Citat:
Ursprungligen postat av
PeterJihadi
Allvarligt talat nu - är det verkligen sådan skillnad spelupplevelsemässigt på 30/60fps? På papperet är det ju det, men jag är jävligt skeptisk till att ögat är med såpass mycket, för att kunna avgöra skillnaden.
Allt är ju individuellt vad man föredrar såklart, och det är ju inte alla spel som rent "spelmekaniskt" vinner en massa på högre fps. För mig är det upplevelsehöjande helt klart.
Det har ju alltid varit rätt härligt med spel som haft den där silkeslena bilduppdateringen, i vissa spel har det absolut känts som ett måste som tex i gamla F-Zero X till N64 där andra racingspel som kom på den tiden kändes som att de hackade fram i jämförelse när de rullade i 30fps. Racingspel generellt är ju en genre som vinner mycket på en hög (och stabil) bilduppdatering. Men jag har väl inte brytt mig supermycket om det om jag ska vara ärlig.
Men så starrade den här generationen och jag gavs valet mellan performance och fidelity mode (jag hade aldrig någon PS4 pro) och när jag testade performance i Valhalla kunde jag bara inte gå tillbaks igen. Jag märkte ingen direkt nedgradering rent visuellt men FAN så mycket härligare det blev att spela. Såna saker som att vatten i åar och vattenfall faktiskt böljar fram mjukt och kamerapanoreringar ser mjuka och följsamma ut istället för att vara lite "småryckiga" gör enormt mycket för helheten.
Men det handlar ju som sagt om tycke och smak och kan variera mellan spel hur stor skillnaden mellan 30 och 60fps känns. Och det allra viktigaste är fortfarande att det är en stabil framerate, oavsett om det är 30 eller 60 spelet siktar efter.