2021-12-11, 19:05
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Din tur

Tack, då kör vi vidare med något knappast lika lättidentifierat. Författarnamnet räcker.

"En man sökte upp mig i förra veckan (...) och föreslog mig mycket allvarligt att jag skulle skriva en bok om en idé han hade fått som skulle leda till judarnas återvändande till Palestina; han sade att han hade sökt upp mig på grund av mitt litterära rykte; han sade att han visste hur han kunde få de fattiga judarna tillbaka men att svårigheten var Rothschildarna, Oppenheimarna etc. Med min hjälp skulle det ändå kunna ordnas.
Jag var mycket smickrad men avböjde att höra hans plan med motiveringen att jag inte brydde mig ett skvatt om ifall Rothschildarna kom tillbaka till Palestina eller inte. Detta uppfattades som ett hinder, men när han började försöka få mig att bry mig om det fick jag be honom gå."
Citera
2021-12-11, 19:50
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Tack, då kör vi vidare med något knappast lika lättidentifierat. Författarnamnet räcker.

"En man sökte upp mig i förra veckan (...) och föreslog mig mycket allvarligt att jag skulle skriva en bok om en idé han hade fått som skulle leda till judarnas återvändande till Palestina; han sade att han hade sökt upp mig på grund av mitt litterära rykte; han sade att han visste hur han kunde få de fattiga judarna tillbaka men att svårigheten var Rothschildarna, Oppenheimarna etc. Med min hjälp skulle det ändå kunna ordnas.
Jag var mycket smickrad men avböjde att höra hans plan med motiveringen att jag inte brydde mig ett skvatt om ifall Rothschildarna kom tillbaka till Palestina eller inte. Detta uppfattades som ett hinder, men när han började försöka få mig att bry mig om det fick jag be honom gå."
Verkar kontraintuitivt, men just därför gissar jag på Zola.
Citera
2021-12-11, 20:20
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Verkar kontraintuitivt, men just därför gissar jag på Zola.

Det var väl i och för sig ingen orimlig gissning. Rätt tidsperiod, men fel språkområde.
Citera
2021-12-12, 04:06
Medlem
Saltkatts avatar
Nähä, okej, vi tar två smakprov till. Som kanske kan antyda vad författaren brottades med:

"Gudar och profeter brukar börja så här: 'Du ska inte ha någon annan Gud eller Profet än mig.'. Om jag skulle etablera mig som Gud eller profet, tror jag att jag skulle börja i den här stilen: 'Du ska inte tro på mig. Du ska inte ha mig till Gud. Du kan dyrka vad f-n du vill utom mig.' Det skulle vara mitt första och främsta bud, och mitt andra bud skulle gå i samma stil."

"När jag är död, låt då inte någon framställa mig som en person som led av att ha blivit förvanskad och förbigången. Jag har blivit förbigången och förvanskad, antagligen inte hälften så mycket som jag förmodar, men i varje fall i viss mån förbigången och förvanskad. Jag muttrar över det ibland, men om jag på allvar fick frågan om jag skulle vilja fortsätta sådan jag är eller bli berömd under min egen livstid, hyser jag inget tvivel om vilket jag skulle föredra. (...) Sannolikheten talar för att jag efter min död kommer att förbli lika obemärkt som jag är nu; i så fall kommer obemärktheten troligen att vara välförtjänt, och i annat fall kommer mina böcker inte bara att fungera lika bra, fastän jag inte har varit känd under min livstid, utan avsevärt bättre; mina galenskaper och misstag kommer lättare att förbises till förmån för vad man eventuellt kan hitta av värde i mina böcker. De enda två saker jag egentligen skulle önska mig om jag hade mer pengar är lite fler utflykter till landet och lite mer varierad och bättre tillagad mat"

(Och kom ihåg citatet i föregående inlägg, som ju är en antydan om att X inte alls var så obemärkt i sin samtid.)
Citera
2021-12-13, 03:57
Medlem
Saltkatts avatar
Vi fortsätter med lite mer självkarakteristik från författaren:

"En av anledningarna, och den viktigaste, till att jag inte blivit allmänt känd har nu angetts. Det återstår att tillägga att jag redan från början konsekvent har varit oortodox och militant i alla böcker jag skrivit. Jag gjorde mig till fiende med prästerna en gång för alla med mina båda första böcker, och mina böcker om evolutionen gjorde darwinisterna och via dem den vetenskapliga världen i största allmänhet ännu argare än vad [XYZ] hade gjort prästerskapet."

[XYZ] = titeln på författarens andra bok
Citera
2021-12-15, 00:13
Medlem
Saltkatts avatar
Här var det stiltje, minsann. Nå, ni får en ledtråd till så länge:

"Om jag hade gått in för att måla på samma sätt som jag gjort med att skriva böcker och musik, det vill säga genom att genast börja göra vad jag ville och vänta tills en praktisk svårighet uppstod innan jag brydde mig om den, helt enkelt låta uppkomsten av en svårighet bli anledningen till att ta itu med just den sortens problem – om jag hade börjat måla på det sättet skulle jag ha klarat mig rätt bra; som det nu är har det blivit helt fel, och det var [x] och [y] som fick mig på fel spår. Jag lyssnade på allt struntprat om att jag skulle "studera" innan jag började måla och aldrig måla utan att ha naturen för ögonen, och följden blev att jag lärde mig studera men inte måla. Jag erkänner gärna att jag har misslyckats som målare. Jag har lagt ner långt mer tid på att måla än på något annat och misslyckats mer än jag misslyckats med något annat och så gott som enbart av det skäl jag angett. Jag försökte efter bästa förmåga, men jag försökte på fel sätt."

[x] och [y] = namn på två konstskolor
Citera
2021-12-15, 21:07
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Här var det stiltje, minsann. Nå, ni får en ledtråd till så länge:

"Om jag hade gått in för att måla på samma sätt som jag gjort med att skriva böcker och musik, det vill säga genom att genast börja göra vad jag ville och vänta tills en praktisk svårighet uppstod innan jag brydde mig om den, helt enkelt låta uppkomsten av en svårighet bli anledningen till att ta itu med just den sortens problem – om jag hade börjat måla på det sättet skulle jag ha klarat mig rätt bra; som det nu är har det blivit helt fel, och det var [x] och [y] som fick mig på fel spår. Jag lyssnade på allt struntprat om att jag skulle "studera" innan jag började måla och aldrig måla utan att ha naturen för ögonen, och följden blev att jag lärde mig studera men inte måla. Jag erkänner gärna att jag har misslyckats som målare. Jag har lagt ner långt mer tid på att måla än på något annat och misslyckats mer än jag misslyckats med något annat och så gott som enbart av det skäl jag angett. Jag försökte efter bästa förmåga, men jag försökte på fel sätt."

[x] och [y] = namn på två konstskolor

Alltså, det kan inte vara William Blake?
Citera
2021-12-15, 23:26
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Alltså, det kan inte vara William Blake?

Nä, längre fram i tiden. (Som sagt, samtida med Zola. Till och med väldigt samtida.) Men nu har vi hamnat i rätt land, i alla fall.
Citera
2021-12-16, 09:07
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Nä, längre fram i tiden. (Som sagt, samtida med Zola. Till och med väldigt samtida.) Men nu har vi hamnat i rätt land, i alla fall.

Samuel Butler skrev väl om religion och darwinism och målade lite också. Gissar på Butler.
Citera
2021-12-16, 09:09
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Samuel Butler skrev väl om religion och darwinism och målade lite också. Gissar på Butler.

Mitt i prick! Citaten hämtade ur Om papegojor och genier, med mera, ett urval ur Butlers anteckningsböcker som kom på Ellerströms 2012. Tråden är din.
Citera
2021-12-16, 17:23
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Mitt i prick! Citaten hämtade ur Om papegojor och genier, med mera, ett urval ur Butlers anteckningsböcker som kom på Ellerströms 2012. Tråden är din.

Det var inte så lätt! Tackar.
Nu över till något annat, den som googlar får inte gissa:

Hunden tror att dess husbonde står utanför dörren. Men kan den också tro att husbonden kommer i övermorgon? - Och vad är det nu den inte kan? - Hur bär jag mig åt? - Vad ska jag svara på det?
Citera
2021-12-16, 18:13
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Det var inte så lätt! Tackar.
Nu över till något annat, den som googlar får inte gissa:

Hunden tror att dess husbonde står utanför dörren. Men kan den också tro att husbonden kommer i övermorgon? - Och vad är det nu den inte kan? - Hur bär jag mig åt? - Vad ska jag svara på det?
Det där bara måste vara Wittgensteins Filosofiska undersökningar, eller en fälla så kamouflerad. Hursomhelst ett stycke jag inte markerat i min Månpocket.

Redigerat: Där, öppningen av del 2, efter 1:a stycket på sida 201. Wedbergs översättning minus ett ‘då’ & ‘[ska]ll”. (Markerat har jag det omedelbart följande, om “sorg”.)
Senast redigerad av Zwerchstand 2021-12-16 kl. 19:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in