2021-11-18, 09:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
1. Givetvis kan vaccinet skydda. Ok. Är man rädd kan man låta vaccinera sig. Ingen hindrar dig.
Inget hindrar någon från att vara ovaccinerad heller.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
2. Den första vågen är ju alltid farligast. När färre sedan dör beror det inte säkert på vaccinet utan på att befolkningen byggt upp ett immunförsvar mot viruset.
Nej, andra vågen är farligast följt av en lite mindre tredje våg.

Finns säkert någon sanning i det du säger men att antalet döda skulle vara så lågt pga av befolkningen byggt upp ett immunförsvar anser jag vara osannolikt. Det är en annan faktor som har gjort det.
Citera
2021-11-18, 09:07
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
En studie av CDC säger annorlunda.

https://www.cdc.gov/media/releases/2021/s1029-Vaccination-Offers-Higher-Protection.html
Intressanta siffror men det saknas ett viktigt mått, nämligen i vilken utsträckning folk utsätts för smitta.
Det finns gott om studier som kommit fram till att antikroppssvaret är betydligt bättre hos de som gått igenom en infektion än hos de som enbart blivit vaccinerade.
Hur som helst så minskar skyddet över tid, både hos vaccinerade och ovaccinerade med genomgången sjukdom. Det är det stora problemet, och jag hoppas verkligen att man får fram ett verksamt botemedel så att man slipper vaccinera allmänheten utan kan fokusera på riskgrupper.
Citera
2021-11-18, 09:08
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är helt otroligt vilka vettskrämda kärringar sådana som du är.
OK om du fruktar viruset så pass att du finner det lämpligt att testa Pfizer-sprutorna, jag har all respekt för det. Dock verkar du inte det minsta övertygad om att preparatet fungerar, eftersom du är livrädd för viruset trots att du tagit det.
Varför tog du sprutorna om du inte tror att de fungerar?

Jag tror de funkar. Har inte ännu blivit smittad och inte heller fått bieffekter. Måste väl vara en del av de övriga 95% som inte får biverkningar.
Citera
2021-11-18, 09:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
"För vecka 42 har hittills 23 bekräftade fall rapporterats avlidna. Av dessa var 3 ovaccinerade", skriver FHM.
Av dessa 23 så hade 18st hemtjänst eller SÄBO.

Antalet vårdade på IVA under perioden var 15st. Av dessa 15 så var 11 ovaccinerade. medelåldern där var 56 år.
Citera
2021-11-18, 09:10
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Inte konstigt du beter dig passivt aggressiv när du är så korkad att du jämför flat-earth personer med vaccinskeptiker. Jag kommer glädjas över att Jag och Du tillsammans får våra fri- och rättigheter indragna i framtiden, ju längre tiden går. Jag kommer säga "vad var det jag sa" medans du kommer känna dig som den största idioten på planeten

Just nu har du staten i ryggen och känner dig som en duktig hund som går snällt i koppel, men när den duktiga hunden som såg ner på dom dumma hundarna får samma behandling själv, då blir duktiga hunden ledsen i ögat

S:t görans har en akutmottagning som är öppen 24/7. Vi kan göra ett test. Du o jag går dit. O så kör du dina "teorier" och jag bara väntar o visar vaccinpass så ser vi hur lång tid i minuter det tar innan du blir inspärrad för paranoid shizofreni.
Citera
2021-11-18, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Nu är det ju ändå rätt uppenbart du och dina gelikar som har blivit en del av problemet, inte tvärtom.
Och om ett företag inte tänker släppa in personer utan covidpass så har dom alla rättigheter att göra det då det är deras event och det är dom som bestämmer sina egna regler.

Är det verkligen så?
Kan dom alltså bestämma att inga handikappade får komma in (för att det är så jobbigt att fixa rullstols-ramper och sånt)?
Får dom porta folk med ett visst ursprung?
Får dom utan påföljder bestämma att inga homosexuella är välkomna?

Nja... Tänk en gång till.
Citera
2021-11-18, 09:12
Medlem
Citat:
Inget hindrar någon från att vara ovaccinerad heller.

Det gör det visst. Om man inför vaccinpass som utestänger en stor del av befolkningen från olika saker (det här är bara det första steget), till den grad att man inte kan leva ett normalt liv, så är det explicita hinder, hur du än väljer att vrida på det rent semantiskt. Det finns element av tvång även innan faktiska tvångsinjiceringar.
Citera
2021-11-18, 09:12
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Tack för den länken.

Ja, allt detta är självklart utprovat i olika simulatorer på förhand (därmed inte sagt att hela förloppet är en konspiration, det räcker om det finns sådana element i det hela). Man använder sig av befintlig forskning kring informationspåverkan och hur det mänskliga psyket är uppbyggt. Det är lite för väl uttänkt och strukturerna bakom, den uppenbara mödan som lagts på detta, skiner igenom. Det är också en svaghet i detta fuskbygge. Det går för snabbt och hela skiten läcker som ett såll.
Visst är det så. Precis som du säger, allt behöver inte vara arrangerat från grunden men man besitter kunskaper i hur mänskliga psyket fungerar, inte minst från Sovjetunionen, som man kan tillämpa på en uppkommen situation. Många makthavare verkar vara fullständigt samvetslösa i sin användning av denna kunskap. Med vår tids starka statliga och överstatliga institutioner, sociala medier som sammanlänkar oss alla, osv., så finns det anledning till pessimism framåt vad gäller mänsklig frihet och självständighet.
Citera
2021-11-18, 09:13
Medlem
Softers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
S:t görans har en akutmottagning som är öppen 24/7. Vi kan göra ett test. Du o jag går dit. O så kör du dina "teorier" och jag bara väntar o visar vaccinpass så ser vi hur lång tid i minuter det tar innan du blir inspärrad för paranoid shizofreni.
Men gud så duktig du är, kommer personalen säga när de klappar dig på huvudet
Citera
2021-11-18, 09:15
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
En studie av CDC säger annorlunda.

https://www.cdc.gov/media/releases/2021/s1029-Vaccination-Offers-Higher-Protection.html
Den motsäger ju i så fall Israel studien som säger smittade har högre skydd. Alltså har vi två studier som går åt motsatt riktning vilket innebär att den ena forskningen ljuger och den andra talar sanning.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/studie-covid-smitta-gav-battre-skydd-an-vaccin

Om jag inte minns fel så skylls ju allt på delta numera.

EDIT fann en Svensk länk.
Senast redigerad av rtyuio 2021-11-18 kl. 09:22.
Citera
2021-11-18, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Nu är det ju ändå rätt uppenbart du och dina gelikar som har blivit en del av problemet, inte tvärtom.
Och om ett företag inte tänker släppa in personer utan covidpass så har dom alla rättigheter att göra det då det är deras event och det är dom som bestämmer sina egna regler.

Förstår du inte vad ordet LAG betyder? Är det oklart på nåt sätt?

Mina gelikar? Vilka är det? Dom som kan tyda lagtexter eller?
Citera
2021-11-18, 09:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Intressanta siffror men det saknas ett viktigt mått, nämligen i vilken utsträckning folk utsätts för smitta.
Det finns gott om studier som kommit fram till att antikroppssvaret är betydligt bättre hos de som gått igenom en infektion än hos de som enbart blivit vaccinerade.
Hur som helst så minskar skyddet över tid, både hos vaccinerade och ovaccinerade med genomgången sjukdom. Det är det stora problemet, och jag hoppas verkligen att man får fram ett verksamt botemedel så att man slipper vaccinera allmänheten utan kan fokusera på riskgrupper.
Jag är inte övertygad om att immuniteten avtar så som påstås. Vad jag förstår är det antikroppar i omlopp man mäter, och det kan ju inte vara meningen att man skall leva med ett konstant immunpåslag? Det låter i mina öron helt orimligt, det måste väl vara när man utsätts för smittoämnen som immunförsvaret skall aktiveras och producera antikroppar?

Om man trots allt tror att vaccinens effekt avtar så som beskrivs så är det väl en utmärkt idé att hålla samhället öppet nu när folk är vaccinerade och har ett skydd mot allvarlig sjukdom? På så vis kommer man ju att utsättas för smittoämnet och träna immunförsvaret på att bekämpa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in