2021-12-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Luktar scam Två st PS5 disc i lager enligt sidan dom två har dem nog sedan tar man in en par tusen beställningar och stänger ned sidan och flyttar till Marbella.

Haha ja det var min tanke med. Kollade swishen och den gick till någon Nieminen.
En väldigt glad finne om någon dag
Citera
2021-12-17, 20:34
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Första veckan med PS5 och kan konstatera att sony har gjort sin bästa kontroll hittills. Haptic feedback känns som en gimmick så här långt, men då har jag också bara spelat Demons souls så inte helt rättvist då detta spel inte direkt utnyttjar det gissar jag. Men kontrollen i sig sitter riktigt bra och har bra knappar. Påminner lite om xbox 360 kontrollen. Fast smalare och lättare. Vilket är en positiv sak. X O Triangel och fyrkant knapparna är också mycket bättre, tillsammans med triggers jämfört med tidigare PS kontroller.

Inga problem med batteritid heller. Men så har jag rumble och ljud avstängt. Håller för en hel dags spelande för mig hittills på 7-10 timmar. Sen har jag ändå konsolen i rst mode när jag tar pauser och kan ladda så icke problem med batteritid egentligen. Ska väl inte sitta 7-9 timmar i rad och spla utan paus. Stänga konsolen helt kan man göra över natten.

Sen är min konsol helt tyst också. Vilket är ganska skönt jämfört med min bas PS4 som går på högvarv.
Citera
2021-12-17, 20:39
Medlem
Ångrar mig lite att jag beställde en på mediamarkt faktiskt, ser att Netonnet och webhallen får in nya nu och deras leveranstid tar bara några dagar, jag själv kommer få min i februari. Fan att jag inte beställde från webhallen, skulle haft ps5an nu
Citera
2021-12-18, 17:15
Medlem
Tvonds avatar
En st Playstation 5 i lager hos Amazon för riktpris.

https://www.amazon.se/PlayStation-5-PS5/dp/B08LLZ2CWD/ref=sr_1_1?keywords=playstation+5&qid=1639844068&s r=8-1
Citera
2021-12-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Har du 4K tv så räcker det.

Få spel har 120 fps läge och då alltid med kraftigt nedgraderad grafik.

Det enda spelet där jag kände att jag gick miste om nåt var i Ratchet and Clank där de har ett speciellt 40 fps High Quality grafik läge som endast fungerar med 120fps kompatibela tv.

Jag tror ju (och hoppas) att den typen av lösningar kommer att bli vanligare i framtiden. En tredje, gyllene medelväg mellan performance mode med max fps och ett minimum av grafiskt lull och fidelity mode med max grafiskt lull och lägre fps. Därför är jag glad att jag valt en tv som fixar 4k 120hz.

Med det sagt, så tycker jag inte att du trådstartaren borde känna någon stress att skaffa en ny tv då den verkar rätt bra den du har. Som någon annan sa, ta tillfället i akt och prova de spel du redan vet hur de ser ut på din tv om du känner någon med en nyare panel och känn efter om det skulle vara värt det.
Citera
2021-12-19, 04:13
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Jag tror ju (och hoppas) att den typen av lösningar kommer att bli vanligare i framtiden. En tredje, gyllene medelväg mellan performance mode med max fps och ett minimum av grafiskt lull och fidelity mode med max grafiskt lull och lägre fps. Därför är jag glad att jag valt en tv som fixar 4k 120hz.

Med det sagt, så tycker jag inte att du trådstartaren borde känna någon stress att skaffa en ny tv då den verkar rätt bra den du har. Som någon annan sa, ta tillfället i akt och prova de spel du redan vet hur de ser ut på din tv om du känner någon med en nyare panel och känn efter om det skulle vara värt det.

Just 40 fps läget i Ratchet and Clank är inte en medelväg, utan det har samma high quality grafik som 30 fps läget fast det körs i 40 fps istället. Det var därför jag kände att jag gick miste om nåt i just det spelet.
Citera
2021-12-19, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Just 40 fps läget i Ratchet and Clank är inte en medelväg, utan det har samma high quality grafik som 30 fps läget fast det körs i 40 fps istället. Det var därför jag kände att jag gick miste om nåt i just det spelet.

Jo absolut. Fast det blir ju lite av en medelväg för en som mig som helst vill ha max grafik och minst 60fps! 😁

Med det sagt valde jag ändå performance with raytracing-läget i slutändan då jag har svårt att hålla mig ifrån kokainet som är 60fps när jag väl smakat på det. 😛 Trodde nog aldrig att jag skulle bli en framerate junkie, men är nog på god väg!
Citera
2021-12-19, 09:17
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Jo absolut. Fast det blir ju lite av en medelväg för en som mig som helst vill ha max grafik och minst 60fps! 😁

Med det sagt valde jag ändå performance with raytracing-läget i slutändan då jag har svårt att hålla mig ifrån kokainet som är 60fps när jag väl smakat på det. 😛 Trodde nog aldrig att jag skulle bli en framerate junkie, men är nog på god väg!

Allvarligt talat nu - är det verkligen sådan skillnad spelupplevelsemässigt på 30/60fps? På papperet är det ju det, men jag är jävligt skeptisk till att ögat är med såpass mycket, för att kunna avgöra skillnaden.
Citera
2021-12-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Allvarligt talat nu - är det verkligen sådan skillnad spelupplevelsemässigt på 30/60fps? På papperet är det ju det, men jag är jävligt skeptisk till att ögat är med såpass mycket, för att kunna avgöra skillnaden.

Allt är ju individuellt vad man föredrar såklart, och det är ju inte alla spel som rent "spelmekaniskt" vinner en massa på högre fps. För mig är det upplevelsehöjande helt klart.

Det har ju alltid varit rätt härligt med spel som haft den där silkeslena bilduppdateringen, i vissa spel har det absolut känts som ett måste som tex i gamla F-Zero X till N64 där andra racingspel som kom på den tiden kändes som att de hackade fram i jämförelse när de rullade i 30fps. Racingspel generellt är ju en genre som vinner mycket på en hög (och stabil) bilduppdatering. Men jag har väl inte brytt mig supermycket om det om jag ska vara ärlig.

Men så starrade den här generationen och jag gavs valet mellan performance och fidelity mode (jag hade aldrig någon PS4 pro) och när jag testade performance i Valhalla kunde jag bara inte gå tillbaks igen. Jag märkte ingen direkt nedgradering rent visuellt men FAN så mycket härligare det blev att spela. Såna saker som att vatten i åar och vattenfall faktiskt böljar fram mjukt och kamerapanoreringar ser mjuka och följsamma ut istället för att vara lite "småryckiga" gör enormt mycket för helheten.

Men det handlar ju som sagt om tycke och smak och kan variera mellan spel hur stor skillnaden mellan 30 och 60fps känns. Och det allra viktigaste är fortfarande att det är en stabil framerate, oavsett om det är 30 eller 60 spelet siktar efter.
Citera
2021-12-19, 10:17
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Allt är ju individuellt vad man föredrar såklart, och det är ju inte alla spel som rent "spelmekaniskt" vinner en massa på högre fps. För mig är det upplevelsehöjande helt klart.

Det har ju alltid varit rätt härligt med spel som haft den där silkeslena bilduppdateringen, i vissa spel har det absolut känts som ett måste som tex i gamla F-Zero X till N64 där andra racingspel som kom på den tiden kändes som att de hackade fram i jämförelse när de rullade i 30fps. Racingspel generellt är ju en genre som vinner mycket på en hög (och stabil) bilduppdatering. Men jag har väl inte brytt mig supermycket om det om jag ska vara ärlig.

Men så starrade den här generationen och jag gavs valet mellan performance och fidelity mode (jag hade aldrig någon PS4 pro) och när jag testade performance i Valhalla kunde jag bara inte gå tillbaks igen. Jag märkte ingen direkt nedgradering rent visuellt men FAN så mycket härligare det blev att spela. Såna saker som att vatten i åar och vattenfall faktiskt böljar fram mjukt och kamerapanoreringar ser mjuka och följsamma ut istället för att vara lite "småryckiga" gör enormt mycket för helheten.

Men det handlar ju som sagt om tycke och smak och kan variera mellan spel hur stor skillnaden mellan 30 och 60fps känns. Och det allra viktigaste är fortfarande att det är en stabil framerate, oavsett om det är 30 eller 60 spelet siktar efter.

Ok, tack för ditt svar till en som enbart kört på 30fps. Skillnaden mellan 15fps och 30fps är ju enorm, om man kollar på jämförelser dem emellan på Youtube.
Citera
2021-12-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Ok, tack för ditt svar till en som enbart kört på 30fps. Skillnaden mellan 15fps och 30fps är ju enorm, om man kollar på jämförelser dem emellan på Youtube.

Jo precis. Och det viktigaste är ju som jag skrev tidigare att det inte dippar för mycket. Att spela ett spel i stabila 30fps kan kännas mycket bättre än om man spelar det i 60fps ifall det dippar 10-15 frames lite då och då.
Citera
2021-12-20, 14:43
Medlem
PeterJihadis avatar
Fyfan vad gött. Nu fick jag meddelande om att mitt Ps5 kommit till MediaMarkt, julen är tidig i år gubbar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in