2021-12-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Fast nä, familjerådgivning fungerar vid vanliga parproblem, när det är en typ av relation där någon kanske blir mördad handlar det om andra sorters problem som personlighetsstörning/missbruk/psykisk ohälsa hos förövaren.

Vill inte kapa eran diskussion. Men lägger mig i då det kan vara läsare som känner igen sig i Beatas situation som funderar på att kontakta soc eller annan hjälp.

Allt handlar inte om att reparera en parrelation som håller på att gå åt pipan. Känner man sig utsatt för hot, kan man ta kontakt med dom och prata med en terapeut själv utan partnerns vetskap.

Det är iaf viktigt att man tar utomstående hjälp om man blir hotad, misshandlad som Beata blivit.
Citera
2021-12-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vill inte kapa eran diskussion. Men lägger mig i då det kan vara läsare som känner igen sig i Beatas situation som funderar på att kontakta soc eller annan hjälp.

Allt handlar inte om att reparera en parrelation som håller på att gå åt pipan. Känner man sig utsatt för hot, kan man ta kontakt med dom och prata med en terapeut själv utan partnerns vetskap.

Det är iaf viktigt att man tar utomstående hjälp om man blir hotad, misshandlad som Beata blivit.

Välkommen in i diskussionen. Du har rätt i dina reflextioner. Så nu får vi bara vänta på rättegång och dom. Ska bli mycket spännande det här.
Senast redigerad av Braskamin58 2021-12-02 kl. 17:29.
Citera
2021-12-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det märkliga i kråksången är att det inte är Beata som sitter misstänkt för något alls, men hon är ändå dömd av ett par skribenter här. Dömd utan att ens kunna ge sin egen historia. Och det är just det som C kommer få göra. Det är därför det finns en tingsrätt och en förundersökning som föregår förhandlingen. Och i tingsrätten kommer C få berätta och lämna sin förklaring. Det får inte B. Och ÄNDÅ florerar diverse historier utan att hon ens har minsta lilla rätt att komma till tals. Det är en otäck lynchning som pågår här av ett par skribenter. Beata är både infångad, dömd och hängd. Utan att ha begått ett brott.

Tack för att du skriver dessa kloka rader. Det är rent ut sagt fruktansvärt att sprida ut negativa saker om en person som är död (mördad/dödad till råga på allt) vare sig det är sant eller falskt. En död person kan precis som du skriver inte försvara sig. Och dennes anhöriga kan inte fråga sin döda anhörig hur det förhåller sig. Jag hoppas innerligt att Bs anhöriga vet vad som är sant/inte sant och kan sålla i detta om de skulle råka se denna tråd. Jag kände inte B, men utifrån den lilla information man har om henne, så verkar hon ha varit en handlingskraftig kvinna som försökte få ett bättre liv för sig och sina barn. Både för 8 år sedan och även nu.
Citera
2021-12-02, 18:28
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
32-åriga Beata hittades död utanför Svedala i förra veckan.
"Men ett kontaktförbud hade inte räckt i det här fallet, menar advokaten Ulrika Rogland, till SvD. Brotten måste utredas direkt och polisen borde ha frihetsberövat mannen, säger hon.

– Ett vanligt kontaktförbud är inte ett särskilt starkt skydd. Det är inte så att polisen kommer varje gång mannen överträder det, säger Rogland"

https://omni.se/

Med all respekt för Beatas hädanfärd så bör man ändå fråga sig om en överbelastad polis och åklagare med begränsade resurser ska prioritera kvinnomord när mansmorden är fyra ggr så många p g a av organiserad systemhotande brottslighet.

Av samtliga 124 fall av dödligt våld 2020 var offret av kvinnligt kön i 25 fall och av manligt kön i 99 fall. Jämfört med 2019 var antalet fall med kvinnliga offer oförändrat, medan antalet manliga offer var 13 fall fler.
https://bra.se/statistik/statistik-u...-och-drap.html

Citat:
Det du pratar om är ofta skjutningar samt annat våld i gängvärlden. Rena självsaneringen.men OT i denna tråd.

Nej, överträdelser mot kontaktförbud gör inte att polisen kommer ifall Beata ringt om Cezar dykt upp. Däremot är det straffbart att bryta mot förbudet och för några få kan det verka avskräckande..

Och kvinnor som Beata Ratzman är självfallet undantagna från "rena självsaneringen" som väl avser endast män?

F ö anser jag fotboja skulle nyttjas i ett tidigare skede och i betydligt större omfattning än vad som nu är fallet.
Vill minnas att en lagändring avseende fotboja är på gång.
Senast redigerad av Taggad 2021-12-02 kl. 18:39.
Citera
2021-12-02, 18:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja, man tog beslut om att inhämta läkarintyg enligt 7 § lagen om särskild personutredning i brottmål m.m. Beslutet togs den 24 nov under häktningsförhandlingen. Detta förordnande skickades till rättsmedicinalverket den 26 nov. Och de bad alltså om lite uppskov vilket beviljades.
Jag läste "rättsmedicin", dvs för fort/med ett halvt öga, och fick inte ihop det. Om jag läst vad där verkligen stod borde jag kopplat (även om det går lite trögt ibland).
Citera
2021-12-02, 19:05
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58

PS! Så det finns hjälp att få från samhället.

Familjerådgivning och kriscentrum/kvinnojour är dock inte riktigt samma sak.
Citera
2021-12-02, 19:05
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Är man i Beatas situation hade jag rekommenderat kriscentrum eller kvinnojouren, det är det jag menar. Eller polisen.
Citera
2021-12-02, 19:08
Medlem
Taggad:
Citat:

Med all respekt för Beatas hädanfärd så bör man ändå fråga sig om en överbelastad polis och åklagare med begränsade resurser ska prioritera kvinnomord när mansmorden är fyra ggr så många p g a av organiserad systemhotande brottslighet.

Svar av Picasso2:
Citat:
Det du pratar om är ofta skjutningar samt annat våld i gängvärlden. Rena självsaneringen.men OT i denna tråd.

Nej, överträdelser mot kontaktförbud gör inte att polisen kommer ifall Beata ringt om Cezar dykt upp. Däremot är det straffbart att bryta mot förbudet och för några få kan det verka avskräckande..

Taggad:
Citat:
]Och kvinnor som Beata Ratzman är självfallet undantagna från "rena självsaneringen" som väl avser endast män?[/b]
.
Ja, kvinnor som Beata är självfallet undantagna den "rena självsaneringen". Men som du kanske vet så blir både barn och kvinnor dödade i den organiserade brottsligheten. Så hemskt många män är det inte, många har inte fyllt 21. Men det hade varit fint om snorungarna med vapen kunde sluta vifta okontrollerat med detsamma, så att polisen faktiskt fick en rejäl chans att få resurser där det behövs. Dvs till kvinnor som blir dödade av män som inte har självaktning eller självkänsla nog att klara av ett samliv med en annan människa utan att misshandla sin partner. Och döda dom.

För övrigt: En MAN skulle aldrig lägga en hand på en kvinna what so ever. Det är som om en tungviktsboxare skall gå en match mot en fjäderviktare. Men en misshandlande man är ofta ganska korkad, så han kan inte tänka fullt så långt. Ungefär lika korkad som deras gelikar som försvarar misshandeln av Beata.
Senast redigerad av Picasso2 2021-12-02 kl. 19:20.
Citera
2021-12-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
B skulle kontaktat soc då hon blev misshandlad första gången år 2016 och inte vänta tills i år 2021 då det var alldeles försent.

B och C hade kunnat fått hjälp av Familjerådgivningen hos soc.

Familjerådgivningen vänder sig till vuxna som bor i Malmö och som har problem i par- eller familjerelationen. På Familjerådgivningen kan ni få professionell samtalshjälp med målet att finna nya möjligheter och lösningar på problem och konflikter.

https://malmo.se/Bo-och-leva/Stod-oc...givningen.html
Önskar att få tillägga lite synpunkter på detta. Det är så lätt för andra människor att sitta och säga vad andra medmänniskor ska/skulle gjort i olika krissituationer. Man utgår från sitt eget handlande om vad man själv skulle gjort. Med många års erfarenhet just inom kris/trauma så vet jag hur svårt det är att övertyga den/dom utsatta vad som är just bäst i deras situation. I par förutsätter att bägge önskar hjälp, en ensam våldsutsatta kvinna ber inte om hjälp i första taget. Och jag kan inte köra över dennes självbestämmande. Du kan aldrig påtvinga någon hjälp dom inte vill ha.

Det som många här i tråden missar är att alla är vi olika, där du är född och uppvuxen har kanske inte samma kultur,religion socialt arv etc som vi har i Sverige. Det landet har helt andra värderingar på jämnställdhet,kvinnosyn etc.

Innan man säger att hen skulle gjort si eller så ta då först i beaktande: vem är denna människa och vad är deras sociala arv etc. Just i Polen är det skamligt för en misshandlad kvinna att be om hjälp. Slår inte mannen sin fru i Polen så ses det nästan som onaturligt. Så med detta arvet B är född och uppvuxen i så agerar hon på det sätt hon är inpräntad med från födseln.
Citera
2021-12-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Är man i Beatas situation hade jag rekommenderat kriscentrum eller kvinnojouren, det är det jag menar. Eller polisen.

Då är jag med 👍🏻. Familjerådgivning och soc borde sättas in ett tidigare skede. Efter första hotet eller slaget borde en markering göras mot förövaren. Sätta hen under radarn och följa upp. Då krävs som vi alla vet att ena eller båda parter söker hjälp.
Citera
2021-12-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Precis vad jag med flera har försökt upplysa övriga trådskrivare här, kvinnosynen i Polen är hemsk. Tänker på en partimedlem i Polska regeringen som anser att ett slag mot en kvinna är helt ok men vid upprepade slag är det misshandel. Ett slag är ett för mycket!!

Jaaaa det är galet!
Vissa lever i sin bubbla och har svårt att ta in Hur världen utanför bubblan funkar 😭
Huvudsaken är att vi är fler här som vet/förstår att B har inte gjort något för att förtjäna att dö.
”Man slår inte en kvinna, inte ens med en blomma”
Citera
2021-12-02, 20:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Önskar att få tillägga lite synpunkter på detta. Det är så lätt för andra människor att sitta och säga vad andra medmänniskor ska/skulle gjort i olika krissituationer. Man utgår från sitt eget handlande om vad man själv skulle gjort. Med många års erfarenhet just inom kris/trauma så vet jag hur svårt det är att övertyga den/dom utsatta vad som är just bäst i deras situation. I par förutsätter att bägge önskar hjälp, en ensam våldsutsatta kvinna ber inte om hjälp i första taget. Och jag kan inte köra över dennes självbestämmande. Du kan aldrig påtvinga någon hjälp dom inte vill ha.

Det som många här i tråden missar är att alla är vi olika, där du är född och uppvuxen har kanske inte samma kultur,religion socialt arv etc som vi har i Sverige. Det landet har helt andra värderingar på jämnställdhet,kvinnosyn etc.

Innan man säger att hen skulle gjort si eller så ta då först i beaktande: vem är denna människa och vad är deras sociala arv etc. Just i Polen är det skamligt för en misshandlad kvinna att be om hjälp. Slår inte mannen sin fru i Polen så ses det nästan som onaturligt. Så med detta arvet B är född och uppvuxen i så agerar hon på det sätt hon är inpräntad med från födseln.
Lägg därtill skuld och skam. När du blivit itutad att det är du som är orsak i ett antal år, så tror du till slut att det är så. Då söker du inte hjälp för att du skäms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in