Citat:
Ursprungligen postat av
stycket
Skulle inte säga att det är en dum tanke att det finns en skapare, utan den mest logiska förklaringen till vår existens.
Och den skaparen behöver såklart ingen skapare själv? Så den absoluta regeln du kräver gäller bara för att du inte förstår hur det annars skulle ske?
Det låter inte logiskt för mig.
Citat:
Att något skapas ur ingenting är ju ur vår vardagliga logik just magiskt.
Vad jag vet är det bara religioner som säger att "i början fanns ingenting". Och en evig skapare med intellekt och superkrafter är inte magiskt?
Citat:
Skapades universum ur intet eller av en skapare.
Är det verkligen de enda alternativen?
Citat:
Vad är ens skillnaden?
Det är ärligt talat inte så stor skillnad. Det låter som samma myt.
Citat:
Utesluter det ena det andra? Varför?
Nej, inte egentligen. Du påstår ju stort sett att universum skapades ur intet av en skapare. Det gör inte jag.
Citat:
Universum är mystiskt och vi kan inte förklara det logiskt. Därför är magiskt tänkande inte nödvändigtvis osant eller naivt. Att universum ens existerar öht är för oss "magi", något oförklarligt.
En gång i tiden kunde vi inte förklara åska och blixtar, så vi löste det med Tor och Oden. Vulkaner var bergsguden och oväder och torka var arga gudar som behövde blidkas. Jag skulle definitivt kalla det naivt att förklara universums uppkomst på samma sätt.
Allt vi kan se och någonsin har sett har varit saker som ökar i komplexitet. Gas som blir till solar som drar till sig massa som i sin tur blir till planeter i omlopp. Planeter som vid tillförd energi från solarna kan smälta vatten och nära liv. Liv som ständigt utvecklas och växer under solens energi. I början såg vi bara encelligt och enkelt liv i ålderlagren. Eftersom tiden gick ser vi mer komplicerade och större organismer och växter.
Så igen, allt vi kan se och någonsin har sett har varit saker som ökar i komplexitet.
Att då förklara allt med någon som är otroligt mycket mer kraftfullt och komplext är bara att flytta problemet till vad som skapade det, för även det måste ha kommit från något mindre komplext från början, om det är så att saker alltid måste vara skapade. Om så inte är fallet, och det alltid har varit så kan vi strunta i gudar och säga att universum i sig alltid funnits. Det är det mindre komplicerade svaret och Occam's Razor säger att den förklaringen med färre antaganden är den bättre förklaringen.
Åtminstone tills vi har mer fakta.