Citat:
Svenska kyrkan visar ett exempel på hur kristendomen tolkas. Detta visar att enbart tron på en själ inte implicerar någon särskild typ av resonemang kring abort, vilket var min ursprungliga poäng. Jag tror dessutom att det är relativt få protestantiska samfund som har någon uttalad position på när ett foster eventuellt anses besjälat. Jag har för övrigt inte sett någon referens på att katolska kyrkan skulle anse att det sker i befruktningsögonblicket. I en politiskt diskussion ur en svensk kontext är den dessutom högintressant.
Att cellandning alltså inte är ett tillräckligt kriterium för att något ska anses utgöra ett mänskligt liv, i motsats till vad du tidigare hävdat:
Precis som en hudcell då. Cellerna kan inte upprätthålla cellandning när de inte längre tillförs näring och därför dör de.
Kanske kanske inte, jag noterar bara att "fostret uppvisar cellandning" eller "har du så allvarlig boarderline (sic) att du inte fattar en så självklar sak" inte är ett tillräckligt argument för att visa att så är fallet. De fakta att fostret har stamceller eller att det har en unik uppsättning DNA (med undantag för enäggstvillingar) har inte heller något att göra med dess eventuella status som ett mänskligt liv eller inte.
Att cellandning alltså inte är ett tillräckligt kriterium för att något ska anses utgöra ett mänskligt liv, i motsats till vad du tidigare hävdat:
Precis som en hudcell då. Cellerna kan inte upprätthålla cellandning när de inte längre tillförs näring och därför dör de.
Kanske kanske inte, jag noterar bara att "fostret uppvisar cellandning" eller "har du så allvarlig boarderline (sic) att du inte fattar en så självklar sak" inte är ett tillräckligt argument för att visa att så är fallet. De fakta att fostret har stamceller eller att det har en unik uppsättning DNA (med undantag för enäggstvillingar) har inte heller något att göra med dess eventuella status som ett mänskligt liv eller inte.
Nej, jag har hävdat att zygotens celler har metabolism och är levande då det har cellandning. Då Meraåi alltså hävdade att zygoten inte var liv enligt vetenskaplig definition. Metabolism är för övrigt bara ett av kriterierna för liv. Så, den är levande! Det är inget argument mot abort. Kan du inte läsa, det har jag ju för fasen förklarat för dig. Det där är en halmgubbe, jag har aldrig påstått det där.
Jag är som sagt ateistisk agnostiker och det där har ingen bäring på mitt resonemang. Varför tjaffsar du med mig om det? Du vet mycket väl att kristna abortmotståndare ser konceptionen som starten på en människas liv. Snacka du dina bibelverser med dem då. Vad fan vet jag om det?
Zygoten är inte en del av kvinnans kropp. Hon kan inte reprodocera zygotens celler, de har ett annat DNA. Hon kan reproducera nya hudceller, men inte zygoten. Den är en annan organism än kvinnan.
Zygotens celler kan reproducera nya celler.
Kanske man kan ta en enskild stamcell från zygoten utan att döda den, då skulle liknelsen med hudcellen vara relevant.
Om man skinnflår hela kvinnan så kan hon inte reproducera nya hudceller och dör. Det vore en liknelse med abort.
Det är mänskligt liv enligt definitionen för liv och enligt artdefinitionen. Det är en egen organism distinkt avgränsad från kvinnan. Om det inte är en mänsklig organism i något utvecklingsstadie, vad är det då?
Må vara beroende av just hennes kropp. Till skillnad från oss andra som är beroende av andra människor i stort för vår existens. Där är en skillnad mellan zygoten och en vuxen människa helt klart.
Men inget av detta tycker jag har bäring på mitt resonemang och mina åsikter. Jag är inte mot aborträtten som den ser ut idag.
Är du duktig flicka så kanske du kan lista ut var jag står. Flera har kommit på knepet hur man gör det, senast för en vecka sedan... hur gör man för att ta reda på vad en annan människa tycker och tänker tror du? Du får en jävligt konstlad diskussion med mig baserat på att jag var emot aborträtten vilket jag inte är.
Rena snurren!
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-01-11 kl. 09:32.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-01-11 kl. 09:32.