Citat:
Ursprungligen postat av
Adelaide
Ptja en annan herre här på forumet har ju en liknande hangup på Rammstein och Jimi Hendrix, så varför inte.
För att svara på ditt svar: Jo de är överskattade. Bästa bluesrockbandet? Bullshit. Hendrix Experience är världens bästa bluesrockband. De tog bluesen och skapade nya normer med den. Zeppelin sysslade mer med traditionell blues. Inget fel med det, men det finns mer spännande.
Sen det här tjatet om världens bästa liveband hit och dit har jag hört många gånger, så en dag satte jag mig och lyssnade på några bootlegs (för att göra en rättvisare bedömning, på officiella liveplattor klipper man i princip bara ihop de bästa tagningarna). Men nej, det var inte vad jag förväntade mig. Page lirar inte jättebra live och de utdragna solopartierna gjorde mig snarare sömnig.
Jo, Led Zeppelin är tyvärr överskattade.
Jimi Hendrix experience lät ändå ganska nyskapande för sin tid, med låtar som liknade hitlåtar, trots att det var bluesbaserat. Led Zeppelin kan jag också uppleva som lite tråkiga, men även de hade ju en experimentell stil, särskilt de lugnare, akustiska låtarna.
Jag har ofta upplevt studioalbumen som bättre än liveversioner av låtarna, som du säger är det ofta de utdragna solopartierna och improvisationerna som faktiskt gör låtarna sämre.