2021-12-28, 21:03
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Att Metallica är världens förmodligen största band inom metal är ett klart bevis på mänsklighetens oerhörda idioti.

De fyra första skivorna i all ära, och jag har även viss förståelse för Black Albums framgångar. Men de efterföljande skivornas uselhet borde i en bättre värld ha kört deras karriär ner i avgrunden. Men istället så mjölkar de deras namn till max, och oavsett hur stora snedsteg de gör så kommer de undan med framgångarna i behåll. Folk tvingar sig själva till att uppmärksamma och köpa deras släpp enbart pga. bandnamnet.

Visst... Det går att argumentera i att "alla gamla band lever på gamla meriter". Men i det här fallet handlar det inte om ett band som numera släpper skivor som inte kan mäta sig med fornstora dagar. Det handlar om ett band som släppt flertalet skivor som hårdrockare föraktar som det sämsta som släppts i musikväg. Och dessa är alltså världens största metalband? Fyfan...

Helt otroligt, det skulle kunna ha varit jag som skrev exakt det inlägget Håller med dig till 100% verkligen, och vi vet ju att Black Album aldrig skulle ha blivit det det blivit om Cliff Burton inte dött i bussolyckan i Sverige och ersatts av Jason. Cliff hade aldrig, tror jag, ställt upp på hela konceptet med Black Album. Helt otroligt att Metallica har kvar sin "fan Base" trots att de mest spottat ur sig skit sedan början av 1990-talet. Dessutom med en usel trummis, och Kirk Hammet som verkligen inte är en speciellt skicklig sologitarrist. Då har jag större respekt för Maiden som har riktigt skickliga musiker och som fortfarande kan spela, även om även de släppt rätt tråkiga (eller i alla fall ganska likadana) album även efter sin storhetstid.
Citera
2021-12-28, 21:49
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Intressant hur olika smak man kan ha, och jag lägger verkligen ingen värdering i det Jag tycker egentligen Marillion är i två ganska olika genrer med Fish kontra Hogarth. Jag gillar inte alls Genesis och har aldrig lyssnat på dem aktivt, men älskar Marillion med Fish, fråga mig inte varför. Men, tycker också att deras plattor var ganska ojämna i kvalitet bitvis. Fish tycker jag är en OERHÖRT mycket bättre text-författare än H, där jag tycker att Fish i många låtar verkligen briljerar när det gäller finess, lek med ord osv.

Med det sagt, gillar jag verkligen vad Marillion blev när H kom in, och jag gillar ganska lite av det som Fish gjort i sin solokarriär. Intressant att det finns demos från tiden när Fish höll på att lämna, där vissa saker dök upp på Seasons End med Marillion, och annat på sologrejorna som Fish sedan gjorde.
Jo, visst är det så. Världen skulle vara en trist plats om alla tänkte lika.
Håller med om att Fish är en bättre textförfattare än Steve Hogarth. Men för mig har frasering av texter alltid varit viktigare (eftersom det trots allt är musik vi hör), och där är Hogarth bra överlägsen. Mycket utav materialet med Fish lider tyvärr av taffliga sångmelodier och det är väldigt ofta som fraseringen av poesin inte riktigt passar till musiken. Annat är det med Hogarth, som är bra mycket mer melodisk och tar ut sitt känsloregister ypperligt. Den känsla som förmedlas i låtar som Afraid of Sunlight och Neverland har Fish aldrig varit i närheten av.
Kan dock säga att Marillion överlag som band är rätt ojämna, fast mestadels otroliga. Men men... Det är jag det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Helt otroligt, det skulle kunna ha varit jag som skrev exakt det inlägget Håller med dig till 100% verkligen, och vi vet ju att Black Album aldrig skulle ha blivit det det blivit om Cliff Burton inte dött i bussolyckan i Sverige och ersatts av Jason. Cliff hade aldrig, tror jag, ställt upp på hela konceptet med Black Album. Helt otroligt att Metallica har kvar sin "fan Base" trots att de mest spottat ur sig skit sedan början av 1990-talet. Dessutom med en usel trummis, och Kirk Hammet som verkligen inte är en speciellt skicklig sologitarrist. Då har jag större respekt för Maiden som har riktigt skickliga musiker och som fortfarande kan spela, även om även de släppt rätt tråkiga (eller i alla fall ganska likadana) album även efter sin storhetstid.
Japp. Metallicas storhet är ett enormt mysterium. De är det stora beviset på att man kan komma undan med precis vad som helst bara man når en viss status. Herregud... De har till och med vunnit POLARPRISET, enbart för att de "är Metallica" (den officiella orsaken saknar helt grund).

Det finns gott om dinosaurieband i dagsläget som inte släpper några storverk. Exempelvis The Rolling Stones har inte släppt något storverk på typ 40 år, men lever fortfarande på gamla meriter. Skillnaden är dock att ingen av Stones skivor har närmelsevis lika uselt rykte som Metallicas värsta bottenskrap, och det är därför som det är HELT otroligt hur Metallica också kan leva på sina gamla verk och bevara sin fanbase.
Lasse och Kirkans uselhet behöver jag inte ens snacka om. Usch fy och blä!
Citera
2021-12-28, 22:09
Avslutad
Citat:
Ge någon av deras klassiska skivor ett öra istället. Selling England By The Pound t.ex. är en av progrockens mest inflytelserika alster. Gillar du inte den så kan du med gott samvete skippa resten.
70-talets Genesis är inget popband. Deras popgener började visa sig först när de blev en trio.

Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Genesis är ju prog när den är som bäst. Men de är väl kanske inte din stil så jag kan förstå om du finner dem tråkiga.

Jag har verkligen aldrig gillat Genesis. Har lyssnat igenom varje platta från debuten till sena 70talet och flera ggr. Framför allt Selling England. Dom är generiska på nåt vis. Ingen känsla.

Älskar King Crimson, Gentle giant, Yes och alla dom där samtida högt och rent men Genesis går fetbort. Dom är progressivens Coop.
Senast redigerad av PeterForsman 2021-12-28 kl. 22:14.
Citera
2021-12-28, 22:23
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsman
Jag har verkligen aldrig gillat Genesis. Har lyssnat igenom varje platta från debuten till sena 70talet och flera ggr. Framför allt Selling England. Dom är generiska på nåt vis. Ingen känsla.

Älskar King Crimson, Gentle giant, Yes och alla dom där samtida högt och rent men Genesis går fetbort. Dom är progressivens Coop.
Se på fan, vad olika man kan se på musik. Detta är troligen första gången jag någonsin hör någon säga att 70-talets Genesis saknar känsla.
Citera
2021-12-28, 22:27
Avslutad
Citat:
Se på fan, vad olika man kan se på musik. Detta är troligen första gången jag någonsin hör någon säga att 70-talets Genesis saknar känsla.

Tja, för mig iaf kanske ska tilläggas.
Citera
2021-12-28, 22:29
Medlem
Jag gillar dansband från 70-talet.
Citera
2021-12-28, 22:34
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsman
Tja, för mig iaf kanske ska tilläggas.
Jovars, allt är ju individuellt. Ska inte klandra dig, för åtminstone har du försökt. Har själv flera band som mina liksinnade musikvänner hyllar till skyarna. ABBA exempelvis lyfts fram konstant som fantastiska. Men hur mycket jag än försöker så kan jag inte gilla det, trots att det är otroligt välgjort.
Citera
2021-12-28, 22:37
Avslutad
Citat:
Jovars, allt är ju individuellt. Ska inte klandra dig, för åtminstone har du försökt. Har själv flera band som mina liksinnade musikvänner hyllar till skyarna. ABBA exempelvis lyfts fram konstant som fantastiska. Men hur mycket jag än försöker så kan jag inte gilla det, trots att det är otroligt välgjort.

Jo håller med dig där. Det är tveklöst "bra" musik men jag klarar mig utan dom. Arrival skulle möjligen kunna få stå i hyllan om nån hade dumpat en japanpress eller nåt annat kul här. Bara för att. Men den skulle nog sällan spelas.
Citera
2021-12-29, 01:22
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Jag kommer aldrig att förstå Metallicas storhet.
Det går bara inte.

Citat:
Att Metallica är världens förmodligen största band inom metal är ett klart bevis på mänsklighetens oerhörda idioti.

De fyra första skivorna i all ära, och jag har även viss förståelse för Black Albums framgångar. Men de efterföljande skivornas uselhet borde i en bättre värld ha kört deras karriär ner i avgrunden. Men istället så mjölkar de deras namn till max, och oavsett hur stora snedsteg de gör så kommer de undan med framgångarna i behåll. Folk tvingar sig själva till att uppmärksamma och köpa deras släpp enbart pga. bandnamnet.

Visst... Det går att argumentera i att "alla gamla band lever på gamla meriter". Men i det här fallet handlar det inte om ett band som numera släpper skivor som inte kan mäta sig med fornstora dagar. Det handlar om ett band som släppt flertalet skivor som hårdrockare föraktar som det sämsta som släppts i musikväg. Och dessa är alltså världens största metalband? Fyfan...

Håller med er, Metallica är överskattat band. Gillar dock låten Whiplash, men Motörhead gör den minst lika bra som cover.
Citera
2021-12-29, 01:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Håller med er, Metallica är överskattat band. Gillar dock låten Whiplash, men Motörhead gör den minst lika bra som cover.

Här har ni en till som stämmer in i kören. Så jag antar att vår åsikt om Metallica inte är så kontroversiell. Inte i denna tråden åtminstone.
Citera
2022-01-04, 22:16
Medlem
Adelaides avatar
Jag kan tycka att England och USA är lite överreklamerade när det gäller 70-tals rock.
Tycker ärligt talat synd om folk som bara hört Led Zeppelin, Pink Floyd och Genesis och tror att de hört decenniets alla guldkorn.
Det land jag tycker bidrog bäst på 70-talet är Tyskland. Krautrock-scenen är sorgligt underskattad, kanske inte bland nördar men för allmänheten. Ta band som Can, Amon Duul II och Ash Ra Tempel som exempel, hur jävla gudomlig musik är inte det egentligen? Och dessa band har väl knappast "Svensson" någon vidare koll på.
Ta skivor som Can - Tago Mago och Amon Duul II - Yeti som exempel. Sån musik gjordes inte i England eller USA. Men de var minst lika bra som de brittiska/amerikanska banden.
Krautrock-vågen bör alla som är intresserade av 70-talet kolla upp. Glöm Zeppelin och Pink Floyd.
Citera
2022-01-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Jag gillar dansband från 70-talet.

Ohhh, nu har du svurit i kyrkan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto