2021-12-17, 14:46
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Inte alls. Just stating the facts!

Döma ut ett band och ifrågasätta storhet utan att ens givit en ärlig chans? Låter ju väldigt onödigt.
Ge någon av deras klassiska skivor ett öra istället. Selling England By The Pound t.ex. är en av progrockens mest inflytelserika alster. Gillar du inte den så kan du med gott samvete skippa resten.
70-talets Genesis är inget popband. Deras popgener började visa sig först när de blev en trio.

Aldrig fallit dig på tankarna att man kan förstå storheten i något även fast man själv inte gillar det?
Jag exempelvis avskyr ABBA, men med tanke på hur välarbetat allt är så skulle jag ljuga om jag påstod att det var dåligt.

Konstigt att du inte gillar ABBA med tanke på vad du lyssnar på.
Citera
2021-12-17, 15:12
Medlem
Geomeisters avatar
Ingen bra punk? Köttgrottorna! Hallå!?

Carlos.
Separationsångest.
Bara för en peng.
Frihetens fackla.

Kalas kul och kaxigt!
Citera
2021-12-17, 15:19
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Konstigt att du inte gillar ABBA med tanke på vad du lyssnar på.
Har försökt, och försökt, och åter försökt stämma in i hyllningskörerna. Men nej… Jag har aldrig gillat ABBA.
Citera
2021-12-17, 19:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Happ, då har jag tagit mig tid att lyssna på Genesis och kan nu konstatera att det är ett jävligt tråkigt pop-prog band. Varför är de så stora? Jag vet inte.

Genesis är ju prog när den är som bäst. Men de är väl kanske inte din stil så jag kan förstå om du finner dem tråkiga.
Citera
2021-12-18, 15:55
Medlem
Craiggs avatar
Thin Lizzy är solklar WT-musik. Bara namnet skriker WT, och så fort jag hör den där jävla Boys Are Back In Town så tänker jag på raggare och Finspång.
Citera
2021-12-18, 16:40
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Thin Lizzy är solklar WT-musik. Bara namnet skriker WT, och så fort jag hör den där jävla Boys Are Back In Town så tänker jag på raggare och Finspång.

Skarp protest. Om vi nu bortser från den nämnda låten så var Thin Lizzy alldeles för sofistikerade för att tilltala WT. Ett fantastiskt låtsnickeri med inslag av soulinfluenser och ett hejdlöst sväng, knappast nåt för Volbeat-lyssnande Finspångraggare.
Citera
2021-12-24, 18:33
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Marillion blev ett 10 ggr bättre band när Steve Hogarth ersatte Fish.
Medhåll. Gillar Fishs sologrejer, men hans tid i Marillion är för mycket lightversion av prog med Genesis-komplex. Med Hogarth fick de ett mer intressant sound, och Hogarths förmåga att förmedla känslor når inte Fish upp till.

Har öht. svårt för band som försöker låta som Genesis, trots att Genesis är mitt favoritband genom alla tider. Det beror inte på bristen på originalitet, utan snarare på att försöken ofta faller platt.
Citera
2021-12-24, 18:34
Medlem
Bohemian Rhapsody är inte ens en av Queens 10 bästa låtar.

Den är inte dålig, de har bara gjort så många låtar som är bättre.
Senast redigerad av Spaltmeter 2021-12-24 kl. 18:36. Anledning: Stavning
Citera
2021-12-28, 11:38
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Att Metallica är världens förmodligen största band inom metal är ett klart bevis på mänsklighetens oerhörda idioti.

De fyra första skivorna i all ära, och jag har även viss förståelse för Black Albums framgångar. Men de efterföljande skivornas uselhet borde i en bättre värld ha kört deras karriär ner i avgrunden. Men istället så mjölkar de deras namn till max, och oavsett hur stora snedsteg de gör så kommer de undan med framgångarna i behåll. Folk tvingar sig själva till att uppmärksamma och köpa deras släpp enbart pga. bandnamnet.

Visst... Det går att argumentera i att "alla gamla band lever på gamla meriter". Men i det här fallet handlar det inte om ett band som numera släpper skivor som inte kan mäta sig med fornstora dagar. Det handlar om ett band som släppt flertalet skivor som hårdrockare föraktar som det sämsta som släppts i musikväg. Och dessa är alltså världens största metalband? Fyfan...
Citera
2021-12-28, 13:21
Medlem
Rebali179s avatar
Jag kommer aldrig att förstå Metallicas storhet.
Det går bara inte.
Citera
2021-12-28, 13:22
Medlem
Rebali179s avatar
Queen är det sämsta bandet som gått i ett par skor.
Hör man We Will Rock You & We Are The Champions så spyr jag direkt eller går ut igenom dörren
Citera
2021-12-28, 20:59
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Medhåll. Gillar Fishs sologrejer, men hans tid i Marillion är för mycket lightversion av prog med Genesis-komplex. Med Hogarth fick de ett mer intressant sound, och Hogarths förmåga att förmedla känslor når inte Fish upp till.

Har öht. svårt för band som försöker låta som Genesis, trots att Genesis är mitt favoritband genom alla tider. Det beror inte på bristen på originalitet, utan snarare på att försöken ofta faller platt.

Intressant hur olika smak man kan ha, och jag lägger verkligen ingen värdering i det Jag tycker egentligen Marillion är i två ganska olika genrer med Fish kontra Hogarth. Jag gillar inte alls Genesis och har aldrig lyssnat på dem aktivt, men älskar Marillion med Fish, fråga mig inte varför. Men, tycker också att deras plattor var ganska ojämna i kvalitet bitvis. Fish tycker jag är en OERHÖRT mycket bättre text-författare än H, där jag tycker att Fish i många låtar verkligen briljerar när det gäller finess, lek med ord osv.

Med det sagt, gillar jag verkligen vad Marillion blev när H kom in, och jag gillar ganska lite av det som Fish gjort i sin solokarriär. Intressant att det finns demos från tiden när Fish höll på att lämna, där vissa saker dök upp på Seasons End med Marillion, och annat på sologrejorna som Fish sedan gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in