2022-01-11, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Svenska kyrkan visar ett exempel på hur kristendomen tolkas. Detta visar att enbart tron på en själ inte implicerar någon särskild typ av resonemang kring abort, vilket var min ursprungliga poäng. Jag tror dessutom att det är relativt få protestantiska samfund som har någon uttalad position på när ett foster eventuellt anses besjälat. Jag har för övrigt inte sett någon referens på att katolska kyrkan skulle anse att det sker i befruktningsögonblicket. I en politiskt diskussion ur en svensk kontext är den dessutom högintressant.

Att cellandning alltså inte är ett tillräckligt kriterium för att något ska anses utgöra ett mänskligt liv, i motsats till vad du tidigare hävdat:

Precis som en hudcell då. Cellerna kan inte upprätthålla cellandning när de inte längre tillförs näring och därför dör de.

Kanske kanske inte, jag noterar bara att "fostret uppvisar cellandning" eller "har du så allvarlig boarderline (sic) att du inte fattar en så självklar sak" inte är ett tillräckligt argument för att visa att så är fallet. De fakta att fostret har stamceller eller att det har en unik uppsättning DNA (med undantag för enäggstvillingar) har inte heller något att göra med dess eventuella status som ett mänskligt liv eller inte.

Nej, jag har hävdat att zygotens celler har metabolism och är levande då det har cellandning. Då Meraåi alltså hävdade att zygoten inte var liv enligt vetenskaplig definition. Metabolism är för övrigt bara ett av kriterierna för liv. Så, den är levande! Det är inget argument mot abort. Kan du inte läsa, det har jag ju för fasen förklarat för dig. Det där är en halmgubbe, jag har aldrig påstått det där.

Jag är som sagt ateistisk agnostiker och det där har ingen bäring på mitt resonemang. Varför tjaffsar du med mig om det? Du vet mycket väl att kristna abortmotståndare ser konceptionen som starten på en människas liv. Snacka du dina bibelverser med dem då. Vad fan vet jag om det?

Zygoten är inte en del av kvinnans kropp. Hon kan inte reprodocera zygotens celler, de har ett annat DNA. Hon kan reproducera nya hudceller, men inte zygoten. Den är en annan organism än kvinnan.

Zygotens celler kan reproducera nya celler.

Kanske man kan ta en enskild stamcell från zygoten utan att döda den, då skulle liknelsen med hudcellen vara relevant.

Om man skinnflår hela kvinnan så kan hon inte reproducera nya hudceller och dör. Det vore en liknelse med abort.

Det är mänskligt liv enligt definitionen för liv och enligt artdefinitionen. Det är en egen organism distinkt avgränsad från kvinnan. Om det inte är en mänsklig organism i något utvecklingsstadie, vad är det då?

Må vara beroende av just hennes kropp. Till skillnad från oss andra som är beroende av andra människor i stort för vår existens. Där är en skillnad mellan zygoten och en vuxen människa helt klart.

Men inget av detta tycker jag har bäring på mitt resonemang och mina åsikter. Jag är inte mot aborträtten som den ser ut idag.

Är du duktig flicka så kanske du kan lista ut var jag står. Flera har kommit på knepet hur man gör det, senast för en vecka sedan... hur gör man för att ta reda på vad en annan människa tycker och tänker tror du? Du får en jävligt konstlad diskussion med mig baserat på att jag var emot aborträtten vilket jag inte är.

Rena snurren!
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-01-11 kl. 09:32.
Citera
2022-01-11, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag är som sagt ateistisk agnostiker och det där har ingen bäring på mitt resonemang. Varför tjaffsar du med mig om det? Du vet mycket väl att kristna abortmotståndare ser konceptionen som starten på en människas liv.
Nej, jag vet faktiskt ingen sådan sak. Mina kunskaper om hur katoliker resonerar om saken är dock rätt begränsade. I den amerikanska debatten som kanske är den jag har bäst grepp om vet jag inte om något sådant konsensus, och det hattas rätt friskt fram och tillbaka om när fostret får ögon och när dess hjärta börjar slå.

Poängen som jag la fram är att det inte finns något särskilt resonemang i frågan som impliceras av att man tror på en själ. Det går utmärkt att tro på en själ utan att tro att den har någon särskilt knytning till befruktningen, och som den här tråden visar finns det gott om människor som tror att varje befruktat ägg har ett människovärde även om den inte tror på en själ.

Citat:
Snacka du dina bibelverser med dem då. Vad fan vet jag om det?
Exakt min poäng. Ni vet uppenbarligen inget om det så ni kanske skulle ta och hålla käften och sluta blanda in andra människors religion i kampen mot aborträtten.

Citat:
Zygoten är inte en del av kvinnans kropp. Hon kan inte reprodocera zygotens celler, de har ett annat DNA. Hon kan reproducera nya hudceller, men inte zygoten. Den är en annan organism än kvinnan.

Zygotens celler kan reproducera nya celler.

Kanske man kan ta en enskild stamcell från zygoten utan att döda den, då skulle liknelsen med hudcellen vara relevant.

Om man skinnflår hela kvinnan så kan hon inte reproducera nya hudceller och dör. Det vore en liknelse med abort.
Ja, eller typ en njure. Om den avlägsnas kommer det inte börja växa nya njurceller i dess ställe, men alla fattar nog att njuren inte utgör ett människoliv i sig. Att en grupp celler inte kan reproduceras utan existerande celler av samam typ har alltså inte heller något att göra med hur vi definierar liv.

Citat:
Det är mänskligt liv enligt definitionen för liv och enligt artdefinitionen. Det är en egen organism distinkt avgränsad från kvinnan. Om det inte är en mänsklig organism i något utvecklingsstadie, vad är det då?
Celler, du ställde samma fråga och jag gav dig samma svar i inlägg #8553

Citat:
Men inget av detta tycker jag har bäring på mitt resonemang och mina åsikter. Jag är inte mot aborträtten som den ser ut idag.

Är du duktig flicka så kanske du kan lista ut var jag står. Flera har kommit på knepet hur man gör det, senast för en vecka sedan... hur gör man för att ta reda på vad en annan människa tycker och tänker tror du?
Vad du tycker och tänker i allmänhet är som sagt inget som intresserar mig. I det inlägg jag svarade på kände du dig nödgad att börja käfta mot någon som försvarar aborträtten genom att anföra ett argument om hur man definierar liv enligt vilket varenda hudcell vore en egen livsform. Om du sedan menar att du visst vill ha fri aborträtt och att du bara spelade jävulens advokat så är det väl bara bra, det borde väl vara allt mindre anledning för dig att bli upprörd?
Senast redigerad av Disciplina 2022-01-11 kl. 09:48.
Citera
2022-01-11, 10:01
Medlem
Citat:
Nej, jag vet faktiskt ingen sådan sak. Mina kunskaper om hur katoliker resonerar om saken är dock rätt begränsade. I den amerikanska debatten som kanske är den jag har bäst grepp om vet jag inte om något sådant konsensus, och det hattas rätt friskt fram och tillbaka om när fostret får ögon och när dess hjärta börjar slå.

Exakt min poäng. Ni vet uppenbarligen inget om det så ni kanske skulle ta och hålla käften och sluta blanda in andra människors religion i kampen mot aborträtten.

Ja, eller typ en njure. Om den avlägsnas kommer det inte börja växa nya njurceller i dess ställe, men alla fattar nog att njuren inte utgör ett människoliv i sig. Att en grupp celler inte kan reproduceras utan existerande celler av samam typ har alltså inte heller något att göra med hur vi definierar liv.

Celler, du ställde samma fråga och jag gav dig samma svar i inlägg #8553

Vad du tycker och tänker i allmänhet är som sagt inget som intresserar mig. I det inlägg jag svarade på kände du dig nödgad att börja käfta mot någon som försvarar aborträtten genom att anföra ett argument om hur man definierar liv enligt vilket varenda hudcell vore en egen livsform. Om du sedan menar att du visst vill ha fri aborträtt och att du bara spelade jävulens advokat så är det väl bara bra, det borde väl vara allt mindre anledning för dig att bli upprörd?

Vilka är ni? Jag har aldrig anfört religiösa argument. Det är din egen halmgubbe.

Du tjafsar med mig men är inte intresserad av mina argument och åsikter? Mycket märkligt.

Jag spelade inte djävulens advokat, jag påpekade ett sakfel. Stamceller har metabolism och är levande. Det är gemensamt för hudceller och stamceller, men det saknar poäng. Hudceller är naturligtvis inte en egen mänsklig livsform, utan en del av denna mänskliga organism. Zygoten kan inte fortplanta sig just där och då, men kan förväntas göra det, och skapa en ny människa. Den är skapad av två människor. Således är det arten människa. Mänskligt liv. Cellerna är skiljda från kvinnans celler och har en annan arvsmassa. Således en egen individ av arten människa som lever.

Är den då skyddsvärd? Det är ju frågan, och är den skyddsvärd till den grad att den kan få begränsa kvinnans liv mot hennes vilja? Det är mer tveksamt.

Sedan har du påpekat en mängd sakfel som att zygoten är en del av kvinnans kropp osv. vilket är skrämmande.

Vart ville du komma egentligen?
Citera
2022-01-11, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vilka är ni? Jag har aldrig anfört religiösa argument. Det är din egen halmgubbe.
Du har pratat om religiösa föreställningar kopplat till abortfrågan som om du visste något om dem. Ska jag behöva citera det inlägg jag svarade på från första början för att du ska minnas vad du har skrivit?

Citat:
Jag spelade inte djävulens advokat, jag påpekade ett sakfel. Stamceller har metabolism och är levande. Det är gemensamt för hudceller och stamceller, men det saknar poäng.
Tvärtom så har det all relevans. Att både stam- och hudceller kan vara levande är knappast något som ifrågasätts. Vad liknelsen avser förmedla är just distinktionen mellan att något består av levande celler och att det är en unik levande varelse.

Citat:
Zygoten kan inte fortplanta sig just där och då, men kan förväntas göra det, och skapa en ny människa.
Typ som en spermie. Men alla är ändå införstådda med att varje spermie inte utgör ett människoliv.

Citat:
Den är skapad av två människor. Således är det arten människa. Mänskligt liv. Cellerna är skiljda från kvinnans celler och har en annan arvsmassa. Således en egen individ av arten människa som lever.
Frasen "skilda från" är minst sagt intressant här. Zygotens celler har uppenbarligen en unik arvsmassa, men är de "skilda från" kvinnan? Inte i något fysiskt avseende. Cellerna fäster i livmoderslemhinnan och är direkt beroende av kvinnans kropp för att inte dö. Hela abortdebatten handlar ju faktiskt om att vissa inte vill att fostercellerna ska få skiljas från kvinnan.

Citat:
Sedan har du påpekat en mängd sakfel som att zygoten är en del av kvinnans kropp osv. vilket är skrämmande.
Jag tror inte jag skrev det, men det är intressant att du benämner det som "sakfel". Det är snarare en metafysisk fråga om vad vi betraktar som två separata kroppar, inte något med tydliga "rätt och fel".

Citat:
Vart ville du komma egentligen?
Jag ville påpeka att du inte kan något om kristendom eller biologi.
Citera
2022-01-11, 10:48
Medlem
Citat:
Du har pratat om religiösa föreställningar kopplat till abortfrågan som om du visste något om dem. Ska jag behöva citera det inlägg jag svarade på från första början för att du ska minnas vad du har skrivit?

Tvärtom så har det all relevans. Att både stam- och hudceller kan vara levande är knappast något som ifrågasätts. Vad liknelsen avser förmedla är just distinktionen mellan att något består av levande celler och att det är en unik levande varelse.

Typ som en spermie. Men alla är ändå införstådda med att varje spermie inte utgör ett människoliv.

Frasen "skilda från" är minst sagt intressant här. Zygotens celler har uppenbarligen en unik arvsmassa, men är de "skilda från" kvinnan? Inte i något fysiskt avseende. Cellerna fäster i livmoderslemhinnan och är direkt beroende av kvinnans kropp för att inte dö. Hela abortdebatten handlar ju faktiskt om att vissa inte vill att fostercellerna ska få skiljas från kvinnan.

Jag tror inte jag skrev det, men det är intressant att du benämner det som "sakfel". Det är snarare en metafysisk fråga om vad vi betraktar som två separata kroppar, inte något med tydliga "rätt och fel".

Jag ville påpeka att du inte kan något om kristendom eller biologi.

Jag tror nog bestämt att religiösa abortmotståndare definierar livets början vid konceptionsögonblicket.

Men du har rätt, jag skall inte låta mig dras ner i din dynga.

En spermie är en könscell likt ett ägg. Det är ytterligare en annan sorts. Men jag tycker dina påpekanden är poänglösa med tanke på vad jag skrev.

Biologi kan jag lite om men inte mycket teologi.

Du väljer att bortse från vissa fakta relevanta i sammanhanget. Det är cherry-picking och populism.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-01-11 kl. 11:03.
Citera
2022-01-11, 11:29
Medlem
Svenska kyrkan är ej kristen. Den styrs av de politiska partierna efter partiernas värderingar. Kyrkostyrelsen består till och med av uttalade ateister som Margareta Winberg.
Citera
2022-01-11, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du brukar hänvisa till vetenskapen. Då ser vi vad KI skriver om någorlunda ny forskning:

https://nyheter.ki.se/nya-upptackter-om-hur-en-manniska-blir-till

Människans liv börjar alltså med en cell.

Att någon uttrycker sig att ett liv "börjar med" betyder inte att det därför räknas som ett liv redan vid denna "början".
En människa "börjar" med en befruktad äggcell, ja...men betyder inte alls att denna befruktade cell därför = människa eller = "liv" som vi alltså lägger ett värde i som ska övergå värdet av fullvärdiga människors mänskliga rättigheter.

Vi har bestämt att lägga de mänskliga värdet ( vad som rom räknas som "död" och vad som räknas "vara vid liv") i existensen av en fungerande hjärna.
Och det är ett mycket förnuftigt och fullt rimligt ställningstagande, eftersom en människa utan fungerande hjärna knappast är en människa utan en "kropp" utan ett "eget liv". Det här dessutom väldigt moralsikt riktigt eftersom det är den gränsen som ger minst mänskligt lidande som konsekvens.

Dina och Zigges krumbukter i detta är bara löjeväckande.

Citat:
Nej, jag säger det jag säger - inte det Du gärna vill omtolka det till.

Både män och kvinnor skall vara försiktiga, med vem, hur, var och andra omständigheter kring sex. Som man skulle jag starkt rekommendera just män till försiktighet. I dessa tider kan man bli misstänkliggjord, anklagad och till och med dömd för allehanda saker. Det har blivit farligare att vara man nuförtiden.

Nej du säger det du säger utan minsta förståelse för hur konsekvenserna slår i verkligheten.

Det är typ som att säga att alla får ta ansvar när de badar i havet, och utsätts för den för alla existerande lilla risken av att drunkna även de som inte kan simma.

Du vill ha en samhällsstruktur som är organiserade kring hur män fungerar och deras behov och nationens behov...kvinnors behov behöver man inte bry sig om.

Nej, det är farligare idag att ägna sig åt sexuellt våld, tvång och trakasserande.
Det kunde man relativt lätt ägna sig åt förr...och komma undan, men är lite svårare i dag, idag blir man oftare anmäld och stigmatiserad. Förr blev offren stigmatiserade.

Citat:
Nej, istället är det viktigt att framhålla att det just är våra handlingar som kan reducera vårt värde. Inte åsikter, som Du tycks tro.

Mänskliga värdet KAN INTE reduceras.
Oavsett vad du gjort som människa så har du dina mänskliga rättigheter.

Ditt enorma behov av att värdet människor som mer eller mindre värda, eller sämre/ bättre människor, får du faktiskt ägna dig åt själv.

Citat:
Just 1772 är viktigt, ty det visar att antislaverirörelsen började före USA:s självständighet och i Storbritannien.

"British abolitionist movement " betyder alltså det BRITTISKA slaverimotståndet.
Att det "BRITTISKA slaverimotståndet " uppfanns just i Storbrittanien är alltså inte vad vi diskuterar.
Inte helelr diskuterar vi slaverimotånd som enkom det gällande svarta människor i Nordamerika 1700-1800.

Citat:
Jag tror att vi kommer långt om kvinnor börjar ta ansvar för sin egen sexualitet och inte försöker smita undan.

Man "smiter" inte undan då man gör abort. Man tar ett ansvar och gör ett val som fungerar för situationen där och då.
Att "smita undan" vore ju mer att skita i att ta ansvar och föda ett barn till världen som ingen sen vill eller kan ta hand om.
För att nu inte tala om män som knullar utan kondom för att sen skita i om det blir barn eller inte och säga att det är ju partnerns ansvar, inte mitt....
Jag är ju född med kuk, JAG kan ju omöjligen byta blöjor, det får ju DU göra, du är ju född med livmoder...skyll dig själv..typ.

DET vore att "smita undan" och det är vad väldigt många män i världen just gör, och deras "motivering" för att kunna göra detta, är massa patriarkalt påhitt och trams, av exakt den typ som du fortsatt tror på.

Citat:
Vilken miljöpolitik Sverige har, saknar i allt väsentligt global betydelse. Däremot spelar det roll för oss hur vi sköter våra egna vattendrag, våra skogar osv. Klimataspekterna har vi ingen påverkan på.

Sverige har samma ansvar som alla andra att ha en tillräckligt bra miljöpolitik samt medverka till att klotet inte värms upp för mycket. Dessutom tillhör vi de länder som har ett större historiskt ansvar än ex. U-länder för att klimatet ser ut som det gör idag. Vi bär alltså ett större ansvar än de gör att bära en tyngre börda. Hela vårt välstånd är uppbyggt av överutnyttjande av fossila bränslen, då är det fan vår plikt att göra vårt bästa för att återställa och betala för oss, det så bra som möjligt.

Citat:
Som framgått är jag (i nuläget) inte för att ta bort allemansrätten, tvärtom. Men, den får inte i för hög utsträckning inkräkta på äganderätten. Äganderätten, särskilt av mark, har varit avgörande för den mänskliga utvecklingen. Utan den hade vi alltfort levt på jägarstenåldern, och det absoluta flertalet av oss hade inte levt alls.

Jag tycker tvärtom, ägande rätten får inte inkräkta för mycket på den mänskliga rättigheten att få röra sig fritt.
Trust me, du vill inte leva i ett land där alla skogar, fjäll, berg, sjöar, naturområden etc består av "privat område" "tillträde förbjudet" skyltar. Och de enda ställena du kan röra dig på är vägar.

Citat:
Att kollektivets intressen skall trumfa den enskilda äganderätten. Vi ser det i olika tappningar när vänstern vill inskränka olika aspekter av äganderätt.

Kollektivets intressen ska självklart! trumfa någons äganderätt och gör så hela tiden.
Behövs en väg, flygplats eller annat där eller där, så nä då kan inte nån villaägare hävda sin markrätt....

Citat:
Jag ställer också krav på män, men det kan av nödvändighet inte vara identiska krav.

Vilka krav är det du ställer på män avseende reproduktion?
Hmm? Vilka lagar riktar du mot just den lika ansvariga halvan utav den mänskliga reproduktionen?

Det enda kravet som finns idag är att de ska betala ett underhållsbidrag på rätt löjliga dryga 1000 lappen i månaden.

En unge beräknas kosta 1,5 miljoner upp till 18 års ålder som ett minimum.
1200 kr i månaden ex. är totalt 260 000 kr i 18 år.

Alltså en rätt löjlig ersättning för det verkliga priset.

Citat:
Så klart de kan betala. Om de är tillräckligt rädda för att smita. Men, ett gott till kvinnor är också - ha inte sex med sådana män. Det blir aldrig bra.

Hur kan ex. en arbetslös betala menar du?
Varför inte ge ett gott råd till män, ha inte sex med kvinnor....du riskerar att skapa barn, vars underhåll och omsorg du riskerar att tvingas betala en jävla massa för, eller stå för själv.
Citera
2022-01-11, 18:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
efter tio år kanske man kan lita på varandra.
lite förhör med tidigare partners.

Det låter pessimistiskt. Mig kan man lita på betydligt snabbare.

Citat:
Där blir inte många barn gjorda.
Jag hade 10+ kreashade relationer innan jag gifte mig.

Då är jag betydligt mera framstående på det området.

Citat:
Min huystru blev gravid innan äktenskapet, hon har gjort helt fel, enligt dig. Nu har vi hållit ihop i minst 35 år.

Inte hon - Ni. Även där är jag (vi) litet skickligare.

Citat:
Kvalitetschecklista, du skämtar väl?

Bara litet. Mest allvar. Det hade varit mycket intressant om t ex psykologisk forskning hade kunnat göra något sådant. Om inte annat hade den kunnat tjäna ett undervisningsändamål på högstadiet och gymnasiet.
Citera
2022-01-11, 19:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att någon uttrycker sig att ett liv "börjar med" betyder inte att det därför räknas som ett liv redan vid denna "början".
En människa "börjar" med en befruktad äggcell, ja...men betyder inte alls att denna befruktade cell därför = människa eller = "liv" som vi alltså lägger ett värde i som ska övergå värdet av fullvärdiga människors mänskliga rättigheter.

Det är det mänskliga livet som börjar med konceptionen. Då uppstår en ny DNA-sammansättning och denna befruktade cell utvecklas till en fullgången människa - om inget oväntat händer. Det råder ingen biologisk tveksamhet vad som är ett människligt liv och när det börjar. Hur Du än försöker slingra Dig.

Citat:
Vi har bestämt att lägga de mänskliga värdet ( vad som rom räknas som "död" och vad som räknas "vara vid liv") i existensen av en fungerande hjärna.
Och det är ett mycket förnuftigt och fullt rimligt ställningstagande, eftersom en människa utan fungerande hjärna knappast är en människa utan en "kropp" utan ett "eget liv". Det här dessutom väldigt moralsikt riktigt eftersom det är den gränsen som ger minst mänskligt lidande som konsekvens.

Dina och Zigges krumbukter i detta är bara löjeväckande.

"Vi"? Du kan uppenbarligen inte skilja vad som utgör ett mänskligt liv och en fullgången människa. Du försöker bara snacka Dig ur Ditt hörn där Du hamnat för att Du vill motivera slentrianaborter för Din egen bekvämlighet.

Citat:
Nej du säger det du säger utan minsta förståelse för hur konsekvenserna slår i verkligheten.

Det är typ som att säga att alla får ta ansvar när de badar i havet, och utsätts för den för alla existerande lilla risken av att drunkna även de som inte kan simma.

Du vill ha en samhällsstruktur som är organiserade kring hur män fungerar och deras behov och nationens behov...kvinnors behov behöver man inte bry sig om.

Jag påminner att det i svensk grundskola ingår såväl obligatorisk sexualundervisning som obligatorisk simundervisning. Båda delarna kan förvisso förbättras, men ingen kan komma undan med att säga att det inte fått sin chans att lära sig... simma.

Citat:
Nej, det är farligare idag att ägna sig åt sexuellt våld, tvång och trakasserande.
Det kunde man relativt lätt ägna sig åt förr...och komma undan, men är lite svårare i dag, idag blir man oftare anmäld och stigmatiserad. Förr blev offren stigmatiserade.

Det har också blivit farligare att inte göra något alls. Rättsosäkerheten har ökat dramatiskt för pojkar och män, utan att det egentligen har blivit särskilt mycket bättre för kvinnor/flickor, som är mer utsatta än någonsin. Men, vi vet förstås vad det beror på...

Citat:
Mänskliga värdet KAN INTE reduceras.
Oavsett vad du gjort som människa så har du dina mänskliga rättigheter.

Ditt enorma behov av att värdet människor som mer eller mindre värda, eller sämre/ bättre människor, får du faktiskt ägna dig åt själv.

Det är där jag invänder. Enligt min mening är det just genom sina gärningar som en människa kan reducera sitt värde. Inga värden är absoluta och fr a är de inte absoluta i förhållande till vad människor väljer att göra.
https://www.youtube.com/watch?v=wgpytjlW5wU

Citat:
"British abolitionist movement " betyder alltså det BRITTISKA slaverimotståndet.
Att det "BRITTISKA slaverimotståndet " uppfanns just i Storbrittanien är alltså inte vad vi diskuterar.
Inte helelr diskuterar vi slaverimotånd som enkom det gällande svarta människor i Nordamerika 1700-1800.

Nej, detta gäller också slavhandeln globalt, vilken britterna efter decennier av kamp i det närmaste lyckas utrota, i alla fall för en tid. Det gäller inte bara slavhandeln över Atlanten, utan även den i Indiska oceanen och över land, så gott som över allt, med vissa lokala undantag.

Citat:
Man "smiter" inte undan då man gör abort. Man tar ett ansvar och gör ett val som fungerar för situationen där och då.
Att "smita undan" vore ju mer att skita i att ta ansvar och föda ett barn till världen som ingen sen vill eller kan ta hand om.
För att nu inte tala om män som knullar utan kondom för att sen skita i om det blir barn eller inte och säga att det är ju partnerns ansvar, inte mitt....
Jag är ju född med kuk, JAG kan ju omöjligen byta blöjor, det får ju DU göra, du är ju född med livmoder...skyll dig själv..typ.

DET vore att "smita undan" och det är vad väldigt många män i världen just gör, och deras "motivering" för att kunna göra detta, är massa patriarkalt påhitt och trams, av exakt den typ som du fortsatt tror på.

Det är utan tvekan att smita undan, och Du kan inte smita från detta faktum genom att göra Dig bakom vulgärfeministiska klyschor.

Citat:
Sverige har samma ansvar som alla andra att ha en tillräckligt bra miljöpolitik samt medverka till att klotet inte värms upp för mycket. Dessutom tillhör vi de länder som har ett större historiskt ansvar än ex. U-länder för att klimatet ser ut som det gör idag. Vi bär alltså ett större ansvar än de gör att bära en tyngre börda. Hela vårt välstånd är uppbyggt av överutnyttjande av fossila bränslen, då är det fan vår plikt att göra vårt bästa för att återställa och betala för oss, det så bra som möjligt.

Vi har över tid tagit ett mycket större ansvar. Jag delar fö Din motvilja mot fossila bränslen och skulle hellre se en ökning av kärnkraften, men också inhemskt producerade biobränslen. Du får betänka att klimatförhållandena i Norden kräver betydligt mer uppvärmning än t ex i Medelhavsområdet.

Citat:
Jag tycker tvärtom, ägande rätten får inte inkräkta för mycket på den mänskliga rättigheten att få röra sig fritt.
Trust me, du vill inte leva i ett land där alla skogar, fjäll, berg, sjöar, naturområden etc består av "privat område" "tillträde förbjudet" skyltar. Och de enda ställena du kan röra dig på är vägar.

Nej, "inte för mycket", men så mycket som behövs. Vi kan ännu mindre leva i ett land där människors äganderätt inte upprätthålls och det råder osäkerhet om människor får behålla sin egendom. Sådant har en menlig inverkan på den ekonomiska utvecklingen och leder till elände för människor och samhälle.

Citat:
Kollektivets intressen ska självklart! trumfa någons äganderätt och gör så hela tiden.
Behövs en väg, flygplats eller annat där eller där, så nä då kan inte nån villaägare hävda sin markrätt....

Vi har en litet för frivol inställning till bl a expropriation här i landet. Här behöver den enskildes rätt stärkas. Ditt parti vill fö ändå inte ha flygplatser.

Citat:
Vilka krav är det du ställer på män avseende reproduktion?
Hmm? Vilka lagar riktar du mot just den lika ansvariga halvan utav den mänskliga reproduktionen?

Det enda kravet som finns idag är att de ska betala ett underhållsbidrag på rätt löjliga dryga 1000 lappen i månaden.

En unge beräknas kosta 1,5 miljoner upp till 18 års ålder som ett minimum.
1200 kr i månaden ex. är totalt 260 000 kr i 18 år.

Alltså en rätt löjlig ersättning för det verkliga priset.

Som tidigare anförts behöver det ekonomiska ansvaret för barn öka, men även det juridiska. Minns min tråd i frågan.

Citat:
Hur kan ex. en arbetslös betala menar du?
Varför inte ge ett gott råd till män, ha inte sex med kvinnor....du riskerar att skapa barn, vars underhåll och omsorg du riskerar att tvingas betala en jävla massa för, eller stå för själv.

Det var precis det rådet jag gav i det tidigare inlägget.
Citera
2022-01-12, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är det mänskliga livet som börjar med konceptionen. Då uppstår en ny DNA-sammansättning och denna befruktade cell utvecklas till en fullgången människa - om inget oväntat händer. Det råder ingen biologisk tveksamhet vad som är ett människligt liv och när det börjar. Hur Du än försöker slingra Dig.

Visst och ett bröd börjar med att du häller mjöl i en bunke...är då mjöl i en bunke = bröd?
Nä, det krävs tid+vatten+jäst+salt+nån form av sockerart+ värme + knådning samt en VILJA hos någon att knåda.

Exakt samma gäller för en befruktad äggcell....de behöver tid+livmoder+moderkaka+energi från moderns organ och blod+en VILJA hos modern att ge detta.

Citat:
"Vi"? Du kan uppenbarligen inte skilja vad som utgör ett mänskligt liv och en fullgången människa. Du försöker bara snacka Dig ur Ditt hörn där Du hamnat för att Du vill motivera slentrianaborter för Din egen bekvämlighet.

Vi= Sveriges riskdag och medicinska expertis inom området.
Sverige HAR fri aborträtt fram till vecka 18. Har du kanske glömt det?

Citat:
Jag påminner att det i svensk grundskola ingår såväl obligatorisk sexualundervisning som obligatorisk simundervisning. Båda delarna kan förvisso förbättras, men ingen kan komma undan med att säga att det inte fått sin chans att lära sig... simma.

I vanlig ordning så missar du poängen helt.

Hur mycket sexualundervisning du än ger, så kommer X% av alla samlag leda till oönskad befruktning.
och de som drabbas är kvinnor.
Hur mycket simundervisning du än lär ut som kommer X% av alla bad leda till drunkning.
och de som drabbas är de som inte kan simma.

Men jag antar att du har samma inställning där, att vi inte ska hjälpa dessa X% alls som drunknar.
utan de ska få skylla sig själva.

Citat:
Det har också blivit farligare att inte göra något alls. Rättsosäkerheten har ökat dramatiskt för pojkar och män, utan att det egentligen har blivit särskilt mycket bättre för kvinnor/flickor, som är mer utsatta än någonsin. Men, vi vet förstås vad det beror på...

Skitsnack. Rättsäkerheten har ökat för flickor och kvinnor...de kan anmäla våldtäkt, de blir tagna på allvar, och de får i ökad grad nu efter samtyckeslagen rätt i domstol.

men, jag antar att kvinnors rättssäkerhet inte räknas i din bok.

Citat:
Det är där jag invänder. Enligt min mening är det just genom sina gärningar som en människa kan reducera sitt värde. Inga värden är absoluta och fr a är de inte absoluta i förhållande till vad människor väljer att göra.
https://www.youtube.com/watch?v=wgpytjlW5wU

Jo tack vi vet att du tycker så, men det är alltså en tämligen vedervärdig inhuman idé som du alltså får stå för själv. Du och X antal inhumana stater i världen.

Citat:
Nej, detta gäller också slavhandeln globalt, vilken britterna efter decennier av kamp i det närmaste lyckas utrota, i alla fall för en tid. Det gäller inte bara slavhandeln över Atlanten, utan även den i Indiska oceanen och över land, så gott som över allt, med vissa lokala undantag.

nej din mupp.
Slavar och slavhandel har funnits lite överallt i världen och upphört långt innan britterna ens fanns som kolonisatörer.
I Europa nån gång 1200 tal
I Sverige nångång 1300 tal
I Kina nån gång...minns ej.
I Japan...
etc etc.

Citat:
Det är utan tvekan att smita undan, och Du kan inte smita från detta faktum genom att göra Dig bakom vulgärfeministiska klyschor.

Vulgariteten är helt din, likaså klyschorna...
Min sida för ett resonemang som HÅLLER logiskt och vetenskapligt samt ger vettiga och värdiga konsekvenser...

Det är MIL mer än vad dina stolpiga resonemang klarar.

Citat:
Vi har över tid tagit ett mycket större ansvar. Jag delar fö Din motvilja mot fossila bränslen och skulle hellre se en ökning av kärnkraften, men också inhemskt producerade biobränslen. Du får betänka att klimatförhållandena i Norden kräver betydligt mer uppvärmning än t ex i Medelhavsområdet.

Frågan var, ska vi ha miljöpolitik och miljölagar?
Ja, självklart! ska vi ha det.

Citat:
Nej, "inte för mycket", men så mycket som behövs. Vi kan ännu mindre leva i ett land där människors äganderätt inte upprätthålls och det råder osäkerhet om människor får behålla sin egendom. Sådant har en menlig inverkan på den ekonomiska utvecklingen och leder till elände för människor och samhälle.

Du äger fortfarande din skog även om där lallar runt x antal andra människor mellan träden.
Allemannsrätten utgör inget större problem alls.

Citat:
Vi har en litet för frivol inställning till bl a expropriation här i landet. Här behöver den enskildes rätt stärkas. Ditt parti vill fö ändå inte ha flygplatser.

Flygplatser var ett exempel.
Och nej, behöver kollektivet något som är av stor vikt för väldigt många människor så sorry men då får äganderätten vika undan. Den enskilde ska ersättas korrekt, men en enskild markägares äganderätt kan inte gå före ett större kollektivs behov av något viktigt.

Och vad med kvinnors äganderätt till sin egen kropp? tid? och arbete?
DEN bekymrar dig tydligen inte alls

Citat:
Som tidigare anförts behöver det ekonomiska ansvaret för barn öka, men även det juridiska. Minns min tråd i frågan.

Finns inga sådana förslag från dig...det enda du har pressat fram under stor motvilja är att man ska sätta fäder i fängelse om de inte tar föräldraansvar....men om jag minns det rätt så gällde det bara gifta män, övriga skulle få slippa undan....inte deras ansvar alls tydligen att barn blir till, bara kvinnors.

Citat:
Det var precis det rådet jag gav i det tidigare inlägget.

Nja, dina råd har mest handlat om vad kvinnor inte ska göra.
DE ska tvingas
DE ska ta ansvar
DE ska "välja rätt"
DE ska "se till"
etc etc...
Män ska få knulla på som vanligt...
Senast redigerad av Merapi 2022-01-12 kl. 01:25.
Citera
2022-01-12, 09:36
Medlem
Ser att diskussionen mellan Merapi och Strix har kommit in på frågan om slaveri och slaverimotstånd. Spännande! Var skiljer ni er i synen på detta? ☺️
Citera
2022-01-12, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Ser att diskussionen mellan Merapi och Strix har kommit in på frågan om slaveri och slaverimotstånd. Spännande! Var skiljer ni er i synen på detta? ☺️

Man kan fråga sig om en slavkvinna har aborträtt, eller om det i så fall är ägarens avgörande.

Vad tror du de kommer fram till i den frågan?

Jag skulle säga att det rimligen måste vara ägaren som avgör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in