2021-11-28, 20:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Marcus Oscarsson & Bergfelt fick frågor som var tillrättalagda för två nysvenska från Afrika varav den ene lagat mat i USA sedan 90-talet Fy skäms SVT som lät frågorna få de Vita att framstå som minst lika korkade.

Minst lika korkade, vad menar du? De blev ju helt utklassade. På vilket sätt var frågorna tillrättalagda?
Citera
2021-11-28, 20:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Ja, att kunna Fe är allmänbildning.
Men att kunna smeknamn på för länge sedan avdankade fotbollsstjärnor och vad lokala fotbollsarenor heter är värdelöst vetande.
Som någon skrev, detta är en tävling för Svenssonkillar.

Jag kunde Fe men jag vet inte varför. Det är en kunskap som jag aldrig i helvete har haft eller kommer att ha nytta av. Det är möjligt att det är allmänbildning, men varför ska man veta det?
Citera
2021-11-28, 20:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag kunde Fe men jag vet inte varför. Det är en kunskap som jag aldrig i helvete har haft eller kommer att ha nytta av. Det är möjligt att det är allmänbildning, men varför ska man veta det?

Man har väl kanske ingen direkt nytta av att kunna järns kemiska beteckning. Men det är ju sådan kunskap som ofta kommer på köpet om man har en bra allmänbildning. Det latinska ordet för järn är ferrum och heter något liknande på samtliga språk som har sitt ursprung i latinet.

Det är ju så det funkar med allmänbildning. Saker och ting hänger ihop och därför kan man automatiskt massa saker som man inte direkt har nytta av om man har en allmänt god kunskap om världen vi lever i. Därför är en god allmänbildning en bra indikator på att man har hyfsad förståelse för hur världen fungerar.
Citera
2021-11-28, 20:48
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
På vilket sätt var Marcus Oscarsson bättre än Carina Bergfeldt? Båda var för jäkla kassa. När två vuxna personer inte vet vad det latinska ordet för järn är då har det gått för långt, om ni frågar mig (och min kemi-lärarinna).

Jag tycker det är konstigt att till exempel sport och kultur skulle vara mer allmänbildning än naturvetenskap och teknik. Fe var den lättaste frågan i hela programmet för tusan! Vetenskap och matte hänger ihop med logiskt tänkande och det behöver vi mer av i samhället.
Citera
2021-11-28, 21:17
Medlem
Maureliuss avatar
Marcus Oscarsson & Bergfelt, de nutida kändisar i bandvagnspropagandan av idag, som ständigt undervisar pöbeln om världsläget!
Citera
2021-11-28, 21:50
Medlem
Citat:
På de flesta latinska språk heter järnväg någon variant av ferrum, har man varit i sådana länder har man noterat detta och gissar inte på CE. Men det var ju helheten av Begfeldt/Oscarssons insats som var bedrövlig, inte att de missade Fe.
Citera
2021-11-28, 22:01
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Tja, om du någon gång skulle få för dig att lösa korsord är Fe bra att kunna, Till exempel.
Citera
2021-11-28, 22:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Marcus Oscarsson & Bergfelt fick frågor som var tillrättalagda för två nysvenska från Afrika varav den ene lagat mat i USA sedan 90-talet Fy skäms SVT som lät frågorna få de Vita att framstå som minst lika korkade.

Hur menar du "nysvenska från Afrika" ?

Jason är född i Lund, i en akademikerfamilj (det märks på hans extrema allmänbildning). Ytterligare kommentarer onödiga, då han är en av Sveriges bästa och mest folkkära musiker.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Timbuktu_(artist)

Marcus kom till Sverige som 3-åring 1974, uppvuxen i Göteborg. Även han i en välbärgad miljö. Spenderade mycket tid med sin mormor i Smögen, vilket gav honom matlagningsintresset. Har sedan gjort sig en karriär i New York där han driver och verkar i ett flertal restauranger, han har nog spridit mer svensk kultur över världen än de flesta. Det hela har också gett honom 50 mille på banken.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marcus_Samuelsson

Lite oklart varför du väljer att benämna dessa framgångsrika svenskar som "nysvenska från Afrika". Varför inte "Svenska framgångsrika entreprenörer" (vilket är en mer korrekt benämning).
Citera
2021-11-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Har aldrig förstått varför Bergfeldt fått så framträdande roller. Hennes talkshow var ganska lam och tafatt, hennes USA rapporter i SVT var vanligen en tunn sammanfattning av vad vi alla själv kunde läsa och se på amerikansk media.
Hon har en för SVT perfekt kombination av låg IQ och hög PK.
Gjorde succé som vänsteraktivistisk och Trumphatande USA-korre och belönades därför med egen talkshow.
Skrattade högt åt fiaskot i På Spåret.
Har länge misstänkt att Oscarsson inte heller är den vassaste kniven i lådan och han bekräftade det med besked.
Citera
2021-11-28, 22:36
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag är patetisk nog att svara mig själv:

Agnes Wold, läkare och professor i klinisk bakteriologi och Christer Lundberg, radiopratare och författare.
Marcus Oscarsson, politisk kommentator och journalist och Carina Bergfeldt, journalist och författare.
Dilan Apak, komiker och Moa Lundqvist, komiker.
Patrik Arve, artist, och Irena Pozar, Expressens krönikör.
Johan Glans, komiker och Farah Abadi, programledare.
Hanna Hellquist, radio- och tv-personlighet och Ina Lundström, podcastprofil och ståuppare.
Jonatan Unge, podcastprofil och komiker och Cecilia Düringer, programledare och lärare.
Magdalena Forsberg, programledare och före detta skidskytt och Claes Elfsberg, journalist.
Marcus Samuelsson, krögare och Jason ”Timbuktu” Diakité, artist.

Känns väl inte så jättepolitisk i år, trots allt. Flera, men inte alls alla, tillhör det berömda klägget.

förr hade de fler från sportens värld. men jaja, kunde varit värre. unge, hellquist och glans får tummen upp.
Citera
2021-11-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hur menar du "nysvenska från Afrika" ?

Jason är född i Lund, i en akademikerfamilj (det märks på hans extrema allmänbildning). Ytterligare kommentarer onödiga, då han är en av Sveriges bästa och mest folkkära musiker.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Timbuktu_(artist)

Marcus kom till Sverige som 3-åring 1974, uppvuxen i Göteborg. Även han i en välbärgad miljö. Spenderade mycket tid med sin mormor i Smögen, vilket gav honom matlagningsintresset. Har sedan gjort sig en karriär i New York där han driver och verkar i ett flertal restauranger, han har nog spridit mer svensk kultur över världen än de flesta. Det hela har också gett honom 50 mille på banken.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marcus_Samuelsson

Lite oklart varför du väljer att benämna dessa framgångsrika svenskar som "nysvenska från Afrika". Varför inte "Svenska framgångsrika entreprenörer" (vilket är en mer korrekt benämning).

Han är inte ”extremt allmänbildad”. Varför är du så besatt av att påstå det hela tiden?
Citera
2021-11-28, 23:46
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Tja, om du någon gång skulle få för dig att lösa korsord är Fe bra att kunna, Till exempel.
Korsord? Varför inte använda kemikunskaperna från skolåren som en språngbräda till djupare insikter? Naturvetenskaperna är jätteintressanta och spännande och är mer lätttillgängliga än någonsin tidigare. Korsordet ter sig trist och begränsande i jämförelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in