2021-11-13, 21:16
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Desperat famlande gissning: Delblanc?
(Författaren verkar ju ha humor).

Nej, inte Delblanc, även om upphovsmannen till verket vi söker också kunde tycka till om litteratur:

Citat:
”Le style c’est l’homme”, säger Buffon. Samma avstånd som det är mellan Strindberg och Heidenstam personligen är det mellan deras språk. Strindberg beklagade en gång, att han av olika anledningar hade för bråttom i sitt arbete; han fick sällan tid att läsa igenom vad han skrivit. Det var naturligtvis hans stormiga blod som i första hand hade bråttom. Att bearbeta en stil är för övrigt inte alltid detsamma som att förbättra den. Mycket av den spontana kraften i Strindbergs framställningskonst, dess ”naturlighet”, dess fart och uttrycksfullhet, dess frihet från longörer skulle bara ha lidit på en långsammare penna. Vad han skrivit det hade han skrivit.

Heidenstams prosa är framarbetad, stiliserad, teatralisk i sin klassicism – framför allt när den eftersträvar den stora enkelheten. Inte ens om författaren använder vardagsspråk kan han avstå från att tumma på det tills det förlorar tycket av dagligt tal. Det dristiga och grandiosa som lyfter hans vers tynger ner hans prosa. I glansen, bilderna, det geniala greppet, den stora tonen, blir hans poesi en förnyare genom att vara en efterföljare till den tegnerska. Man kan läsa långa sträckor Strindberg nästan utan att lägga märke till hans konst, så litet ovanlig förefaller den; det eruptiva innehållet samlar hela uppmärksamheten. Hos Heidenstam fastnar man oftast först i själva språkdräkten. Strindberg är naken, Heidenstam kostymerad.
Senast redigerad av Stabskapten 2021-11-13 kl. 21:24.
Citera
2021-11-13, 22:46
Medlem
Stabskaptens avatar
Det förra citatet, om Heidenstam och Strindberg, kommer alltså även det från boken vi söker. Här är ett till:

Citat:
När en apachindian drog ut till sin första strid, fick han inte klia sig i huvudet med fingrarna och inte väta läpparna med vatten, berättar Frazer. Stammens lagar krävde ovillkorlig åtlydnad. Men klåda och törst är inte lätta att fördra, och därför kliade den unga krigaren sig i huvudet med en pinne och drack genom ett vassrör.

Gör vi inte som han inför livets grymma lagar? Vi vet att vi är underkastade dem, men vi trollar lite med de värsta obehagen. Det är det enda sättet att stå ut.
Citera
2021-11-14, 13:09
Medlem
Stabskaptens avatar
Ja, som ni märker innehåller den här boken både det ena och det andra, små reflektioner, anekdoter och andra brottstycken. Det finns en ramberättelse: En bibliotekarie, anställd vid något statligt ämbetsverk, oklart vilket, går i pension och avtackas av kollegorna med middag på Piperska Muren i Stockholm. Hans tillvaro som pensionär är lugn och händelselös. Han läser böcker, tar promenader, pratar lite med sin hushållerska Majken. Men han får inte njuta sitt otium länge. En dag när Majken kommer hem efter att ha varit ute och handlat ligger han död på soffan i sitt rum. I hans kvarlåtenskap finns en låda med papperslappar som Majken överlämnar till Jakob, en vän och kollega till den avlidne. Långt senare skriver Jakob till Majken och berättar för henne om lådans innehåll:

”Det befanns vara lösa blad alltsammans, ett huller om buller av hugskott och minnesbilder utan kronologisk ordning eller annat sammanhang. Möjligt är att vår gemensamma vän haft för avsikt att någon gång bearbeta materialet hur det nu skulle ske – jag förstår inte varför han annars sparat det – men i så fall har antingen lusten eller förmågan svikit. Då Ni (och jag) förekommer på några ställen, erbjöd jag Er att få en avskrift, men erhöll inget svar, varför jag antog att saken inte intresserade Er. Så har papperen blivit liggande som så mycket annat. Jag hade ju Ert tillstånd att råda över dem.

Nu har det gått åtskilliga år sedan dess. Själv har jag hunnit att bli både gift och skild under tiden och är alltjämt en ensam man – tyvärr utan någon Majken som pysslar om mig. I våras kom jag av en händelse att ögna på hans litterära kvarlåtenskap, och då flög det för mig att kanske ett eller annat skulle kunna ha publik. Jag lyckades lura en förläggare, och här är nu resultatet. Improviserat eller mera utformat, anteckningar från läsningen, små novellistiska utkast, ger de drag av hans personlighet och upplevelser som åtminstone har ett par vänner på förhand.”
Senast redigerad av Stabskapten 2021-11-14 kl. 13:15.
Citera
2021-11-14, 13:37
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Ja, som ni märker innehåller den här boken både det ena och det andra, små reflektioner, anekdoter och andra brottstycken. Det finns en ramberättelse: En bibliotekarie, anställd vid något statligt ämbetsverk, oklart vilket, går i pension och avtackas av kollegorna med middag på Piperska Muren i Stockholm. Hans tillvaro som pensionär är lugn och händelselös. Han läser böcker, tar promenader, pratar lite med sin hushållerska Majken. Men han får inte njuta sitt otium länge. En dag när Majken kommer hem efter att ha varit ute och handlat ligger han död på soffan i sitt rum. I hans kvarlåtenskap finns en låda med papperslappar som Majken överlämnar till Jakob, en vän och kollega till den avlidne. Långt senare skriver Jakob till Majken och berättar för henne om lådans innehåll:

”Det befanns vara lösa blad alltsammans, ett huller om buller av hugskott och minnesbilder utan kronologisk ordning eller annat sammanhang. Möjligt är att vår gemensamma vän haft för avsikt att någon gång bearbeta materialet hur det nu skulle ske – jag förstår inte varför han annars sparat det – men i så fall har antingen lusten eller förmågan svikit. Då Ni (och jag) förekommer på några ställen, erbjöd jag Er att få en avskrift, men erhöll inget svar, varför jag antog att saken inte intresserade Er. Så har papperen blivit liggande som så mycket annat. Jag hade ju Ert tillstånd att råda över dem.

Nu har det gått åtskilliga år sedan dess. Själv har jag hunnit att bli både gift och skild under tiden och är alltjämt en ensam man – tyvärr utan någon Majken som pysslar om mig. I våras kom jag av en händelse att ögna på hans litterära kvarlåtenskap, och då flög det för mig att kanske ett eller annat skulle kunna ha publik. Jag lyckades lura en förläggare, och här är nu resultatet. Improviserat eller mera utformat, anteckningar från läsningen, små novellistiska utkast, ger de drag av hans personlighet och upplevelser som åtminstone har ett par vänner på förhand.”

Där föll polletten, tror jag: Bo Bergmans Trasmattan måste det vara.
Citera
2021-11-14, 13:55
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Där föll polletten, tror jag: Bo Bergmans Trasmattan måste det vara.

Rätt! Det var duktigt av dig att identifiera detta föga kända verk av Bo Bergman, särskilt som mycket av det jag citerade inte direkt var av det slag man brukar förknippa med Bergman. Han var ju känd som något av en dysterkvist.
Citera
2021-11-14, 14:53
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Rätt! Det var duktigt av dig att identifiera detta föga kända verk av Bo Bergman, särskilt som mycket av det jag citerade inte direkt var av det slag man brukar förknippa med Bergman. Han var ju känd som något av en dysterkvist.

Jag borde ha tagit det tidigare,, eftersom jag läst och gillat boken och har den i hyllan. Men det var ganska länge sedan och minnet hade bleknat.
Återkommer med citat.
Citera
2021-11-14, 21:45
Medlem
Slottsherres avatar
Nytt citat:

En varm dag steg jag in i José Cortis bokhandel på Rue de Médicis. Indiskan hade tipsat mig om en författare somhette Luc Dietrich och som hade varit vän till René Daumal under sina sista år. De dog båda 1944, Luc Dietrich bara trettioett år gammal. Han hade levat ett hårt vagabondliv som han beskrev i två självbiografiska romaner.
Det var som sagt en varm dag, och den gamle José Corti satt längst inne i bokhandeln bakom sitt skrivbord insvept i en stor överrock. Hans vithåriga, fågelliknande huvud stack upp bland flera lager halsdukar. Jag framförde mitt ärende och han plirade på mig.
"Det är bra böcker min herre", sa han vänligt, "men tyvärr kan man inte få tag på den längre..."
Citera
2021-11-15, 08:59
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Nytt citat:

En varm dag steg jag in i José Cortis bokhandel på Rue de Médicis. Indiskan hade tipsat mig om en författare somhette Luc Dietrich och som hade varit vän till René Daumal under sina sista år. De dog båda 1944, Luc Dietrich bara trettioett år gammal. Han hade levat ett hårt vagabondliv som han beskrev i två självbiografiska romaner.
Det var som sagt en varm dag, och den gamle José Corti satt längst inne i bokhandeln bakom sitt skrivbord insvept i en stor överrock. Hans vithåriga, fågelliknande huvud stack upp bland flera lager halsdukar. Jag framförde mitt ärende och han plirade på mig.
"Det är bra böcker min herre", sa han vänligt, "men tyvärr kan man inte få tag på den längre..."

Kan det vara Claes Hylinger? Det hemliga sällskapet?
Citera
2021-11-15, 12:49
Medlem
webslaves avatar
Italo Calvino, Om en vinternatt en resande?
Citera
2021-11-15, 13:42
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Kan det vara Claes Hylinger? Det hemliga sällskapet?

Visst är det den oefterhärmlige Hylinger. Men boken är i det här fallet "Kvällarna på Pärlan".

Vinsten berättigar inte bara till citaträtt utan även ett exklusivt medlemskap i Det Hemliga Sällskapet.
"Håll er beredd".
Citera
2021-11-15, 18:18
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Visst är det den oefterhärmlige Hylinger. Men boken är i det här fallet "Kvällarna på Pärlan".

Vinsten berättigar inte bara till citaträtt utan även ett exklusivt medlemskap i Det Hemliga Sällskapet.
"Håll er beredd".

Tackar! En alltför stor ära! Nytt citat.

För åtta år sedan hade Kien satt in följande annons i tidningen:
"Lärd herre med ovanligt stort bibliotek söker ansvarsmedveten hushållerska. Endast verkligt stadgade personer torde anmäla sig. Slödder körs på porten. Lön bisak"
Citera
2021-11-15, 22:55
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Tackar! En alltför stor ära! Nytt citat.

För åtta år sedan hade Kien satt in följande annons i tidningen:
"Lärd herre med ovanligt stort bibliotek söker ansvarsmedveten hushållerska. Endast verkligt stadgade personer torde anmäla sig. Slödder körs på porten. Lön bisak"

Oförskämt lätt för min del, eftersom det är en av mina favoritböcker. Elias Canettis Förbländningen.
Jag har aldrig blivit så glad över ett Nobelpris som när han fick det.
"Slödder köres på porten"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in