2022-01-06, 12:09
Medlem
Jag har minst 15 olika gjutjärn och samtliga är lika non-stick som en teflonpanna. Det du måste göra är att polymerisera olja i den några gånger. Googla hur du ska göra det för jag orkar inte förklara.
Citera
2022-01-06, 12:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Jodå.
Om du inte tar hand om din gjutgjärnspanna så kan du förstöra den.

Läs igenom tråden så ser du.
Nej du kan inte förstöra en gjutjärnspanna genom att använda för lite fett och bränna fast i den, bara att rengöra och fetta in.
Förvarar du din panna utomhus över vintern och den blir full i gravrost så är läget möjligen annorlunda.
Citera
2022-01-06, 12:10
Medlem
Det är klart att gjutjärnspannor kräver lite mer skötsel än teflonpannor men gillar man stekt kött så är teflonpannan inget alternativ.

Tycker man att gjutjärn är för jobbigt så är rostfritt stål en OK kompromiss. Man kan härda fast ett fettlager i sådana också precis som man gör med gjutjärnspannor (goggla "seasoning stainless steel pan"). Har man bränt fast för mycket skit så är det enkelt att putsa rent med stålull och sedan lägga på ett nytt fettlager.
Citera
2022-01-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballanallanballan
På senare tid så har jag fått ett intresse för att laga mat, så jag tänkte investera i en rejäl stekpanna och läste att gjutjärn ska vara väldigt bra, så jag tog och beställde mig en från Skeppshult och jag måste fråga, hur tusan kan någon föredra detta framför exempelvis teflon? I stort sett allt bränner ju i botten på den.

Uppenbart vilken amatör du är. Du ska fetta och bränna in pannan och den blir bara bättre med tiden, som ett fint vin. Teflon, herregud. Tefloneffekten försvinner snabbt, de klarar inte övertemperatur, är känsliga i ytskiktet och ohälsosamma. En gjutjärn kan du hacka i med gaffel 24-7 om du känner för det, krävs mycket för att den ska bli skev m.m. Robusta och pålitliga.
Citera
2022-01-06, 12:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Gjutjärnspannans förträfflighet är kraftigt överskattad, och resultatet motsvarar inte på långa vägar det jobb man måste lägga ner på den. Tung och otymplig är den dessutom.

En och annan fantast håller orubbligt fast vid vad deras mamma lärde dem, men det finns ju folk som lyssnar på LP-skivor också.

Det handlar om att tillföra värme till råvaror. Inte rocket science med andra ord.

Långt bättre med en Scanpan CTX. Det är ett utmärkt val för den som enkelt vill bli ett proffs i köket och få ut det bästa av sin stekpanna.
Jättejobbigt att lägga i en klick smör eller en skvätt olja och efter stekning skölja ur med varmt vatten……
Citera
2022-01-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag har aldrig upplevt dessa problem, trots att jag i princip undantagslöst använder diskmedel i gjutjärn.

Om man läser svaret från Merkur så borde väl även varmt vatten likaväl som diskmedel lösa ut oljan i porerna i så fall?

För övrigt är Skeppshults produkter inbrända redan från fabrik och ska inte behöva särskild inbränning, men det skadar inte att vara lite noggrann med ytan i början.

Sluta med diskmedlet och testa.

Givetvis tvättar du bort fett och olja med varmt vatten. Varför skulle du annars skölja rent pannan med just varmt vatten?
Skillnaden ligger givetvis i att värme gör fettet mer lättflytande, men diskmedel löser upp det och gör att det följer med vattnet.
Hett fett nere i porerna, tenderar att stanna i just porerna.

Nya pannor är givetvis grundinbrända, då få vill göra det jobbet själva idag. Detta är dock inte samma sak som att de är instekta; de har en grundbeläggning, som är tunn och grov. Den behöver dock varsamt byggas på och poleras genom användning av stekspade.
Citera
2022-01-06, 12:18
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballanallanballan
Tack för svaren! Jag oljade ej in den innan användning och det stod inget om det på förpackningen, är den förstörd nu? Hur som helst så köper jag mig en Scanpan CTX istället, ska tydligen vara vad Gordon Ramsay använder.

Till skillnad från en teflonpanna, är gjutjärnspannor stenhårda och klarar av allt möjligt. Den är inte förstörd. Gjutjärnspannor kräver skötsel.

Du behöver smörja in den till att börja med. Det finns två olika sätt.
1. Värm upp pannan i ca 5 minuter på medelhög värme.
2. Häll i någon form av matolja med hög rykpunkt och smörj in med hushållspapper tills ett väldigt tunt lager kvarstår.

Alternativt:
1. Smörj in hela pannan (även handtag, baksida) med olja.
2. Lägg in i ugnen på ca 250 grader (eller så varmt din ugn klarar av att värma upp till)
3. Låt stå i ca 2 timmar upp och ner i ugnen.
4. Stäng av ugnen och låt pannan svalna, fortfarande upp och ner.

De flesta gjutjärnspannor kommer färdiginsmorda från fabrik, men jag föredrar att lägga en egen insmörjning också innan jag börjar använda pannan. Därefter måste pannan användas ofta för att få en bra yta. Det enda min panna inte klarar av att steka är ägg, och jag brukar även avstå att tillaga fisk och tomatsås i den.

Efter varje användning måste pannan sköljas ur och NEJ, diskmedel är inga problem. Det var ett problem förr då diskmedel innehöll lut eller vinäger som reagerade med pannans insmorda olja. Så länge man smörjer in pannan noggrannt efter att diskmedel har använts, är det inga problem. Jag brukar skölja ur pannan och skrubba lite med en vanlig diskborste och vanligtvis försvinner allt, men det händer att jag tillsätter lite diskmedel för att få bort det sista. Jag har även en metallkedja som skrubbar bort det som sätter sig lite hårdare.

Därefter måste du ställa pannan på plattan så att allt vatten som finns kvar efter att den diskades, kokas bort. Det brukar ta någon minut eller två. Smörj därefter in pannan med olja igen när den är varm och låt den stå och svalna. Varje insmörjning skapar en starkare och starkare yta som fungerar likt en teflonpannas non-stick-funktion. Skillnaden är att gjutjärn går att smälla in i ugnen utan problem, det blir bättre med tiden, samt är omiljöfarligt.

Om du vill ha ett lite enklare alternativ, är Le Creusets panna väldigt blank på dess yta då de har sandpapprat ner den skrovliga ytan som annars finns på de flesta gjutjärnspannor. Min panna är så pass använd nu att den är helt blank, som om den hade sandpapprats.

Lycka till!
Citera
2022-01-06, 12:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Gjutjärnspannans förträfflighet är kraftigt överskattad, och resultatet motsvarar inte på långa vägar det jobb man måste lägga ner på den. Tung och otymplig är den dessutom.

En och annan fantast håller orubbligt fast vid vad deras mamma lärde dem, men det finns ju folk som lyssnar på LP-skivor också.

Det handlar om att tillföra värme till råvaror. Inte rocket science med andra ord.

Långt bättre med en Scanpan CTX. Det är ett utmärkt val för den som enkelt vill bli ett proffs i köket och få ut det bästa av sin stekpanna.
Jag ser det som en självklarhet att välja stekjärn efter vad som skall stekas. Ska jag steka helt kött väljer jag gjutjärn, antingen vanlig stekpanna eller grillpanna, till övrig stekning blir det CTX. Teflon använder jag ytterst sällan.
Citera
2022-01-06, 12:19
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Jag har snart haft min I 10 år, den börjar se riktigt fin ut, ungarna får ta över den när det blir dags för det.
Exakt.

Vår gjutjärnspanna, en low key Ronab 24 är efter alla år i vår egen omvårdnad vacker som en dag och brukas dagligen.

Vetskapen, om att pappsen och mamsen var seriösa stekare med just denna genuina järnklump bygger familjesamhörig het.

Folklore förtäljer att en järnpanna berikar ens kost med järntillskott.
Citera
2022-01-06, 12:20
Medlem
Retsinas avatar
Lodge gjutjärns är riktigt bra!
Framförallt deras blacklock serie.
Citera
2022-01-06, 12:20
Medlem
Panzeradlers avatar
Köp en panna som inte har ett hantag av trä då kan man använda den i ugnen dessutom.
Citera
2022-01-06, 12:27
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Till skillnad från en teflonpanna, är gjutjärnspannor stenhårda och klarar av allt möjligt. Den är inte förstörd. Gjutjärnspannor kräver skötsel.

Du behöver smörja in den till att börja med. Det finns två olika sätt.
1. Värm upp pannan i ca 5 minuter på medelhög värme.
2. Häll i någon form av matolja med hög rykpunkt och smörj in med hushållspapper tills ett väldigt tunt lager kvarstår.

Alternativt:
1. Smörj in hela pannan (även handtag, baksida) med olja.
2. Lägg in i ugnen på ca 250 grader (eller så varmt din ugn klarar av att värma upp till)
3. Låt stå i ca 2 timmar upp och ner i ugnen.
4. Stäng av ugnen och låt pannan svalna, fortfarande upp och ner.

De flesta gjutjärnspannor kommer färdiginsmorda från fabrik, men jag föredrar att lägga en egen insmörjning också innan jag börjar använda pannan. Därefter måste pannan användas ofta för att få en bra yta. Det enda min panna inte klarar av att steka är ägg, och jag brukar även avstå att tillaga fisk och tomatsås i den.

Efter varje användning måste pannan sköljas ur och NEJ, diskmedel är inga problem. Det var ett problem förr då diskmedel innehöll lut eller vinäger som reagerade med pannans insmorda olja. Så länge man smörjer in pannan noggrannt efter att diskmedel har använts, är det inga problem. Jag brukar skölja ur pannan och skrubba lite med en vanlig diskborste och vanligtvis försvinner allt, men det händer att jag tillsätter lite diskmedel för att få bort det sista. Jag har även en metallkedja som skrubbar bort det som sätter sig lite hårdare.

Därefter måste du ställa pannan på plattan så att allt vatten som finns kvar efter att den diskades, kokas bort. Det brukar ta någon minut eller två. Smörj därefter in pannan med olja igen när den är varm och låt den stå och svalna. Varje insmörjning skapar en starkare och starkare yta som fungerar likt en teflonpannas non-stick-funktion. Skillnaden är att gjutjärn går att smälla in i ugnen utan problem, det blir bättre med tiden, samt är omiljöfarligt.

Om du vill ha ett lite enklare alternativ, är Le Creusets panna väldigt blank på dess yta då de har sandpapprat ner den skrovliga ytan som annars finns på de flesta gjutjärnspannor. Min panna är så pass använd nu att den är helt blank, som om den hade sandpapprats.

Lycka till!

Du har fel, i en rätt omhändertagen gjutjärnspanna så behöver man ALDRIG använda diskmedel för INGET ska isåfall fastna så hårt att man behöver diskmedel! Om man tar hand om pannan direkt efter man lagat mat så ska bara fett finnas kvar, detta torkar man ur i samband med att man ska fetta in pannan, först drar man ett varv med hushållspapper för att torka rent, sen viker man pappret och smörjer den med en olja. Det är detta kvarstående fett som efter lång användning just skapar den spegellika ytan som man vill åt och som gör gjutjärnspannan till vad den är! Så nej, använd inte diskmedel det tar bort fett lagret och det är just fettet du ändå vill ha kvar och som skapar en mättad panna.

Och nej, ingen metall kedja i pannan. Förbannat dåligt tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in