Citat:
Att Metallica är världens förmodligen största band inom metal är ett klart bevis på mänsklighetens oerhörda idioti.
De fyra första skivorna i all ära, och jag har även viss förståelse för Black Albums framgångar. Men de efterföljande skivornas uselhet borde i en bättre värld ha kört deras karriär ner i avgrunden. Men istället så mjölkar de deras namn till max, och oavsett hur stora snedsteg de gör så kommer de undan med framgångarna i behåll. Folk tvingar sig själva till att uppmärksamma och köpa deras släpp enbart pga. bandnamnet.
Visst... Det går att argumentera i att "alla gamla band lever på gamla meriter". Men i det här fallet handlar det inte om ett band som numera släpper skivor som inte kan mäta sig med fornstora dagar. Det handlar om ett band som släppt flertalet skivor som hårdrockare föraktar som det sämsta som släppts i musikväg. Och dessa är alltså världens största metalband? Fyfan...
De fyra första skivorna i all ära, och jag har även viss förståelse för Black Albums framgångar. Men de efterföljande skivornas uselhet borde i en bättre värld ha kört deras karriär ner i avgrunden. Men istället så mjölkar de deras namn till max, och oavsett hur stora snedsteg de gör så kommer de undan med framgångarna i behåll. Folk tvingar sig själva till att uppmärksamma och köpa deras släpp enbart pga. bandnamnet.
Visst... Det går att argumentera i att "alla gamla band lever på gamla meriter". Men i det här fallet handlar det inte om ett band som numera släpper skivor som inte kan mäta sig med fornstora dagar. Det handlar om ett band som släppt flertalet skivor som hårdrockare föraktar som det sämsta som släppts i musikväg. Och dessa är alltså världens största metalband? Fyfan...
Helt otroligt, det skulle kunna ha varit jag som skrev exakt det inlägget
Håller med dig till 100% verkligen, och vi vet ju att Black Album aldrig skulle ha blivit det det blivit om Cliff Burton inte dött i bussolyckan i Sverige och ersatts av Jason. Cliff hade aldrig, tror jag, ställt upp på hela konceptet med Black Album. Helt otroligt att Metallica har kvar sin "fan Base" trots att de mest spottat ur sig skit sedan början av 1990-talet. Dessutom med en usel trummis, och Kirk Hammet som verkligen inte är en speciellt skicklig sologitarrist. Då har jag större respekt för Maiden som har riktigt skickliga musiker och som fortfarande kan spela, även om även de släppt rätt tråkiga (eller i alla fall ganska likadana) album även efter sin storhetstid.
Jag tycker egentligen Marillion är i två ganska olika genrer med Fish kontra Hogarth. Jag gillar inte alls Genesis och har aldrig lyssnat på dem aktivt, men älskar Marillion med Fish, fråga mig inte varför. Men, tycker också att deras plattor var ganska ojämna i kvalitet bitvis. Fish tycker jag är en OERHÖRT mycket bättre text-författare än H, där jag tycker att Fish i många låtar verkligen briljerar när det gäller finess, lek med ord osv.