Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Jag har aldrig sett uppgifter på att SÄPO som organisation varit i lag med Ustaja. Deras våldsamma rykte och agerande gjorde att de flesta höll armlängds lucka till dessa. Men det finns ett viktigt frågetecken och det är SÄPOs grå eminens Folke Axman, mannen som närmast egenhändigt byggde upp dess antiterrorenhet.
I slutet av 60-talet och början av 70-talet begick både Ustaja och den Jugoslaviska underrättelsetjänsten ett antal mord i Sverige, även innan Miro Baresics avlivning av ambassdören Rolovic 1971. Axman var den på SÄPO som tog i tu med dessa till en början närmast på egen hand. Hans taktik att närma sig olika personer var uppenbart framgångsrik och FAs prestige växte. Han verkad till exempel stå utanför konflikterna mellan Hans Holmer och Olle Frånstedt.
Även under senare chefer som Sven-Åke Hjälmroth och PG Näss hade han en självständig ställning som var unik på SÄPO och som i många Und/Säk organisationer hade uppfattats som riskabel med tanke på risken att inte upptäcka felsteg, eller t o m förräderi. Nämns FA i uppgiften du sprang på?
Nej det gör han inte. Däremot ser jag på nätet att det talas om en mindre i stort sett "fristående grupp" inom Säpo som ägnat sig åt ngt slags dubbelspel med Ustasja där kroaterna officiellt bekämpades av Säpo men i hemlighet var samarbetspartners till den lilla Säpogruppen. Stort tack för informationen om FA.
Jag reagerar på detta som du förstår. LP talar om två kroater. Hon såg två män utanför bostaden. Vi har sett att två män med ungefär samma signalement befann sig vid en Van Tunnelgatan västra minuterna före mordet. Vi vet numera också att en Ustasja-man (vän med Baresic) sågs på Sveavägen mordkvällen, en uppgift som omedelbart rapporterades till justitieministern.
Att Säpo var ute mordkvällen gör inte saken mindre intressant. HH:s snabba ändring av Rimborns uppgifter är också intressanta i sammanhanget tycker jag.
Den lilla Säpogruppen ska, enligt en artikel på nätet, dessutom ha varit samma personer som planterade PKK hos HH. Dvs AK m fl.
Än så länge är de här uppgifterna enligt mig rätt svajiga. Behövs mer trovärdiga källor. Därför frågade jag dig.
Det här är vad jag efter en snabb googling hittade på nätet:
http://abe.freeshell.org/palme/node2.html
Den ursprungliga källan är en annan. Kan återkomma till den längre fram om det här uppslaget visar sig ha näring.