Citat:
Ursprungligen postat av
ballanallanballan
Tack för svaren! Jag oljade ej in den innan användning och det stod inget om det på förpackningen, är den förstörd nu? Hur som helst så köper jag mig en Scanpan CTX istället, ska tydligen vara vad Gordon Ramsay använder.
Till skillnad från en teflonpanna, är gjutjärnspannor stenhårda och klarar av allt möjligt. Den är inte förstörd. Gjutjärnspannor kräver skötsel.
Du behöver smörja in den till att börja med. Det finns två olika sätt.
1. Värm upp pannan i ca 5 minuter på medelhög värme.
2. Häll i någon form av matolja med hög rykpunkt och smörj in med hushållspapper tills ett väldigt tunt lager kvarstår.
Alternativt:
1. Smörj in hela pannan (även handtag, baksida) med olja.
2. Lägg in i ugnen på ca 250 grader (eller så varmt din ugn klarar av att värma upp till)
3. Låt stå i ca 2 timmar upp och ner i ugnen.
4. Stäng av ugnen och låt pannan svalna, fortfarande upp och ner.
De flesta gjutjärnspannor kommer färdiginsmorda från fabrik, men jag föredrar att lägga en egen insmörjning också innan jag börjar använda pannan. Därefter måste pannan användas ofta för att få en bra yta. Det enda min panna inte klarar av att steka är ägg, och jag brukar även avstå att tillaga fisk och tomatsås i den.
Efter varje användning måste pannan sköljas ur och NEJ, diskmedel är inga problem. Det var ett problem förr då diskmedel innehöll lut eller vinäger som reagerade med pannans insmorda olja. Så länge man smörjer in pannan noggrannt efter att diskmedel har använts, är det inga problem. Jag brukar skölja ur pannan och skrubba lite med en vanlig diskborste och vanligtvis försvinner allt, men det händer att jag tillsätter lite diskmedel för att få bort det sista. Jag har även en metallkedja som skrubbar bort det som sätter sig lite hårdare.
Därefter måste du ställa pannan på plattan så att allt vatten som finns kvar efter att den diskades, kokas bort. Det brukar ta någon minut eller två. Smörj därefter in pannan med olja igen när den är varm och låt den stå och svalna. Varje insmörjning skapar en starkare och starkare yta som fungerar likt en teflonpannas non-stick-funktion. Skillnaden är att gjutjärn går att smälla in i ugnen utan problem, det blir bättre med tiden, samt är omiljöfarligt.
Om du vill ha ett lite enklare alternativ, är Le Creusets panna väldigt blank på dess yta då de har sandpapprat ner den skrovliga ytan som annars finns på de flesta gjutjärnspannor. Min panna är så pass använd nu att den är helt blank, som om den hade sandpapprats.
Lycka till!