2021-12-06, 21:32
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ja? Om nu Esbjörn tror, på riktigt, att han utsatts för tvång har han väl all rätt att söka rättelse innan (i detta fall) stadfästelsen vinner laga kraft? Ifall han sedan får det behöver vi inte träta om (jag tror vi gissar på samma).

Baksidan med ett rättssamhälle, kan man säga.
Men han kanske får det. Han har större chans än om han inte testar i alla fall. Och huset verkar onekligen viktigt för honom. Så självklart ska han söka rättelse om det är det som känns rätt för honom. Det är ju en rättighet vi har, att få saker. prövade.
2021-12-06, 22:07
Medlem
Huset? Han har ju uppenbarligen inte brytt sig om att underhålla det på minst 30 år.
2021-12-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Men han kanske får det. Han har större chans än om han inte testar i alla fall. Och huset verkar onekligen viktigt för honom. Så självklart ska han söka rättelse om det är det som känns rätt för honom. Det är ju en rättighet vi har, att få saker. prövade.
Vi har också en skyldighet att uppträda ärligt och hedra vårt ord. Bedragare Bolin borde straffas för sina lögner och avtalsbrott.
2021-12-06, 22:53
Medlem
Citat:
Tagga ner !

För att begripa varför Lantmäteriet avvaktar kan man fundera i två banor:

Är de skyldiga att agera med skyndsamhet och i så fall varför ? Eller, är de skyldiga att agera med försiktighet och i så fall varför ?

Du har redan fått svar på vilka grunder Lantmäteriet kan avvakta och behålla ansökan i vilandeläge i juridikforumet. Grundprincipen är att om fastighetsförvärvet kan vara tvistigt avvaktar Lantmäteriet till dess tvistigheten är utredd. I det här fallet hävdar (till exempel) du att någon tvist inte föreligger utan tvisten (överklagandet) enbart gäller förlikningens stadfästande.

Men, om förlikningens stadfästande ogillas med argumentet att tvångsinvändningen slätades över av just de personer som påstås ha utsatt Esbjörn för tvång, vad händer då med förlikningen, och vad händer med de avtal som bygger på förlikningen ? (Det har jag naturligtvis inget säkert svar på, men jag gissar, som de flesta att saken inte får prövningstillstånd). Men, att Lantmäteriet avvaktar upplösningen av den här extraknorren innan de fattar beslut om lagfart är inte det minsta märkligt.

Eftersom tvisten är medial, vad sägs om följande fiktiva rubriker:

Expressen (Brännström): "Lantmäteriet tar ställning för topp-politikern Ebba Busch mot fattigpensionären Esbjörn, 84 - trots pågående tvist i Hovrätten"

Aftonbladet: "Juridiska trick avgör Ebba Buschs husaffär med Esbjörn"

Jaha, så myndigheter skall alltså basera sina beslut på vad kvällspressen kan tänkas sätta för rubriker

Du har ju fullständigt tappat det.
2021-12-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Jag har ett sakligt argument gällande att lagfarten ännu är vilande.
Om jag säger om Sture Sjörövare får till en demensutredning och den visar att Esbjörn saknade rättshandlingsförmåga vid tidpunkten han skrev på köpebrevet, så är det inte giltigt.
Det måste vara ett giltigt köpebrev vilket det varit om MPL i kraft av generalfullmakt undertecknat.

Du missar flera saker här, men för att gå rakt på sak, vilken laglig grund har LM då för att lägga ansökan vilande enligt ovan, menar du?

Esbjörn har nu haft nästan två månader på sig att väcka talan om bättre rätt emot Ebba och Köpebrevet. Hade han gjort det, ja, då hade det funnits grund för LM's agerande. Men det har han inte gjort, och därför saknas grund.

Citat:
Frågan är egentligen varför inte MPL skrev under förlikning och köpebrev?

Hon var närvarande när Esbjörn skrev under, hon har fullmakt att ingå avtalet, och har på plats kunnat avgöra att Esbjörn kunde göra det själv varför hon inte behövde. Mer än så lär ingen domstol behöva för att godkänna Köpebrevet oavsett vad någon demensutredning i efterhand visar, särskilt mot bakgrund av vad den förra demensutredningen visade och överförmyndarnämndens yttrande.
2021-12-06, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Jag är inte helt överens med dig där.
Om lantmäteriets beslut att låta lagfarten vila trots att köpebrev kommit in verkligen är olagligt, tror jag inte att Katrin Björklund vilat på hanen med ett överklagande.

Inte Katrin, nej, inte en sekund. Men Ebba, helt säkert garanterat, till efter valet. Och Katrin gör allt exakt så som Ebba vill. Katrin gör ingenting utan att Ebba, eller Ebbas stab, har godkänt det, av politiska skäl. Var så säker. De, Katrin och Ebba, sköter detta extremt väl och mycket noggrant.

Det är politik, inte juridik, i det fallet.

Ebba hade en jävligt bra poäng när hon ifrågasatte om hon är rättslös bara för att hon är politiker. I många fall är hon det, eftersom allt hon gör ifrågasätts, till och med när hon gör rätt. Det tror jag du har noterat inte minst i denna tvist
2021-12-06, 23:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Jaha, så myndigheter skall alltså basera sina beslut på vad kvällspressen kan tänkas sätta för rubriker

Du har ju fullständigt tappat det.

Tagga ner, igen:

Om Lantmäteriet skulle bryta mot sina sedvanliga försiktighetsprinciper kommer de naturligtvis (och med viss rätt) i tidningen. Eller menar du att de med stöd av en flashbackdebattör skall frångå praxis och överföra lagfarten till Ebba, innan domstolen sagt sitt ?
2021-12-06, 23:10
Medlem
Citat:
Uppgiften som Esbjörn just nu gör gällande (via sjörättsadvokaten) är ju att han utsatts för tvång vid undertecknandet. Skulle detta stämma är det ju skäl nog att avvakta.

Jag tror inte du vill ha en myndighet som enfaldigt tittar på formalia och bortser från att det KAN vara tveksamt vad som egentligen gäller. Att "göra rätt" är är en viktigare myndighetsprincip än att "göra fort".

Lagstöd för att avvakta finns i JB 20 kap. 7§ pp 3-4. Sedan har myndigheten rutiner för sin verksamhet, att läsa här: https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/andra-agare/handbok-fastighetsinskrivning.pdf

Sid 23 och 24 kan då varq av intresse, börja där.

Förstår du verkligen inte eller trollar du bara?

Citat:
JB 20 kap 7 § 3-4pp,

3. rättegång pågår om hävning eller återgång av förvärv av fastigheten eller om bättre rätt till denna,
4. lagfart söks på grund av testamente, dom eller förrättning som ännu inte vunnit laga kraft,

Det pågår ingen rättegång.

Lagfart har inte sökts på vare sig testamente, dom eller förättning. Har du verkligen fortfarande inte fattat detta trots att jag redan förklarat det för dig. Lagfart söks på köpehandlingarna. Har du verkligen så svårt att förstå det?

Parterna har förlikats. UT har ställt in huvudförhandligen och istället utfärdat en stadfästelsedom.
Stadfästelsen har överklagats. En sådan överklagan har ingen verkan på förlikningen, och även om talan skulle väckas mot förlikningen, så påverkar ett undanröjande av den inte överlåtelsen eller det faktum att överlåtelsen fullgjorts av bägge parter i alla delar.

Det är ENBART om en ny talan om bättre rätt väcks, som 3 pp ovan kan komma ifråga. Referensen har du redan fått. LÄS DEN!
2021-12-06, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Först av allt: Tack för ett bra svar med försök till bestyrkande. Det uppskattas!

Jag håller dock inte med dig i din tolkning av lagen. Jag menar att det av Esbjörn undertecknade köpebrevet är det enda som behövs för att Lantmäteriet skall fatta beslut om lagfart. Är detta ett fyrkantigt sätt att de på saken? Säkert, men det viktiga är hur Lantmäteriet gör i ett standard fall. Dessutom deras vilande förklaring av köparens lagfartsansökan förra hösten fanns en hänvisning till att bevittnat köpebrev saknades. Vilande förklaringen av lagfarten hösten 2020 var helt korrekt. När de fått ett bevittnat köpebrev agerar de som om det inte räcker. Visst en tvist har förevarit, men är det Lantmäteriets uppgift att ta media uppgifter i bedömningen av en lagfartsansökan? Är det bara lagfartsansökningar som får medialspridning som skall obstrueras eller skall alla behandlas lika?

Dina skräckrubriker i tidigare inlägg indikerar att Lantmäteriet skulle agera av rädsla av media och det skrämmer mig något enormt. Medias makt är för stor redan idag och lagen måste sättas före medias inflytande. Anser man lagen är fel ändra då lagen!

Du har mer tålamod med trollen än vad jag har Kudos till dig! Du har så klart helt rätt i allt du skriver, och det har förklarats flera gånger redan, även direkt för Bergakungen, inklusive referens till prejudicerande dom.

Helt rätt där om att medias makt är för stor, inte minst i deras fria möjligheter att sprida rena lögner om offentliga personer, och vanliga svenssons också så klart ännu värre faktiskt.

Jag fick ett nytt svar från LM idag som bara var goddag yxskaft, en upprepning av deras förförra argumentativa "ursäkter". Jag ska sammanställa hela ordväxlingen med dem när det är "utrett" så ni får se hur de agerar, man kan knappt tro att deras handläggare gått ut grundskolan med godkända betyg.
2021-12-06, 23:21
Medlem
Möjligen har du redan fått svar, men jag svarar ändå, för säkerhets skull

Citat:
Har en stilla undran i fråga om köpebrevet och förlikningsavtalet.
Om MPL skrivit under i kraft av generalfullmakt där det klart och tydligt står bl.a rätt att ingå förlikning, hade inte förlikningen kunnat ”överklagas” och köpebrevet hade gett lagfart omedelbart.

Om MPL skrivit under förlikningen, så hade den kunnat överklagas på precis samma vis som om Esbjörn eller vem som helst annan "befogad" hade skrivit under den.

MEN, och detta är extremt viktigt!!!

Förlikningen har INTE överklagats!

Stadfästelsedomen har överklagats. Och även den kunde ha överklagats oavsett vem som skrev under förlikningen. Men det viktiga här är att ett överklagande av stadfästelsedomen har ingen som helst inverkan på förlikningsavtalets giltighet. Även om SH undanröjer stadfästelsedomen, så är förlikningsavtalet fortfarande giltigt. Liksom den numera av bägge parter i alla delar fullbordade överlåtelsen.

Citat:
Varför skrev inte generalskan under förlikningen och köpebrevet?
Var det för att förlikningen skulle kunna ”överklagas” av Esbjörn?
Var det för att kunna fortsätta tvista med ett nytt ombud?

Sannolikt för att Esbjörn är bevisat rättsförmögen, och advokaterna inte hade accepterat att någon annan än Esbjörn undertecknade avtalet, då det inte finns anledning till det.
2021-12-06, 23:30
Medlem
Citat:
Tagga ner, igen:

Om Lantmäteriet skulle bryta mot sina sedvanliga försiktighetsprinciper kommer de naturligtvis (och med viss rätt) i tidningen. Eller menar du att de med stöd av en flashbackdebattör skall frångå praxis och överföra lagfarten till Ebba, innan domstolen sagt sitt ?

Tänk att du fortfarande inte fattat, trots allt jag skrivit i ärendet, att jag menar att LM skall FÖLJA LAGEN. Hur kan du ha missat det?

Att du inte förstår vare sig vad som överklagats eller vad lagen säger, det har jag förstått. Men det förändrar inte LM's skyldigheter mot gemene man.

Att du fortsätter envisas med att LM skall agera utifrån kvällspressens presumtiva rubriksättningar istället för utifrån lagen, visar bara att du är mer troll än något annat.
2021-12-07, 01:02
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Enligt handlingar inlämnade till tingsrätten så har väl fastigheten två registrerade ägare?

Vet ej.

Men bara Esb dyker upp som lagfaren ägare på Mariannelund 7:1, som jag antar är den rätta beteckningen. I alla fall den jag hittade här i tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in