Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Nej det gör han inte. Däremot ser jag på nätet att det talas om en mindre i stort sett "fristående grupp" inom Säpo som ägnat sig åt ngt slags dubbelspel med Ustasja där kroaterna officiellt bekämpades av Säpo men i hemlighet var samarbetspartners till den lilla Säpogruppen. Stort tack för informationen om FA.
Jag reagerar på detta som du förstår. LP talar om två kroater. Hon såg två män utanför bostaden. Vi har sett att två män med ungefär samma signalement befann sig vid en Van Tunnelgatan västra minuterna före mordet. Vi vet numera också att en Ustasja-man (vän med Baresic) sågs på Sveavägen mordkvällen, en uppgift som omedelbart rapporterades till justitieministern.
Att Säpo var ute mordkvällen gör inte saken mindre intressant. HH:s snabba ändring av Rimborns uppgifter är också intressanta i sammanhanget tycker jag.
Den lilla Säpogruppen ska, enligt en artikel på nätet, dessutom ha varit samma personer som planterade PKK hos HH. Dvs AK m fl.
Än så länge är de här uppgifterna enligt mig rätt svajiga. Behövs mer trovärdiga källor. Därför frågade jag dig.
Det här är vad jag efter en snabb googling hittade på nätet:
http://abe.freeshell.org/palme/node2.html
Den ursprungliga källan är en annan. Kan återkomma till den längre fram om det här uppslaget visar sig ha näring.
Statssekreterare
Ulf jDahlsten uppgav att
Olof Palme ansett att beslutet om 18 års fängelse för
Miro Baresic var farligt och att han fruktade en hämndaktion!!! från MBs sida. Av denna anledning hade OP bett Dahlsten att kontakta SÄPO. Enligt Dahlsten hade OPs kännedom om Baresics förflutna varit ganska detaljerad.
Med tanke på vanstående konstaterar jag att OP trots sin oro inte ville ha livvakter och att Statssekreterare Ulf Dahlsten uppgav att Olof Palme ansett att beslutet om 18 års fängelse för Miro Baresic var farligt och att han fruktade en hämndaktion!!! från MBs sida. Av denna anledning hade OP bett Dahlsten att kontakta SÄPO. Enligt Dahlsten hade OPs kännedom om Baresics förflutna varit ganska detaljerad.
Med tanke på vanstående konstaterar jag att OP trots sin oro inte ville ha livvakter och att Dahlsten inte gör ett skit för att påverka detta. Säpochefen
Sven-Åke Hjälmroth är med vid ett möte 860121när MBs fängelsestraff diskuteras, inte heller SÅH gör något för att övertala OP att ständigt ha livvakter. Datumet är i samma veva som övervakningen av OP börjar iaktagas.
Att MB hade en relation till vissa individer inom Chilejuntan var känt för OP. Han hade därför ansett att ,det eventuella hotet mot honom bestod i en kombination av Baresics hat och Chilejuntans motiv.
Dahlsten uppgav vidare att OP hade uppfattningen att Baresic var en person som skulle kunna planera ett mord på honom!!!.
Hans Hederberg berättar i "
Offret och Gärningsmannen" att OP blev heligt förbannad när han fick reda på att MB under en permission besökt regeringskansliet i nådärendet och befunnit på väningen under statsministerns arbetsrum. När det gäller mördare och terrorister var OP ingen duva, vilket hedrar honom.
Här tror jag vi har bakgrunden till
Lisbeth Palmes utpekande av Ustaja. Makarna Palme hade uppenbarligen diskuterat MB och kroaterna veckorna före mordet. Ur den synpunkten är det faktum att OP rör sig utan livvakt ännu mer förbryllande och ofattbart.
Ang uppgiften om två GM på mordnatten var även SÄPO medvetna. Dess kontraspionagechef
Christer Ekberg var fullt informerad om innehållet i rikslarmet. Han anger själv , i jurkomm-förhör, att hans första uppgift när han kommer till SÄPOs ledningscentral 0135 är att kolla uppgifterna i rikslarmet. Han begär under natten komplettering av detta med propå om att gränserna ska spärras.
Åke Rimborn berättar att han inne på SBC först får berätta om LPs uppgifter för SÄPO. Han känner igen SÅH men inte den andre mannen på SÄPO. Allt talar för att den personen var CE.