Citat:
Ursprungligen postat av
IcyHeart
Är nog du som inte tänkt.
Kolla denna graf på SVTs sida så ser du tydligt, extremt tydligt, vaccinationens effekt, jämfört med förra årets våg 1 och våg 2. Kolla särskilt sjukhusinläggningarna förra året under denna tid, jämfört med nu.
(Det var ca 4 ggr så många inlagda, samma tidsperiod).
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
(Klicka på knappen ”Gå till slutenvården” så ser du grafen).
Sedan så klart att de 15-20% ovaccinerade gör en skillnad. Plus att vi inte har några restriktioner nu i princip (förutom detta nya förslag). Plus att vaccinets effekt börjar avta en del för vissa. Så visst, en viss del kommer ju att bli smittade. Med en del enkla åtgärder kan vi hålla det till ett minimum i alla fall.
Jag drar ett datum ur den grafen, "antal coronapatienter i slutenvården", exempelvis 13 november.
2020: 1213
2021: 240
Det uppenbara är att det är färre i år.
Betyder det att vaccinerna är att tacka? Eller är det en kombination av många variabler?
Där en väsentlig av dem är att vi inte hade lika många invånare med genomgången infektion under 13/11-20.
Det kan ju vara lika uppenbart att säga: "Det är på grund av att vi hade så många förstagångs-smittade som antalet var så högt 13/11-20."
Då hänvisar jag till denna länk hos
Folkhälsomyndigheten där du tydligt ser att smittade och intensivvårdade fall korrelerar.
Samma info finns i den länk du postade hos SVT. Håller du med?
En intressant sak jag såg idag är att det inte var någon märkbar nedgång i antalet smittade när regeringen införde restriktionerna gällande
kvadratmeter, det ökade ju markant i mars 2021 igen. De har två alternativ enligt Generaldirektören på Folkhälsomyndigheten:
Citat:
eftersom vi nu kan konstatera att vi har personer på sjukhus som har vistats i miljöer där man har utsatts för smitta, behöver vi säkra den här typen av tillställningar. Antingen genom åtgärder som begränsar risken för smitta, med avstånd och så vidare, eller att ställa krav på vaccinationsbevis.
GP 18/11-21
De vill alltså "säkra" biografer osv genom att införa vaccinationsbevis när det klart och tydligt visats gång på gång att vaccinerade smittar.
Snacka om falsk trygghet, jag tycker synd om er arma människor som förlitar er till vaccinationsbevisen och kraven på dessa vid tillställningar. Detta kan vara startskottet på något mycket dystert, den som lever får se