2021-12-02, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretaskarpeta
Jaaaa det är galet!
Vissa lever i sin bubbla och har svårt att ta in Hur världen utanför bubblan funkar 😭
Huvudsaken är att vi är fler här som vet/förstår att B har inte gjort något för att förtjäna att dö.
”Man slår inte en kvinna, inte ens med en blomma”
Jag blir riktigt mörkrädd av att läsa inläggen här efter att man hittat B avliden. Allt påpekande om jämställdhet, i min värld om B och C är jämställda så skulle bägge 2 vara vid liv eller bägge 2 vara avlidna. Kanske ett dumt exempel men då hade dom varit jämställda i min värld.
Citera
2021-12-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Familjerådgivning och kriscentrum/kvinnojour är dock inte riktigt samma sak.

Jag skriver bara mina tankar och funderingar som jag kommer ihåg från förr.
Citera
2021-12-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du missar målet. Fullständigt. Det är inte B som är boven här. Det är C som är orsaken till hennes död. Det är han som är föremål för en FU och som kommer åtalas. Inte B. Inte P. Utan C.

Tillägg: Att P går ut och berättar om familjebidrag som stulits, och hur hon rymde... det säger oändligt mycket mer om honom än om Beata.

P är säkert kränkt av att ha blivit lämnad av B. Tar tillfället i akt och smutskastar henne. Gör sig till offer i polsk media. Som mamma till fyra barn måste beslutet varit svårt att lämna P. Synd bara om det blev en vårdnadstvist och hon hade svårt att få med sig barnen till Sverige.
Citera
2021-12-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Önskar att få tillägga lite synpunkter på detta. Det är så lätt för andra människor att sitta och säga vad andra medmänniskor ska/skulle gjort i olika krissituationer. Man utgår från sitt eget handlande om vad man själv skulle gjort. Med många års erfarenhet just inom kris/trauma så vet jag hur svårt det är att övertyga den/dom utsatta vad som är just bäst i deras situation. I par förutsätter att bägge önskar hjälp, en ensam våldsutsatta kvinna ber inte om hjälp i första taget. Och jag kan inte köra över dennes självbestämmande. Du kan aldrig påtvinga någon hjälp dom inte vill ha.

Det som många här i tråden missar är att alla är vi olika, där du är född och uppvuxen har kanske inte samma kultur,religion socialt arv etc som vi har i Sverige. Det landet har helt andra värderingar på jämnställdhet,kvinnosyn etc.

Innan man säger att hen skulle gjort si eller så ta då först i beaktande: vem är denna människa och vad är deras sociala arv etc. Just i Polen är det skamligt för en misshandlad kvinna att be om hjälp. Slår inte mannen sin fru i Polen så ses det nästan som onaturligt. Så med detta arvet B är född och uppvuxen i så agerar hon på det sätt hon är inpräntad med från födseln.

Det är klart att man inte kan tvinga någon till att göra si eller så. Men man kan informera eller?

Varje land har ju sin kultur.
Citera
2021-12-02, 20:53
Medlem
Om så denna kvinna hade dragit från 100 män och en himla massa barn, tömt 100 bankkonton så finns det ingen absolut ingen som har rätt att släcka hennes liv i förtid!!
Citera
2021-12-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Om så denna kvinna hade dragit från 100 män och en himla massa barn, tömt 100 bankkonton så finns det ingen absolut ingen som har rätt att släcka hennes liv i förtid!!

Precis vad jag tycker. Sen tror jag att många i tråden spekulerar varför det slutade med mord eller orsak till hennes död. Finns ju alltid ett motiv bakom.
Citera
2021-12-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iriska
P är säkert kränkt av att ha blivit lämnad av B. Tar tillfället i akt och smutskastar henne. Gör sig till offer i polsk media. Som mamma till fyra barn måste beslutet varit svårt att lämna P. Synd bara om det blev en vårdnadstvist och hon hade svårt att få med sig barnen till Sverige.
Det var tvillingarna som blev kvar. De andra två fick hon med sig om jag förstår rätt. Måste varit ett förfärligt beslut. Men P spelar på offerrollen och säger:"De frågar inte längre efter mamma. De kommer inte ihåg henne. De bryr sig mer om katten utanför fönstret" (fritt ur minnet). Med tanke på vad han sagt i övrigt om Beata i media, så kan man undra vad för skit om Beata, deras mor, han viskat dagligen i barnens öron genom åren.
Citera
2021-12-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var tvillingarna som blev kvar. De andra två fick hon med sig om jag förstår rätt. Måste varit ett förfärligt beslut. Men P spelar på offerrollen och säger:"De frågar inte längre efter mamma. De kommer inte ihåg henne. De bryr sig mer om katten utanför fönstret" (fritt ur minnet). Med tanke på vad han sagt i övrigt om Beata i media, så kan man undra vad för skit om Beata, deras mor, han viskat dagligen i barnens öron genom åren.

En kränkt pappa som talar illa om barnens mor har jag kännedom om i min omgivning. Modern lämnade mannen (i detta fall var det hon som var otrogen) och mannen var sårad. Sonen pratar aldrig om mamma med sin pappa. Som att hon inte fanns. Men barn är inte dumma. Klart att de tänker på sin mamma.
Citera
2021-12-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iriska
Finns ju alltid ett motiv bakom.

Ja, och som antagligen kommer i FUP.
Citera
2021-12-02, 21:40
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Lägg därtill skuld och skam. När du blivit itutad att det är du som är orsak i ett antal år, så tror du till slut att det är så. Då söker du inte hjälp för att du skäms.

Exakt, B är tillomed uppvuxen med en vidrig kvinnosyn från den delen av Polen hon kommer ifrån.

Det här fallet har berört mig ända in i hjärtat
Först gift med en riktig idiot som talar illa om sina barns mor i media (Han har nog gjort mer än så mot B).
Det enda som var bra med det är att folk både i Polen och Sverige får reda på vilket svin han måste ha varit!!
Jag blev iallafall chockad över hur han uttalade sig om B som blivit mördad.

Sen kommer hon till Sverige med 2 barn i hopp om ett bättre liv, ur askan in i elden till nästa ärkesvin.

Det är ett fruktansvärt öde B fick, så ung, fin, glad, varm mamma och kollega som drömde om en bättre framtid.

Hon fick ingen lycka, liv, eller se sina barn växa upp. 😥

Jag hoppas vid Gud att C får livstid, iskall människa som dessutom låter henne ligga ute 2 månader.
Han hävdar olycka men normala människor skulle ha ringt 112 då, omedelbart!!
P hoppas jag att karma tar eller får ett värre öde!
Citera
2021-12-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Exakt, B är tillomed uppvuxen med en vidrig kvinnosyn från den delen av Polen hon kommer ifrån.

Det här fallet har berört mig ända in i hjärtat
Först gift med en riktig idiot som talar illa om sina barns mor i media (Han har nog gjort mer än så mot B).
Det enda som var bra med det är att folk både i Polen och Sverige får reda på vilket svin han måste ha varit!!
Jag blev iallafall chockad över hur han uttalade sig om B som blivit mördad.

Sen kommer hon till Sverige med 2 barn i hopp om ett bättre liv, ur askan in i elden till nästa ärkesvin.

Det är ett fruktansvärt öde B fick, så ung, fin, glad, varm mamma och kollega som drömde om en bättre framtid.

Hon fick ingen lycka, liv, eller se sina barn växa upp. 😥

Jag hoppas vid Gud att C får livstid, iskall människa som dessutom låter henne ligga ute 2 månader.
Han hävdar olycka men normala människor skulle ha ringt 112 då, omedelbart!!
P hoppas jag att karma tar eller får ett värre öde!
För att vara noga så vet vi inte om han nämnt "olycka". Han säger att han orsakat hennes döt, men inte accepterat mordanklagelse. Och där är det ju advokaten som råder. Dumskallen C kan inte skilja på olika juridiska rubriceringar och vilka kriterier som skall uppfyllas.
Senast redigerad av Picasso2 2021-12-02 kl. 21:49.
Citera
2021-12-02, 22:03
Medlem
I östeuropa och speciellt om man inte är akademiker eller stadsbo kan kvinnosynen vara vidrig. Jag är själv från östeuropa.
Om man skiljer sig är det lätt att bli kallad slampa, dålig mamma, dålig fru, otacksam m.m. Synd att hon gifte sig med en till man som var svin. Dessutom är många män från landet alkoholiserade vilket gör det enkelt att vilja fly till väst. Även om det innebär att gifta sig med en 17 år äldre man som är hantverkare.
Senast redigerad av Iriska 2021-12-02 kl. 22:04. Anledning: Felciterat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in