Citat:
Ursprungligen postat av
Slottsherre
Oförskämt lätt för min del, eftersom det är en av mina favoritböcker. Elias Canettis Förbländningen.
Jag har aldrig blivit så glad över ett Nobelpris som när han fick det.
"Slödder köres på porten"

Aha, ja det visste jag inte, rena patafysiken! Undrar hur akademien vägde romanen mot biografierna?
Personligen tror jag han fick nobelpriset för de tre delarna. Men då har jag förstås inte läst Förbländningen helt ännu men biografin är märklig, närmast hypnotiserande, prosa.
Sen är det massan och partyt kvar... samt häftet om Kafka som jag köpte nyligen. Den där boken om massan har jag inte tänkt läsa på länge än...
Såg att det kommit en titel med brev mellan Veza, Elias och George, något man vill eller kanske inte vill läsa:
Dearest Georg: Love, Literature, and Power in Dark Times: The Letters of Elias, Veza, and Georges Canetti, 1933-1948
In 1934, Veza Taubner and Elias Canetti were married in Vienna. Elias describes the arrangement to his brother Georges as a “functional” marriage. Meanwhile, an intense intellectual love affair develops between Veza and Georges, a young doctor suffering from tuberculosis.
Över till Slottsherre med en kurs i masspsykologi.