2022-01-06, 12:47
Medlem
Sommarvikingens avatar
Teflon är toxic, både för människor och fåglar. Gjutjärn och smör ska det vara!

En klassiker bland Svenssons är teflonpanna, vegetabilisk olja och sönderbränt kött.
Citera
2022-01-06, 12:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag undrar vad ni som undviker diskmedel i gjutjärnspannor använder för diskmedel som löser upp en instekt yta på en minut?

Om jag tar ett par droppar YES i min matlåda när jag ska diska den så är det ändå inte helt skitlätt att få den helt fettfri. Hur kan då samma förfarande med samma diskmedel och samma vattentemperatur totalt fördärva en stekpanna?

Men visst, gillar man pannbiff med smak av halvhärsket laxfett så låt bli att diska.
Det är inte fettet som man måste ha kvar, utan kollagret som skyddar pannan.
Och min erfarenhet är att om diskmedel hamnar i pannan, så är det troligt att även det blir fläckar i pannan som tappar sin avstötningseffekt.
Även för hett vatten kan fixa detta.

Jag använder min stekpanna så ofta att inget någonsin kan bli härsket där.

Och har man denna yta kvar, så blir gjutjärns pannan som en teflon och stöter bort det mest.
Svärmor hon undra varför jag hade en gjutjärnspanna och inte en teflon och pga att det fastnar så i pannan i gjutjärn.
Och hon fick se min, men enda hon kunde se var att stekpannan var riktigt svart och att så går det inte ha den.
Och hon fattar inte ens konceptet, och är ändå förundrad över min stekpanna.

Den bästa att bränna in pannan under tiden, det är pannkakor i mitt tycke.
Ger en fenomenal yta i pannan.
Citera
2022-01-06, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballanallanballan
På senare tid så har jag fått ett intresse för att laga mat, så jag tänkte investera i en rejäl stekpanna och läste att gjutjärn ska vara väldigt bra, så jag tog och beställde mig en från Skeppshult och jag måste fråga, hur tusan kan någon föredra detta framför exempelvis teflon? I stort sett allt bränner ju i botten på den.

Du skall ge fan i att diska den!
Citera
2022-01-06, 12:56
Medlem
Loels avatar
Se filmen Dark Waters (eller kanske det var Muddy waters)

Så förstår du varför.
Citera
2022-01-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Du har fel, i en rätt omhändertagen gjutjärnspanna så behöver man ALDRIG använda diskmedel för INGET ska isåfall fastna så hårt att man behöver diskmedel! Om man tar hand om pannan direkt efter man lagat mat så ska bara fett finnas kvar, detta torkar man ur i samband med att man ska fetta in pannan, först drar man ett varv med hushållspapper för att torka rent, sen viker man pappret och smörjer den med en olja. Det är detta kvarstående fett som efter lång användning just skapar den spegellika ytan som man vill åt och som gör gjutjärnspannan till vad den är! Så nej, använd inte diskmedel det tar bort fett lagret och det är just fettet du ändå vill ha kvar och som skapar en mättad panna.

Och nej, ingen metall kedja i pannan. Förbannat dåligt tips.

Man skall aldrig ha diskmedel. Har det bränt fast så låter man den stå med vatten i och köper en diskborste med den klassiska skrapan.
Citera
2022-01-06, 12:59
Medlem
Ser att du redan fått många bra svar angående att olja in den invändigt. Är det en lite tjockare botten på pannan brukar jag även hålla ner nått hack på värmen då den inte går riktigt lika snabbt att få ner värmen på som på en tunnare panna.

Undvik att diska med diskmedel! När du stekt klart slår du i vatten i pannan på spisen. Koka vattnet en liten stund så lossnar allt lätt med bara en borste.
Citera
2022-01-06, 13:05
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Du har fel, i en rätt omhändertagen gjutjärnspanna så behöver man ALDRIG använda diskmedel för INGET ska isåfall fastna så hårt att man behöver diskmedel! Om man tar hand om pannan direkt efter man lagat mat så ska bara fett finnas kvar, detta torkar man ur i samband med att man ska fetta in pannan, först drar man ett varv med hushållspapper för att torka rent, sen viker man pappret och smörjer den med en olja. Det är detta kvarstående fett som efter lång användning just skapar den spegellika ytan som man vill åt och som gör gjutjärnspannan till vad den är! Så nej, använd inte diskmedel det tar bort fett lagret och det är just fettet du ändå vill ha kvar och som skapar en mättad panna.

Och nej, ingen metall kedja i pannan. Förbannat dåligt tips.

Jag ska prova din metod och se om det blir bättre. Min panna fungerar väldigt bra trots att jag använder diskmedel då och då. Fettmolekylerna binds med hjälp av polymerisation, jag har svårt att tro att dagens diskmedel skulle kunna lösa upp den bindningen men jag må ha fel. Så vitt jag vet finns det inga riktigt adekvata bevis gällande det hela, utan enbart att diskmedlen förr var problematiska.

Jag använder främst diskmedel för att neutralisera dofterna i pannan ibland. Efter att ha lagat t.ex. tikka masala, luktar all mat därefter som indiska kryddor i flera veckor. Jag vet inte hur man skulle kunna lösa det på annat sätt än att antingen använda diskmedel, eller stå ut med att det luktar indiskt.

Vad är det för fel på metallkedjor f.ö.? Lodge själva säljer dem.
Senast redigerad av nullum 2022-01-06 kl. 13:11.
Citera
2022-01-06, 13:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Jag ska prova din metod och se om det blir bättre. Min panna fungerar väldigt bra trots att jag använder diskmedel då och då. Fettmolekylerna binds med hjälp av polymerisation, jag har svårt att tro att dagens diskmedel skulle kunna lösa upp den bindningen men jag må ha fel. Så vitt jag vet finns det inga riktigt adekvata bevis gällande det hela, utan enbart att diskmedlen förr var problematiska.

Jag använder främst diskmedel för att neutralisera dofterna i pannan ibland. Efter att ha lagat t.ex. tikka masala, luktar all mat därefter som indiska kryddor i flera veckor. Jag vet inte hur man skulle kunna lösa det på annat sätt än att antingen använda diskmedel, eller stå ut med att det luktar indiskt.

Vad är det för fel på metallkedjor f.ö.? Lodge själva säljer dem.
Smak från tidigare stekningar försvinner snabbt, enda är väl om man gör miniportioner, så kan man känna nått från tidigare.
När jag gör pannkakor känner man detta tydligast, första pannkakan har smak, nästa oftast inte.

Jag sköljer av, diskar utan diskmedel eller alternativt använder papper och bara torkar.
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Ser att du redan fått många bra svar angående att olja in den invändigt. Är det en lite tjockare botten på pannan brukar jag även hålla ner nått hack på värmen då den inte går riktigt lika snabbt att få ner värmen på som på en tunnare panna.

Undvik att diska med diskmedel! När du stekt klart slår du i vatten i pannan på spisen. Koka vattnet en liten stund så lossnar allt lätt med bara en borste.
Det räcker inte olja in en panna, du måste även bränna in det för få detta lager, för lagret är inte fett som skyddar, för då hade ju det räckt med smör/olja i pannan varje man stekt och aldrig fastnat.
I skolan så inför varje sommarlov, så diskade vi alla stekpannor med diskmedel och olja in.
Sen när man kom tillbaka fasta precis allt i pannorna de första gångerna.

Nu händer ju det att jag diskar en stekpanna med diskmedel, men de är galet sällan.
Och då är det bar att bränna in den igen på nått sätt.
Citera
2022-01-06, 13:33
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag undrar vad ni som undviker diskmedel i gjutjärnspannor använder för diskmedel som löser upp en instekt yta på en minut?

Om jag tar ett par droppar YES i min matlåda när jag ska diska den så är det ändå inte helt skitlätt att få den helt fettfri. Hur kan då samma förfarande med samma diskmedel och samma vattentemperatur totalt fördärva en stekpanna?

Men visst, gillar man pannbiff med smak av halvhärsket laxfett så låt bli att diska.

En gjutgärnspanna rengör du genom att hälla hett vatten i en het panna. Då lossnar eventuella avlagringar från botten, sedan torkar du ur den så försvinner både fett och matrester. Om du har diskmedel i pannan förstör du ytan som byggs upp och du får ett sämre resultat i din matlagning.

Om din stekpanna har härsket fett i sig har du skött den fel.
Citera
2022-01-06, 13:35
Medlem
En gjutjärnspanna är inte plug and play och som många säger så måste du sköta om den.

Jag har själv testat att köra teflon, keramik och rostfritt men föredrar gjutjärn alla dagar i veckan. Varför då?
Enkelt -- Det är ett robust redskap som med lite erfarenhet och ompyssling kommer tjäna både dig och framtida generationer i köket.
Är du inte intresserad av att pyssla i köket så kanske inte en gjutjärnspanna är något för dig, eller så är det inkörsporten till ett nyfunnet intresse?

Passa er på second hand bara, köket kan endast rymma så mycket...
Citera
2022-01-06, 13:35
Bannlyst
Din oförmåga att laga mat skiner igenom. Du spelar inte i samma liga som vi.

Citat:
Ursprungligen postat av ballanallanballan
På senare tid så har jag fått ett intresse för att laga mat, så jag tänkte investera i en rejäl stekpanna och läste att gjutjärn ska vara väldigt bra, så jag tog och beställde mig en från Skeppshult och jag måste fråga, hur tusan kan någon föredra detta framför exempelvis teflon? I stort sett allt bränner ju i botten på den.
Citera
2022-01-06, 13:47
Medlem
Läs lite om teflon och dess egenskaper i människa och natur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här