2021-11-14, 17:11
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Det stämmer väl inte riktigt? Folk idag är ju arga på henne i kommentatorsfältet bland annat för att hon mycket riktigt ska förnya sina bröllopslöften.

Vilket jävla självskadebeteende att läsa bloggar bara för att bli arg.
Ingen är väl arg på henne för det? Jag såg en kommentar om att hon gör det för att kunna blogga om det och shoppa. En sån kommentar borde hon väl bara kunna ignorera. Personligen sliter jag fullständigt i hennes bröllop. Fattar inte grejen och tycker det är tramsigt, men jag kunde inte bry mig mindre. Jag läser inte hennes blogg så ihärdigt men jag läser den för att den , åtminstone förr, hade trevliga inlägg. Nu handlar väldigt mkt om samma sak och hon framstår som ännu mer osäker än tidigare.
Citera
2021-11-15, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bambib
Elsa tror jag genuint är supernaiv, skör, osäker och lever i någon slags bubbla. Säga vad man vill om det, men exempelvis tolkar jag hennes inlägg om ångest som ett sätt för henne själv att bearbeta och förstå sina känslomönster och inte som någon slags pseudointellektuell predikan. Hon har flera gånger, speciellt i podden, varit väldigt öppen med att hon är ganska känslomässigt instabil och har väldigt lite kontroll över sina up's and down's. Hon har även pratat ganska fritt om att hennes föräldrar var förhållandevis självupptagna under hennes uppväxt och pikar hela tiden om vad hon önskar de hade gjort annorlunda (t.ex. att hennes pappa alltid sa att de inte kunde ha några djur för att han är pälsallergiker, men att han skaffade en hund med sin nya, nästan 30 år yngre fru i en handvänding utan att göra någon som helst avbön...). Hon spelar inte cool eller utger sig för att vara något annat än en bloggerska som är intresserad av kläder, hudvård, inredning etc. och låtsas heller aldrig vara politiskt påläst och woke.

Sofia känns mycket mindre genuin. Tycker personligen mycket om hennes estetik och följer henne för att hon har fina hem, bra klädstil och tar harmoniska bilder, men blir irriterad så fort hon försöker sig på någon woke spaning om amerikansk politik eller liknande. Alla uttalanden som inte handlar om typ shopping och matlagning känns som hjärndöda plattityder som inte tjänar något annat syfte än att hon ska framstå som smart eller få henne själv att känna sig som att hon bidrar till samhället på något sätt över huvud taget. Hon känns otroligt tillgjord, både i podden där hon lägger sig till med det där själlösa "gulliga" fnittret och den omskrivna pipiga rösten, och i bloggen, där hon pusslar ihop onaturliga meningar med hjälp av synonymer.se. Medan Elsa alltid varit öppen med att hon växte upp på Östermalm och raljerar över att hon i sin ungdom ville vara "champagnevänster", älskar Sofia att (som någon i tråden tidigare påpekade) låtsas komma från en arbetarklassbakgrund. I själva verket har hon alltid levt ett otroligt privilegierat liv. De första levnadsåren spenderades i Australien med en pappa som var en rik och framgångsrik arkitekt och en mamma som var hemmafru. Efter gymnasiet flyttade hon från Norrköping till Stockholm och arbetade deltid på en Filippa K-butik och i och med det gled hon genast in i modebranchen som på en räkmacka, då hon ganska snabbt fick komma upp och jobba med pr istället(!). Efter det blev hon marknadschef på Bukowskis (hennes drömjobb) och efter det sa hon upp sig och krystade ut tre stycken halvbra, relativt innehållslösa, rätt så lika kokböcker på tre år. Hennes man jobbar också inom marketing och de verkar ha det otroligt gott ställt, både med tanke på deras yrkestitlar, men också att lägenheten de hyr kostar mer än 17 000:-/ mån, samt hennes shoppingvanor som exempelvis går ut på att leta efter en sliten (för estetikens skull) kelly-väska eller köpa en cartierring därför att Diana var så chic i sin. Vidare säger hon att hon aldrig varit singel i längre än 48 h. Vilket är ok! Det är inte omoraliskt att vara priviligerad eller att ens största talang är att ta innehållslösa men vackra bilder. Det som stör mig är att hon inte bara kan ta det, utan att hon hela tiden försöker lura sin publik att hon är saker hon inte är därför att det gynnar henne eller passar hennes image. När hon får kritik är hon "bara är en vanlig trebarnsmorsa från Norrköping", när hon lider av imposter syndrome måste hon hävda sig själv genom att skriva ett krystat inlägg om Flora Yukhnovich, när hon märker att hon har störda konsumtionsvanor måste hon prata i podden om att alla lyssnare borde sluta hetsa kring trender etc. Ni fattar.

Håller helt med, exakt såhär tänker jag också. Blir så provocerad över att hon vägrar äga sin position - vilket både Elsa och f.ö. även SB gör med bravur tycker jag - utan hela tiden ska vända och vrida på det. "Arbetarklass" med pappa arkitekten, styvmamma konstnären och mamma rektorn? "Trebarnsmorsa i Norrköping" med ett hem som pryder framsidan av Elle Decoration?
Citera
2021-11-16, 07:11
Medlem
Branogbitters avatar
Elsas senaste inlägg, det ska ”kännas”’som ett ”kreativt kaos”. Lite penslar i en burk (varför om ingen använder dom??) återigen ett exempel på att Elsa bara lajvar allt, utan att något genuint finns bakom.
Det handlar om YTA, inte om kreativitet på riktigt. Kreativt kaos är ju något som uppstår då kreativa människor (av en viss halvstökig personlighetstyp skulle jag säga) är skapande. Skulle tro att mitt hem faktiskt ser ut så, men det beror på att jag jobbar i gips, lera, målar och tecknar och min sambo målar och är fotograf. Och att vi båda tycker vi har viktigare saker för oss än konstant städa och plocka undan efter oss. Känns helt sjukt att någon vill efterlikna detta utan att det så att säga finns en riktig anledning till att det ska se ut på sättet?
Citera
2021-11-16, 08:03
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Elsas senaste inlägg, det ska ”kännas”’som ett ”kreativt kaos”. Lite penslar i en burk (varför om ingen använder dom??) återigen ett exempel på att Elsa bara lajvar allt, utan att något genuint finns bakom.
Det handlar om YTA, inte om kreativitet på riktigt. Kreativt kaos är ju något som uppstår då kreativa människor (av en viss halvstökig personlighetstyp skulle jag säga) är skapande. Skulle tro att mitt hem faktiskt ser ut så, men det beror på att jag jobbar i gips, lera, målar och tecknar och min sambo målar och är fotograf. Och att vi båda tycker vi har viktigare saker för oss än konstant städa och plocka undan efter oss. Känns helt sjukt att någon vill efterlikna detta utan att det så att säga finns en riktig anledning till att det ska se ut på sättet?

Haha kom in här för att skriva exakt samma! Kaffekokaren i en ”vinglig hylla”. Snacka om att bygga en scen med rekvisita. Skrattade lite när jag läste hennes text, det låter ju verkligen som en ”drömmig” ateljé, men det är ju något som liksom skapas av sig självt.

Edit: till elsas försvar så tror jag att många tänker som hon. Man vill att det ska se ”kreativt” ”lantligt” ”bohemiskt” ”slarvigt” ut osv. Men det blir ju lustigt när hon skriver det i text. Det är som de här rustika bröllopstårtorna.. eller sidenbanden som man liksom drar isär istället för att klippa så man får en trasig kant. Eller som när man dukar med grova handdukar och kastrullen på bordet och dricker vinet ur vanliga dricksglas… man försöker skapa en känsla av italienskt vardagsliv på landsbygden.
Senast redigerad av Hamsterboll 2021-11-16 kl. 08:08.
Citera
2021-11-16, 08:15
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Haha kom in här för att skriva exakt samma! Kaffekokaren i en ”vinglig hylla”. Snacka om att bygga en scen med rekvisita. Skrattade lite när jag läste hennes text, det låter ju verkligen som en ”drömmig” ateljé, men det är ju något som liksom skapas av sig självt.

Edit: till elsas försvar så tror jag att många tänker som hon. Man vill att det ska se ”kreativt” ”lantligt” ”bohemiskt” ”slarvigt” ut osv. Men det blir ju lustigt när hon skriver det i text. Det är som de här rustika bröllopstårtorna.. eller sidenbanden som man liksom drar isär istället för att klippa så man får en trasig kant. Eller som när man dukar med grova handdukar och kastrullen på bordet och dricker vinet ur vanliga dricksglas… man försöker skapa en känsla av italienskt vardagsliv på landsbygden.
Ja, det känns för mig som att inget äkta finns där bakom. Allt handlar om ett bygga en scen, men var finns de verkliga människorna?
Vinglig hylla känns som ett stort minus för en kaffekokare 😳
Jag vet inte, jag tänker inte alls sådär. Vårt hem är fyllt av mestadels 20-30tals möbler, konst och kuriosa men det är ju för att vi gillar sånt och samlat på oss genom åren. Inte för att ngn här hemma haft en vision av ”konstnärligt bohemiskt hem” och sen sprungit runt på auktioner för att samla ihop de ”rätta” grejerna för det
Senast redigerad av Branogbitter 2021-11-16 kl. 08:16. Anledning: Felstavat
Citera
2021-11-16, 08:31
Medlem
Citat:
Ja, det känns för mig som att inget äkta finns där bakom. Allt handlar om ett bygga en scen, men var finns de verkliga människorna?
Vinglig hylla känns som ett stort minus för en kaffekokare 😳
Jag vet inte, jag tänker inte alls sådär. Vårt hem är fyllt av mestadels 20-30tals möbler, konst och kuriosa men det är ju för att vi gillar sånt och samlat på oss genom åren. Inte för att ngn här hemma haft en vision av ”konstnärligt bohemiskt hem” och sen sprungit runt på auktioner för att samla ihop de ”rätta” grejerna för det

Haha skulle också skriva av mig om den vingliga kaffehyllan! Håller helt med om att ett kreativt kaos växer väl fram av sig själv, inte något som måste stylas fram.

Det är kanske inte så verkligt det hon visar, allt är ju bara content till hennes blogg. Hur många verkliga människor förnyar sina löften efter 10 år som gifta?
Citera
2021-11-16, 08:33
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocky.horror
Haha skulle också skriva av mig om den vingliga kaffehyllan! Håller helt med om att ett kreativt kaos växer väl fram av sig själv, inte något som måste stylas fram.

Det är kanske inte så verkligt det hon visar, allt är ju bara content till hennes blogg. Hur många verkliga människor förnyar sina löften efter 10 år som gifta?
Nej, jag håller med.
Samtidigt verkar hon vilja ge sken av äkthet, tänker bla på inlägg där hon ”blottar” sig själv och ska prata känslor och reflektera. Men man undrar ju hur mkt djup det egentligen finns där bakom… detta med bröllopet är bland det löjligaste tycker jag. 10 år är ju ”ingenting”
Citera
2021-11-16, 09:39
Medlem
Citat:
Nej, jag håller med.
Samtidigt verkar hon vilja ge sken av äkthet, tänker bla på inlägg där hon ”blottar” sig själv och ska prata känslor och reflektera. Men man undrar ju hur mkt djup det egentligen finns där bakom… detta med bröllopet är bland det löjligaste tycker jag. 10 år är ju ”ingenting”

Jo hon verkar ju försöka som du säger, men det lyckas hon ju inte visa riktigt. Eller, det blir märkligt när pikar över en kall pappa blandas med usla arbetsprover (kanske det mest äkta hon visat?) och toaborstar för tusentals kronor.

Håller helt med, urfånigt. De gifte sig väl dessutom väldigt snabbt, så de har väl varit tillsammans i 11 år då kanske? Såg att hon fick frågan om det bara var för content till bloggen men vet inte vad hon svarade på det.
Citera
2021-11-16, 09:52
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocky.horror
Jo hon verkar ju försöka som du säger, men det lyckas hon ju inte visa riktigt. Eller, det blir märkligt när pikar över en kall pappa blandas med usla arbetsprover (kanske det mest äkta hon visat?) och toaborstar för tusentals kronor.

Håller helt med, urfånigt. De gifte sig väl dessutom väldigt snabbt, så de har väl varit tillsammans i 11 år då kanske? Såg att hon fick frågan om det bara var för content till bloggen men vet inte vad hon svarade på det.
Hon svarade ” Vi ska förnya våra löften och fira att vi hållit ihop i 12 år trots motgångar och sorg. Men för dig är jag bara en symbol, jag fattar. Kram”

alltså tycker hon på riktigt att 12 år är en bedrift. Och så det där passiv aggressiva ”kram”. Gulp.
Citera
2021-11-16, 10:02
Medlem
Har ni lyssnat på dagens poddavsnitt om smycken? Och Sofias utläggning om sin magiska relation till siffran 11. Man häpnar. Hur många lyssnare har de på ett avsnitt? Någon som vet?
Citera
2021-11-16, 10:51
Medlem
Citat:
Hon svarade ” Vi ska förnya våra löften och fira att vi hållit ihop i 12 år trots motgångar och sorg. Men för dig är jag bara en symbol, jag fattar. Kram”

alltså tycker hon på riktigt att 12 år är en bedrift. Och så det där passiv aggressiva ”kram”. Gulp.

Haha, alltid denna arga kram! Ja hon kan ju låtsas det, eller hon tycker säkert att det är det. Man gör ju såklart som man vill, men har tidigare kanske hört talas om någon som firar diamantbröllop med närmsta familjen, aldrig något annat, men det kan ju bero på min krets såklart. Känns lite som när folk förlovar sig efter 1 månad tillsammans.
Citera
2021-11-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdlerSaddler
Har ni lyssnat på dagens poddavsnitt om smycken? Och Sofias utläggning om sin magiska relation till siffran 11. Man häpnar. Hur många lyssnare har de på ett avsnitt? Någon som vet?

Haha ja jag försökte lyssna men det var svårt att bibehålla intresset, har tyckt att deras juliga avsnitt varit rätt mysiga, men allvarligt, numerologi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in