Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Ja katolska kyrkan och en del evangeliska. KK är den största kyrkan så det var den jag åsyftade. Skulle tro att även olika ortodoxa kyrkor landar i samma?
SvK är en parantes, verkligen. Politiskt styrd dessutom.
SvK är vårt största trossamfund i Sverige. Givet att vi diskuterar utifrån en svensk kontext så är det inte så relevant vad påven säger, det tror jag till och med Strix fattar.
Citat:
Jo liknelsen är ogiltig i sammanhanget av de skäl jag angav. De ogiltigförklarar din liknelse.
Nej, det är inte så det fungerar. Läste du tråden jag länkade om liknelser? Vi går igenom det steg för steg:
Du anförde att fostret är ett liv eftersom det har cellandning.
Jag påpekade att en hudcell också har cellandning, alltså borde en hudcell enligt ovanstående argument vara ett liv.
Du anförde att fostret har unikt DNA.
Detta är förvisso sant, men har inget att göra med om något är ett eget liv eller inte. Ingenstans i definitionen av liv nämns något om unikt DNA, och det finns otaliga exempel som talar mot detta. Två bakterier efter celldelning kan till exempel ha identiskt DNA, men likväl har var och en av dem ett eget liv.
Du anförde att fostret har stamceller.
Detta är också sant, men har inget att göra med om något är ett eget liv eller inte. Ej heller finns det någon definition av ordet som anger stamceller som ett kriterium. Vuxna människor saknar stamceller, men likväl har de ett eget liv.
Inga av de fakta du tillförde gör alltså någon skillnad i frågan om fostret är ett eget liv eller inte.
Citat:
Vad är de om annat än mänskligt liv i någon form? Nej, inte samma form som hudvävnad som är evolutionärt utvecklad för att just stå emot "wear and tear". Där de enskilda cellerna är kopior av varandra.
Celler. Cellerna är förvisso levande, de innehar egenskapen liv. Avlägsnas de från kroppen slutar de att leva just eftersom cellandningen upphör. Men detta är något separat från att de skulle utgöra ett enskilt människoliv.
Citat:
De är båda celler som att plast och stål båda är material. Men där slutar liknelsen (liknelser är verkligen inte din starka sida)
Japp plast och stål är båda material. Foster och hudceller har båda cellandning. Vart du vill komma med det får du gärna förklara.
Citat:
Vill du diskutera annat med mig så bör det vara relevant med vad jag påstår och vad som är min hållning i frågan?
Vet du ens vad det är?
Du har anfört den absurda ståndpunkten att forstret skulle vara ett liv enbart utifrån det faktum att det uppvisar cellandning, vilket är den tes jag här argumenterar emot. Dina andra åsikter intresserar mig inte sådär jättemycket.