Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Hans Holmér ansågs nog inte som sovjetvänlig av västeuropeisk polis och säkerhetspolis. Han uppfattades som opålitlig i meningen oseriös, som jag uppfattat det. Han hade dåligt omdöme, han var m a o personlighetsmässigt opålitlig, inte politiskt opålitlig. Då blir din matris ovan lite lättare att få ihop.

På 1970-talet höll Hans Holmér för övrigt på bli folkpartistisk kommunalpolitiker i Värmdö, hur stort förklaringsvärde man nu tycker det har. Eller om det var 1960-tal.
Han omgav sig med blåbruna snutar.
Citera
2021-02-03, 19:30
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Blå täckjacka spreds via media. Vittnen vill vara till lags.

Vill även framhålla den pseudovetenskapliga gärningsmannaprofilen, som troligtvis gjort stor skada i analysen av förloppet.
Citera
2021-02-03, 19:45
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Samma fredag, den 28 februari, klockan 18.23, 4 timmar och 58 minuter innan Palme mördades, raderades Olof Palmes digitala akt rörande den skatteprocess som pågick och en av de två fysiska akterna försvann ur arkivet. Den digitala raderingen skedde från en terminal på Länsrätten och någon lyfte ur den fysiska.

Länsrätten har alltid legat nära till hands för den som vill se ett mötesscenario. Jag antar att dessa två skumma händelser passar bra att länka ihop. Det kan dock framhållas att PU faktiskt utrett händelsen ovanligt grundligt, exempelvis pressade man anställda rejält i timtal samt GRK redogör för turerna förhållandevis noggrant. Såvitt jag förstår så hade även Palme redan tillgång till handlingarna via sin advokat, orginalen kan inte ha haft något värde i sig. Så frågan är vad som föreslås mer konkret? Ska dock inte hacka på dig för mycket då jag verkligen uppskattar scenarioplaneringen av den här typen, så fortsätt gärna skriva.
Citera
2021-02-03, 19:48
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
På sidan 31 hittar ni en bild på Ove Persson 70 år gammal:

https://issuu.com/soolmedia/docs/vallentuna2010/30

Bra gräv. Har flera gånger framhållit Föllinges överensstämmelse med Hans Hongelins signalement från Snickarbacken, som i sin tur mycket väl skulle kunna vara den man Nieminen ser minuterna tidigare. Om jag fått chansa på en person som var inblandad i MOP blir det honom.
Citera
2021-02-03, 20:57
Medlem
Mannen på David Bagares gata var ju möjligen lite sent ute för att vara GM. (Om GM dessutom hade blå täckjacka var det troligen inte GM.) Men mannen kanske såg GM när denne kom upp för trappan och började springa av den anledningen. Dvs han antog att strax efter GM skulle det komma poliser (eller bovar) vilka han ville undvika. I så fall lär han inte sprungit åt samma håll som GM.

Vore ju en twist om det finns ett okänt vittne...
Senast redigerad av Pinkeponken 2021-02-03 kl. 20:59.
Citera
2021-02-03, 21:21
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Länsrätten har alltid legat nära till hands för den som vill se ett mötesscenario. Jag antar att dessa två skumma händelser passar bra att länka ihop. Det kan dock framhållas att PU faktiskt utrett händelsen ovanligt grundligt, exempelvis pressade man anställda rejält i timtal samt GRK redogör för turerna förhållandevis noggrant. Såvitt jag förstår så hade även Palme redan tillgång till handlingarna via sin advokat, orginalen kan inte ha haft något värde i sig. Så frågan är vad som föreslås mer konkret? Ska dock inte hacka på dig för mycket då jag verkligen uppskattar scenarioplaneringen av den här typen, så fortsätt gärna skriva.

Ingen fara, all saklig kritik är utmärkt!

Länsrättsknäcket kan ju ha gjorts av många olika skäl. Att GRK och Polisen borrat djupt kan de ju säga. Ingen är så vitt jag vet misstänkt för detta och ingen har förklarat varför det gjordes.
De är väl lika tillförlitliga som i fallen med WT-män och övervakare?

Att detta knäck sker när det sker är, kanske en signal till oss andra; ”Se vad vi kan göra om vi vill!” och möjligen var det något mer i akten vi inte vet om som den långe mannen i ljus rock kort visade för OP innan attentatsmannen gjorde sitt jobb. Ett smart sätt att låsa OPs uppmärksamhet för en kort stund.

Att det kan vara fler sammansvurna på platsen anser jag vara rimlig i ett scenario som inbegriper någon form av samordnad operation som tändes vi lunch när Gruppen fick klart för sig att det var läge att slå till.
Citera
2021-02-03, 21:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det var väl även ett vittne som såg en lång blond man kl. 23.23 på en parallellgata till Tunnelgatan
pratandes i en walkie-talkie.

Jo, det är "Skelleftehamnsmannen" som skriver det i sina brev till PU. Anonym. Vi har väl sedan länge släppt den grejen. Utan att veta om den är sann eller falsk. Går liksom inte att komma vidare baserat på den info som finns.

Kommunalrådet i Ånge hävdade att han visste vem brevskrivaren var. En anställd på SJ som regelbundet åkte mellan Skelleftehamn och Stockholm. Han ska kommit till Sthlm C vid 22-tiden den kvällen.

PU pratade med mannens familj efter hans död men de förnekade bestämt att det var han som skrivit breven.

Svårt fall, doktorn grät.
Citera
2021-02-03, 21:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Bra gräv. Har flera gånger framhållit Föllinges överensstämmelse med Hans Hongelins signalement från Snickarbacken, som i sin tur mycket väl skulle kunna vara den man Nieminen ser minuterna tidigare. Om jag fått chansa på en person som var inblandad i MOP blir det honom.
Hej igen H24! Jag ifrågasatte tidigare idag på vilka grunder du i din sammanställning över olika vittnesuppgifter fick in vittnet Lars Jeppsson i kolumnen för de vittnen som har sagt sig ha sett en gärningsman i blå täckjacka, men du svarade aldrig på mitt inlägg. Gör gärna ett nytt försök, jag tycker att den här frågan är intressant:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Senast redigerad av Draifos 2021-02-03 kl. 21:38.
Citera
2021-02-03, 21:38
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Hej igen H24! Jag frågade dig tidigare idag på vilka grunder du i din sammanställning över olika vittnesuppgifter fick in vittnet Lars Jeppsson i kolumnen för de vittnen som skall ha sagt sig ha sett en gärningsman i blå täckjacka. Du svarade aldrig på mitt inlägg:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Uppdelningen mörk rock och blå täckjacka gjorde jag då det är de två etablerade, konkurrerande bilderna rörande signalement. Mörk rock från de ursprungliga vittnesförhören, blå täckjacka från Lisbeth, Grandvittnena och GMP. Jeppsson sorterade jag i den senare då han uppger "mörk dunjacka" i det första förhöret 860301. Ett poäng till Lag Täckjacka helt enkelt. Sen kan man argumentera för att uppdelningen mörk rock mot blå dunjacka kan vara en så kallad falsk dikotomi - det kan ju röra sig om en mörkblå rock eller en svart dunjacka, vem vet. Men det var så jag tänkte när jag gjorde tabellen at the time (det var flera år sen, hade den bara liggandes).
Citera
2021-02-03, 21:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Uppdelningen mörk rock och blå täckjacka gjorde jag då det är de två etablerade, konkurrerande bilderna rörande signalement. Mörk rock från de ursprungliga vittnesförhören, blå täckjacka från Lisbeth, Grandvittnena och GMP. Jeppsson sorterade jag i den senare då han uppger "mörk dunjacka" i det första förhöret 860301. Sen kan man argumentera för att uppdelningen mörk rock mot blå dunjacka kan vara en så kallad falsk dikotomi - det kan ju röra sig om en mörkblå rock eller en svart dunjacka, vem vet. Men det var så jag tänkte när jag gjorde tabellen at the time (det var flera år sen, hade den bara liggandes).
Ok, så Lars Jeppsson har alltså såvitt du vet aldrig sagt någonting alls om någon blå täckjacka. Möjligt att Lars J kanske inte skulle ha varit med här i din högra kolumn då, bland de vittnen som skall ha uppgett att gm hade en blå täckjacka:
Senast redigerad av Draifos 2021-02-03 kl. 22:21.
Citera
2021-02-03, 21:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Om man läser Jan Nilssons förhör om mannen i brunskinjacka. Så säger han att han stannat för rött ljus och ser då en taxi som stannar i korsningen och sedan gör en u-sväng samt ett par flickor som springer över Sveavägen.
När han får grönt ljus svänger han norr ut på Sveavägen och ser då, samtidigt som tjejerna anländer till platsen, en man i ljusbrun jacka som lämnar platsen springande in på tunnelgatan.
Ljusbrun och beige är nära så det kanske ändå var en andra man på plats.

Precis. För mig är Jan Nilssons vittnesuppgift om den springande mannen mycket förbryllande. Om vi utgår från att han såg rätt så var det alltså ytterligare en man som sprang in på Tunnelgatan i samband med mordet.

Bör väl ha varit någon halvminut efter skotten? Han såg hur Palme låg ner blödande och han såg folk runtomkring. Och samtidigt med det alltså den springande mannen i brun jacka.

Om vi tänker tillsammans, personer på mordplatsen tidsmässigt mycket nära mordet:

1. OP
2. LP
3. GM
4. AB
5. Mannen i beige lite norrut
6. Mannen som "pratade med paret Palme" enligt AD.

------

7. En ljushårig kille 20-25 år (enligt Per Vallin)
8. En flinande tjej (enligt Per Vallin)
9. Eventuellt ytterligare någon person om vi ska tro Göran Israelsson, Åke Larsson m fl.

-----

10. Stefan G och de andra passagerarna i HJ:s taxi.
11. AH/KJ.

----

Därefter blir det svårt att pricka rätt tycker jag. Men syskonen Vallin är ju tidigt där.

Frågan är då vem som sprang in på Tunnelgatan?

Eller kan den springande mannen ha kommit söderifrån? Det är ju rätt dåligt kartlagt vilka som befann sig där. Enligt LL avviker en ljus figur hastigt söderut och han passerar mörkt klädda personer vilka de nu var.

Vi har ju Tunnelbanemannen på andra sidan gatan klädd i något ljust/beige/brunt. Kan han obemärkt ha kutat över gatan? Och i så fall varför? Hade väl varit smartare att stillsamt knalla iväg västerut? Eller gått ner till tunnelbanan?

Det slöa sättet att resonera är att Jan Nilsson såg fel men det lämnar vi därhän tycker jag.
Citera
2021-02-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis. För mig är Jan Nilssons vittnesuppgift om den springande mannen mycket förbryllande. Om vi utgår från att han såg rätt så var det alltså ytterligare en man som sprang in på Tunnelgatan i samband med mordet.

Bör väl ha varit någon halvminut efter skotten? Han såg hur Palme låg ner blödande och han såg folk runtomkring. Och samtidigt med det alltså den springande mannen i brun jacka.

Om vi tänker tillsammans, personer på mordplatsen tidsmässigt mycket nära mordet:

1. OP
2. LP
3. GM
4. AB
5. Mannen i beige lite norrut
6. Mannen som "pratade med paret Palme" enligt AD.

------

7. En ljushårig kille 20-25 år (enligt Per Vallin)
8. En flinande tjej (enligt Per Vallin)
9. Eventuellt ytterligare någon person om vi ska tro Göran Israelsson, Åke Larsson m fl.

-----

10. Stefan G och de andra passagerarna i HJ:s taxi.
11. AH/KJ.

----

Därefter blir det svårt att pricka rätt tycker jag. Men syskonen Vallin är ju tidigt där.

Frågan är då vem som sprang in på Tunnelgatan?

Eller kan den springande mannen ha kommit söderifrån? Det är ju rätt dåligt kartlagt vilka som befann sig där. Enligt LL avviker en ljus figur hastigt söderut och han passerar mörkt klädda personer vilka de nu var.

Vi har ju Tunnelbanemannen på andra sidan gatan klädd i något ljust/beige/brunt. Kan han obemärkt ha kutat över gatan? Och i så fall varför? Hade väl varit smartare att stillsamt knalla iväg västerut? Eller gått ner till tunnelbanan?

Det slöa sättet att resonera är att Jan Nilsson såg fel men det lämnar vi därhän tycker jag.

Basfakta.
Bra frågor. Jag tänker som så här:
Skotten faller då Anders D, Hans J och Leif L får grönt ljus. De ska mot Kungsgatan allesammans.
Jan N gör sin observation precis efter att han fått grönt och ska svänga höger från Tunnelgatan mot Kungsgatan.
Självklart har det slagit om till rött i sydlig riktning då.
Jag kan inte tänka mig att intervallen var så mycket kortare än en minut.
Jan N bör alltså ha sett en springande man ca en minut efter mordet.

De kända manspersoner som var på trottoaren var då förutom Engström Stefan G, Hans J, Per W, Göran I, Anders E, Anders B, Jan-Åke S och Bengt P.

Ingen stämmer med Jan N:s springande man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in