2020-03-19, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Punk är revolt och därför är punkband som spelar punk, klär sig punk och gör sånt som punkare förväntas göra, motsatsen till punk; dom är konforma. Och D-Clone både låter och ser ut som om dom valsat in på Punks'R'Us och köpt ett färdigt paket. Ett punkband färgar och spikar håret och ingen bryr sig. En popdrottning rakar skallen och hela världen går batshit.

Jag håller inte med. I Britneys fall är det väl snarare sk. "sinnessjukdom" och diverse total sellout för att tjäna pengar. Men det är kanske punk i sig? Ta GG Allin då. Är Britney mer punk än GG också? Tog D-Clone som ett lite mer obskyrt exempel på totala punkdårar.

Det här är den punkigaste svenska låten jag har hört. En punkboogie kanske?
Eddie Meduza - Jävla kukar (svårt med årtal)
https://www.youtube.com/watch?v=1Q4UzUzSpLI

Den här ligger högt upp också:
Eddie Meduza - Mats Olsson A-B Punkversion (svårt med årtal)
https://www.youtube.com/watch?v=UajQxIiQDEc
(man bör känna till bakgrunden med sågning av Mats Olsson osv.)
Citera
2020-03-19, 13:06
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
På tal om det, så kommer jag aldrig, och åter aldrig, att begripa varför poppig och kommersiell musik brukar ses ner på av många musikfantaster.
Nog för att popmusik följer en ganska standardmässig låtstruktur, men varför måste musik vara unik? Får man en feelgood-känsla av det man hör, så varför måste det spela roll huruvida det man hör har gjorts tidigare flera gånger? Allt handlar enligt mig om VAD man gör med kompositionen, och hur man väljer att utveckla de olika delarna. Inget annat.

Jag lyssnade nyss på en skiva med Janet Jackson. I min värld lät det bättre än allt jag har hört med Opeth (om vi ska snacka mer "komplex" musik).

Kanske för att mycket popmusik upplevs som lite för trallvänlig och lättsmält, det behöver inte vara negativt och jag har själv börjat tänka lite i samma banor som du senaste åren. Jag har alltid lyssnat på musik som inte så många andra lyssnar på men jag gillar även en del tidig house- och technomusik av det mer kommersiella slaget (från början av 90-talet främst). Tror att de flesta med stigande ålder börjar variera sig mer i sin musiksmak och vet även inbitna metal-fans från när man var yngre som nu runt 40-strecket har börjat uppskatta mer poppig musik. När man är yngre är det väl viktigare att vara alternativ och gilla sådant som inte "majoriteten" gillar, men det där brukar som sagt dämpas lite med åren.
Citera
2020-03-19, 13:56
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag håller inte med. I Britneys fall är det väl snarare sk. "sinnessjukdom" och diverse total sellout för att tjäna pengar. Men det är kanske punk i sig? Ta GG Allin då. Är Britney mer punk än GG också? Tog D-Clone som ett lite mer obskyrt exempel på totala punkdårar.

Det här är den punkigaste svenska låten jag har hört. En punkboogie kanske?
Eddie Meduza - Jävla kukar (svårt med årtal)
https://www.youtube.com/watch?v=1Q4UzUzSpLI

Den här ligger högt upp också:
Eddie Meduza - Mats Olsson A-B Punkversion (svårt med årtal)
https://www.youtube.com/watch?v=UajQxIiQDEc
(man bör känna till bakgrunden med sågning av Mats Olsson osv.)

Du kanske är läkare men jag tror inte att Spears är din patient, så att du diagnostiserar henne med psykisk sjukdom tar jag med en nypa salt. Punkare är likriktade, style over substance posörer som alla hade varit sellouts om deras musik hade gått att sälja. Britney Spears är en kvinna som under enorm press gjorde revolt mot etablissemanget, sociala normer och könsroller. Så jävla punk. Errol var också jävligt punk, där är vi överens.
Citera
2020-03-19, 14:28
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Kanske för att mycket popmusik upplevs som lite för trallvänlig och lättsmält, det behöver inte vara negativt och jag har själv börjat tänka lite i samma banor som du senaste åren. Jag har alltid lyssnat på musik som inte så många andra lyssnar på men jag gillar även en del tidig house- och technomusik av det mer kommersiella slaget (från början av 90-talet främst). Tror att de flesta med stigande ålder börjar variera sig mer i sin musiksmak och vet även inbitna metal-fans från när man var yngre som nu runt 40-strecket har börjat uppskatta mer poppig musik. När man är yngre är det väl viktigare att vara alternativ och gilla sådant som inte "majoriteten" gillar, men det där brukar som sagt dämpas lite med åren.
Så kan det säkerligen vara. Personligen har jag alltid följt min egen väg, istället för att följa strömmen. Sedan händer det att jag gillar något som är populärt eller som majoriteten också gillar, men det har aldrig handlat om att försöka passa in.

Jag har följt en snarlik väg som du. Sedan femman (tror jag) har jag varit mest insnöad på rock och hårdrock/metal i olika former. Det var en period i högstadiet som jag inte lyssnade på annat än rockmusik, hur mycket jag än försökte.
Jag har dock på senare år utvecklat en passion för mycket pop och dansmusik (i synnerhet från 80- och 90-talet), men även new jack swing och till viss del housemusik från 90-talet. Många brukar bli förvånade när jag berättar att jag lyssnar på Kylie Minogue, trots att jag är hårdrockare. Får jag en härlig känsla eller kick när jag hör det, så spelar det ingen roll om det är kommersiell danspop eller mer komplex rockmusik. Inte heller spelar det någon roll om det har skapats för att säljas eller huruvida det saknar "djup". Det viktigaste för mig är att det låter bra.
Citera
2020-03-19, 15:35
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Eire Og är inte det bästa bandet någonsin.
Citera
2020-03-19, 15:39
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy

Nej, för alla vet ju att Black Sabbath är det bästa bandet någonsin.
Citera
2020-03-19, 15:44
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Nej, för alla vet ju att Black Sabbath är det bästa bandet någonsin.
Nej. Det är Slayer.

Edit:
Kanske är en förklaring på plats. Jag blir rekommenderad irländska terroristsånger hela tiden och jag har tröttnat. Jag är inte ens för den saken.
Senast redigerad av Needs.more.brandy 2020-03-19 kl. 15:46.
Citera
2020-03-19, 16:14
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Nej. Det är Slayer.

Nja, Slayer var coola fram till Seasons In The Abyss, efter den gick det bara neråt och på senare år släppte de rätt trista skivor med en och annan bra låt som max.
Citera
2020-03-19, 16:33
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:

Det måste vara den minst kontroversiella åsikten hittills i tråden. Kanske att ett par personer i Glasgow tycker att Éire Óg är det bästa bandet någonsin, när promillen är norr om brukligt.
Citera
2020-03-19, 17:37
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Ska vi snacka världens bästa alltså?
Då är mitt svar enkelt. Genesis är mitt favoritband och har varit sedan 2010-2011, tror jag det var.

Detta torde vara kontroversiellt då inte särskilt många älskar hela bandets historia. De flesta gillar antingen den första progressiva delen av deras karriär, medan andra föredrar deras mer poppiga sound på 80-talet och framåt. Jag ser storheten i båda erorna, och enligt mig har inget band gjort ett så drastiskt stilbyte (som förvisso skedde successivt för varje skiva) och samtidigt hållit så skyhög kvalitet.
Citera
2020-03-19, 20:19
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Nja, tycker faktiskt Roky och Elevators bitvis är riktigt fängslande - tex The Evil One är full av spännande låtar. Och jag älskar Monkey Island från Elevators debutplatta. Fast visst finns aspekten av "tramsig jävla kult och myt" där också...

Kan dock hålla med om att Roky var överskattad när det kommer till Elevators, Tommy Hall skrev majoriteten av texterna och när han inte hittade nåt bra ämne anlitade han Powell St John, som skrev Monkey Island. Elevators var Tommy Halls band och "brainchild" och folk ger ofta Roky oförtjänt all cred.
Citera
2020-03-19, 21:01
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Kan dock hålla med om att Roky var överskattad när det kommer till Elevators, Tommy Hall skrev majoriteten av texterna och när han inte hittade nåt bra ämne anlitade han Powell St John, som skrev Monkey Island. Elevators var Tommy Halls band och "brainchild" och folk ger ofta Roky oförtjänt all cred.
Jo, dock var Roky en skön vokalist redan på den tiden - men som låtskrivare hade han väl sin peak 10-15 år senare.. Och jag tycker förövrigt att låtmaterialet är bättre och mer intressant på The Evil One än på Elevators debutplatta...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2020-03-19 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in