Citat:
Ursprungligen postat av
Merkur
Diskmedlet löser förstås inte upp kolet. Dock består ytan inte av lager utan av porer. Kolet har en struktur och i porerna finns fett och olja. Diskmedel löser ut oljan och ersätter denna med vatten, som gör att pannan rostar inifrån om vattnet inte värms ur. Och om den värms ur är porerna istället fulla av luft, som vid temperaturförändringar spränger strukturen och gör att pannans beläggning du så varsamt jobbat upp börjar flagna och släppa.
En gjutjärnspanna rengörs med hett vatten och en rotviska. Den värms sedan upp och oljas in på nytt.
Jag har aldrig behövt rensa bort smuts, rester eller smaker med annat än vatten, rotviska och papper.
Pannan poleras med åren när man använder en riktig stekspade i stål.
Jag har
aldrig upplevt dessa problem, trots att jag i princip undantagslöst använder diskmedel i gjutjärn.
Citat:
Ursprungligen postat av
VoktorDodka
Inget diskmedel, bara hetta. Hetta löser bra, när pannan svlanat kan man få bort eventuella fastbrända rester med stålborste/skrapa/stekspade om det bränt fast. Men bränner det fast så ofta att det blir ett problem så bör man bränna in den igen.
Om man läser svaret från Merkur så borde väl även varmt vatten likaväl som diskmedel lösa ut oljan i porerna i så fall?
För övrigt är Skeppshults produkter inbrända redan från fabrik och ska inte behöva särskild inbränning, men det skadar inte att vara lite noggrann med ytan i början.