2021-11-12, 05:22
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubyTuesday
Nej jag har egentligen ingen stark åsikt varken för eller emot Elsas val av sysselsättning men antar att hon gör det hon helst vill (vilket är få förunnat) och till på köpet dessutom tjänar klart över genomsnittet på det. Hon kanske bara helt enkelt inte har varken intresset, disciplinen eller kapaciteten att göra något mer intellektuellt stimulerande. Jag tycker det låter ganska soft, och det ser ut som oförtjänt framgång, men jag tror också att det finns massor av baksidor med hennes yrkesval. Det måste i längden vara skadligt för familjelivet att alla aktiviteter uppstår ur ett behov av att göra något som kan bli content i mammas blogg. Jag skulle bli galen på det som partner. För en del med vanligare jobb så ser det kanske ut som en drömtillvaro men jag tror personligen det skulle finnas en hel del ångest med i bilden.

För mig börjar det lukta avundsjuka när det blir långa diskussioner om hon inte trots allt fuskar med barnomsorg och har inte barnet lite väl långa dagar eller kanske fuskar maken med hyreskontrakt eller är inte brorsan förresten bara en som rider på sitt efternamn osv osv. Och nog finns det gott om välbärgade människor som gör ännu mindre vettigt än vad hon gör om dagarna.

Jag är definitivt avundsjuk! Jag hade gärna haft en blogg på Elle för att få lite extrapengar och är övertygad om att jag gjort det bättre än Elsa. Jag har både huset hon vill ha och förmågan att skriva och ta bilder. Jag tror till och med att jag mejlade Elle någon gång när yngsta barnen var små…

Jag tycker att Elsa verkar leva ett glassigt liv.
Citera
2021-11-12, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag är definitivt avundsjuk! Jag hade gärna haft en blogg på Elle för att få lite extrapengar och är övertygad om att jag gjort det bättre än Elsa. Jag har både huset hon vill ha och förmågan att skriva och ta bilder. Jag tror till och med att jag mejlade Elle någon gång när yngsta barnen var små…

Men vadå? Du klagar på Elsa men vad gör du själv? Kom igen nu. Du får det att låta som att antalet platser är begränsade. Funkade det inte igår? Gör det idag då? Tiden är väl inte ute för dig? Dessutom verkar ju många ändå mest störa sig på Elsa och Sofia mfl. Om du tror dig göra det bättre så finns det uppenbarligen en skara som väntar på en annan take.

Att blir läst för att man är uppskattad är väl hela poängen. Vem vill ha en stor publik av haters.
Senast redigerad av AdlerSaddler 2021-11-12 kl. 06:52.
Citera
2021-11-13, 12:51
Medlem
Citronfjerils avatar
https://elsa.elle.se/lordag-morgon-2/

Nä men det här är ett inlägg från en så priviligerad människa att jag blir spyfärdig. Är inte ”perfekt” under en dag = härleder det till ~trauman~ och övergivenhetskänslor från barndomen. Hennes svar på kommentarerna är sanslösa. Herregud.
Citera
2021-11-13, 14:29
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfjeril
https://elsa.elle.se/lordag-morgon-2/

Nä men det här är ett inlägg från en så priviligerad människa att jag blir spyfärdig. Är inte ”perfekt” under en dag = härleder det till ~trauman~ och övergivenhetskänslor från barndomen. Hennes svar på kommentarerna är sanslösa. Herregud.
Ja jag läste det där. Helt absurt. Mysigt med terapi är det tydligen också…
Väx upp människa!
Citera
2021-11-13, 16:06
Medlem
Det blir så märkligt med en text om ångest mitt bland en massa influencer-lyx. Och som vanligt när Elsa skriver något ”djupt” så faller det ganska platt och blir svamligt tycker jag. Såsom meningen: ”[ångesten] är inte hela vår person. Det är bara så att vissa av oss är mer eller mindre intresserade av vårt eget mörker tror jag”. Ganska provocerande och märkligt och luddigt uttalande.
Citera
2021-11-13, 16:38
Medlem
Sardinbruss avatar
Hon kanske har en personlighetstyp som egentligen inte mår så bra av att behöva hitta på sin egen tillvaro i den utsträckning hon som egenföretagare och bloggare måste göra? Det är ganska avkopplande att ha ett jobb att gå till och inte varje dag vakna upp och undra vad man ska ta sig till denna dag, och dessutom recenseras för det man väl hittar på.
Citera
2021-11-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga.Lind
Det blir så märkligt med en text om ångest mitt bland en massa influencer-lyx. Och som vanligt när Elsa skriver något ”djupt” så faller det ganska platt och blir svamligt tycker jag. Såsom meningen: ”[ångesten] är inte hela vår person. Det är bara så att vissa av oss är mer eller mindre intresserade av vårt eget mörker tror jag”. Ganska provocerande och märkligt och luddigt uttalande.

Jamen så måste det vara. De som ligger på psyket är helt enkelt orimligt intresserade av sitt mörker. Det är därför de måste ta piller och injiceras med själavårdande kemikalier. Att ingen annan tänkt på de tidigare? Att ångest bara handlar om selektiv perception. En briljant analys som nu nås av vadå… fler läsare än DN har prenumeranter?
Senast redigerad av AdlerSaddler 2021-11-13 kl. 17:00.
Citera
2021-11-13, 21:10
Medlem
Elsa tror jag genuint är supernaiv, skör, osäker och lever i någon slags bubbla. Säga vad man vill om det, men exempelvis tolkar jag hennes inlägg om ångest som ett sätt för henne själv att bearbeta och förstå sina känslomönster och inte som någon slags pseudointellektuell predikan. Hon har flera gånger, speciellt i podden, varit väldigt öppen med att hon är ganska känslomässigt instabil och har väldigt lite kontroll över sina up's and down's. Hon har även pratat ganska fritt om att hennes föräldrar var förhållandevis självupptagna under hennes uppväxt och pikar hela tiden om vad hon önskar de hade gjort annorlunda (t.ex. att hennes pappa alltid sa att de inte kunde ha några djur för att han är pälsallergiker, men att han skaffade en hund med sin nya, nästan 30 år yngre fru i en handvänding utan att göra någon som helst avbön...). Hon spelar inte cool eller utger sig för att vara något annat än en bloggerska som är intresserad av kläder, hudvård, inredning etc. och låtsas heller aldrig vara politiskt påläst och woke.

Sofia känns mycket mindre genuin. Tycker personligen mycket om hennes estetik och följer henne för att hon har fina hem, bra klädstil och tar harmoniska bilder, men blir irriterad så fort hon försöker sig på någon woke spaning om amerikansk politik eller liknande. Alla uttalanden som inte handlar om typ shopping och matlagning känns som hjärndöda plattityder som inte tjänar något annat syfte än att hon ska framstå som smart eller få henne själv att känna sig som att hon bidrar till samhället på något sätt över huvud taget. Hon känns otroligt tillgjord, både i podden där hon lägger sig till med det där själlösa "gulliga" fnittret och den omskrivna pipiga rösten, och i bloggen, där hon pusslar ihop onaturliga meningar med hjälp av synonymer.se. Medan Elsa alltid varit öppen med att hon växte upp på Östermalm och raljerar över att hon i sin ungdom ville vara "champagnevänster", älskar Sofia att (som någon i tråden tidigare påpekade) låtsas komma från en arbetarklassbakgrund. I själva verket har hon alltid levt ett otroligt privilegierat liv. De första levnadsåren spenderades i Australien med en pappa som var en rik och framgångsrik arkitekt och en mamma som var hemmafru. Efter gymnasiet flyttade hon från Norrköping till Stockholm och arbetade deltid på en Filippa K-butik och i och med det gled hon genast in i modebranchen som på en räkmacka, då hon ganska snabbt fick komma upp och jobba med pr istället(!). Efter det blev hon marknadschef på Bukowskis (hennes drömjobb) och efter det sa hon upp sig och krystade ut tre stycken halvbra, relativt innehållslösa, rätt så lika kokböcker på tre år. Hennes man jobbar också inom marketing och de verkar ha det otroligt gott ställt, både med tanke på deras yrkestitlar, men också att lägenheten de hyr kostar mer än 17 000:-/ mån, samt hennes shoppingvanor som exempelvis går ut på att leta efter en sliten (för estetikens skull) kelly-väska eller köpa en cartierring därför att Diana var så chic i sin. Vidare säger hon att hon aldrig varit singel i längre än 48 h. Vilket är ok! Det är inte omoraliskt att vara priviligerad eller att ens största talang är att ta innehållslösa men vackra bilder. Det som stör mig är att hon inte bara kan ta det, utan att hon hela tiden försöker lura sin publik att hon är saker hon inte är därför att det gynnar henne eller passar hennes image. När hon får kritik är hon "bara är en vanlig trebarnsmorsa från Norrköping", när hon lider av imposter syndrome måste hon hävda sig själv genom att skriva ett krystat inlägg om Flora Yukhnovich, när hon märker att hon har störda konsumtionsvanor måste hon prata i podden om att alla lyssnare borde sluta hetsa kring trender etc. Ni fattar.
Senast redigerad av bambib 2021-11-13 kl. 21:19.
Citera
2021-11-14, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdlerSaddler
Jamen så måste det vara. De som ligger på psyket är helt enkelt orimligt intresserade av sitt mörker. Det är därför de måste ta piller och injiceras med själavårdande kemikalier. Att ingen annan tänkt på de tidigare? Att ångest bara handlar om selektiv perception. En briljant analys som nu nås av vadå… fler läsare än DN har prenumeranter?

Haha ja, så många som läser och kanske inte ifrågasätter dessa märkliga uttalanden..
Citera
2021-11-14, 15:40
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocky.horror
Haha ja, så många som läser och kanske inte ifrågasätter dessa märkliga uttalanden..
Och ifrågasätter man så plockar duktiga snälla Pontus bort alla elaka kommentarer som kan såra stackars känsliga Elsa…
Citera
2021-11-14, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

What’s holding you back?
Citera
2021-11-14, 15:49
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Och ifrågasätter man så plockar duktiga snälla Pontus bort alla elaka kommentarer som kan såra stackars känsliga Elsa…
Det stämmer väl inte riktigt? Folk idag är ju arga på henne i kommentatorsfältet bland annat för att hon mycket riktigt ska förnya sina bröllopslöften.

Vilket jävla självskadebeteende att läsa bloggar bara för att bli arg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in