2022-01-10, 11:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Så du har observerat hur allting tillkommit.
Ja, varför blir jag inte förvånad?
Nej, dummer. Det är inte vad jag skrev.

Citat:
Det är ju det jag säger. Sådana som du menar att det viktiga är att bekräfta den förmenta sanningen att allt tillkommit utan att någon Gud haft med det att göra. Bara man kan hitta på ett sätt att tolka alla observationer så att det ser ut som att allt tillkommit utan Gud.
Nej, nu är det din kränkthet som pratar igen. Sådana som jag bryr sig inte alls om Gud. Gud är helt relevant tills NI demonstrerar att han faktiskt gör eller gjort något. Kom igen nu, kör hårt! Berätta vad han gör!
Citat:
Jo, jag vet! Om alla observationer måste tolkas I termer av dagens skeenden så är det ju sant att allt blivit till enligt dagens skeenden! VAD BRAA!
Vi förhåller oss till mekanismer vi känner till. Om du känner till några andra mekanismer står det dig fritt att demonstrera dessa. Tills dess ska du inte bli förvånad om man inte förhåller sig till dina fantasier som om det var verkligt.
Citera
2022-01-10, 11:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Jag kom ju med en observation, men det var tydligen helt ointressant. Så då ber du om en annan observation som jag förmodar att du kommer finna trist och fråga efter en annan alltmedan du emellanåt bekräftar mitt resonemang kring ditt resonemang.
Nej, du kom inte med någon observation. Du klagade bara.

Citat:
Du påstår att du använder induktiv logik vilket verkar vara att finna större sannolikhet för något varje gång man observerar något som bekräftar detta något?
Det låter ju vettigt, men så ser man att det du menar bekräftas är tanken att idag verkande processer skapat allt vi ser. Men det är ju det ni kräver. - Att alla observationer måste tolkas utifrån den tanken...
Vad ska vi istället tolka det utifrån? Observationer vi inte kan se? Fenomen vi inte känner till?
Citat:
Men är det induktiv logik?
Eller cirkelresonemang?
Det förstnämnda.

Citat:
Tänk om det fanns något nedskrivet som kunde undersökas om det kunde stämma!
Det finns det. Det har undersökts. Det har visat sig vara omöjligt att styrka. Fråga dig själv, har bevisbördan för de påståendena uppfyllts? Svaret är nej.
Och som jag frågade i förra inlägget, om vi måste förhålla oss till myter som förklaring på händelser, vilka myter ska vi använda? Är det bara Bibeln eller ska vi även använda oss av Odysséen kanske? Sagan om Ringen? Bamse? Var går gränsen?
Citat:
Då hade man på riktigt kunnat använda induktiv logik!
Jag tror åter igen inte att du vet vad du snackar om.
Citera
2022-01-10, 12:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Nu pratar du som infödingar. Saker är magi för man inte förstår sej på det.
Exakt min poäng. "Jag förstår inte hur allt kom till, alltså måste det finnas något ännu större/intelligentare/mäktare som trollade fram det!"
Det är magiskt tänkande och barnsligt/naivt. Som infödingar.
Citat:
Visst man bör vara öppensinnad för allt. Men det spelar ingen större roll om du är öppensinnad för att det finns en osynlig magisk spagetti monster som inte har någon inverkan på resten av universum. Men om något spelar roll på ett existensiellt plan. Som Gud verkligen gör för oss människor. Då har man desto större anledning att vara öppensinnad.
Öppensinnad kan man vara men man får vara försiktig så inte hjärnan ramlar ut eller så att inte någon kommer och försöker stoppa in något dåligt där.
Citera
2022-01-10, 12:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlmaxT
Kanske värt att begrunda att tyskans "wissenschaft" betyder såväl vetenskap som vetskap, att det inte finns en klar skillnad dem emellan. Där finns mkt att hämta för den som är intresserad.

Något allvetande allomfattande är per definition odefinierbar.

De flesta skulle säkert hävda att Sverige är en sekulär stat fri från kyrkans inblandning. Till dessa människor kan jag bara säga Luther i allra högsta grad var en troende protestant. Där finns grunderna till våra lagstiftade avvägningar samt qtt de normer vilka inte kräver en lag för att den skall följas är det kollektivt omedvetna som alla kan förstå, men det står mellan raderna. Läser du juridik så blir du liksom jag helt övertygad om att Sverige inte är sekulärt utan i allra högsta grad "Lutheranskt protestantisk". Vidare; där lagen kommer till korta så används oftast kutym eller sedvänja, och gissa var dessa riktlinjerna finns? I NT.

Drops the Mike!

Stackars Mike.
Men i övrigt, så vad?
En del idéer är bra, andra är dåliga. Ett samhälle filtrerar förhoppningsvis ut det dåliga och behåller det bra under en gemensam process. Även om ett sekulärt samhälle har kulturella rötter tillsammans med kristendomen betyder det inte att det inte är sekulärt, eller hur?
Citera
2022-01-10, 12:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Well, vilken Gud skulle du själv dyrka; en ouppnåelig Gud, dold bakom sina himlar? Eller, en Gud som valde att födas mitt ibland oss?

Ja, välj själv..

Vackert skrivet och säkert inte strikt menat men du förstår att en falsk dikotomi är ett dåligt val?
Citera
2022-01-10, 12:28
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Exakt min poäng. "Jag förstår inte hur allt kom till, alltså måste det finnas något ännu större/intelligentare/mäktare som trollade fram det!"
Det är magiskt tänkande och barnsligt/naivt. Som infödingar.

Öppensinnad kan man vara men man får vara försiktig så inte hjärnan ramlar ut eller så att inte någon kommer och försöker stoppa in något dåligt där.

Skulle inte säga att det är en dum tanke att det finns en skapare, utan den mest logiska förklaringen till vår existens. Att något skapas ur ingenting är ju ur vår vardagliga logik just magiskt.

Skapades universum ur intet eller av en skapare. Vad är ens skillnaden? Utesluter det ena det andra? Varför?

Universum är mystiskt och vi kan inte förklara det logiskt. Därför är magiskt tänkande inte nödvändigtvis osant eller naivt. Att universum ens existerar öht är för oss "magi", något oförklarligt.
Citera
2022-01-10, 14:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Skulle inte säga att det är en dum tanke att det finns en skapare, utan den mest logiska förklaringen till vår existens.
Och den skaparen behöver såklart ingen skapare själv? Så den absoluta regeln du kräver gäller bara för att du inte förstår hur det annars skulle ske?
Det låter inte logiskt för mig.

Citat:
Att något skapas ur ingenting är ju ur vår vardagliga logik just magiskt.
Vad jag vet är det bara religioner som säger att "i början fanns ingenting". Och en evig skapare med intellekt och superkrafter är inte magiskt?

Citat:
Skapades universum ur intet eller av en skapare.
Är det verkligen de enda alternativen?
Citat:
Vad är ens skillnaden?
Det är ärligt talat inte så stor skillnad. Det låter som samma myt.
Citat:
Utesluter det ena det andra? Varför?
Nej, inte egentligen. Du påstår ju stort sett att universum skapades ur intet av en skapare. Det gör inte jag.

Citat:
Universum är mystiskt och vi kan inte förklara det logiskt. Därför är magiskt tänkande inte nödvändigtvis osant eller naivt. Att universum ens existerar öht är för oss "magi", något oförklarligt.
En gång i tiden kunde vi inte förklara åska och blixtar, så vi löste det med Tor och Oden. Vulkaner var bergsguden och oväder och torka var arga gudar som behövde blidkas. Jag skulle definitivt kalla det naivt att förklara universums uppkomst på samma sätt.

Allt vi kan se och någonsin har sett har varit saker som ökar i komplexitet. Gas som blir till solar som drar till sig massa som i sin tur blir till planeter i omlopp. Planeter som vid tillförd energi från solarna kan smälta vatten och nära liv. Liv som ständigt utvecklas och växer under solens energi. I början såg vi bara encelligt och enkelt liv i ålderlagren. Eftersom tiden gick ser vi mer komplicerade och större organismer och växter.

Så igen, allt vi kan se och någonsin har sett har varit saker som ökar i komplexitet.
Att då förklara allt med någon som är otroligt mycket mer kraftfullt och komplext är bara att flytta problemet till vad som skapade det, för även det måste ha kommit från något mindre komplext från början, om det är så att saker alltid måste vara skapade. Om så inte är fallet, och det alltid har varit så kan vi strunta i gudar och säga att universum i sig alltid funnits. Det är det mindre komplicerade svaret och Occam's Razor säger att den förklaringen med färre antaganden är den bättre förklaringen.
Åtminstone tills vi har mer fakta.
Citera
2022-01-10, 14:18
Medlem
Citat:
Stackars Mike.
Men i övrigt, så vad?
En del idéer är bra, andra är dåliga. Ett samhälle filtrerar förhoppningsvis ut det dåliga och behåller det bra under en gemensam process. Även om ett sekulärt samhälle har kulturella rötter tillsammans med kristendomen betyder det inte att det inte är sekulärt, eller hur?

Såklart är allting i rörelse. Annars skulle vi ha styvt -250 grader kelvin.
Poängen är den att den lilla svenska kultur jag funnit i historien vilken inte fruktade Gud var ytterst begränsad. Samt att dessa värderingar som finns än idag inte bara hittas i lagstiftningen. Den hittas också hos de vilka möter andra kulturer dagligen. Där är det slitningar och skav, med rätta annars blir det aldrig en pärla.
Dock, om vi skulle kunna skapa lag utan rötter blir det en lag folket inte skulle följa.

"Du kan bara plantera om trädet visst många gånger, sedan dör det". Och det vore ju synd. Tur att flickan från duvemåla hade lyckan på sin sida.
Citera
2022-01-10, 14:30
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Och den skaparen behöver såklart ingen skapare själv? Så den absoluta regeln du kräver gäller bara för att du inte förstår hur det annars skulle ske?
Det låter inte logiskt för mig.

Vad jag vet är det bara religioner som säger att "i början fanns ingenting". Och en evig skapare med intellekt och superkrafter är inte magiskt?

Är det verkligen de enda alternativen? Det är ärligt talat inte så stor skillnad. Det låter som samma myt.
Nej, inte egentligen. Du påstår ju stort sett att universum skapades ur intet av en skapare. Det gör inte jag.

En gång i tiden kunde vi inte förklara åska och blixtar, så vi löste det med Tor och Oden. Vulkaner var bergsguden och oväder och torka var arga gudar som behövde blidkas. Jag skulle definitivt kalla det naivt att förklara universums uppkomst på samma sätt.

Allt vi kan se och någonsin har sett har varit saker som ökar i komplexitet. Gas som blir till solar som drar till sig massa som i sin tur blir till planeter i omlopp. Planeter som vid tillförd energi från solarna kan smälta vatten och nära liv. Liv som ständigt utvecklas och växer under solens energi. I början såg vi bara encelligt och enkelt liv i ålderlagren. Eftersom tiden gick ser vi mer komplicerade och större organismer och växter.

Så igen, allt vi kan se och någonsin har sett har varit saker som ökar i komplexitet.
Att då förklara allt med någon som är otroligt mycket mer kraftfullt och komplext är bara att flytta problemet till vad som skapade det, för även det måste ha kommit från något mindre komplext från början, om det är så att saker alltid måste vara skapade. Om så inte är fallet, och det alltid har varit så kan vi strunta i gudar och säga att universum i sig alltid funnits. Det är det mindre komplicerade svaret och Occam's Razor säger att den förklaringen med färre antaganden är den bättre förklaringen.
Åtminstone tills vi har mer fakta.

Här talar du Gud. Ifall universum alltid funnits så passar Gud in I bilden som den som alltid funnits, den evige Guden. Det passar som handsken in I din beskrivning av universum. Frånsett då att vetenskapsmän anger jorden till att vara c:a 4,5 miljarder år gammal som en del av universum med solen angiven till c:a 4,6 miljarder års ålder.
Citera
2022-01-10, 14:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Här talar du Gud. Ifall universum alltid funnits så passar Gud in I bilden som den som alltid funnits, den evige Guden. Det passar som handsken in I din beskrivning av universum. Frånsett då att vetenskapsmän anger jorden till att vara c:a 4,5 miljarder år gammal som en del av universum med solen angiven till c:a 4,6 miljarder års ålder.
Och allt som någonsin påståtts vara evigt. Helt utan grund, precis som Gud.
Missade du sista delen jag skrev om Occam's Razor eller förstår du bara inte?
Citera
2022-01-10, 15:23
Medlem
Citat:
Skulle inte säga att det är en dum tanke att det finns en skapare, utan den mest logiska förklaringen till vår existens. Att något skapas ur ingenting är ju ur vår vardagliga logik just magiskt.

Skapades universum ur intet eller av en skapare. Vad är ens skillnaden? Utesluter det ena det andra? Varför?

Ur intet kommer intet.

Skapelsen är oberoende av intet och oberoende av något.

Den fysiska hönan lägger det transcendenta ägget som så småningom leder fram till den fysiska hönan som lägger det transcendenta ägget.

Båda är först och sist.

På slutet blir de två ett och då är Gud framme vid oss i tiden.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-10 kl. 15:41.
Citera
2022-01-10, 15:59
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Och allt som någonsin påståtts vara evigt. Helt utan grund, precis som Gud.
Missade du sista delen jag skrev om Occam's Razor eller förstår du bara inte?
Jag har en viss sympati för ditt argument här, och jag är definitivt hellre på din sida än på nazisten Fleshbags.

Med detta sagt..

1. William av Occam var munk, och såg nog snarare Gud som den enklaste och mest rationella förklaringen. Alldeles självklart är det iaf inte bättre med en multiversumförklaring, med oändligt många oändligt stora universa (som t ex strängfysikern Susskind argumenterar för), för att förklara existensen av vår enda ovserverbara del det enda universum vi kan observera någon del av?

2. Kanske är argumentet öht inte så starkt som tydligen många framträdande ateister tror?

Science, Ockham’s Razor & God i Philosophy Now

https://philosophynow.org/issues/115/Science_Ockhams_Razor_and_God
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in