Citat:
Ursprungligen postat av
TheNarrowMargin
Medhåll. Gillar Fishs sologrejer, men hans tid i Marillion är för mycket lightversion av prog med Genesis-komplex. Med Hogarth fick de ett mer intressant sound, och Hogarths förmåga att förmedla känslor når inte Fish upp till.
Har öht. svårt för band som försöker låta som Genesis, trots att Genesis är mitt favoritband genom alla tider. Det beror inte på bristen på originalitet, utan snarare på att försöken ofta faller platt.
Intressant hur olika smak man kan ha, och jag lägger verkligen ingen värdering i det

Jag tycker egentligen Marillion är i två ganska olika genrer med Fish kontra Hogarth. Jag gillar inte alls Genesis och har aldrig lyssnat på dem aktivt, men älskar Marillion med Fish, fråga mig inte varför. Men, tycker också att deras plattor var ganska ojämna i kvalitet bitvis. Fish tycker jag är en OERHÖRT mycket bättre text-författare än H, där jag tycker att Fish i många låtar verkligen briljerar när det gäller finess, lek med ord osv.
Med det sagt, gillar jag verkligen vad Marillion blev när H kom in, och jag gillar ganska lite av det som Fish gjort i sin solokarriär. Intressant att det finns demos från tiden när Fish höll på att lämna, där vissa saker dök upp på Seasons End med Marillion, och annat på sologrejorna som Fish sedan gjorde.