Citat:
Ursprungligen postat av
moralhora
Att Anna ska ha gått "två-tre" år i KBT-terapi ser jag nästan som uteslutet. Antingen det eller så måste hon vara sjukt resistent mot all slags behandling med tanke på att det fokuserar sig på att bryta negativa beteendemönster, vilket innebär att man måste ha någon slags insikt i att man faktiskt HAR dåliga mönster.
Nedanstående citat visar fortfarande en brist på total självinsikt:
Okej att någon människa här och där kan genuint behandla en illa i livet, men om det är ett återkommande tema i ens liv så måste man inse att det finns en konstant i ekvationen och det är en själv. Antingen så drar Anna till sig människor som aktivt behandlar henne illa eller så är det så - ve och fasa - att det är Annas beteende som är det faktiska problemet.
Så mycket för KBT.
Anna är nog behandlingsresistent pga den person hon är född till och har utvecklats till.
KBT är den typ av terapi man helst kör med utifrån Annas person, då sådana som henne inte gynnas av psykoterapi.
I KBT pratar man om nuet och att man aktivt ska nöta in nya tankebanor och nya alternativa tillvägagångssätt.
Anna är ju väldigt kravundvikande och får sällan tummen ur aschlet, i podden säger hon att genom samtal med sin kurator så bestämde hon sig till slut för att vara med i BLVIP, om det stämmer eller inte, har jag ingen aning om.
Jag trodde det var Erwik som övertalade Anna till det programmet.