2022-01-06, 11:34
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag undrar vad ni som undviker diskmedel i gjutjärnspannor använder för diskmedel som löser upp en instekt yta på en minut?

Om jag tar ett par droppar YES i min matlåda när jag ska diska den så är det ändå inte helt skitlätt att få den helt fettfri. Hur kan då samma förfarande med samma diskmedel och samma vattentemperatur totalt fördärva en stekpanna?

Men visst, gillar man pannbiff med smak av halvhärsket laxfett så låt bli att diska.
Inget diskmedel, bara hetta. Hetta löser bra, när pannan svlanat kan man få bort eventuella fastbrända rester med stålborste/skrapa/stekspade om det bränt fast. Men bränner det fast så ofta att det blir ett problem så bör man bränna in den igen.
Citera
2022-01-06, 11:39
Medlem
Storinkvisitorns avatar
- En gjutjärnspanna måste köras in med fett innan den fungerar fullt ut. Man måste använda animaliskt fett, såsom baconfett och låta fettet smälta in i porerna på pannan vid låg temperatur och under lång tid.

- Bara för att det står ett fint namn på pannan betyder det inte att den är av bra kvalitet. Kvaliteten beror på hur stora porer det är i gjutgodset. Om stekytan på pannan är blank som en spegel är det hög kvalitet, men om det är stora porer så är det dålig kvalitet.

- De bästa gjutjärnspannorna är tillverkade på 1950-, 1960-talet och kan därför endast köpas i andra hand idag. De med stålskaft inslaget i själva pannan är bäst. De fanns i varenda kök i Sverige i decennier innan de byttes ut mot teflonpannor.

Sök på "seasoning cast iron skillet" och läs bara råden där animaliskt fett används för att köra in pannan.
Citera
2022-01-06, 11:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Diskmedlet löser förstås inte upp kolet. Dock består ytan inte av lager utan av porer. Kolet har en struktur och i porerna finns fett och olja. Diskmedel löser ut oljan och ersätter denna med vatten, som gör att pannan rostar inifrån om vattnet inte värms ur. Och om den värms ur är porerna istället fulla av luft, som vid temperaturförändringar spränger strukturen och gör att pannans beläggning du så varsamt jobbat upp börjar flagna och släppa.

En gjutjärnspanna rengörs med hett vatten och en rotviska. Den värms sedan upp och oljas in på nytt.

Jag har aldrig behövt rensa bort smuts, rester eller smaker med annat än vatten, rotviska och papper.

Pannan poleras med åren när man använder en riktig stekspade i stål.
Jag har aldrig upplevt dessa problem, trots att jag i princip undantagslöst använder diskmedel i gjutjärn.

Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Inget diskmedel, bara hetta. Hetta löser bra, när pannan svlanat kan man få bort eventuella fastbrända rester med stålborste/skrapa/stekspade om det bränt fast. Men bränner det fast så ofta att det blir ett problem så bör man bränna in den igen.
Om man läser svaret från Merkur så borde väl även varmt vatten likaväl som diskmedel lösa ut oljan i porerna i så fall?

För övrigt är Skeppshults produkter inbrända redan från fabrik och ska inte behöva särskild inbränning, men det skadar inte att vara lite noggrann med ytan i början.
Citera
2022-01-06, 11:50
Medlem
Stämmer det nedan för att få ytan fin igen?

Citat:
1. Häll ett tjockt lager med grovsalt i stekpannan
2. Sätt på spisen på högsta temperatur och sätt stekpannan med saltet på den
Låt stå 20-30 minuter, rör om och skrapa med en träslev eller liknande i botten med jämna mellanrum
3. Töm ut saltet, du bör nu se att saltet sugit upp massa gojs och blivit grå/svart/brunt i någon fin blandning
4. Låt pannan svalna något
5. Täck botten med ett tjockare lager matolja
6. Sätt på låg värme och låt oljan sakta "stekas" in i stekpannan under 30-60 minuter, se till att pannan inte "går torr" på olja. Fyll i såfall på med mer.

https://www.barahandtag.se/blogg/201...jutjarnspanna/
Citera
2022-01-06, 11:52
Medlem
Svårt att säga några i tråden föreslår att diska gjutjärnspannan med hett vatten. Fick lära mej när jag hade en teflonpanna att aldrig diska med hett vatten eftersom teflonytskiktet förstörs och kan tänka mej samma sak med gjutjärnspanna när den väl är bränd så försvinner ytskiktet efter diskning och man får bränna om till nästa användning.

TS, som skrevs ovan din stekpanna är inte förstörd, diska den ordentligt och börja om från början. Finns tips på nätet, en skvätt olja och på medelvärme en kvart om jag inte minns fel.
Citera
2022-01-06, 11:55
Medlem
Jag har snart haft min I 10 år, den börjar se riktigt fin ut, ungarna får ta över den när det blir dags för det.
Citera
2022-01-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballanallanballan
På senare tid så har jag fått ett intresse för att laga mat, så jag tänkte investera i en rejäl stekpanna och läste att gjutjärn ska vara väldigt bra, så jag tog och beställde mig en från Skeppshult och jag måste fråga, hur tusan kan någon föredra detta framför exempelvis teflon? I stort sett allt bränner ju i botten på den.

Om du steker kött i riktigt smör och tycker det "bränner fast". Låt köttstycket vara "fastbrännt" men känn lite försiktigt med lämpligt verktyg om det har lossnat. När det lossnat självmant utan forcering har ofta perfekt stekyta uppnåtts.
Citera
2022-01-06, 12:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballanallanballan
Tack för svaren! Jag oljade ej in den innan användning och det stod inget om det på förpackningen, är den förstörd nu? Hur som helst så köper jag mig en Scanpan CTX istället, ska tydligen vara vad Gordon Ramsay använder.
Det går inte att förstöra en gjutjärnspanna, bara rengöra och fetta in ordentligt.
Citera
2022-01-06, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det går inte att förstöra en gjutjärnspanna, bara rengöra och fetta in ordentligt.

Jodå.
Om du inte tar hand om din gjutgjärnspanna så kan du förstöra den.

Läs igenom tråden så ser du.
Citera
2022-01-06, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Brände du in pannan innan du började använda den?

Det där är bara vidskepligheter
Citera
2022-01-06, 12:07
Medlem
S.O.Stolps avatar
Gjutjärnspannans förträfflighet är kraftigt överskattad, och resultatet motsvarar inte på långa vägar det jobb man måste lägga ner på den. Tung och otymplig är den dessutom.

En och annan fantast håller orubbligt fast vid vad deras mamma lärde dem, men det finns ju folk som lyssnar på LP-skivor också.

Det handlar om att tillföra värme till råvaror. Inte rocket science med andra ord.

Långt bättre med en Scanpan CTX. Det är ett utmärkt val för den som enkelt vill bli ett proffs i köket och få ut det bästa av sin stekpanna.
Citera
2022-01-06, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Det där är bara vidskepligheter

Du igen.
Läs på lite om gjutgärn, vad det är och hur det beter sig, och återkom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in