Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ren desinformation är ingen spegelbild av sanningen. Tvärtom är det ett sätt att med påståenden manipulera skeendet för att gynna den egna saken. Har ingenting med ”uppfattad sanning” att göra.

När Georgij Arbatov pekar mot EAP och högerkrafter efter MOP så gör han det för att gynna sina bolsjevikintressen. Likadant med Stasis kampanj veckorna efter MOP . För att ge några exempel .

Lyckad desinformation är inte alltid lätt att demaskera då den ofta innehåller en del trovärdiga fakta.

MOP är en händelse som utnyttjats flitigt av olika intressen . ”Uppdrag Olof Palme” är ett exempel på svensk desinformation i MOP . Anonyma källor får kalla PG Näss ”svartblå kallakrigare” , alltså utmana honom som kryptofascist . Något som det aldrig framkommit det minsta bevis på att PGN skulle vara. Sånt får mig att fundera på vem som har intresse av att underminera trovärdigheten hos SÄPOs operative chef .

Hoppas du fattar vad jag menar nu.

En ofta utnyttjad desinformationsmetod är att ifrågasätta andras motiv utan att presentera bevis.
Citera
2021-11-29, 16:27
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om det är en man som uppträder med hotfull utstrålning kontaktas skyddspersonen och styrs/förs i säkerhet.

Udda personer kontrolleras på "närmare håll" för eventuella vapen, drogpåverkan, aggressivitet etc. Då upptäcks/avslöjas civilpoliser som intresserar sig för den udda personen.

Du får tro vad du vill.
Låter som en rimlig förklaring.
Tänker också på den saboterade telefonen i tunnelbanenedgången.
Var det någon som blockerade telefonen på GRAND?
Senast redigerad av Gothus 2021-11-29 kl. 16:29.
Citera
2021-11-29, 16:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ren desinformation är ingen spegelbild av sanningen. Tvärtom är det ett sätt att med påståenden manipulera skeendet för att gynna den egna saken. Har ingenting med ”uppfattad sanning” att göra.

När Georgij Arbatov pekar mot EAP och högerkrafter efter MOP så gör han det för att gynna sina bolsjevikintressen. Likadant med Stasis kampanj veckorna efter MOP . För att ge några exempel .

Lyckad desinformation är inte alltid lätt att demaskera då den ofta innehåller en del trovärdiga fakta.

MOP är en händelse som utnyttjats flitigt av olika intressen . ”Uppdrag Olof Palme” är ett exempel på svensk desinformation i MOP . Anonyma källor får kalla PG Näss ”svartblå kallakrigare” , alltså utmana honom som kryptofascist . Något som det aldrig framkommit det minsta bevis på att PGN skulle vara. Sånt får mig att fundera på vem som har intresse av att underminera trovärdigheten hos SÄPOs operative chef .

Hoppas du fattar vad jag menar nu.

Sprang på en uppgift. Vet du om Säpo samverkade med Ustasja i jakten på kommunister på 70-talet. Det skulle onekligen sätta saker i ny belysning. LP:s uppgifter till Rimborn , HH:s ingripande i rikslarmet, Cosi fan tutte, Irans samverkan med extremhögergrupper i Europa, uppgiften om en man från Ustasja på Sveavägen mordkvällen etc.
Citera
2021-11-29, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Låter som en rimlig förklaring.
Tänker också på den saboterade telefonen i tunnelbanenedgången.
Var det någon som blockerade telefonen på GRAND?

Sådant förekom och förekommer idag i större utsträckning utan att polis ingriper när det ligger i deras intressen.

Jag funderade tidigare idag på varför Olof Palme inte ringde till biografen Grand och förhörde sig om biljetter.

Det gjorde alltid jag på den tiden när jag skulle gå på bio.

Att fixa att det är upptaget hela tiden var och är en lätt match.

På så sätt kan makarna Palme ha styrts att komma till Grand och bli "tilldelade i förhand bestämda biljetter/platser".

Varför avslöjas inte identiteten på de som satt bredvid makarna Palme och de som konfronterade honom inne i biosalongen.

Att telefonen i T-banegången skulle vara saboterad känner jag inte till, har du någon referens/länk?
Citera
2021-11-29, 17:13
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Del 3 Holmer hade rätt!

Ytterligare koppling avseende kläder och plats mellan Lisbeth Palme och Muhammed Latif Abdulkarim.

Lisbet kände sig bevakad i två tre veckor innan mordet, bl.a, utanför bostaden i Gamla Stan. Hon ser två personer en morgon som uppges bevaka paret Palmes port. Den ena personen har blå jacka och den andra vinröd. Den man med blå jacka känner hon att hon såg på brottsplatsen. Den vinröda jackan kan kopplas till Latif som enligt Topinskaja hade endast två ytterplagg. En tunn vinröd jacka och en knälång fiskbensmönstrad rock. Den rock som jag menar på att Delsborn ser. Det enda vittnet som ser en mönstrad rock. Alla andra ser något mörkt bara. Topinskaja menar ju också på att Latif tyckte om att vistas i Gamla Stan.
http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
https://drive.google.com/file/d/1bHxO78YZWV5aR6-1efEcrBa4QFmPrPc1/view
Citera
2021-11-29, 20:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Sprang på en uppgift. Vet du om Säpo samverkade med Ustasja i jakten på kommunister på 70-talet. Det skulle onekligen sätta saker i ny belysning. LP:s uppgifter till Rimborn , HH:s ingripande i rikslarmet, Cosi fan tutte, Irans samverkan med extremhögergrupper i Europa, uppgiften om en man från Ustasja på Sveavägen mordkvällen etc.

Jag har aldrig sett uppgifter på att SÄPO som organisation varit i lag med Ustaja. Deras våldsamma rykte och agerande gjorde att de flesta höll armlängds lucka till dessa. Men det finns ett viktigt frågetecken och det är SÄPOs grå eminens Folke Axman, mannen som närmast egenhändigt byggde upp dess antiterrorenhet.

I slutet av 60-talet och början av 70-talet begick både Ustaja och den Jugoslaviska underrättelsetjänsten ett antal mord i Sverige, även innan Miro Baresics avlivning av ambassdören Rolovic 1971. Axman var den på SÄPO som tog i tu med dessa till en början närmast på egen hand. Hans taktik att närma sig olika personer var uppenbart framgångsrik och FAs prestige växte. Han verkad till exempel stå utanför konflikterna mellan Hans Holmer och Olle Frånstedt.

Även under senare chefer som Sven-Åke Hjälmroth och PG Näss hade han en självständig ställning som var unik på SÄPO och som i många Und/Säk organisationer hade uppfattats som riskabel med tanke på risken att inte upptäcka felsteg, eller t o m förräderi. Nämns FA i uppgiften du sprang på?
Citera
2021-11-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om det är en man som uppträder med hotfull utstrålning kontaktas skyddspersonen och styrs/förs i säkerhet.

Udda personer kontrolleras på "närmare håll" för eventuella vapen, drogpåverkan, aggressivitet etc. Då upptäcks/avslöjas civilpoliser som intresserar sig för den udda personen.

Du får tro vad du vill.

Du tänker det skulle ske -86?
Citera
2021-11-29, 20:57
Medlem
nisseberras avatar
Nämnde Palme till en kollega på regeringskansliet på eftermiddagen att han skulle gå på bio senare på kvällen? Såg det i nån dokumentär, ska hitta det igen.

Han gick hem från arbetet klockan 18, promenerade genom gamla stan. Betydde det beteendet att det var sannolikt att han skulle ut på kvällen? Alltså att han inte jobbade över. Ökade sannolikheten för restaurangbesök/biobesök? Eller stämplade han ut då i vanliga fall också?

Brukade han gå på restaurang, bio, med sin fru dagarna innan viktiga resor? Promenerade de då ibland hem genom stan? Brukade Lisbeth få infall och dra iväg Olof för att kika på saker? Butiker? Det måste ha varit enkelt att studera deras beteendemönster.

När de följts av livvakter, brukade de rusa iväg för att vara för sig själva? Var det första gången de betedde sig så eller gjorde de så ofta?

Korsade de ibland sveavägen för att promenera hem? Var det verkligen helt oväntat? Man brukar gå sina gamla vanliga vägar. Var det helt otippat att de skulle gå där de gjorde?

Det låter som att det var helt otippat men det är så mycket som inte stämmer i den här historien. Man kan ju försöka tänka om varje liten detalj. Information man tar för givet kanske har lett en till fel slutsatser.
Senast redigerad av nisseberra 2021-11-29 kl. 21:14.
Citera
2021-11-29, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Du tänker det skulle ske -86?

Ja, skulle det vara något konstigt med det?

Det var under kalla krigets dagar och attentat förekom både i Sverige och utomlands.
Citera
2021-11-29, 21:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag har aldrig sett uppgifter på att SÄPO som organisation varit i lag med Ustaja. Deras våldsamma rykte och agerande gjorde att de flesta höll armlängds lucka till dessa. Men det finns ett viktigt frågetecken och det är SÄPOs grå eminens Folke Axman, mannen som närmast egenhändigt byggde upp dess antiterrorenhet.

I slutet av 60-talet och början av 70-talet begick både Ustaja och den Jugoslaviska underrättelsetjänsten ett antal mord i Sverige, även innan Miro Baresics avlivning av ambassdören Rolovic 1971. Axman var den på SÄPO som tog i tu med dessa till en början närmast på egen hand. Hans taktik att närma sig olika personer var uppenbart framgångsrik och FAs prestige växte. Han verkad till exempel stå utanför konflikterna mellan Hans Holmer och Olle Frånstedt.

Även under senare chefer som Sven-Åke Hjälmroth och PG Näss hade han en självständig ställning som var unik på SÄPO och som i många Und/Säk organisationer hade uppfattats som riskabel med tanke på risken att inte upptäcka felsteg, eller t o m förräderi. Nämns FA i uppgiften du sprang på?

Nej det gör han inte. Däremot ser jag på nätet att det talas om en mindre i stort sett "fristående grupp" inom Säpo som ägnat sig åt ngt slags dubbelspel med Ustasja där kroaterna officiellt bekämpades av Säpo men i hemlighet var samarbetspartners till den lilla Säpogruppen. Stort tack för informationen om FA.

Jag reagerar på detta som du förstår. LP talar om två kroater. Hon såg två män utanför bostaden. Vi har sett att två män med ungefär samma signalement befann sig vid en Van Tunnelgatan västra minuterna före mordet. Vi vet numera också att en Ustasja-man (vän med Baresic) sågs på Sveavägen mordkvällen, en uppgift som omedelbart rapporterades till justitieministern.

Att Säpo var ute mordkvällen gör inte saken mindre intressant. HH:s snabba ändring av Rimborns uppgifter är också intressanta i sammanhanget tycker jag.

Den lilla Säpogruppen ska, enligt en artikel på nätet, dessutom ha varit samma personer som planterade PKK hos HH. Dvs AK m fl.

Än så länge är de här uppgifterna enligt mig rätt svajiga. Behövs mer trovärdiga källor. Därför frågade jag dig.

Det här är vad jag efter en snabb googling hittade på nätet:

http://abe.freeshell.org/palme/node2.html

Den ursprungliga källan är en annan. Kan återkomma till den längre fram om det här uppslaget visar sig ha näring.
Citera
2021-11-29, 21:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

En sak till - vet du vilka Säpoanställda som förutom de namngivna personerna ingick i operation "Cosi fan Tutte"? Ryssroteln, vilka var de konkret?
Citera
2021-11-29, 21:59
Medlem
nisseberras avatar
Samarbetade ryssroteln med knarkspan? Ryska maffian var väl en del av KGB, och heroin och hasch kom från Afghanistan, som var ockuperat av ryssarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in