Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 18:49
  #1
Medlem
Danro80s avatar
Har en relativt ny Skeppshult och det mesta jag steker vill bränna fast. Givetvis diskar jag inte pannan i diskmedel, utan i regel så sköljer jag bara ur den med varmt vatten, vid behov så använder jag en diskborste (som enbart används till gjutjärnspannan)

Vad jag gjort för att lösa problemet:

*Stekt ur pannan med salt och skrapat med träslev.
*Stekt prinskorv på låg värme för att fetta in pannan.

Men det bränner ändå fast, idag stekte jag falukorv och det bränner fast rejält.
Citera
2015-06-13, 19:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Har en relativt ny Skeppshult och det mesta jag steker vill bränna fast
...

Ja en gjutjärnspanna är "ny" ganska länge... Du får offra dig och steka med rikligt med matfett tills den blivit "impregnerad".
Citera
2015-06-13, 19:25
  #3
Medlem
CommonSenses avatar
hög värme? steker med olja?
Citera
2015-06-13, 19:28
  #4
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
hög värme? steker med olja?

2/3 på vredet, och använder rapsolja.
Citera
2015-06-13, 19:29
  #5
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja en gjutjärnspanna är "ny" ganska länge... Du får offra dig och steka med rikligt med matfett tills den blivit "impregnerad".

Får väl äta prinskorv till frukost ett par veckor så kanske den blir bra sen då
Citera
2015-06-13, 19:29
  #6
Medlem
Nu skriver du inte hur länge du haft stekpannan, men jag antar att den är relativ ny.

🔵 Om du anser att du behöver skölja ur, gör det med kallt vatten.
🔵 Torkar bort matrester och gammalt fett med hushållspapper.
🔵 Stek på något lägre värme.
🔵 Använd stekpannan inte till att göra sås.
🔵 Använd redskap av metall, stekspade m m.
🔵 Stek större bitar kött under relativ hög värme med locket på.

Det gäller att bygga upp en yta, vilket tar några år. I allmänhet blir det bättre smak på det du steker på gjutjärn. Kanske det är allt gammalt skit i porerna som ger den extra aromen. Den här stekpannan kommer bli din bästa kompis. Lycka till!
Citera
2015-06-13, 19:33
  #7
Medlem
Jag har en gjutjärnspanna modell äldre samt en nyare panna i teflon eller dylikt. Den gamla pannan äter fett och får aldrig nog medans den nyare nöjer sig med ett par droppar. Men var gör det, då det blir gott? Summan av kardemumman, snåla inte på fettet!
Citera
2015-06-13, 19:36
  #8
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Nu skriver du inte hur länge du haft stekpannan, men jag antar att den är relativ ny.

🔵 Om du anser att du behöver skölja ur, gör det med kallt vatten.
🔵 Torkar bort matrester och gammalt fett med hushållspapper.
🔵 Stek på något lägre värme.
🔵 Använd stekpannan inte till att göra sås.
🔵 Använd redskap av metall, stekspade m m.
🔵 Stek större bitar kött under relativ hög värme med locket på.

Det gäller att bygga upp en yta, vilket tar några år. I allmänhet blir det bättre smak på det du steker på gjutjärn. Kanske det är allt gammalt skit i porerna som ger den extra aromen. Den här stekpannan kommer bli din bästa kompis. Lycka till!

Problemet verkar ligga i att jag har för hög värme. Efter att jag hade stekt ur den med salt, så slängde jag i lite prinskorv och temperaturen på 1/3 sen fick dom ligga där rätt länge och ingen tillstymmelse till att det skulle bränna fast.
Citera
2015-06-13, 20:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Problemet verkar ligga i att jag har för hög värme. Efter att jag hade stekt ur den med salt, så slängde jag i lite prinskorv och temperaturen på 1/3 sen fick dom ligga där rätt länge och ingen tillstymmelse till att det skulle bränna fast.

Försök att lista ut vilket som är optimal värme. Låter du stå stekpannan och bli varm ordentligt kommer den att hålla värmen när du lägger ner det som ska stekas. Ta aldrig kött direkt från kyl i stekpannan, rumstempererat är bäst. Det gäller hela tiden att se till att ha så jämn värme som möjligt. Sedan får du inte lägga i för mycket. Bättre att steka två biffar i taget än att täcka hela botten med kött.

Olja är att föredra i början, när du ska steka in pannan. Annars är det bra att blanda smör och olja, ger lite mer smak. I början kommer din gjutjärnspanna dra mycket fett. Men om du steker på rätt värme kommer exempelvis kött inte dra åt sig all det fettet, eftersom porerna i köttet stänger vid stekning med rätt värme.

När du bränner fast något i pannan kan du efter att du stekt klart låta pannan vara kvar på spisen och bränna fast det lite extra. Sedan när du tagit bort pannan från spisen och pannan kallnat tar du stekspade och skrapar bort det som sitter fast, med resultatet att du får en jämnare yta för varje gång du upprepar det här. Men försök att inte skölja pannan, för då tar du bort det som på sikt bygger på den fina ytan du vill ha.
Citera
2015-06-13, 20:18
  #10
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Försök att lista ut vilket som är optimal värme. Låter du stå stekpannan och bli varm ordentligt kommer den att hålla värmen när du lägger ner det som ska stekas. Ta aldrig kött direkt från kyl i stekpannan, rumstempererat är bäst. Det gäller hela tiden att se till att ha så jämn värme som möjligt. Sedan får du inte lägga i för mycket. Bättre att steka två biffar i taget än att täcka hela botten med kött.

Olja är att föredra i början, när du ska steka in pannan. Annars är det bra att blanda smör och olja, ger lite mer smak. I början kommer din gjutjärnspanna dra mycket fett. Men om du steker på rätt värme kommer exempelvis kött inte dra åt sig all det fettet, eftersom porerna i köttet stänger vid stekning med rätt värme.

När du bränner fast något i pannan kan du efter att du stekt klart låta pannan vara kvar på spisen och bränna fast det lite extra. Sedan när du tagit bort pannan från spisen och pannan kallnat tar du stekspade och skrapar bort det som sitter fast, med resultatet att du får en jämnare yta för varje gång du upprepar det här. Men försök att inte skölja pannan, för då tar du bort det som på sikt bygger på den fina ytan du vill ha.

Tackar för tipsen
Citera
2015-06-13, 20:25
  #11
Medlem
Just det, en sak till.

Om du sköljt ur pannan måste du torka den och sedan smörja in den med olja. Efter en vanlig stekning tar du upp brända partiklar med hushållspapper, men låter fettet vara kvar.
Citera
2015-06-13, 20:27
  #12
Medlem
Prova det här
http://chefstales.com/2010/02/10/mak...non-stick-pan/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback