Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Intressanta siffror men det saknas ett viktigt mått, nämligen i vilken utsträckning folk utsätts för smitta.
Det finns gott om studier som kommit fram till att antikroppssvaret är betydligt bättre hos de som gått igenom en infektion än hos de som enbart blivit vaccinerade.
Hur som helst så minskar skyddet över tid, både hos vaccinerade och ovaccinerade med genomgången sjukdom. Det är det stora problemet, och jag hoppas verkligen att man får fram ett verksamt botemedel så att man slipper vaccinera allmänheten utan kan fokusera på riskgrupper.
Jag är inte övertygad om att immuniteten avtar så som påstås. Vad jag förstår är det antikroppar i omlopp man mäter, och det kan ju inte vara meningen att man skall leva med ett konstant immunpåslag? Det låter i mina öron helt orimligt, det måste väl vara när man utsätts för smittoämnen som immunförsvaret skall aktiveras och producera antikroppar?
Om man trots allt tror att vaccinens effekt avtar så som beskrivs så är det väl en utmärkt idé att hålla samhället öppet nu när folk är vaccinerade och har ett skydd mot allvarlig sjukdom? På så vis kommer man ju att utsättas för smittoämnet och träna immunförsvaret på att bekämpa det.