2021-11-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
18 år var på Tishkos tid. Nu för tiden dödligt våld i nära relationer ger livstid.
Med tanke på att han började samarbeta då kan det bli fråga om mildare straff.
Varför skulle han annars samarbeta?!
Jag tror personligen på nån sort överenskommelse.
Sant. Tack! Lagen ändrades ju vid årsskiftet där. Livstid hoppas vi på.
Citera
2021-11-28, 14:21
Medlem
Citat:
18 år var på Tishkos tid. Nu för tiden dödligt våld i nära relationer ger livstid.
Med tanke på att han började samarbeta då kan det bli fråga om mildare straff.
Varför skulle han annars samarbeta?!
Jag tror personligen på nån sort överenskommelse.

Han samarbetar inte. Dom har visat upp så graverande bevis för honom så det finns ingen ide för honom att neka. Att han pekar ut platsen där kroppen ligger har sannolikt att göra med att han kommer ur häktet fortare där han sitter med fulla restriktioner. Hans enda utväg är om dom inte kan bevisa uppsåtligt mord.
Citera
2021-11-28, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Han samarbetar inte. Dom har visat upp så graverande bevis för honom så det finns ingen ide för honom att neka. Att han pekar ut platsen där kroppen ligger har sannolikt att göra med att han kommer ur häktet fortare där han sitter med fulla restriktioner. Hans enda utväg är om dom inte kan bevisa uppsåtligt mord.
Så här står det i AB: Under häktningsförhandlingen i Malmö tingsrätt kom ett medgivande från mannen.
– Han vidgår att han förorsakat Beatas död men bestrider ansvar för mord, säger mannens försvarare Carl Hofvendahl.

Så precis som du säger har säkert åklagaren under häktningsförhandlingen lagt fram sådana bevis att han inte kunnat annat än erkänna att han orsakat hennes död. Och uppenbarligen ansåg tingsrätten att det räckte för att a) låta honom fortsätta sitta häktad och b) tillåta en omrubricering från människorov till mord.
Citera
2021-11-28, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det köper jag inte. Utan kropp skulle varit jävligt svårt för åkl att bevisa mord. Det finns fall där gärningsmannen blivit åtalad och dömd för mord utan kropp MEN då har det funnits ett vittne.
För att komma ur häktet pekar han ut som platsen låter inte logiskt. Det måste handlat om annat.
Möjligen advokaten vill trycka på förmildrande omständigheter pga samarbetet.
Alternativt 2: MGM påstår att det var inte alls varit hans avsikt att ta livet av BO och berättar hur det har gått till. Advokaten säger att: jag kan hjälpa dig men vi måste ha kroppen för att bevisa att du talar sanning.
Senast redigerad av Lars48. 2021-11-28 kl. 14:44.
Citera
2021-11-28, 15:03
Medlem
Citat:
Det köper jag inte. Utan kropp skulle varit jävligt svårt för åkl att bevisa mord. Det finns fall där gärningsmannen blivit åtalad och dömd för mord utan kropp MEN då har det funnits ett vittne.
För att komma ur häktet pekar han ut som platsen låter inte logiskt. Det måste handlat om annat.
Alternativt 2: MGM påstår att det var inte alls varit hans avsikt att ta livet av BO och berättar hur det har gått till. Advokaten säger att: jag kan hjälpa dig men vi måste ha kroppen för att bevisa att du talar sanning.

Kroppen hade hittats så småningom och det vet han om eftersom det var han som placerade henne där. Jag är faktiskt förvånad att det tog två månader.

Om polis/åklagare lägger fram teknisk bevisning i form av klädesplagg med både Beata och Cezarys blod och DNA. Spår av en död kropp i hans bil. Hans fingeravtryck på både väska och mobil som hittades i Ystad. Kameror som fångat upp hans silvriga bil i Ystad. Hans tankkort som används på Preem i Ystad. Vittnen som sett dom tillsammans under fredag eftermiddag i Oxie. Mobiltrafik som visar att dom befunnits på samma ställe ett klockslag och därefter försvinner hennes telefon från radarn. Han har skador på sin kropp ex. rivsår på händer, armar och ansikte. Han kanske försökt köpa en biljett till en av Polen färjorna.

Efter två månader i häktet med fulla restriktioner och all denna bevisning hade det känts lönlöst för dom flesta att blåneka. Att då erkänna den betydligt mildare punkten, vållande till annans död för att komma ur häktet hade nog varit lockande för dom flesta.

Vilka fall har gm dömts för mord utan kropp?
Citera
2021-11-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag kan tyvärr inte hitta det. Men har ett klart minne att jag läste det. Det enda jag hittar är följande: Samma dag som Beata Ratzman hittades död återfanns även axelremmen, men polisen vill inte gå in på var.
Det kan vara så att man redigerat artikeln jag läste. Jag har inte för vana att hitta på, och jag har ett klart minne av att man skrev att axelremmen hittades i anslutning till den plats Beatas kropp hittades (eller möjligen i samma område). Nå, vi lär få facit så småningom.

Där var ngn trovärdig media som gick ut med att både Beatka och remmen hittats inom samma sökområde och under samma dag. Jag läste/hörde det under lördag- el söndagen i samband med fyndet. Men jag minns inte vilken media det handlade om. (Jag läser dock inget från kvällspressen så de är undantagna.)
Citera
2021-11-28, 15:13
Medlem
Citat:
Han medgav först mitt under den senaste häktesförhandlingen att han orsakat hennes död. Så det känns som om ditt alternativ 2 inte riktigt håller. Att en advokat dessutom skulle förorda att hans klient talar om var kroppen finns, nej - det finns inte på kartan.

Men en rättsprocess är knepig.
Citera
2021-11-28, 15:13
Medlem
Citat:
Komma ur häktet kan jag aldrig tro att han gör innan en rättegång, oftast sitter du där till rättegången är färdig, blir du dömd och väntar på domen kvarstannar du också i häktet tills domen vunnit laga kraft.
Är mycket vanligt att förhörsledarna försöker få dig till att berätta sanningen med löfte om att vi hjälper dig så du kommer ur häktet snabbare. Dom lockar med allt möjligt för att man ska berätta sanningen, och nä det har dom inte lov till att göra men så fungerar det i verkligheten.
Citera
2021-11-28, 15:18
Medlem
Citat:
Så här står det i AB: Under häktningsförhandlingen i Malmö tingsrätt kom ett medgivande från mannen.
– Han vidgår att han förorsakat Beatas död men bestrider ansvar för mord, säger mannens försvarare Carl Hofvendahl.

Så precis som du säger har säkert åklagaren under häktningsförhandlingen lagt fram sådana bevis att han inte kunnat annat än erkänna att han orsakat hennes död. Och uppenbarligen ansåg tingsrätten att det räckte för att a) låta honom fortsätta sitta häktad och b) tillåta en omrubricering från människorov till mord.

Erkänner att han dödat Beatka men bestrider ansvar för mord? Jag tänker att det skulle kunna betyda ngn slags tillfällig sinnesförvirring.
Citera
2021-11-28, 15:21
Medlem
Han har ju uppenbarligen flyttat kroppen. Man undrar ju lämnade han sonen för att återvända senare? Ganska vågat…vem som helst kunde ju hitta henne.
Eller var det så mörkt att han kunde lägga kroppen i bilen utan att sonen såg? Hemsk tanke…
Citera
2021-11-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Erkänner att han dödat Beatka men bestrider ansvar för mord? Jag tänker att det skulle kunna betyda ngn slags tillfällig sinnesförvirring.
Jag kan tänka att med det anser han att han "råkade" döda henne i något sorts handgemäng, eller knuffat henne så hon slog huvudet mot nån vass kant... vad som helst. Sen kanske han tror att man måste planerat dådet för att fällas för mord. Nu har han i och för sig tolk, men det är inte säkert han begriper hur lagen fungerar. Och som sagt, det är inte en astrofysiker vi har att göra med, så det kanske är svårt för advokaten att förklara hur lagen fungerar.

Men vi känner ju inte till hans förklaring överhuvudtaget, så det är lite svårt att spekulera. Fan vad jag längtar till att förundersökningen är klar.
Citera
2021-11-28, 15:25
Medlem
Citat:
Jag kan tänka att med det anser han att han "råkade" döda henne i något sorts handgemäng, eller knuffat henne så hon slog huvudet mot nån vass kant... vad som helst. Sen kanske han tror att man måste planerat dådet för att fällas för mord. Nu har han i och för sig tolk, men det är inte säkert han begriper hur lagen fungerar. Och som sagt, det är inte en astrofysiker vi har att göra med, så det kanske är svårt för advokaten att förklara hur lagen fungerar.

Men vi känner ju inte till hans förklaring överhuvudtaget, så det är lite svårt att spekulera. Fan vad jag längtar till att förundersökningen är klar.

Har han tolk? Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in