2022-01-06, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ballanallanballan
På senare tid så har jag fått ett intresse för att laga mat, så jag tänkte investera i en rejäl stekpanna och läste att gjutjärn ska vara väldigt bra, så jag tog och beställde mig en från Skeppshult och jag måste fråga, hur tusan kan någon föredra detta framför exempelvis teflon? I stort sett allt bränner ju i botten på den.

Brände du in pannan innan du började använda den?
Citera
2022-01-06, 11:03
Moderator
Maviels avatar
Underbart att baka surdegsbröd i ugnen i.
Citera
2022-01-06, 11:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
På senare tid så har jag fått ett intresse för att laga mat, så jag tänkte investera i en rejäl stekpanna och läste att gjutjärn ska vara väldigt bra, så jag tog och beställde mig en från Skeppshult och jag måste fråga, hur tusan kan någon föredra detta framför exempelvis teflon? I stort sett allt bränner ju i botten på den.
Det är väldigt enkelt, du måste sköta en gjutjärnspanna, det problemet existerar inte ens på teflon i jämförelse.
Så är en gjutjärnspanna mycket avstötande och strax under teflon.
Diskmedel är AJJJJABAJJJA, och ska aldrig användas mer än i nödfall.
Och då måste man bränna in kollager igen och göra den avstötande.
Du har mer än en tråd om skötsel gjutjärn.

Jag gillade aldrig stekytan på teflon, så valde bort denna för länge sedan, har inget teflon alls.
Och det blev jag sen nöjd med och med tanke på extremt giftig tillverkningen är av teflon och de enorma skador det gjort på människor och djur.
Citera
2022-01-06, 11:15
Medlem
Efebofilkustens avatar
Om inte annat så är gjutjärnspannor vackrare att se på än teflon. Sen gäller det att smörja pannan med lite olja efter man sköljt av den.
Citera
2022-01-06, 11:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är väldigt enkelt, du måste sköta en gjutjärnspanna, det problemet existerar inte ens på teflon i jämförelse.
Så är en gjutjärnspanna mycket avstötande och strax under teflon.
Diskmedel är AJJJJABAJJJA, och ska aldrig användas mer än i nödfall.
Och då måste man bränna in kollager igen och göra den avstötande.
Du har mer än en tråd om skötsel gjutjärn.

Jag gillade aldrig stekytan på teflon, så valde bort denna för länge sedan, har inget teflon alls.
Och det blev jag sen nöjd med och med tanke på extremt giftig tillverkningen är av teflon och de enorma skador det gjort på människor och djur.
Jag undrar vad ni som undviker diskmedel i gjutjärnspannor använder för diskmedel som löser upp en instekt yta på en minut?

Om jag tar ett par droppar YES i min matlåda när jag ska diska den så är det ändå inte helt skitlätt att få den helt fettfri. Hur kan då samma förfarande med samma diskmedel och samma vattentemperatur totalt fördärva en stekpanna?

Men visst, gillar man pannbiff med smak av halvhärsket laxfett så låt bli att diska.
Citera
2022-01-06, 11:21
Medlem
Deagle66s avatar
Att köpa en Gjutjärnspanna och inte veta att man måste fetta in den med olja innan anvädning är lite som att fälla en björk och tro man kan göra en brasa direkt av den.

Ta lärdom av tipsen här i tråden så ska du se att du börjar uppskatta gjutjärn mer än telfon.
Citera
2022-01-06, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Du skulle ha stoppat in den i ugnen på 180 grader med några matskedar olja i 1½-2h och låtit svalna innan du använde den första gången. Sedan sköljer man den bara med hett vatten, aldrig diskmedel eller maskin.
Ljummet vatten inte hett, sen går det bra med svagt diskmedel har själv en sprayflaska med 1/5 del diskmedel resten vatten.
Absolut inte i diskmaskin som du säger.
Felet TS har gjort är att hen inte har "bränt" stekpannan, som några har skrivit bör en gjutjärnspanna oljas in och ständigt underhållas. Bäst är att endast torka pannan med hushållspapper efter användning och låta den vara så.
TS läste nog inte bruksanvisningen.
Citera
2022-01-06, 11:23
Medlem
Tack för svaren! Jag oljade ej in den innan användning och det stod inget om det på förpackningen, är den förstörd nu? Hur som helst så köper jag mig en Scanpan CTX istället, ska tydligen vara vad Gordon Ramsay använder.
Senast redigerad av ballanallanballan 2022-01-06 kl. 11:26.
Citera
2022-01-06, 11:29
Bannlyst
Citat:
Tack för svaren! Jag oljade ej in den innan användning och det stod inget om det på förpackningen, är den förstörd nu? Hur som helst så köper jag mig en Scanpan CTX istället, ska tydligen vara vad Gordon Ramsay använder.

Din panna är inte förstörd.
Kolla på nätet hur du hör för att bränna in den.

Scanpan är ett jävligt bra köp, den är den panna som används mest på krogen idag.
Citera
2022-01-06, 11:30
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Varför ska du ge upp redan? Diska den med diskmedel sedan kan du smöra in den och bränna in fettet en stund.

Ett tips är att ha en egen diskborste för stekpannan som du aldrig använder diskmedel på.

Efter du har använt stekpannan kan du torka ur den med papper och låta den stå så tills nästa gång. Sedan när du ska använda den igen så diskar du ur den med varmvatten strax innan.
Citera
2022-01-06, 11:33
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Den är också bra att tjonga i huvet på inbrottstjuvar ;P
Citera
2022-01-06, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag undrar vad ni som undviker diskmedel i gjutjärnspannor använder för diskmedel som löser upp en instekt yta på en minut?

Om jag tar ett par droppar YES i min matlåda när jag ska diska den så är det ändå inte helt skitlätt att få den helt fettfri. Hur kan då samma förfarande med samma diskmedel och samma vattentemperatur totalt fördärva en stekpanna?

Men visst, gillar man pannbiff med smak av halvhärsket laxfett så låt bli att diska.

Diskmedlet löser förstås inte upp kolet. Dock består ytan inte av lager utan av porer. Kolet har en struktur och i porerna finns fett och olja. Diskmedel löser ut oljan och ersätter denna med vatten, som gör att pannan rostar inifrån om vattnet inte värms ur. Och om den värms ur är porerna istället fulla av luft, som vid temperaturförändringar spränger strukturen och gör att pannans beläggning du så varsamt jobbat upp börjar flagna och släppa.

En gjutjärnspanna rengörs med hett vatten och en rotviska. Den värms sedan upp och oljas in på nytt.

Jag har aldrig behövt rensa bort smuts, rester eller smaker med annat än vatten, rotviska och papper.

Pannan poleras med åren när man använder en riktig stekspade i stål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in