2022-01-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du yrar.

Jag skrev att jag var ateist. Tror du att jag bad flera gånger om dagen som ateist?

Du verkar inte förstå poängen. Alla ber varje dag även om de inte förstår det. Kanske inte till någon specifik gud utan till "något". Alla de små sakerna som du saknar kontroll över vilka behöver lösa sig för att en plan ska gå i lås. I ett sånt scenario så finns hopp, förväntan eller tillförsikt. Alla av dessa tre ord ligger under paraplyet "bön". Vare sig jag vill det eller ej. Men att hävda att det inte finns något större än människan är bara väldigt naivt. En halvt medveten apa som kan använda verktyg och behärska eld är väldigt liten om en skörd av vete skulle gå förstört av parasiter. När magen börjar kurra efter att förrådet tömts då ber sannolikt alla till något.
Citera
2022-01-07, 13:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlmaxT
Du verkar inte förstå poängen. Alla ber varje dag även om de inte förstår det. Kanske inte till någon specifik gud utan till "något". Alla de små sakerna som du saknar kontroll över vilka behöver lösa sig för att en plan ska gå i lås. I ett sånt scenario så finns hopp, förväntan eller tillförsikt. Alla av dessa tre ord ligger under paraplyet "bön". Vare sig jag vill det eller ej. Men att hävda att det inte finns något större än människan är bara väldigt naivt. En halvt medveten apa som kan använda verktyg och behärska eld är väldigt liten om en skörd av vete skulle gå förstört av parasiter. När magen börjar kurra efter att förrådet tömts då ber sannolikt alla till något.
Ja, jag missförstod dig. Förlåt

I mitt fall hade jag faktiskt konkret bett, för flera år sedan, "för säkerhets skull" om du förstår vad jag menar? Det var angående någonting väldigt viktigt för mig, och jag tänkte desperat att jag skulle prova bara utifall att .. och jag gav ett dyrt löfte att om Gud nu skulle finnas ändå och hörsamma bönen så skulle jag ge mitt liv åt Honom.

Lova aldrig Gud någonting du inte tänkt infria, för Han ser till att du infriar
Citera
2022-01-07, 17:04
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag visste inte att de kan vara annorlunda.

Och det är inte en förklaring, dvs en slutsats.

Nej, jag hävdar att Gud är ett påstående och att ni själva inte kan demonstrera vad ni baserar hans existens på utöver upprepning av myter.
Du är alltid så flitig med dina halmgubbar.
Logiken är att jag tror inte på något ni säger eftersom ni påstår en massa strunt och försöker riva ner det som motsäger era vidskepligheter istället för att jobba på att bevisa era egna påståenden med någon som helst sanningssökande metod.
Frågan var ju varför konstanterns är vad de är.
Inte varför de inte är som de är.
Varför hålla på så som du gör?

Varför finner du mening att säga att hypoteser inte är slutsatser? Som om jag inte vet det.

Är det någon som ständigt kommer med halmgubbar är det du. Jag kommer inte ihåg att du skrivit något relevant någon gång faktiskt. Bara en ständig svada om sådant som egentligen inte är relevant för diskussion.

Vad jag vet beter du dig precis som de du opponerar dig emot.
När skrev du själv ett bevis för det du tror är sant angående alltings ursprung?
Citera
2022-01-07, 17:13
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
För att det är det enda sättet vi observerat. Om du observerat saker komma till genom onaturliga orsaker (i meningen existens, inte konstruktion), var god demonstrera det.

För att det inte gör det.
Och ställen där det bevisligen förflutit lång tid? Eller finns det bara parakonformiteter överallt?

Vilket såklart är det korrekta sättet att göra det. Man ändrar sig när man får mer information. Vad trodde du?
Ja, så klart. Ingen har ju presenterat något annat. Det är ju bara att omkullkasta allt, så länge du har evidens. Kör hårt.

Klart det får ifrågasättas. Har du några fakta att presentera som ligger utanför naturalismen? Nej? Trodde väl inte det. Det är DITT FEL att det inte kommer längre, inte någon vetenskaplig begräsning.
Så du har observerat hur allting tillkommit.
Ja, varför blir jag inte förvånad?

Det är ju det jag säger. Sådana som du menar att det viktiga är att bekräfta den förmenta sanningen att allt tillkommit utan att någon Gud haft med det att göra. Bara man kan hitta på ett sätt att tolka alla observationer så att det ser ut som att allt tillkommit utan Gud.

Jo, jag vet! Om alla observationer måste tolkas I termer av dagens skeenden så är det ju sant att allt blivit till enligt dagens skeenden! VAD BRAA!
Citera
2022-01-07, 17:49
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Induktiv logik.
Så för att vända på din fråga, vad är det som säger eftersom vi inte kan veta att det inte skett övernaturliga händelser så måste vi förhålla oss till saker som om det kan ha hänt? Måste vi vara begränsade till Bibliska sådana eller ska vi även ha i åtanke andra skapelsemyter?

Man godkänner endast OBSERVATIONER. Det du efterfrågar är spekulation. Återkom med observation.

Ditt halmstrå är tämligen ointressant.

Evolution som förklaring för arternas mångfald är tämligen välgrundat. Det är knappast en "ursäkt".
Berätta exakt hur en parakonformitet skulle omöjliggöra evolution.
Jag kom ju med en observation, men det var tydligen helt ointressant. Så då ber du om en annan observation som jag förmodar att du kommer finna trist och fråga efter en annan alltmedan du emellanåt bekräftar mitt resonemang kring ditt resonemang.

Du påstår att du använder induktiv logik vilket verkar vara att finna större sannolikhet för något varje gång man observerar något som bekräftar detta något?
Det låter ju vettigt, men så ser man att det du menar bekräftas är tanken att idag verkande processer skapat allt vi ser. Men det är ju det ni kräver. - Att alla observationer måste tolkas utifrån den tanken...
Men är det induktiv logik?
Eller cirkelresonemang?

Tänk om det fanns något nedskrivet som kunde undersökas om det kunde stämma!
Då hade man på riktigt kunnat använda induktiv logik!
Citera
2022-01-07, 18:30
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Jag sa ju att det kan finnas icke naturliga orsaker men att vi inte kan avgöra detta för att vad jag vet har vi inte har någon metod att undersöka utanför den naturliga världen. Därför frågade jag om du hade någon metod för att avgöra om det finns något utanför den naturliga världen och hur vi kan undersöka den.
Så jag säger det igen, tiden att tro något är när det finns belägg för det.
Så tills vi kommer på ett sätt att undersöka den icke naturliga världen ( om den finns) så får vi nöja oss med att vi inte vet om det finns något annat än naturliga orsaker. Det är det enda rationella.
Alternatvet är inte ickenaturliga orsaker. Om Gud skapat och agerat i världen och detta finns nedskrivet kan man undersöka detta utifrån hur väl det nedskrivna stämmer med observation.
Som ni vill ha det avgörs Bibelns sanningshalt av hur väl den stämmer med en förklaringsmodell som utesluter Guds agerande.
Är det logiskt och rationellt?
Citera
2022-01-07, 18:46
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Du är lite sen in i diskussionen så förstår att du inte läst allt.
Vi är öppensinnad för att Gud kan vara ett alternativ men tillfället att tro på Gud är när det finns belägg för det. Hur vi kan hitta belägg för det vet jag inte men hittills är alla argument för en gud för dåliga.
Är inte naturens intelligenta design (vi förstår oss inte på och kan inte återskapa så många funktioner i naturen). Jag Menar för att du ens ska kunna reflektera över Gud krävs dessa funktioner. Och du tänker att människor är intelligenta men inte systemet som skapade människor? Att säga att det inte finns väldigt goda argument för Gud är att vara väldigt ovetenskapligt lagd. Inte så svårt att inse om man genuint reflekterar över Guds existens.
Citera
2022-01-07, 18:49
Medlem
styckets avatar
Citat:
Vad mer ska man vara öppensinnad för eller gäller det bara Gud?
För att man inte förstår hur något fungerar måste man vara öppen för att det var magi inblandat?

Nu pratar du som infödingar. Saker är magi för man inte förstår sej på det. Visst man bör vara öppensinnad för allt. Men det spelar ingen större roll om du är öppensinnad för att det finns en osynlig magisk spagetti monster som inte har någon inverkan på resten av universum. Men om något spelar roll på ett existensiellt plan. Som Gud verkligen gör för oss människor. Då har man desto större anledning att vara öppensinnad.
Citera
2022-01-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Ja varför skulle just denna vers vara otrolig för dig? ”Skaffa dig en icke oskuld lyder versen.”

Såsom Israel betett sig mot Gud och inte hållit Guds bud så får här profeten Hosea den äran att stadfästa Guds straff för Israel genom att visa hur det går när profeten själv visar på Israels synd mot Gud. Basic.

Så, av denna anledning får Hosea uppdraget att gifta sig med en horkvinna och avla fram horungar? Tror du att detta tilltag ökar Hoseas trovärdighet som profet?
Citera
2022-01-07, 19:43
Medlem
Citat:
Försök åtminstone att förstå poängen! Det blir så tråkig diskussion annars.

Jovisst. Jag har poängen klar för mig. Bibeln påstår att det finns ett gammalt och ett nytt förbund, men detta är inte objektivt påvisbart.
Citera
2022-01-07, 19:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jovisst. Jag har poängen klar för mig. Bibeln påstår att det finns ett gammalt och ett nytt förbund, men detta är inte objektivt påvisbart.
Det är precis vad det är, när vi ser både det gamla och det nya förbundet uppfylllt.

Men nej, det var inte poängen i sig. Poängen var givetvis att löftet om att församla hela Israel under en kung uppenbart uppfylldes.

Jag struntar i detta nu, eftersom det är som att tala med sten. Dvs helt meningslöst.
Citera
2022-01-07, 19:53
Medlem
Citat:
Tråden handlar enligt dig inte om ifall religiösa anser att Gud är sann?
Rimlighet bedöms efter erfarenhet, och är erfarenheten att det Bibeln säger har hänt är allt fullt rimligt.

Om vi tar det först, så ska jag lägga tiden och energin på att svara på din fråga sen. Det går nämligen till så i en diskussion att först svarar du på mitt argument, och sedan svarar jag på ditt, varpå du svarar på mitt osv.

Återigen. Det är bibeln som påstår att det finns ett gammalt och ett nytt förbund. Detta är icke objektivt påvisbart. Det är en ren trosfråga. Det är heller inte påvisbart att babylonierna förstörde Jerusalem som guds straff, ej heller att babylonierna fick på tafsen för detta som ett guds straff.
Men åter till Hosea. Tycker du verkligen att han blev väl behandlad av gud? Tror du tilltaget att ragga upp en horkvinna och avla horungar med henne ökade Hoseas trovärdighet som profet?

Man kan göra samma invändningar mot Jesaja och hans strippande och om Hesekiel om hans stekande i öknen och att elda med skit när han bakade bröd. Tror du verkligen sådana tilltag ökade deras trovärdighet?
I s f , följ Jesajas exempel; strippa och gå naken i tre år..... då kanske du får mer uppmärksamhet, pch din trovärdighet på forumet ökar drastiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in