV2infektion), Mindre risk för att bli smittad, ytterst låg risk för allvarlig sjukdom

Tidigare genomgången SARS-COV2 infektion, (ej vaccinerad): Stor risk att bli smittad. Något lägre risk för allvarlig sjukdom, långvarig skydd

Tidigare genomgången SARS-COV2 infektion och vaccinerad 1 dos. Något lägre risk för att bli smittad. Låg risk för allvarlig sjukdom. Långvarig skydd.

Tidigare genomgången SARS-COV2 infektion och vaccinerad 2 dos: Lägre risk att bli smittad. Ytterst låg risk för allvarlig sjukdom. Långvarig skydd.

Tidigare genomgången SARS-COV2 infektion och vaccinerad 3 dos: Låg risk att bli smittad, (men absolut inte 0). Försumbar risk för allvarlig sjukdom. Långvarigt skydd.

Jag känner själv en person som har haft covid-19 tidigare och som är trippelvaccinerad. Han åkte på Omikron i alla fall. Låt vara, i princip, asymptomatiskt, (upptäckt genom rutintestning efter ett läkarbesök). Så ingenting stoppar Omikron, inte ens hybridimmunitet.Men just nu så är det viktigt att sjukvården skonas.
Citera
2022-01-11, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Är det vanligare nu för tiden eller är det bara mer uppmärksammat?

Det är helt klart vanligare nu. Det kan ju så klart bara vara en tillfällighet, men jag tror sällan på tillfälligheter. Att man kan ha medfött hjärtfel som man inte känner till är inget konstigt, något min far hade och kom fram vid 40 års ålder. Men det kan också hända att hjärtfel triggas av något. Det kan vara viruset, kan vara vaccinet...kan vara slumpen som sagt. Skulle gärna vilja att man är mer intresserade än folk verkar vara. Man bara avfärdar det hela känns det som och vill inte ens tänka tanken att något kan ligga bakom det hela.
Citera
2022-01-11, 16:22
Medlem
Citat:
Eftersom nästan ingen får luktbortfall eller andra neuroligiska symptomav omicron så antar jag att risken är väsentligt mindre.

Åh! Vad baserar du detta på? Blir oerhört glad om det finns någon tillförlitlig källa, min största farhåga är nämligen just att återigen tappa lukt/smak om jag åker på skiten en gång till.
Citera
2022-01-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Själv fick jag min tredje dos idag. Lämpligt om så många som möjligt får det. Omikron kommer att drabba alla. Men just nu är det lämpligt att hålla nere antalet sjuhusfall, inklusive IVA-,fall.

Helt ovaccinerade, (ej tidigare genomgången SARS-COV2infektion): Stor risk att bli smittat Hög risk att få allvarlig sjukdom

Vaccinerade 1 dos, ( ej tidigare genomgången SARS-COV2infektion): Stor risk att bli smittad, något lägre risk för allvarlig sjukdom.

Vaccinerade 2 dos, (ej tidigare genomgången SARS-COV2 infektion): Något mindre risk för att bli smittad, mycket lägre risk för allvarlig sjukdom

Vaccinerade 3 dos (ej tidigare genomgången SARS-COV2infektion), Mindre risk för att bli smittad, ytterst låg risk för allvarlig sjukdom

Tidigare genomgången SARS-COV2 infektion, (ej vaccinerad): Stor risk att bli smittad. Något lägre risk för allvarlig sjukdom, långvarig skydd

Tidigare genomgången SARS-COV2 infektion och vaccinerad 1 dos. Något lägre risk för att bli smittad. Låg risk för allvarlig sjukdom. Långvarig skydd.

Tidigare genomgången SARS-COV2 infektion och vaccinerad 2 dos: Lägre risk att bli smittad. Ytterst låg risk för allvarlig sjukdom. Långvarig skydd.

Tidigare genomgången SARS-COV2 infektion och vaccinerad 3 dos: Låg risk att bli smittad, (men absolut inte 0). Försumbar risk för allvarlig sjukdom. Långvarigt skydd.

Jag känner själv en person som har haft covid-19 tidigare och som är trippelvaccinerad. Han åkte på Omikron i alla fall. Låt vara, i princip, asymptomatiskt, (upptäckt genom rutintestning efter ett läkarbesök). Så ingenting stoppar Omikron, inte ens hybridimmunitet.Men just nu så är det viktigt att sjukvården skonas.

Låt stå! Bra sammanfattning.

En svår vinter och vår väntar antivaxarna men för oss andra är det numera lugnt. Och vi behöver inte känna skuld när de dör eller blir livslångt handikappade - de har valt det själva!

Det börjar bli dags att riva av plåstret alldeles ordentligt. Livet kan återgå till det normala för oss trippelvaccinerade. Sätt stopp för testning och karantän av milt sjuka individer. Låt omikron skölja över de ovaccinerade och ge dem en läxa de sent ska glömma.
Citera
2022-01-11, 16:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Omikron sitter främst i övre luftvägarna så kan ju vara så att mängden vironer alla smittade sprider är väsentligt fler o att det räcker med lite aerosolpartiklar för att bli smittad.

Tex
"Alberta's top doctor says Omicron is spreading through the air with far greater frequency than previous variants, prompting her to recommend upgraded masks.

Dr. Deena Hinshaw, Alberta's Chief Medical Officer of Health, said Tuesday far more recent cases are being linked to single events and airborne transmission."
Koncentrationen av aerosolpartiklar i luften bör väl ändå minska med avståndet från källan om man förutsätter att man vistas i ett rum med ventilation. Riktigt små vattendroppar (aerosolstorlek) avdunstar dessutom snabbt och lämnar virionen oskyddad mot luftens syre, men exakt hur snabbt det går vet jag inte.
Citera
2022-01-11, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Man skulle ju kunna leka med tanken att vaccinet nästan inte hjälper och att omikron är mild för de flesta.
Citera
2022-01-11, 16:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här känns fan inte bra alls. Massor av småbarn läggs in på sjukhusen för Covid19. Tror det är ny Omikron som gör det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/manga-barn-soker-akut-for-covid-19

Har hört från Stockholm att trenden är samma. Överlag är många som läggs in på akuten smittade av Covid19 just nu. Läget bedöms som pressat.
Citera
2022-01-11, 16:31
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här känns fan inte bra alls. Massor av småbarn läggs in på sjukhusen för Covid19. Tror det är ny Omikron som gör det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/manga-barn-soker-akut-for-covid-19

Har hört från Stockholm att trenden är samma. Överlag är många som läggs in på akuten smittade av Covid19 just nu. Läget bedöms som pressat.
I artikeln du hänvisar till är det ju allt annat än oroande. De blir inte sjukare än av andra virus. Lite feber , observation och sen skickar man hem dom.
Citera
2022-01-11, 16:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
London har peakat och Köpenhamn visar tecken på det.
I övrigt har jag iaf dålig koll på regionala skillnader ute i Europa..

Det tar nog ett tag innan hela länder viker ner. UK är nog nära.
Ja UK har nog peakat i smittspridning. De kanske drabbades först i Europa av Omikron

Vi får hoppas USA peakar snart. De rapporterade ett rekord på hiskeliga 1.35 miljoner nya fall igår måndag enligt Reuters. Och USA har relativt låg vaccinationsgrad...
Citera
2022-01-11, 16:33
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det stod ju "trafikolycka".

Åh fan..
Citera
2022-01-11, 16:34
Medlem
p1Schwabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Han har dock fel i att den ska klassas ner just nu. Samhällsfarlig innebär bland annat att sjukdomen kan få menlig påverkan på olika samhällsfunktioner om många blir smittade samtidigt. Vilket fortfarande är sant. Rent dödlighetsmässigt är den dock inte samhällsfarlig, och har knappt nånsin varit det.

Nu är du inne och nosar på FHM's VERKLIGA uppdrag. Intressant också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in