Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Intressant! Kan förklara varför Norden klarar sig bättre än södra Europa. Vi har ju normalt förkylningar hela vintern
Ja, faktiskt snarare det än att vi tillsätter D-vitamin till mjölken.
Själv fick jag min tredje dos idag. Lämpligt om så många som möjligt får det. Omikron kommer att drabba
alla. Men just nu är det lämpligt att hålla nere antalet sjuhusfall, inklusive IVA-,fall.
Helt ovaccinerade, (ej tidigare genomgången SARS-COV2infektion): Stor risk att bli smittat Hög risk att få allvarlig sjukdom
Vaccinerade 1 dos, ( ej tidigare genomgången SARS-COV2infektion): Stor risk att bli smittad, något lägre risk för allvarlig sjukdom.
Vaccinerade 2 dos, (ej tidigare genomgången SARS-COV2 infektion): Något mindre risk för att bli smittad, mycket lägre risk för allvarlig sjukdom
Vaccinerade 3 dos (ej tidigare genomgången SARS-COV2infektion), Mindre risk för att bli smittad, ytterst låg risk för allvarlig sjukdom
Tidigare genomgången SARS-COV2 infektion, (ej vaccinerad): Stor risk att bli smittad. Något lägre risk för allvarlig sjukdom, långvarig skydd
Tidigare genomgången SARS-COV2 infektion och vaccinerad 1 dos. Något lägre risk för att bli smittad. Låg risk för allvarlig sjukdom. Långvarig skydd.
Tidigare genomgången SARS-COV2 infektion och vaccinerad 2 dos: Lägre risk att bli smittad. Ytterst låg risk för allvarlig sjukdom. Långvarig skydd.
Tidigare genomgången SARS-COV2 infektion och vaccinerad 3 dos: Låg risk att bli smittad, (men absolut inte 0). Försumbar risk för allvarlig sjukdom. Långvarigt skydd.
Jag känner själv en person som har haft covid-19 tidigare och som är trippelvaccinerad. Han åkte på Omikron i alla fall. Låt vara, i princip, asymptomatiskt, (upptäckt genom rutintestning efter ett läkarbesök). Så ingenting stoppar Omikron, inte ens hybridimmunitet.
Men just nu så är det viktigt att sjukvården skonas.