Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Så trollen gör som du, ditt bästa?
Ja.
Citat:
Inte fysiskt, men psykiskt. Om man t.ex. tidigare var nazist och ändrar sina åsikter, är man då samma person som när man var nazist?
Naturligtvis är man samma person. Man har bara bytt ideér.
Citat:
Du har fel! Min bevekelsegrund är sanningen oavsett hur den ser ut. Den bevekelsegrunden hade jag innan, när jag var ateist, och den bevekelsegrunden har jag nu som troende. Och för att komma fram till sanningen om vår verklighet så undersöker jag fakta (det som i verkligheten är fakta) och försöker vara förnuftig.
Fast det finns ju inga fakta i ditt påstående om att människor ska leva ett evigt liv på jorden. Det finns ju inte ens sunt förnuft, av flera anledningar jag redan nämnt.
Citat:
Nu gjorde du det igen, du uttrycker fördomar om mig, på vilket sätt kommer vi närmare sanningen om sakfrågorna på det här sättet?
Att du inte tar hänsyn till fakta är ingen fördom, det kan ju envar som läser dina inlägg konstatera.
Bibeln är ingen faktabok.
Citat:
Jag skulle också kunna säga att din bevekelsegrund inte tar hänsyn till fakta eller sunt förnuft, hjälper det argumenten för sakfrågorna på något sätt?
Du skulle kunna säga det men isf har du ju fel. Jag ser till den fakta vi känner till idag och där ingår inte evigt liv.
Citat:
Jag backar för att det känns meningslöst att diskutera med någon som ständigt kommer med anklagelser så som att jag har naiva åsikter, och som inte tar hänsyn till vad jag förklarat tidigare, utan målar upp en helt felaktig bild av vad jag tror på, och sedan anklagar mig med den felaktiga bilden.
Du backar bara när du inte hittar svar i bibeln. De bilder jag målar upp är inte felaktiga utan en konsekvens av vad du säger. Om jag tex säger att det inte kommer att finnas filmer eller böcker eller inspelad musik i din framtida värld så är det ju en förlängning av din beskrivning av den världen.
Citat:
Det blir i alla fall inte bättre av att du anklagar människor för naiva åsikter. Det du kan göra är att argumentera, och om du tycker att personen är naiv, så kan du försöka argumentera på ett annat sätt eller ha bättre argument.
Bättre argument? Du svarar ju inte på de jag har. Jag förklarar innebörden och komplikationerna av ett evigt liv, tex det här med barnafödandet, och ditt svar är att man inte måste ha barn för att vara lycklig. Det är inget motargument, det är en känsla du har som inte majoriteten människor håller med om.
Du ifrågasätter inte och du vill inte se vart dina åsikter leder i förlängningen, och det är naivt.
Det är ett barns inställning "Men jag VILL att det ska vara så här!" även om precis alla fakta och allt sunt förnuft strider mot det.