2021-12-04, 21:25
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Bra gissning, men vår författare är yngre.

Valerie hade försöktprata med styvdottern. Eftersom det var första gången de möttes hade hon stålsatt sig i tron att barnet skulle vara avogt inställd till henne. Robyn var småväxt som en docka med ett alldagligt, blekt och brett ansikte, tinningarna var blåaktiga där håret var tillbakakammat, de uppspärrade grå ögonen hade ett sårat och undvikande uttryck och satt lite för brett isär. Hon var inte olydig och egentligen inte heller tystlåten – den sortens envishet hade kunnat bekämpas, lirkas med och hanteras. Hon varen icke-varelse, ett tomrum som fogligt svarade ja eller nej på eventuella frågor, med det där släpiga tonfallet som alltid rörde vid en öm punkt hos Valerie – även om hon visste att barnet inte kunde lastas för sitt sätt att prata, det var bara något hon lärt sig.

Sofi Oksanen
Citera
2021-12-05, 15:00
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Sofi Oksanen
Inte Oksanen.

Munro var en bättre gissning vad gäller skrivsätt och språkområde.

Återkommer med fler citat
Citera
2021-12-06, 08:59
Medlem
Massajens avatar
Flickan verkade ärligt talat knappt veta vad saker och ting hette. Rostat bröd var det enda hon kom på. Definitivt inte ägg, visade hon med en huvudruskning. Rostat bröd och – här tvekade och funderade en lång stund för att till sist entonigt mumla – tomatsoppa, cornflakes, pulverpudding med kolasmak. Det var tur att Gil slapp bevittna allt kompromissande, annars skulle han trott att Valerie skämde bort dottern. Han och Valerie åt tillsammans efter att Robyn hade gått och lagt sig.

Citera
2021-12-06, 13:14
Medlem
Pynchs avatar
Marilynne Robinson Housekeeping?
Citera
2021-12-06, 17:14
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Marilynne Robinson Housekeeping?
Inte Robinson
Har inte läst henne varför jag inte kan bedöma hur nära hon ligger vår författare.
Citera
2021-12-08, 09:03
Medlem
Citat:
Inte Robinson
Har inte läst henne varför jag inte kan bedöma hur nära hon ligger vår författare.

Är det inte Tessa Hadely? I så fall bör det vara från "Noveller", ty det är den enda av henne jag läst.
Citera
2021-12-08, 09:19
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatansBalkong
Är det inte Tessa Hadely? I så fall bör det vara från "Noveller", ty det är den enda av henne jag läst.
Bra gissat!
Helt rätt.

Över till Dig.
Citera
2021-12-10, 04:17
Medlem
Citat:
Bra gissat!
Helt rätt.

Över till Dig.

Tackar tackar, kände igen namnen på karaktärerna snabbt, men tog pinsamt lång tid att komma på var jag egentligen läst dem. Börjar bli svårt att hitta saker i hyllorna som inte varit uppe förr, men ändå har distinkt ton nog för att vara möjliga att identifiera. I väntan på ledighet och tid att läsa ur den evigt växande "att läsa" högen lämnar jag därför ordet fritt.
Citera
2021-12-10, 09:54
Medlem
Pynchs avatar
Den här har garanterat inte varit med förr, men bör inte vara jättesvår att identifiera:
En fläkt genom ett öppet fönster mot Piazza San Pietro, röster och rop, skrammel av kärror. En doft svepte in med vårluften, sötman från trän i blom. Munck såg ut över torget. Som av allt och ingenting, från allt omkring och ingenstans blev han överfallen där han stod, slagen yr, av rena luften. Den söta doften av blomning fick minnen att vakna, ögonen bedrog honom, det förhandenvarande bleknade, skingrades, han såg inte torget där nere, han blev alldeles vimmelkantig, fick för sig saker, hörde röster, såg sådant som inte fanns, en annan plats, en annan tid, förfluten, en försvunnen värld med försvunna människor.
Citera
2021-12-11, 00:59
Medlem
webslaves avatar
Det låter svenskt, och ganska modernt. Jag gissar på en författare jag aldrig läst, Ranelid?
Citera
2021-12-11, 02:08
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Den här har garanterat inte varit med förr, men bör inte vara jättesvår att identifiera:
En fläkt genom ett öppet fönster mot Piazza San Pietro, röster och rop, skrammel av kärror. En doft svepte in med vårluften, sötman från trän i blom. Munck såg ut över torget. Som av allt och ingenting, från allt omkring och ingenstans blev han överfallen där han stod, slagen yr, av rena luften. Den söta doften av blomning fick minnen att vakna, ögonen bedrog honom, det förhandenvarande bleknade, skingrades, han såg inte torget där nere, han blev alldeles vimmelkantig, fick för sig saker, hörde röster, såg sådant som inte fanns, en annan plats, en annan tid, förfluten, en försvunnen värld med försvunna människor.

Ok, den har inte varit med för att den är alldeles nyutkommen? Senaste Östergren?
Citera
2021-12-11, 07:52
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Ok, den har inte varit med för att den är alldeles nyutkommen? Senaste Östergren?
Rätt, som jag gissade inte alltför svåridentifierat.☺

Det är Adolf Fredrik Munck som där vid torget i Italien tänker tillbaka på sin tid vid Gustav III:s hov
Munck! Utmärkt.
Munck bugade: Ers majestät, hästarna är sadlade.
Gott och väl, käre Munck. Men just nu ger jag fan i dina klippare. Vi har viktigare saker i görningen.
De viktiga saker som kungen vill tala om är assistans av sin förtrogne hovstallmästare för att få till en tronarvinge. Östergren har tidigare skildrat samma händelser i en tv-serie om Gustav III:s problematiska äktenskap. Den nyutkomna romanen med Munck i fokus är alltså Två pistoler. Läser den nu, rekommenderas.

Din tur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in