Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej, det är det inte, det är ditt eget påhitt. Du målar upp en felaktig bild.
Visa mig var jag säger att det inte kommer att finnas böcker!!!
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
För att det ska finnas böcker, som man inte skriver själv...
Ah, böcker som man skriver själv, är inte böcker
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
...och som kan ges ut i massupplaga
Ah, böcker som man inte kan ge ut i massupplaga är inte böcker
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
krävs tryckpressar.
Får man kopiera andras böcker genom avskrivning, så att det blir massupplaga utan tryckpressar, är det böcker?
"Biblioteket i Alexandria var under antiken det största biblioteket i världen och gjorde Alexandria till ett ledande lärdomscentrum. Det förmodas att det grundlades omkring 280 f.Kr. av Ptolemaios II av Egypten. Eratosthenes och Aristarchos forskade aktivt vid biblioteket, som i sin storhetstid ska ha haft mellan 400 000 och 700 000 rullar"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Biblioteket_i_Alexandria
Ah, men rullar är inte heller böcker säger du, ok.
Dom första enligt din definition av böcker, i massutskick, med tryckpressar kom runt 1450-talet genom Gutenberg och andra, Detta långt innan industrialiseringen som jag antar att du hänvisar till med "tryckpressar i massupplaga"?
Och "I Kina torde tryck på papper ha förekommit från ca år 700."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Boktryckarkonst#Asien
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
För att tillverka en tryckpress krävs metall och andra maskiner som kan bearbeta den metallen till delar som skapar tryckpressen.
Ah, det måste vara i metall:
"Omkring år 1000 började Bi Sheng i Kina använda enskilda lösa typer för enskilda bokstäver, först framställda i bränd lera, senare i koppar eller bly"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Boktryckarkonst#Asien
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Metall utvinns av malm och någon måste jobba med att ta fram malmen och anrika den. Ett tungt och smutsigt jobb som ingen skulle välja om man slapp arbeta.
Ja så är det, om man nu är tvingad till det, därför kan lönearbete jämföras med slaveri.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Papper ska skapas. Träd ska huggas ner. Bläck framställas. Det finns många arbetsinsatser för att skapa en tryckpress.
Det är ju inte så att arbete kommer att helt upphöra, och människor i den nya ordningen bara ligger på soffan. Människan är skapad för att själv skapa och arbeta, från minsta barnen till vuxna så vill man göra och skapa saker. Om tvingande arbete togs bort, så skulle människor ändå vilja arbeta, det kan man se när människor går i pension, det är många som vill fortsätta att arbeta på jobbet, men framförallt hittar dom på något att göra ändå, snickra, måla, fixa huset o.s.v.
Så det är som jag sade, du försöker måla upp en felaktig bild, en bild enligt dig själv, och sedan anklagar du mig med den bilden och påstår att det är så det kommer att vara.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Det är likadant med radio och TV, det krävs mängder av arbetsinsatser och materialframställning ingen skulle vilja göra i en värld där man inte behövde arbeta.
Radio och TV vet jag inte om det behövs eller ens om någon vill ha, man är nog upptagen med saker i verkliga livet. Men om man nu ville ha saker och ting, så tror jag folk vill arbeta även om man inte är tvingad till det. Men man gör det när man vill, och i sin egen takt, och man gör det även om det är ansträngande, smutsigt och tungt. Pensionärer är inte tvingade till sådant jobb, men många jobbar med sådant ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Allt som kräver metall går bort. Likadant plast, vem skulle vilja arbeta i plastindustrin? Gummi, syntetmaterial, väck. Tåg, motordrivna båtar, cyklar...fyll på själv.
Du vill ha allt som den här världen har? Vill du även ha den miljöförstöring som det innebär?
I alla fall, varför skulle metall gå bort? Nu antar du en massa igen. Man har använt som det står i Wikipedia, bränd lera, koppar, bly och andra metaller långt innan man började använda järn som jag antar att du bara tänker på?
Men även järn, varför skulle inte någon eller några kunna gå samman och tillverka järn, varför är det omöjligt? Plast vet jag inte, kanske, det har funnits naturgummi långt innan syntetisk gummi. Men även där. om man nu behöver plast och syntetisk gummi, så tror jag knappast det behövs storskaliga smutsiga industrier, där människor behöver slaveriarbeta.