2021-12-05, 11:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nämen nu blev lite för konspiratoriskt. Världen är sällan så komplicerad som konspirationsteoretikern vill hävda.

Nu ska självklart inte du stå ansvarig för allt som skrivets här inne. Men man har verkligen målat ut dessa två kvinnor och Johann som hon håle själv. Det verkar ju helt otroligt att hon plötsligt bara skulle vika ner sig.

Vad sjutton hade rätten kunnat fråga som skulle vara obekvämt för dom? Tvisten gällde bättre rätt till huset. Inte hurvida vem som gjorde vad med Esbjörn. Det skulle u så fall fått ske i någon annan rättsprocess.

Dessutom finns det inga som helst bevis för att Majkgård vill åt huset. Hon säger själv att hon inte vill det.

Om jag oxå ska ge mig på en tes, så skulle jag säga att Monica bara tyckte att en förlikning verkade bäst. Hon ansåg att Esbjörn hade dåliga chanser.

Det står ju i att och för sig inte heller att det var Monica som var med. Hon körde Esbjörn och de var hemma hos henne. Men det var kamsle någon annan i rummet.

Hur du menar att ”de” nöjer sig med 3 miljoner? ( Vilka är de?). För det är ju ingen annan än Esbjörn som kommer att få pengar och något testamente om att Majkgård och Monica ska ärva honom finns vad jag vet inte.

I’m sorry, men jag köper inte ett ord av din tes.
Det är ju väldigt konstigt att Esbjörn säger att de inte skulle bistå honom juridiskt under rättegången om han inte skrev på.

Man får ju nästan känslan att dessa ombud var lakejer till Ebba. Som tog sig an uppdraget enbart för att kunna få Esbjörn att gå med på en förlikning som han inte vann någonting på. Men det är ju bara en tes från min sida så klart. Men faktiskt mer trolig än din tes här över.
Ja den där Esbjörn han verkar förvirrad och säga både det ena och det andra, är han dement, tror du?

Vem som skickar in saker i Esbjörn namn? Du menar att han inte skriver det i inlagan själv? Men det får vi väll verkligen anta att han har. Annars vore det ju helt klart att han var dememt, om han lät människor utnyttja honom på det sättet.
En advokat har skyldighet att tillvarata sin klients intresse på bästa sätt. Om ens klient driver ett mål som har en ytterligt begränsad möjlighet att sluta med att klienten vinner tvisten så bör advokaten agera därefter.
Att råda klienten att ingå ett förlikningsavtal är med stor sannolikhet det absolut förmånligaste för Esbjörn.
Men tyvärr har han kriminella likt Binninge som sufflerar och av eget eller andras intresse driver på.
2021-12-05, 11:34
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
De politiska konsekvenser som du mal på om är precis det som var syftet från Johann Binninge med att skapa medial uppmärksamhet runt fallet. Det var också något som Esbjörn Bolin tog upp i intervjun på Tv4. Det du gör är att du bidrar till denna utpressning som ett verktyg för Binninge.

Det var denna utpressning som fick Ebba Busch att gå ut i media och avslöja att Binninge är en genomusel människa som suttit i fängelse för att han misshandlat och försökt våldta en underårig nära anhörig. Hans brott var grov fridskränkning som handlar om långvarig och systematisk misshandel och försök till våldtäkt av barn.

Det är denna person som har genomfört den mediala utpressning som Ebba Busch blivit utsatt för och du är hans medhjälpare i tråden. För varje försök till ohederlig utpressning ska Binninge och resten av landet påminnas om hans brott.
Det här fallet hade fått uppmärksamhet oavsett hur Johann agerat. I samma stund som stämningen är inlämnad blir den offentlig. Det hade tagit ett ögonblick innan en journalist såg det. Och poff, affären hade varit ute i media,

Dessutom kan man ju konstatera att i de flesta fastighetsaffärer finns inget att rapportera till media. Om Ebba köpt ett hus på ett sjysst sätt skulle ingen haft något att skriva om.
2021-12-05, 11:34
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
Men nog är det lite konstigt att han inte använder ett konto som han haft tidigare? han bör ju haft konton långt tidigare?

Jo men saken är den att han öppnat konto i den banken då han tog lån på fastigheten med 600.000:-.
Bank man tar ut pantbrev och beviljas lån på, kräver att du har konto på deras bank dit utbetalning sker.
Pantbrevet som togs ut 2012 innan flytten till Odalgården är numera obelånat.
Men var tog dessa 600.000:- vägen och vem har sen återbetalat detta på endast 8år?
2021-12-05, 11:36
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
Men nog är det lite konstigt att han inte använder ett konto som han haft tidigare? han bör ju haft konton långt tidigare?
Jag har ingen aning. Folk har olika konton. Han kanske ville ha pengarna från fastigheten på ett separat konto. Vad vet jag.
2021-12-05, 11:40
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En advokat har skyldighet att tillvarata sin klients intresse på bästa sätt. Om ens klient driver ett mål som har en ytterligt begränsad möjlighet att sluta med att klienten vinner tvisten så bör advokaten agera därefter.
Att råda klienten att ingå ett förlikningsavtal är med stor sannolikhet det absolut förmånligaste för Esbjörn.
Men tyvärr har han kriminella likt Binninge som sufflerar och av eget eller andras intresse driver på.
Det intressanta i det här är hur advokaten förväntas agera om klienten vägrar att göra det som är juridiskt mest fördelaktigt för hen.
2021-12-05, 11:44
Medlem
Citat:
Vore det inte klokt att vara lite försiktig med ogrundade beskyllningar? Med tanke på hur fel ni hade om Monica. Men jag hoppas Esbjörn anmäler sina advokater till samfundet. Att hota en klient med att lämna den verkar helt klart oetiskt.
Vem har haft fel om Monica Pernroth Lüllmaa? Hon har fått kalla fötter eftersom hon är ingift i en någorlunda normal släkt som faktiskt har ett rykte att vara rädd om. Att hon skulle ställa sig inför en domstol och redogöra för vilka ekonomiska beslut hon har tagit med generalfullmakten från Esbjörn Bolin trots att hon samtidigt påstår att han är beslutsoförmögen vore självmord för klanen Lüllmaas rykte. Då skulle vi få svart på vitt vad som har hänt med Esbjörn Bolins lägenheter och andra tillgångar som hon har fått fullmakt att avyttra.

Självklart vill hon hellre ha en förlikning än en rättegång. Till skillnad mot övriga inom Rättshaveristorganisationen som inte har något rykte att förlora. Majkgård är redan känd efter sina tidigare fastigheter som hon ärvt från ensamma gubbar som hon omsorgsfullt har skött om och tvättat. Binninges rykte behöver jag väl inte nämna desto mer?
2021-12-05, 11:52
Medlem
Citat:
Det här fallet hade fått uppmärksamhet oavsett hur Johann agerat. I samma stund som stämningen är inlämnad blir den offentlig. Det hade tagit ett ögonblick innan en journalist såg det. Och poff, affären hade varit ute i media,

Dessutom kan man ju konstatera att i de flesta fastighetsaffärer finns inget att rapportera till media. Om Ebba köpt ett hus på ett sjysst sätt skulle ingen haft något att skriva om.
Att Esbjörn Bolin om och om igen ångrar sin försäljning, det är tredje gången nu, beror helt och fullt på påtryckningar från Majkgård som så ömt skött om honom och Binninge som hatar Ebba Busch som pesten.
Johann Binninge skickade Esbjörn Bolin till sin kompis Brännström på Expressen för att gråta ut om hur Busch lurat honom på hans familjegods och hur han ångrade sig dagen efter. Rena lögner, huset är en förfallen sommarstuga och det tog två veckor för Esbjörn Bolin att ångra sig. Sedan gick Binninge själv ut i Expressen och ljög om Bolins svåra kognitiva svårigheter och inte ens förstod vad en fastighet var, sen beställde han en psykologutredning som visade att hans svårigheter var lindriga och att han var fullt rättskapabel.

Binninge, eller Johann som du så familjärt skriver, är en ohederlig barnmisshandlare och bedragare.
2021-12-05, 11:56
Medlem
Citat:
Det intressanta i det här är hur advokaten förväntas agera om klienten vägrar att göra det som är juridiskt mest fördelaktigt för hen.

Här passar det väl bra att svara med dina egna ord? Om det du beskyller advokaterna för vore sant så är det väl märkligt att inte Esbjörn Bolin och hans nya ombud Sture Tersaeus redan har gjort en anmälan till advokatsamfundet?

Citat:
Vore det inte klokt att vara lite försiktig med ogrundade beskyllningar? Med tanke på hur fel ni hade om Monica. Men jag hoppas Esbjörn anmäler sina advokater till samfundet. Att hota en klient med att lämna den verkar helt klart oetiskt.
2021-12-05, 12:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Lagfart beslutas allra främst på köpebrev. Har ett köpebrev kommit in till Lantmäteriet är det bara för Lantmäteriet att utfärda lagfart. Köpebrevet i detta fall Esbjörns försäljning är det inget konstigt med. Det är enkelt utformat och Esbjörns namnteckning är bevittnad av adv Berg och adv Behm.

Du gör gällande att bara för detta är en uppmärksammad tvist skall Lantmäteriet agera annorlunda. Du ställer därmed upp på ett samhälle där medias agenda och politiska hänsyn får styra våra myndigheters ageranden. Det gör INTE jag! Jag vill ha likhet inför lagen!

Uppgiften som Esbjörn just nu gör gällande (via sjörättsadvokaten) är ju att han utsatts för tvång vid undertecknandet. Skulle detta stämma är det ju skäl nog att avvakta.

Jag tror inte du vill ha en myndighet som enfaldigt tittar på formalia och bortser från att det KAN vara tveksamt vad som egentligen gäller. Att "göra rätt" är är en viktigare myndighetsprincip än att "göra fort".

Lagstöd för att avvakta finns i JB 20 kap. 7§ pp 3-4. Sedan har myndigheten rutiner för sin verksamhet, att läsa här: https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/andra-agare/handbok-fastighetsinskrivning.pdf

Sid 23 och 24 kan då varq av intresse, börja där.
2021-12-05, 12:28
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Jag har ett sakligt argument gällande att lagfarten ännu är vilande.
Om jag säger om Sture Sjörövare får till en demensutredning och den visar att Esbjörn saknade rättshandlingsförmåga vid tidpunkten han skrev på köpebrevet, så är det inte giltigt.
Det måste vara ett giltigt köpebrev vilket det varit om MPL i kraft av generalfullmakt undertecknat.

Frågan är egentligen varför inte MPL skrev under förlikning och köpebrev?
Det hade en gång för alla satt punkt för affären om generalskan gjort detta.
Enda möjligheten är då att återkalla generalfullmakten och inleda rättslig process mot MPL för att försöka få hennes underskrifter ogiltigförklarade.
Vilket inte skulle gå då generalfullmakter inte kan återkallas retroaktivt, då han hade kvar rättshandlingsförmågan när har själv undertecknat generalfullmakten.
Detta tycker jag låter troligt! Lantmäteriet inväntar SH utslag, SH inväntar Esbjörns undersökning, innan de tar sitt beslut!

Enligt mig ska Esbjörn i princip vara en grönsak, för att han inte ska anses ha rättshandlingsförmåga. Är också viktigt att det var han själv som klarade att underteckna köpebrevet och förlikningen. En grönsak kan inte skriva sina namn, möjligen förnamnet, punkt slut!

Det är tingsrätten, som beslutar om en person kan tas ifrån rättshandlingsförmågan.

Om den nya utredningen visar att Esbjörn har någon form av kognitiva störningar och Sture vill pröva detta hos tingsrätten för att reda ut om Esbjörn kan ha kvar sin rättshandlingsförmåga, eller ej. Kan då SH ge ytterligare en tidsfrist, för att invänta även detta beslut?
2021-12-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Uppgiften som Esbjörn just nu gör gällande (via sjörättsadvokaten) är ju att han utsatts för tvång vid undertecknandet. Skulle detta stämma är det ju skäl nog att avvakta.

Jag tror inte du vill ha en myndighet som enfaldigt tittar på formalia och bortser från att det KAN vara tveksamt vad som egentligen gäller. Att "göra rätt" är är en viktigare myndighetsprincip än att "göra fort".

Lagstöd för att avvakta finns i JB 20 kap. 7§ pp 3-4. Sedan har myndigheten rutiner för sin verksamhet, att läsa här: https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/andra-agare/handbok-fastighetsinskrivning.pdf

Sid 23 och 24 kan då varq av intresse, börja där.

Först av allt: Tack för ett bra svar med försök till bestyrkande. Det uppskattas!

Jag håller dock inte med dig i din tolkning av lagen. Jag menar att det av Esbjörn undertecknade köpebrevet är det enda som behövs för att Lantmäteriet skall fatta beslut om lagfart. Är detta ett fyrkantigt sätt att de på saken? Säkert, men det viktiga är hur Lantmäteriet gör i ett standard fall. Dessutom deras vilande förklaring av köparens lagfartsansökan förra hösten fanns en hänvisning till att bevittnat köpebrev saknades. Vilande förklaringen av lagfarten hösten 2020 var helt korrekt. När de fått ett bevittnat köpebrev agerar de som om det inte räcker. Visst en tvist har förevarit, men är det Lantmäteriets uppgift att ta media uppgifter i bedömningen av en lagfartsansökan? Är det bara lagfartsansökningar som får medialspridning som skall obstrueras eller skall alla behandlas lika?

Dina skräckrubriker i tidigare inlägg indikerar att Lantmäteriet skulle agera av rädsla av media och det skrämmer mig något enormt. Medias makt är för stor redan idag och lagen måste sättas före medias inflytande. Anser man lagen är fel ändra då lagen!
2021-12-05, 12:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Då bör ett ombud avsäga sig uppdraget, att hjälpa klienten förlora hundratusentals kronor kan knappast vara förknippat med god advokatsed.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in