Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Nej det gör han inte. Däremot ser jag på nätet att det talas om en mindre i stort sett "fristående grupp" inom Säpo som ägnat sig åt ngt slags dubbelspel med Ustasja där kroaterna officiellt bekämpades av Säpo men i hemlighet var samarbetspartners till den lilla Säpogruppen. Stort tack för informationen om FA.
Jag reagerar på detta som du förstår. LP talar om två kroater. Hon såg två män utanför bostaden. Vi har sett att två män med ungefär samma signalement befann sig vid en Van Tunnelgatan västra minuterna före mordet. Vi vet numera också att en Ustasja-man (vän med Baresic) sågs på Sveavägen mordkvällen, en uppgift som omedelbart rapporterades till justitieministern.
Att Säpo var ute mordkvällen gör inte saken mindre intressant. HH:s snabba ändring av Rimborns uppgifter är också intressanta i sammanhanget tycker jag.
Den lilla Säpogruppen ska, enligt en artikel på nätet, dessutom ha varit samma personer som planterade PKK hos HH. Dvs AK m fl.
Än så länge är de här uppgifterna enligt mig rätt svajiga. Behövs mer trovärdiga källor. Därför frågade jag dig.
Det här är vad jag efter en snabb googling hittade på nätet:
http://abe.freeshell.org/palme/node2.html
Den ursprungliga källan är en annan. Kan återkomma till den längre fram om det här uppslaget visar sig ha näring.
Det verkar lite hopkok men väldigt mycket tyder ju på att det faktiskt fanns någon typ av gruppering där personer som fanns inom polisen/säpo och Must ingick.
Personer med uppenbart stor frihet att agera efter eget huvud inom ramen för sitt jobb liksom vi sett existera även inom knarkspan. Berättelsen om Säpotrion och vissa andra ageranden talar för att det var en verklighet.
För att sy ihop det och förklara hur de i så fall klarade att komma undan krävs mer direkta påverkansvägar.
Den enda sådana jag kan skönja är den I stort sett "pensionerade" delen av livlinan.
Här finns kopplingar klart in till Ebbe och HH, CG Ö, knarkspan, säpotrion och en högt uppsatt topphemlig ansvarig chef i form av Teutenberg som kunnat skapa legitimitet åt sådan verksamhet.
Vill man få ihop det så krävs en sådan väv.