Citat:
Ursprungligen postat av
Calle134
Om man läser Jan Nilssons förhör om mannen i brunskinjacka. Så säger han att han stannat för rött ljus och ser då en taxi som stannar i korsningen och sedan gör en u-sväng samt ett par flickor som springer över Sveavägen.
När han får grönt ljus svänger han norr ut på Sveavägen och ser då, samtidigt som tjejerna anländer till platsen, en man i ljusbrun jacka som lämnar platsen springande in på tunnelgatan.
Ljusbrun och beige är nära så det kanske ändå var en andra man på plats.
Precis. För mig är Jan Nilssons vittnesuppgift om den springande mannen mycket förbryllande. Om vi utgår från att han såg rätt så var det alltså ytterligare en man som sprang in på Tunnelgatan i samband med mordet.
Bör väl ha varit någon halvminut efter skotten? Han såg hur Palme låg ner blödande och han såg folk runtomkring. Och samtidigt med det alltså den springande mannen i brun jacka.
Om vi tänker tillsammans, personer på mordplatsen tidsmässigt mycket nära mordet:
1. OP
2. LP
3. GM
4. AB
5. Mannen i beige lite norrut
6. Mannen som "pratade med paret Palme" enligt AD.
------
7. En ljushårig kille 20-25 år (enligt Per Vallin)
8. En flinande tjej (enligt Per Vallin)
9. Eventuellt ytterligare någon person om vi ska tro Göran Israelsson, Åke Larsson m fl.
-----
10. Stefan G och de andra passagerarna i HJ:s taxi.
11. AH/KJ.
----
Därefter blir det svårt att pricka rätt tycker jag. Men syskonen Vallin är ju tidigt där.
Frågan är då vem som sprang in på Tunnelgatan?
Eller kan den springande mannen ha kommit söderifrån? Det är ju rätt dåligt kartlagt vilka som befann sig där. Enligt LL avviker en ljus figur hastigt söderut och han passerar mörkt klädda personer vilka de nu var.
Vi har ju Tunnelbanemannen på andra sidan gatan klädd i något ljust/beige/brunt. Kan han obemärkt ha kutat över gatan? Och i så fall varför? Hade väl varit smartare att stillsamt knalla iväg västerut? Eller gått ner till tunnelbanan?
Det slöa sättet att resonera är att Jan Nilsson såg fel men det lämnar vi därhän tycker jag.